Fravænning af gammelt føl :-( {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
jeg er kommet ind i et stort problem.
- først li en laaang indledning...
for et år siden fik jeg to heste( en fjordhoppe og dens 5 månedføl) fordi ham der havde dem som var min onkel døede
på det tidspunkt havde vi ingen stald og aldrig haft heste før derhjemme. jeg ved en masse om heste og har også redet på fjordhoppen mange gange, men viste ikke særlig meget om føl og sårn.
jeg viste at man fravænnede føl ved halvårs anderen, men vi ville ikke fravænne det fra moren dels fordi vi ikke havde andre bokse at stille det hen og vi ville heller ikke af med det.
men nu er det sommer er de på døgnfold på en stor fold. og føllet er 1 år nu.
så er mine problemer:
1:
føllet er meget morpattet og jeg kan ikke gå en tur alene med føllet uden det bliver urolig og ikke vil gå længere end to skridt af gangen - hvad ska jeg gøre ved det??
2:
føllet patter stadig og det vil jeg gerne havde den stopper med, den kan sagtens drikke vand, så jeg har delt deres fold i to så føllet ikke kan patte, føllet er ikke urolig fordi den jo kan se sin mor, men synes også at det er synd for føllet at det ikke kan være helt tæt på sin moar, men vil kun sætte dem sammen igen vis moren ikke producere mælk mere - så hvor lang tid går der før moren stopper med at producere mælk ??
3:
til vinter får vi bygget en stald, med to bokse til mine heste, men de kommer til at stå ved siden af hinanden så hestene bliver kun skilt af om natten - er det okay at de kan se hinanden om natten, er det også en slags fravænning ??
dec 2005
Følger: 95 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 219
jan 2005
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 51 Svar: 812
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 135
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
Jeg ville gøre definitivt. Lad dem ikke være sammen, hver sin fold, så kan de snakke sammen over hegnet. Det er ikke synd.
jan 2005
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 51 Svar: 812
feb 2008
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 121 Heste: 1 Emner: 302 Svar: 4.506
jun 2004
Følger: 18 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 737
feb 2008
har li snakket med en avler om problemet, hun sagde man godt kunne fravænne dem ved at de ikke var i sammen fold og man kunne sætte dem samn igen efter et stykke tid, og så vil moren højst sandsynlig ikke lade føllet patte igen hvis ikke hun har noget mælk at give af...
Fravænning af gammelt føl :-(