{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Jer der har erfaring i fravænning {{forumTopicSubject}}

Vi har et føl der nu er 5 mdr. gammelt. Det er meget selvstændigt og meget roligt. Vi kan fint trække den índ i boksen uden mor og den kan sagtens stå 1½ time alene i boksen (vi tager altid en reservebedstemor ind i boksen ved siden af) Den vrinsker meget lidt og lige så meget efter de andre heste som efter dens mor. Moderen tager det også med ophøjet ro og æder græs på folden...hun ikke så meget som løber på noget tidspunkt...
Vi har ikke prøvet fast at lade dem være fra hinanden fordi de jo ikke lader til at have problemer med det overhovedet.
Nu vil jeg gerne til at fravænne den men er meget i tvivl om fremgangsmåde etc.
Min plan var at når vores haflinger meget snart når rengbuebroen så skal moderen ind i dennes boks og så kan føllet få den sædvanlige boks om natten. Om dagen vil de så i første omgang komme på fold sammen. Når der så er gået noget tid på denne måde (er 14 dage nok ???) så ville jeg lade dem få hver deres fold.
De vil selvfølgelig begge få selskab af andre ponyer.
Hvad gør I andre ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jer der har erfaring i fravænning
  • #1   26. sep 2010 Mange tak for svar...vi har desværre kun 1 føl så den kan ikke sættes sammen med andre afkom ;o)

Den er som sagt meget selvstændig og står aldrig sammen med moderen anden end når den spiser.
    Den spiser det samme som de andre ponyer og spiser også wrap (også når den lukkes i boks alene så æder den blot stille og roligt)

Grunden til jeg gerne vil adskille dem om natten er fordi jeg gerne vil være hjemme når/hvis det skulle volde problemer (vi har videokamera i boksen endnu fra folingen)... jeg kan ikke på samme måde komme hurtigt til hjælp hvis de er adskilt på folden og stikker gennem hegnet da jeg jo arbejder om dagen ;o)

Men altså jeg kan godt med god samvittighed begynde at adskille dem om natten når den er 5 mdr. ?

• #2   26. sep 2010 Vi gjorde sådan med alle dem vi har haft, at vi så småt vennede dem til at være adskilt, ligesom i har gjort, og så flyttede vi føllet over i boksen overfor moren, hvor de så stadig gik på fold sammen, også sammen med andre ponyer, og så var føllet sådanset fravænnet efter noget tid, da vores heldigvis ikke har været afhængig af hoppens yver. De gik sammen med nogle på deres egen størrelse.
    Men der er selvfølgelig også de føl som bare vil blive ved med at få mælk så længe de går sammen med hoppen, men jeg tror det er en sag i selv skal bedømme udfra hvad i ser.
    Held og lykke smiley

• #3   26. sep 2010 Mil-lo tak for svar ;o))

Jeg glæder mig bare så meget til at min datter igen kan begynde at have sin pony med til undervisning ;o)) så derfor vil jeg gerne være sikker på at det ikke min utålmodighed der bliver den faktor der afgør hvornår ;o))
    Jeg synes hun har været enormt tålmodig og aldrig plaget for at få den med til undervisning men blot affundet sig med at ride sin søsters ;o)

Tak for jeres svar...så tror jeg sørme vi prøver det lige så snart Lizette er kommet godt afsted ;o(( hun er blevet så gammel at hun ikke længere tager på så i samråd med dyrlægen har vi besluttet at hun ikke skal igennem endnu en vinter...(til jer der måtte have en masse gode opfednings ideér....de er afprøvet...både tænder, olie, specialfoder, dækkener, ekstra vitaminer....you name it så beslutningen er taget)

• #4   26. sep 2010 Nadiiih : mange tak ;o) ja du har ret....vi må tage udfordringerne som de kommer og hvem ved...måske det slet ikke bliver noget problem ;o)

• #5   26. sep 2010 Det lyder som om det bliver en let fravænning, så jeg tror ikke du får nogen problemer med det smiley

• #6   26. sep 2010 jeg synes du skal vænne den fra ved at sige overhovedet ingen kontakt i starten. altså heller ikke på fold, de skal ikke kunne se hinanden overhovedet.

Når så det er gjort og det går fint ( en mdr eller 2) så kan du have dem gående på hver deres fold og så mens de kan se hinanden. i så fald de ikke kalder efter hinanden.

Det er efter min mening bedst bare at sige :NU må du ikke se din mor mere. det er hurtigst, mest effektivt og nemmest.
    Det er i hvert fald den metode vi har brugt de steder ejg har arbejdet og den metode jeg selv ville bruge.

Det er det samme som at sige til en hest at den kun må klø sig engang imellem. Så er det bedre at sige du må klø,eller at sige du må ikke klø smiley

• #7   26. sep 2010 Hej Mette.....tak for din hurtige tilbagemelding på telefonen ;O)) dejligt når man er en utålmodig sjæl...

Hvor er jeg bare heldig jeg har lært dig at kende ;o) og faktisk kan jeg jo takke dig for jeg kom igang igen ;o))

• #8   26. sep 2010 Føllet i vores stald er ved at blive det og han er fra juli. Han er meget selvstændig og spiser utrolig meget af fodret og da hoppen er rimlig træt er han kommet fra om natten nu og det siger ingeng af dem noget til smiley

• #9   26. sep 2010 Det er dejligt at have noget glæde sig til når nu vi skal sige farvel til Lizette....så kan børnene også hurtigere komme videre fordi det jo så har en praktisk betydning at Lizette bliver aflivet. Nemlig at Coco bliver fravænnet og vi kan bruge Stella igen og ikke mindst rigtig komme igang med at øve med Coco ;o))

• #10   26. sep 2010 Jeg har ikke villet tage den med til undervisning da der hurtig går 3 timer med transport, strigling og ridning etc. Det er min datter på 7 år der rider på den og jeg vil ikke risikere at den pludselig bliver "vild" fordi den får spændt yver eller savner føllet...hun håndterer den selv og derfor tager jeg ikke nogen chancer ;o))

• #11   26. sep 2010 Vi er frieser avler.. Og den måde vi gør det på.. Er at når de bliver 5 mdr. så begynder man jo som regelt! Så begynder de at sove fraskilt fra hinanden i hver sin boks, dog i bokse lige ved siden af hinanden..
    Når der så er gået en uges tid ca. måske mindre eller mere, det kommer an på hvordan føllet viser sin følelse af det frem.. Så skiller vi dem helt fra hinanden.. Det er selvfølgelig en hård måde.. Men både vores hoppe og føl, har klaret det helt vildt godt.. Og nu har moren fred, og føllet klarer sig super godt.. Det er virkelig godt! (: Så det er den måde vi gør det på.. Men din egen plan, virker da fin.., (:

Held og lykke med det! smiley

• #12   26. sep 2010 Mange tak for alle jeres svar ;o)

• #13   26. sep 2010 Hvor er du sød Mette smiley Dejligt jeg kan/kunne hjælpe dig smiley

• #14   27. sep 2010 Vi har en lille ponyfamilie bestående af en haflingerhoppe og hendes føl samt en sort blandingspony som er føllets "hyggeonkel". Hestene går stadig på døgnfold, men vi er begyndt at vænne dem til at få foder igen, både for at de vænner sig til det, men også så føllet er oppe på at få noget foder at vokse på når hun ikke længere kan få mælk.
    Vores plan er her en af de nærmeste dage, at tage hoppe og føl ind i to forskellige bokse om natten (og på samme fold om dagen), og så om ca. to uger får vi hoppen opstaldet på vores rideskole så vi kan komme igang med hende igen smiley
    Føllet vil til den tid være 5½ månede når de er helt adskilt, og nogen vil måske mene at det er lidt tidligt, men vi vil gerne igang med hoppen snarest muligt, og samtidig nå at have hende helt adskilt fra føllet i mindst en hel månede (gerne mere så føllet er ordentligt fravænnet), og hvis det bliver senere kommer det til at løbe sammen med julen og der er det altså rarest at have dem hjemme smiley
    Sådan plejer vi at gøre det og det har fungeret fint smiley

• #15   27. sep 2010 MJR mange tak....det lyder til vi har nogenlunde samme plan bortset fra at jeg håber det ikke bliver nødvendigt at få hoppen opstaldet andre steder ;o)

• #16   28. sep 2010 Jamen det kommer da sikkert også til at gå helt fint, så længe du har heste nok til at både hoppe og føl har nogen de kan gå sammen med - vi har jo kun tre så vi er lidt nødt til det ;o)

• #17   28. sep 2010 he he....ja det er bare lidt ærgeligt at det lige er reservebedstemoren der er blevet så gammel at hun nu skal aflives....for de har ellers hængt sammen helt vildt...heldigvis er føllet også rigtig glad for min anden haflinger og den kan også godt tolere føllet dog uden at være helt så over flink som den gamle...men jeg tror også det er vigtigt han bliver sat lidt på plads så i bund og grund er det nok fint nok...vi må jo se hvordan det går og så tage den derfra ;o))

• #18   29. sep 2010 Ja det var da ærgeligt, men som du selv skriver er det nok også fint nok at føllet kan blive sat lidt på plads smiley Det er jeg faktisk også lidt bange for vil blive et problem hos os når hoppen kommer ned på rideskolen, for den gamle vallak vi har er totalt under tøflen hos hoppen, og det har følle altså hurtigt fundet ud af, og han siger aldrig fra den gamle dreng.. Men jeg har planer om at hun kan komme ned til naboen når hoppen kommer tilbage fra rideskolen, for så kan hun blive sat lidt på plads af hendes 3-årige helsøster og to andre hopper ;o) Dem gik vores heste også sammen med i en lille måneds tid i sommers, så det bliver ikke helt ukendt.

• #19   29. sep 2010 ;O) de kan være nogle rigtige slyngler....

Jeg er lige kommet til at regne efter...og Coco er kun 4 måneder...og så er det vel for tidligt eller hvad ???

• #20   30. sep 2010 nu har jeg ikke selv avlshopper.. smiley men rider på et stutteri.. her siger hopperne selv stop når de ligesom mener at det kan være nok smiley

• #21   2. okt 2010 Jeg synes 4 måneder er lige tidligt nok.. Kender en der fravænnede sit føl som 4 måneders, men det var en upser og hun ville meget gerne have gang i hoppen. Desværre kan jeg ikke ligefrem kalde det en solstrålehistorie for føllet er idag en 3 hingst som står imellem at skulle kastreres eller slagtes fordi ejerne ikke kan styre ham, men om det har noget at gøre med den tidlige fravænning eller ejerne at gøre skal jeg ikke kunne sige.
    Men det lyder ellers som om du har ret godt styr på det, så jeg synes egentlig bare du skal gøre hvad du tror der er bedst smiley

• #22   3. okt 2010 Vi venter med at fravænne og starter langsomt med det når han er 5 mdr. vi har nu haft hoppen med på rideskolen uden føllet og ingen af dem har vist nogen former for uro....
    Hoppen har bare nydt tiden og var bare så glad og medgørlig....og når det kan lade sig gøre uden at fravænne er der jo ingen grund til at begynde på det allerede ;o))

• #23   4. okt 2010 Nå jamen så er det da bare rigtig godt :o)
    Vi har i nat haft vores adskilt for første gang, og da vi trak dem ud på fold her til morgen var der ikke det ikke den mindste tegn på uro. Jeg skulle nærmest hive i følle for at få hende med mig ;o) Så nu venter jeg spændt på imorgen for hun plejer altså nogen gange at være en ballademager.

Kommentér på:
Jer der har erfaring i fravænning

Annonce