Jer der har erfaring i fravænning {{forumTopicSubject}}
Vi har et føl der nu er 5 mdr. gammelt. Det er meget selvstændigt og meget roligt. Vi kan fint trække den índ i boksen uden mor og den kan sagtens stå 1½ time alene i boksen (vi tager altid en reservebedstemor ind i boksen ved siden af) Den vrinsker meget lidt og lige så meget efter de andre heste som efter dens mor. Moderen tager det også med ophøjet ro og æder græs på folden...hun ikke så meget som løber på noget tidspunkt...
Vi har ikke prøvet fast at lade dem være fra hinanden fordi de jo ikke lader til at have problemer med det overhovedet.
Nu vil jeg gerne til at fravænne den men er meget i tvivl om fremgangsmåde etc.
Min plan var at når vores haflinger meget snart når rengbuebroen så skal moderen ind i dennes boks og så kan føllet få den sædvanlige boks om natten. Om dagen vil de så i første omgang komme på fold sammen. Når der så er gået noget tid på denne måde (er 14 dage nok ???) så ville jeg lade dem få hver deres fold.
De vil selvfølgelig begge få selskab af andre ponyer.
Hvad gør I andre ???
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
Den er som sagt meget selvstændig og står aldrig sammen med moderen anden end når den spiser.
Den spiser det samme som de andre ponyer og spiser også wrap (også når den lukkes i boks alene så æder den blot stille og roligt)
Grunden til jeg gerne vil adskille dem om natten er fordi jeg gerne vil være hjemme når/hvis det skulle volde problemer (vi har videokamera i boksen endnu fra folingen)... jeg kan ikke på samme måde komme hurtigt til hjælp hvis de er adskilt på folden og stikker gennem hegnet da jeg jo arbejder om dagen ;o)
Men altså jeg kan godt med god samvittighed begynde at adskille dem om natten når den er 5 mdr. ?
jun 2006
Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.352
Men der er selvfølgelig også de føl som bare vil blive ved med at få mælk så længe de går sammen med hoppen, men jeg tror det er en sag i selv skal bedømme udfra hvad i ser.
Held og lykke
maj 2007
Jeg glæder mig bare så meget til at min datter igen kan begynde at have sin pony med til undervisning ;o)) så derfor vil jeg gerne være sikker på at det ikke min utålmodighed der bliver den faktor der afgør hvornår ;o))
Jeg synes hun har været enormt tålmodig og aldrig plaget for at få den med til undervisning men blot affundet sig med at ride sin søsters ;o)
Tak for jeres svar...så tror jeg sørme vi prøver det lige så snart Lizette er kommet godt afsted ;o(( hun er blevet så gammel at hun ikke længere tager på så i samråd med dyrlægen har vi besluttet at hun ikke skal igennem endnu en vinter...(til jer der måtte have en masse gode opfednings ideér....de er afprøvet...både tænder, olie, specialfoder, dækkener, ekstra vitaminer....you name it så beslutningen er taget)
maj 2007
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
Når så det er gjort og det går fint ( en mdr eller 2) så kan du have dem gående på hver deres fold og så mens de kan se hinanden. i så fald de ikke kalder efter hinanden.
Det er efter min mening bedst bare at sige :NU må du ikke se din mor mere. det er hurtigst, mest effektivt og nemmest.
Det er i hvert fald den metode vi har brugt de steder ejg har arbejdet og den metode jeg selv ville bruge.
Det er det samme som at sige til en hest at den kun må klø sig engang imellem. Så er det bedre at sige du må klø,eller at sige du må ikke klø
maj 2007
Hvor er jeg bare heldig jeg har lært dig at kende ;o) og faktisk kan jeg jo takke dig for jeg kom igang igen ;o))
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
maj 2007
maj 2007
jun 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 84
Når der så er gået en uges tid ca. måske mindre eller mere, det kommer an på hvordan føllet viser sin følelse af det frem.. Så skiller vi dem helt fra hinanden.. Det er selvfølgelig en hård måde.. Men både vores hoppe og føl, har klaret det helt vildt godt.. Og nu har moren fred, og føllet klarer sig super godt.. Det er virkelig godt! (: Så det er den måde vi gør det på.. Men din egen plan, virker da fin.., (:
Held og lykke med det!
maj 2007
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 309
Vores plan er her en af de nærmeste dage, at tage hoppe og føl ind i to forskellige bokse om natten (og på samme fold om dagen), og så om ca. to uger får vi hoppen opstaldet på vores rideskole så vi kan komme igang med hende igen
Føllet vil til den tid være 5½ månede når de er helt adskilt, og nogen vil måske mene at det er lidt tidligt, men vi vil gerne igang med hoppen snarest muligt, og samtidig nå at have hende helt adskilt fra føllet i mindst en hel månede (gerne mere så føllet er ordentligt fravænnet), og hvis det bliver senere kommer det til at løbe sammen med julen og der er det altså rarest at have dem hjemme
Sådan plejer vi at gøre det og det har fungeret fint
maj 2007
sep 2005
maj 2007
sep 2005
maj 2007
Jeg er lige kommet til at regne efter...og Coco er kun 4 måneder...og så er det vel for tidligt eller hvad ???
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
sep 2005
Men det lyder ellers som om du har ret godt styr på det, så jeg synes egentlig bare du skal gøre hvad du tror der er bedst
maj 2007
Hoppen har bare nydt tiden og var bare så glad og medgørlig....og når det kan lade sig gøre uden at fravænne er der jo ingen grund til at begynde på det allerede ;o))
sep 2005
Vi har i nat haft vores adskilt for første gang, og da vi trak dem ud på fold her til morgen var der ikke det ikke den mindste tegn på uro. Jeg skulle nærmest hive i følle for at få hende med mig ;o) Så nu venter jeg spændt på imorgen for hun plejer altså nogen gange at være en ballademager.
Jer der har erfaring i fravænning