{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akhal-Tekiner
  • Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #1   11. dec 2008 Det er en af verdens ældste og mest hårdføre hesteracer. Tilhængere af henholdsvist dem og arabere slændes stadigt om, hvem der er ældst, hurtigst og mest udholdende.

    Det er en militær/beduin/langdistance hest fra Turkmenistan. De er ret enestående, når det gælder om at bruge benene. En gruppe tilhængere af racen satte desuden verdensrekort i udholdenhed med dem på et tidspunkt, for at bevise at det var unødvendigt at indblande fuldblod i racen.

    Den er stadig meget kostbar og værdsat i Turkmenistan (eksport forbud) og Rusland. Der er ikke mange af dem i DK. Jeg mener at det er 5-6 stykker. Mindst to af dem har påstået at have den eneste i landet.

    Jeg mener at have hørt, at det er en hest, der knytter sig meget til sin rytter, og ikke er god til omplaceringer.
    Umiddelbart tror jeg ikke, at de er så velegnede til det danske hyggeniveau indenfor arbejde og motion.


  • #2   11. dec 2008 åhhr synes de er så smukke. Og de er sgu 10000 gange mere hårdføre end en dansk varmblod nogensinde vil blive.

    DV er avlet til at vinde konkurrencer (DK har VERDENS laveste gennemsnitlige hestelevealder, bl.a. pga. dårligt avlede heste), mens akhal-tekineren (så vidt som jeg har forstået) simpelthen er blevet avlet sådan: Dem, der ikke kommer hjem fra bjerget om foråret, var alligevel ikke værd at avle på!"

    Ligesom islandske islændere.


  • #3   11. dec 2008 røsle enig

  • #4   11. dec 2008 Som Akhal Tekiner ejer, kan jeg fortælle at de ikke nødvendigvis er mindre at være på end en veltrænet fuldblodshest er. Så ja de er meget spinkle men det er ikke ret meget værre ridemæssigt end araber og fuldblod.

    De kan bruges til lidt af hvert, og bliver omtalt som meget atletiske.

    De meget hårdføre og kan gå lange distancer på et minimum af mad og vand, hvilket egentlig gør dem til ideelle distanceheste.

    Udover dette bliver de i Rusland og deres hjemland også brugt til væddeløb, hvor Akhal tekiner løb anses som kongeløbene i forhold til fuldblodsløb.

    Til OL i Rom i 1960, vandt akhal tekineren Absint grand prix dressuren og hjalp med at vinde OL bronze og derefter guld for hold i henholdsvis 1964 og 1968.

    Akhal tekineren er også den race i verden som er registrert for at have tilbagelagt den længste distance i verden på kortest tid. Dette skete i 1935, hvor en gruppe fra Turkmenistan red 2500 mil fra Ashgabat til Moskva på 84 dage, hvilket indebaar en tur på 235 mil (tre dages ridt) igennem ørken, uden vand

    De kan dog også springe og egner sig pga deres alsidighed også til military. Min hoppe Galambiia har tidligere været en glimrende military hest og skulle bl.a. have vundet det russiske mesterskab i military.

    Læs evt. dette link for flere oplysninger:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Akhal-Teke


  • #5   11. dec 2008 Super godt og velforskede hjemmeside om akhal tekiner racen:

    www.akhalteke.info



  • #6   11. dec 2008 Film on akhal tekiner racen:

    http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1321279891?bclid=1336697997


Kommentér på:
Akhal-Tekiner

Annonce