{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Foder til den drægtige hoppe {{forumTopicSubject}}

Ja.. Jeg har gået i lang tid og overvejet det med fodret til vores 2 hopper.
Min (Freja) Har termin den 10. April 2010
Og Min Søsters (Bibi) Har engang først i maj.

Er det nødvendigt med nogel special foder?, Og hvis ja, hvad er det så det gør godt for? Og sådan.

Det er 2 fjordhopper, og det er første gang de skal have føl.
Hvad kan i anbefale og har i nogle gode "Fif" Og sådan (;?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til den drægtige hoppe
  • #1   3. dec 2009 De sidste 3 måneder inden foling, skal de have ekstra vitaminer og mineraler, samt ekstra proteiner, hvis ikke foderrationen ikke allerede indeholder nok proteiner, det kan nemlig nemt ske at den gør det.

    Derudover skal de selvfølgelig sættes op i det foder de får nu, da føllet begynder at tage nærring også til den tid.


  • #2   3. dec 2009 Det er absolut ikke et must at skal ud og købe dyrt avlsfoder til hopper der skal have føl, og give dem et foderskift.

    Soja kan klare proteinerne, og en øgning i det foder de får nu kan klare det andet.

    Men få lige en med forstand på det til at tjekke igennem at de er dækket ind.


  • #3   3. dec 2009 jamen jeg har ikke brugt anderledes foder bare fordi de har været drægtige og jeg har selv opdrættet frederiksborger, det vigtigste er bare hoppen er forsynet med vitaminer og får rimeligt godt med foder, af det hele, men selvfølge holde øje med sulden på hoppen.

  • #4   3. dec 2009 Okay.. Så det betyder at til Januar, skal hun begynde at få liiidt mere foder? Og lidt flere proteiner mineraler og sådan?
    Hey Januar? Det er jo lige om snart? Så er der ikke længe til at der kommer en lille følle!.. Sådan da smiley
    Men idag er freja ihvert fald 208 dage henne, og de har termin efter 336 dage smiley


  • #5   3. dec 2009 smiler ja , men det er svært og se hvordan hun ser ud for så her på pc, så du skal sådan selv til og holde øje med hende, hvordan hun ser ud, få evt andres meninger også, men de skal jo tage hensyn til maven er stor, men det er vigtigt for føllet og for hoppen at starten er god, når føllet kommer ud, det med og sætte dem på slank, fordi de er for tykke er dårlig ideer, de skal nok blive slanke igen, men ikke at du skal over fodere dem, men hun skal jo ligesom have mad til to længe i nu.

  • #6   3. dec 2009 Nu ved jeg jo ikke hvilket foder du bruger, men hvis du bruger et fuldfoder eller tilskudsfoder med vitaminer og mineraler, skal du passe på med at give en anden slags ved siden af.

    Hvad angår proteiner, så får hun sikkert rigeligt af det hvis du giver godt med hø, og igen kommer det an på hvad du fodrer med ved siden af.

    Derfor jeg mener at hvis du ikke selv har ret meget forstand på foder, så skal du få en der har til at hjælpe dig. Og som Perle skriver, hav GRUNDIG kontrol med hendes huld, det er ikke nok bare at kigge, du skal mærke og/el måle på hende også.

    * Den lykkelige hingsteejer *
    Bare fordi man sparer, er ikke ensbetydende med at hoppe og føl ikke er dækket optimalt ind. Man kan sagtens dække hoppe og føl, uden at købe dyrt avlsfoder.
    Jeg har to gange købt avlsfoder til mine føl, den ene fik så den var dækket ind med vitaminer og mineraler, og hun blev fed i løbet af vinteren. Den næste fik efter huld, og var så ikke dækket ind med mineraler, så jeg måtte give det ved siden af. Nu ved jeg at han heller ikke har været dækket ind med proteiner


  • #7   3. dec 2009 Selvfølgelig holder jeg godt øje med hendes Huld. Det tjekker jeg hver dag! Jeg kan ikke huske hvad foderet hedder men hun får fuldfoder, med melasse, og noget andet korn i. Derudover får hun godt med hø. Og går på fold hver dag!
    Jeg ved hun er fjordhest, og man skal passe godt på med deres huld.


  • #8   3. dec 2009 * Den lykkelige hingsteejer *
    Der er ingen her der skriver at den kan leve af havre og hø, blot at det ikke er et must med avlsfoder til den.
    En hest der ikke er i fol, har lige så stort behov for at være dækket ind som en følhoppe har, og her snakkes om forskellen på foderet når hoppen går ind i det sidste af sin drægtighed.
    En fjorhest der får godt med hø mangler næppe proteiner, heller ikke sidst i drægtigheden. Jeg har lavet flere foderplaner til trivelige drægtige hopper, og de er dækket fuldt ind med hø, roepiller og afpassede vitaminer/mineraler. De kommer hverken til at mangle proteiner eller kalk, nærmere tværtimod


  • #9   3. dec 2009 jeg bruger selv breeder musli fra tjørnhøjmølle. det er jeg rigtig godt tilfreds med også prisen

  • #10   4. dec 2009 Okay... Men er det nøvendigt eller ikke?
    Hvad mener i jeg skal gøre?


  • #11   4. dec 2009 Det kommer an på om du vil få lagt en foderplan hvis ikke du selv har forstand på at sikre at hun er dækket ind, eller om du hellere vil skifte foder.

  • #12   4. dec 2009 Okat tak..

  • #13   4. dec 2009 det er ikke nødvendigt med speciel foder, foder det du foder med og søg godt for hendes huld, så er det slet ikke problemer i det.

    så længe hun bare er dækket ind med vitaminer og mineraler osv


  • #14   4. dec 2009 perle P
    Det er netop der problemerne ligger, bruger hun en müsli der indeholder vitaminer og mineraler, og der ikke står en vejledning til hvor meget den drægtige hoppe skal have, eller bliver den for tyk ved at få efter anbefalingen på sækken, og derfor sættes ned. Er det ikke længere til at vide på nogen måde om hun er dækket ind med vitaminer og mineraler


  • #15   4. dec 2009 det kan man da se på hesten om den trives eller ikke

  • #16   4. dec 2009 perle P
    Det er godt nok ikke mange der har erfarign nok til at se om hesten er dækket ind med alle de vitaminer og mineraler den skal, og i det rigtige forhold, blot ved at se på hesten. Slet ikke ved drægtige hopper, da hun dækker sig selv ind først, og så får føllet bagefter, så det er først når føllet kommer til verden eller senere det kan ses


  • #17   4. dec 2009 ikke alle der giver hopper der tager først , jeg har haft en hun gav mere eller mindre det hele hvad hun fik til føllet i maven, så vi måtte op og give hende foder 5 til 6 gange om dagen fordi hun skulle have så meget at æde.
    og lige meget hjalp det hun bliv mere og mere tynd og dyrlægen kunne ikke finde noget, end hun bare gav føllet det hele, også måtte vi trappe ned igen, for ellers blev føllet for stort.


  • #18   4. dec 2009 Ingen regel uden undtagelse

  • #20   6. dec 2009 Tak ;D

Kommentér på:
Foder til den drægtige hoppe

Annonce