{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

I fol i år eller vente ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har en fjordhoppe på 13 år(bliver 14 i år), som jeg gerne villle have et føl fra til eget brug, som skal ende med at tage over for hende smiley Men jeg ved ikke rigtig om jeg skal i fole hende i år, eller vente til næste år. I år er jeg begyndt til jagter på hende, og jeg ville jo gerne fortsætte med jagterne, nu jeg har meldt mig ind i klubben, og min tøsen er i super form, men jeg vil jo også gerne have at hun klarer fødsel uden problemer osv. men hvor meget har det at sige at vente et år?

Hvad ville i vælge og hvorfor?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  I fol i år eller vente ?
  • #1   20. apr 2010 Hvis hun ikke har haft føl før ville jeg slet ikke iifole hende smiley

Hvis hun har haft føl før, men du er nervøs for føllet i år, så vent til næste år smiley

• #2   20. apr 2010 Tanja TD

Hvorfor ikke ifole hende fordi hun ikke har haft føl før, 14 år er jo som sådan ingen alder for en hest ii god form?

• #3   20. apr 2010 fordi der er pænt mange chancer for fødselskomplikationer når den ikke har haft føl før..

Det er heller ikke sndt for et menneske først at få sit første barn når det er 30-40 år

• #4   20. apr 2010 Må nu give tanja ret, havde jeg en hest i den alder, der ikke havde haft føl før, havde jeg nok ikke ifolet den... nu er jeg så, så heldig at min hoppe (14år) har haft føl en gang før, for ca10år siden, så er lidt mere rolig der smiley

• #5   20. apr 2010 CNN¨

NEj, det kan man ikke,da man ike må springe på en ifolet hoppe..

• #6   20. apr 2010 klostermarken:

jo det kan hun godt..

• #7   20. apr 2010 Du må jo gøre op med dig selv hvad du helst vil smiley
    Jeg ville ikke ride jagter på en ifolet hoppe,
    så hvis det er dét du vil bør du nok vente.
    Efter min mening - men det er du jo selv bedst til at afgøre smiley

• #8   20. apr 2010 Min hoppe har fået et føl før, så intet problem der;) og nej man må ikke ride jagter med en drægtig hoppe. Det er derfor jeg skal vælge enten jagt i år eller føl til næste år. Men jeg tror faktisk jeg venter med at ifole hende til næste år:) Det var bare for at høre, om det ville være mere risikabelt, at vente for så vil jeg jo hellere ifole hende i år:)

• #9   20. apr 2010 CALLA:

Jeg ved bare hvad dyrlægerne siger.
    De fraråder at springe på en ifolet hoppe. Hvis hoppen er det mindste følsom, kan de altså smide føllet !

• #10   20. apr 2010 Taget fra jydsk jagtrideklubs hjemmeside:
    Deltagelse på hoppe i fol er ikke tilladt 2 måneder før og 1 måned efter folingen.

Denne regel er gældende ved næsten alle jagtrideklubber, der er bare mange der ikke skriver det.

Min kusine der er dyrlæge med heste som speciale, siger også det ikke er noget problem, hvis bare man tager hensyn til hoppen, og ikke rider hvis hoppen tidligere har smidt føl.

• #13   21. apr 2010 Hej alle sammen og tak for jeres svar smiley

Vil lige sige at jeg faktisk ikke havde fået lov at i fole hende af mine forældre, da jeg lavede det her indlæg. Men igår sagde mine forældre satme "ja" så nu bliver hun i folet i år:) Da dyrlægen i går var ude og ordne tænder på hende, spurgte jeg ham og der ville være noget i vejen for at sætte hende i fol, hans svar til dette var "ikke en skid"

Så nu håber jeg at hun er nem at få i fol, da det er monster svært at se når hun er i brunst.

Så tænkte jeg er det forsent at i fole i juni, juli?

• #14   21. apr 2010
    Der går jo 11 mrd før det kommer føl..
    Vores skal til hingst midt i maj, eller sidst i maj, alt efter hoppens cyclus.

Kommentér på:
I fol i år eller vente ?

Annonce