{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

HVOR GAMMEL FØR MAN BEDÆKKER ?? {{forumTopicSubject}}

HVOR GAMMEL ER EN HOPPE FØR HUN MÅ BLIVE IFOLET FØRSTE GANG ??

ER DET 2 ELLER 3

OG ER GØR STUTTERIER DET NÅR DE ER 2 LIGE SOM
AT NOGLE OGSÅ BLIVER LONGERET FØR DE ER 2 FOR AT KUNNE KOMME TIL KÅRING OG NOGLE TILRIDER FØR OGSÅ PÅGRUND AT KÅRING..

ELLER ER DET 3 ÅR OG ALLER OVERHOLDER DET...

OG HVAD ER FORSKELLEN PÅ OM DE ER 2 ELLER 3 VED BEDÆKNING ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HVOR GAMMEL FØR MAN BEDÆKKER ??
  • #1   16. jun 2010 Hoppen bør bestemt ikke ifoles før den er minimum 3 år gammel.
    Nogle steder ifoler de 2 års, især eks. Holland, men det er bestemt ikke velset.
    Det er også derfor du f.eks ikke kan stille til dyrskue med en 3 årig hoppe med føl ved siden.

• #2   16. jun 2010 Min 3 år, da de i 99% af alle tilfælde ikke er udviklede nok til at ifole...

og.... SLÅ DEN FORBANDEDE CAPS LOCK FRA...!!!!

• #4   16. jun 2010 Det kommer an på, hvad det er du egentlig spørger om.

Spørger du til naturens præmisser - tja, så viser hopper jo brunst fra omkring 1 års alderen (fra hoppe til hoppe), og kan i princippet ifoles der. At de ikke kan fole som 2 eller 3 års er nu ikke helt korrekt.

Spørger du til moralen blandt ride og konkurrencefolk, tja, så skal de være 4-5 år - vurderet ud fra hestens kvalitetsbrug for ridehest.

Spørger du derimod stutterier mm indenfor de forskellige grene og racer, så får du svar fra 2-10 år.

Man kan sige, at er man seriøs, så avler man ikke på noget som endnu ikke er bedømt og kåret - dermed godkendt nok i avlen - og det er igen forskelligt fra forbund til forbund.

• #5   16. jun 2010 Louise K: Vi plejer nu at ifole som 3 års, og så stille dem til kåring som 4 års med føl ved siden. Det er oftest med føl ved siden de bliver bedømt bedst. Ihvertfald når det kommer til shetlænderne smiley

• #6   16. jun 2010 Anna F: Tja, altså, jeg har også en pony, som jeg har trukket to føl på uden en kåring, men jeg står skam ved at avler man seriøst, så kårer man først - avler bagefter. Man bør ikke avle på alt.

Heldigvis er der også forbund, som ikke godkender diverse avl inden kåringerne. Hos hingste kan de direkte udelukkes fra avlen, hvis de har bedækket inden. God stil !

• #7   16. jun 2010 3 og ikke yngre!!!

• #9   16. jun 2010 Kommer an på hoppen..

I min verden skal de rimeligvis være stoppet med at vokse. dvs omkring de 4 og så er det modenheden i hoppen der derefter fortæller mig hvad vi skal. Min PRE hoppe bliver i folet i år som 4 års. Min fuldblod var 5 før vi overhovdet overvejede det da hun simpelthen var ¨så umoden indtil da.

Personligt ville jeg ikke i fole en hoppe på 3.. og dermed jo heller ikke yngre!!

Kommentér på:
HVOR GAMMEL FØR MAN BEDÆKKER ??

Annonce