815 visninger
|
Oprettet:
HVOR GAMMEL FØR MAN BEDÆKKER ?? {{forumTopicSubject}}
HVOR GAMMEL ER EN HOPPE FØR HUN MÅ BLIVE IFOLET FØRSTE GANG ??
ER DET 2 ELLER 3
OG ER GØR STUTTERIER DET NÅR DE ER 2 LIGE SOM
AT NOGLE OGSÅ BLIVER LONGERET FØR DE ER 2 FOR AT KUNNE KOMME TIL KÅRING OG NOGLE TILRIDER FØR OGSÅ PÅGRUND AT KÅRING..
ELLER ER DET 3 ÅR OG ALLER OVERHOLDER DET...
OG HVAD ER FORSKELLEN PÅ OM DE ER 2 ELLER 3 VED BEDÆKNING ??
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Nogle steder ifoler de 2 års, især eks. Holland, men det er bestemt ikke velset.
Det er også derfor du f.eks ikke kan stille til dyrskue med en 3 årig hoppe med føl ved siden.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
og.... SLÅ DEN FORBANDEDE CAPS LOCK FRA...!!!!
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Spørger du til naturens præmisser - tja, så viser hopper jo brunst fra omkring 1 års alderen (fra hoppe til hoppe), og kan i princippet ifoles der. At de ikke kan fole som 2 eller 3 års er nu ikke helt korrekt.
Spørger du til moralen blandt ride og konkurrencefolk, tja, så skal de være 4-5 år - vurderet ud fra hestens kvalitetsbrug for ridehest.
Spørger du derimod stutterier mm indenfor de forskellige grene og racer, så får du svar fra 2-10 år.
Man kan sige, at er man seriøs, så avler man ikke på noget som endnu ikke er bedømt og kåret - dermed godkendt nok i avlen - og det er igen forskelligt fra forbund til forbund.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Heldigvis er der også forbund, som ikke godkender diverse avl inden kåringerne. Hos hingste kan de direkte udelukkes fra avlen, hvis de har bedækket inden. God stil !
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 46 Heste: 9 Emner: 8 Svar: 85
I min verden skal de rimeligvis være stoppet med at vokse. dvs omkring de 4 og så er det modenheden i hoppen der derefter fortæller mig hvad vi skal. Min PRE hoppe bliver i folet i år som 4 års. Min fuldblod var 5 før vi overhovdet overvejede det da hun simpelthen var ¨så umoden indtil da.
Personligt ville jeg ikke i fole en hoppe på 3.. og dermed jo heller ikke yngre!!
HVOR GAMMEL FØR MAN BEDÆKKER ??