At låne en perlin/ cremellohoppemave? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil rigtig gerne have mig efter føl efter min lille hingst, og vil rigtig gerne have at hoppen er perlino- eller cremello, så jeg har store chancher for en speciel farven.
Ellers skulle det være noget med broget, der giver store chancer for en buckskin eller palomino-farvet, og hvis afkommet bliver broget oveni, vil det være perfekt.
Ellers er jeg over i noget med sokker og aftegn i hovedet, med en brun eller helt rød (altså med rød man og hale).
Men fordælen, hvor finder man sådan en hoppe, der samtidig har en ejer, der vil lånes dens mave til mig?
Det kunne være fedt, hvis hoppe kunne være maks. størrelse, så Rufus stadig kan nå, men unden at tage skade.
Jer der har søgt og lånt en hoppemave, hvordan har i fundet frem til den helt rigtig hoppe, og hvordan er vilkårene i jeres situation?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Find en hoppe der lånes ud til avl
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Så det er mere hvordan dælen jeg skal finde den hoppe, jeg vil bruge.
sep 2007
Ja.. Også er spørgsmålet jo også om ejeren vil tillade piratavl ( hvis det er din hingst uden tavle ) osv.
Bare fordi hoppen har farven går føllet det ikke nødvendigvis.
Det kan sagtens ende ud med at blive brunt. Handler jo om gener og hvilke farver en hest bære og hvad der sker når to heste krydses.
mar 2009
Altså nu er det så meningen, at alt andet også skal være i orden, og skal selvfølgelig ikke kun gå efter farven, for jeg mener selv, at man ikke kun skal sætte et føl i verden for at man skal dække ens egen behov, enten grådighed eller pral.
Jeg ville gerne have en pony, jeg kunne bruge bruge til mine ,engang, kommende børn engang, derfor skal den også blive ved mig, eller det er derfor jeg selv vil lave et føl.
Og mener da bestemt at min hingst er ordenligt og hans temperament er fantastisk, så derfor ser jeg ingen grund til at gå ud og købe en føl, uanset om det er billigere end selv at avle et.
mar 2009
Altså har kun en hingst, og han har stamtavle.
Skriver jo også "hvor chancen er stor for et speciel farvet afkom", så jeg er jo godt klar over, at man ikke kan få farven på føllet.
Ved nok mere om gener end de fleste, ellers have jeg nok ikke som det første, skrevet at jeg ønsker en perlino eller cremello-farvet hoppe, hvor jeg ved at der er størst chance.
Undskyld, men hvorfor ikke spørger om de informationer i mangler, og svare ud fra det, for det er lidt ærgerligt at formåde noget og skrive noget der ikke er relevant for spørgsmålet.
Og generalt, for spørger jeg KUN til hvor jeg finder sådan en hoppe, og ikke om i synes det er iorden, selvom i selvfølgelig skal have lov at siges jeres mening, på trods af at jeg ikke kan bruge det til meget.
sep 2007
Det siger sig selv at er der ikke nogen der låner sådan en ud til avl må du hen og spørge på stutterier - måske privat ejede heste.
Men jeg tror næppe stutterier vil have hvilken som helst hingst på deres hoppe.
mar 2009
Men men nu vil jeg ikke mene at en kåret hingst, er "hvilken" som helst.
Nævner jo på intet tidspunkt, at jeg vil bruge ham før han blev kåret, eller at jeg agter at bruge ham ukåret.
Og der står heller ingen steder, at det skulle være i år, eller næste.
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Men jeg tror du får meget meget svært ved at finde nogen der vil låne deres cremello hoppe ud, ihvertfald hvis det er til piratavl. Men måske kan du finde en uden afstaming som vil være lykkelig for at hendes hoppe får et føl og måske tjener en smule på det.
Men prøv da at oprette en markedsannonce med hvad du søger.. det kan jo være du er heldig, men du skal nok være forberedt på at få mange useriøse henvendelser ang. farver da folk ikke ved en pind om det
sep 2007
Troede det var din hingst uden tavle og ikke shetlænderen :o)
Men som sagt, det var bare for at fortælle at det måske ikke blev helt nemt.
nov 2006
Følger: 97 Følgere: 105 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.109
feb 2004
Følger: 98 Følgere: 94 Heste: 14 Emner: 40 Svar: 982
Jeg låner i hvert fald ikke nogen hopper ud til avl, skal de fole bliver det hos mig, tænk hvis hoppen kom til skade under fødslen eller værre....
Det ville jeg aldrig tilgive mig selv og tror mange har det lige sådan??
Det er nok nemmere når hingsten er kåret, hvis han bliver kåret godt har det jo altid mere interesse
Avlsfremgang vil vi jo alle gerne have, men som de andre siger spørg på stutterierne eller måske lave en aftale med du trækker et føl og året efter kan ejeren få en gratis bedækning eller noget i den retning.
mar 2009
Men det skulle gerne være sådan, at føllet kunne få blåt pas, for vil stille min hingst til kåring næste år, regner jeg med, og vil stærkt mene han går igennem, og især hvis han fortsat udvikler sig så fint som nu.
Men stamtavle for mig er ikke så vigtigt, så en uden stamtavle vil være fint, men det skal jo også stadig vente til han er kåret.
Omkring annonce i marked, kan man så godt søge til hoppemave, til 2012 når han er kåret? - man er vel kun bedst tjent med at være god tid i forkøbet, da mange nok har planligt bedækning for 2011.
Heeh, synes generalt at man skal forvente useriøse henvendelser på HG, om det er på marked, forum eller andet steds.
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
(link fjernet)
Jeg ved selvfølgleig ikke hvordan dens eksteriør, sind m.m. er og om du kun ville avle med papirer?
jul 2008
Jeg tror mulighederne for at låne sådan en er størren end en dobbeltcrembærer. Og når din hingst er rød er der jo 50 % chance for at få et palomino føl, på en palomino hoppe.
Men jeg vil godt mene du kan søge efter hoppemave til næste år allerede nu.
ang. shetlænderkåringen, så synes jeg din hingst er super pæn, men om han bliver kåret kommer an på hvor heldig du er med dommerne
i 2010, blev der afvist flere hingste end nogensinde før.
og til hoppekåringen blev næsten ingen kåret i 1. klaasse og hvis de gjorde var det kun med 42-43 point.
Så det er ikke så nemt længere, men hvis din er standart har du lidt nemmere ved det end mini'erne
mar 2009
Men ja, forventer også det bliver svært, derfor er jeg også i forkøbet, for min hingst skal kåres først, og det bliver i 2012 (håber selvf. han bliver godkendt), så har jeg tid til at finde hoppen. Mangler bare inspiration fra folk, og råd omkring vilkår fra dem der har lånt eller udlånt en hoppemave.
Anne J: Den hjemmeside har jeg brugt til at tjekke mine beregninger, for at være sikker på om det er rigtigt, og at jeg leder efter den rigtig hoppe.
Susan C: Kan godt se hvad du mener, og havde også indstillet mig på, at hvis det ikke er muligt at få hoppen hjem, så måske at finde en hoppe i Sønderjylland, så den kan stå ved ejeren, for synes det er forståeligt, og ville selv aldrig låne en hoppe ud (hvis jeg havde en).
Men meningen er jo, at der skal laves vilkår og kontrakt, så kravene om dyrlæge osv. fra hoppens ejers side bliver opfyldt. Derfor ønsker jeg også at høre fra folk, der har prøvet at låne eller udlåne en hoppemave, med hvordan deres aftale har været.
Men som jeg har udtrykt flere gange, så skal min hingst kåres først, eller vil jeg ikke bruge ham.
Men god idé omkring forslaget om at tilbyde gratis bedækning året efter.
feb 2007
mar 2009
Tak for linket.
Men det er ikke udelukket, at det kan blive uden papirer, da jeg ønsker at beholde holdet.
Har du link til din hoppe?
Ida J: Ja, havde også tænkt på palmino, fordi der er større chance for at finde en med papirer og en der vil udlåne. Men igen, så er farven kun en bonus, for det vigtigste er at føllet bliver sund og rask og med god bygning.
mar 2009
Men min hingst tegner til at få et godt eksteriør, og musklerne er der og masse af man.
feb 2004
Det har jeg så ikke, alle gange jeg har lånt hest ud har jeg hentet dem tilbage kort tid efter pga forskellige årsager.
Når jeg henter dem, kan du nok regne ud det ikke har været særlig godt.
Så efter 4 dårlige oplevelser og ingen gode har jeg valgt aldrig mere at låne mine heste ud.
feb 2004
Cremellohoppen kan kåres i PSA selvom den er uden afstamning
feb 2007
Link til min? den jeg skal låne ud eller? Det er nemlig en stor Hollænder
mar 2009
Men hvis det er, så vil jeg ikke gå så langt for at få et føl med blåt pas, at jeg vil stille hoppen til kåring, medmindre ejeren betaler.
MiTho's heste.: Til hende du udlåner, men hvis du siger hun er stor, så tror jeg det bliver for højt til min hingst, medmindre hun ligger sig ned for at blive bedækket.
Men har skrevet i annoncen, og udlån var desværre ikke en mulighed, vil ikke købe, for når føllet kommer, har jeg en pony for meget.
feb 2007
Min er ret meget for stor
Man ser desværre ikke så mange BEC nede i den str du søger, men støder jeg på flere, skal jeg nok linke
mar 2009
Men det lyder sørme godt, tak for det. ;D
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Men der er dog flere og flere der vover pelsen, og laver disse BEC shettere, da de godt kan se fordelene med hensyn til farveavlen.
Indtl videre er der ingen avlsgodkendte hingste i farven (den eneste der var er solgt til udlandet) og ganske få hopper 2-3 stk på landsplan.
Så du skal nok regne med at lave uden tavle, hvis det skal være en cremello/perlino/smokey cream hoppe du skal leje.
mar 2009
Synes efterhånden det er svært at finde ud af præcis hvad jeg ønsker, for vil ikke bare lede på må og få, og bare vælge en. Tænker først og fremmest på føllet, og ikke dets udseende.
Men nu søger jeg jo ikke en shetterhoppe, da jeg ønsker at lave en større pony, efter min hingst på cirka 1 meter, så have tænkt på en hoppe på omkring 110 cm, og det er jo for stort til at være en shetter.
Forresten, har du så et bud på, hvad min hingst maks vil kunne nå, når man tænker på højden af hoppen?
jul 2008
og om hingsten er god til at bedække,,
Vi har flere gange bedækket hopper på 95 med vores hingst på 79 cm. 16 cm til forskel, her har vi gravet hopperne lidt ned, eller stillet dem på en bakke.
Og vi har med de større heste bedækket hopper på 165 med vores hingst på 134, og det er 31 cm til forskel og det klarer han endda selv
At låne en perlin/ cremellohoppemave?