640 visninger
|
Oprettet:
Hvornår er føllet klar? {{forumTopicSubject}}
Hvor gammelt skal et føl være for at kunne blive taget fra dens mor?
og hvornår holder den op med at die?
- passer nemlig selv et føl som er fra maj, som stadig dier (:
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 292
- de skal jo til at begynde at stå inde om natten, så vi kan jo prøve at skille mor&føl ad der, og så kan de komme på fold sammen om dagen ? (:
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
aug 2011
Tak, og det vil jeg prøve..(:
Til Alle:
Jeg prøvede at stille føllet i boksen vedsiden af moderen her til aften, og hun gik helt amok, og stejlede, så ved ikke helt...
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.691
Den bratte hvor føllet bliver kørt et andet sted hen hvor hoppe og føl hverken kan se eller høre hinanden. dette sker fra den ene dag til den anden og er den metode der virker bedst synes jeg.
Hoppe og føl glemmer hurtigt hinanden, der går en god eftermiddag, så er der ro igen, det plejer mest at være hoppen der kalder. Hvis føllet kommer et nyt sted hen med andre heste så har den slet ikke tid til at tænke på sin mor.
Hoppen skal have taget kraftfoderet fra da hun ikke skal producere mælk længere og for at minimere risikoen for yverbetændelse.
Den anden metode er noget der sker over flere uger til en måned...hvilket jeg bare synes er at trække pinen...
Der er større chance for at hoppen får yverbetændelse da hun vil stå og ikke få tømt sit yver natten over hvorpå så når de bliver lukket på fold sammen om morgenen vil blive malket op igen.
Føllet og hoppen vil stresse op over at de kan høre hinanden, men ikke røre og måske se hinanden.
Det synes jeg faktisk er lidt synd for både hoppe og føl. Denne metode er ok hvis man i forvejen har lært føllet at være selvstændigt ved at trække ture med føllet alene eller at man tager ud og motionere hoppen mens føllet bliver alene tilbage i boksen.
Her synes jeg så bare ikke man skal lukke dem ud på fold sammen.
Vedr. alder, så er de fleste føl 5 - 6 mdr ved fravænning.
aug 2011
- igen tak!
Hvornår er føllet klar?