{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
668 visninger | Oprettet:

føl {{forumTopicSubject}}

hej

har en araber, der er knap typemæssigt korrekt. vi snakker en del om at ligge et føl i hende. dertil skal det siges, hun er 14 og har ikke haft føl før.

nu kunne jeg så godt tænke mig at høre jeres meninger om hvad vi evt skal vælge og hvorfor.

Vi har snakket meget om at prøve en haflinger, men selvfølgelig er araberen også på tale og det skulle selvfølgelig være en kåret hingst, så føllet får fuld stamtavle.

Hvis i så ville vælge en araber, hvilken vej ville i kikke? hoppen er efter Buret og med Sandokan som morfar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  føl
  • #1   17. nov 2011 for sent til første føl, der er alt for stor risiko for hoppen ikke vil klare folingen

• #2   17. nov 2011 Hun er da ikke for gammel?

• #3   17. nov 2011 det er da ikke for gammel ? spørg din dyrlæge. smiley da min hoppe var 16 sagde dyrlægen hun sagtens kunne holde til det, men det var ikke sikkert hun overhovedet kunne blive med føl (hvilket hun heller ikke kunne smiley ) . bare hun ville være i god form til folningen ville det ikke være noget problem.

• #4   17. nov 2011 min kusine der er dyrlæge, har været med i et forskningsprojekt, hvor de har obduceret en masse hopper.
    Det er langt fra færdigt(der vil gå 5-10 år, før det bliver udgivet, men har kørt omkring 10 år), men det de ser indtil videre, er at risikoen for hoppen ikke overlever, bliver forøget med over 100%, når hoppen er over 12 år som førstegang folende.
    Der er også en noget forøget risiko for ligamenter i krydset bliver flænset, eller i værste tilfælde sprænger, da de ikke tidligere har fået de stræk, der er i forbindelse med foling.

• #6   17. nov 2011 jeg er meget enig med Line P . jeg har arbejdet på insemeneringsstaton og på stutteri , så længe hoppen er i god fysisk form og ellers er snd og rask er der ikke nogen problemer , den sidste avlshoppe jeg havde var 22 år da hun lavede det sidste føl og hun klarede ALT selv . så den med alder skal i altså ikke komme med det er noget ævl .

• #7   17. nov 2011
    Køb et af de mange føl der er på markedet i forvejen :o)

• #8   17. nov 2011 Jeg er selv haflinger avler, så ved lidt om føl, og dyrlægen har sagt god for hesten må bære føl, det er en hoppe i god form.

Haflingeren tror jeg ejeren af hoppen overvejer, netop fordi det jo er en lidt mere rolig hest end araberen og jeg selv har en super fin fjord/araber blanding gående.

Det i sig selv taler jo nok lidt for at prøve det, men det var jo også derfor vi spørger herinde, men syntes ikke rigtig jeg faktisk har fået nogle svar på mit spørgsmål.

Har bare fået en masse at vide hvad jeg skal og ikke skal, det har vi selv styr på sammen med dyrlægen.

Men kunne godt tænke mig at høre hvad i ville vælge og hvorfor og måske aller vigtigst, hvorfor ikke.
    Jeg kender ikke så meget til araberen, derfor skrev jeg netop hendes far og morfar, det kunne jo være der var nogle der kendte dem.

På forhånd tak.

• #9   17. nov 2011 Hvis din dyrlæge siger god for hende - kan man fint avle på en hoppe i den alder. Forudsat den er sund og rask og i god form.

Ville dog ikke bruge en haflinger...

Noget helt andet jeg syntes man skal tænke over, er hvad er grunden til i vil have føl i hende ?
    Syntes mange avler bare for at avle uden at have noget formål - det er brænd ærgeligt. Der er så mange føl,plage og ungheste til salg og også hvor avlen ikke er gennemtænkt.

• #10   17. nov 2011 føllet skal laves for at erstatte hoppen som ridehest for pigen.
    men man skal jo stadig tænke på, det kunne være det skal sælges, man ved jo ikke hvad fremtiden bringer vel.

• #11   17. nov 2011 Har du ikke et billede af hoppen - det er lidt nemmere at se hvad der evt. kunne passe så.
    Hingsten skal jo helst kompensere for hoppens dårlige sider... og evt. en beskrivelse af hvad hun mangler, gangartsmæssigt, type, rammer, fundament osv.

• #12   17. nov 2011
    der er heste som har fået første føl efter de er blevet 14år så hvis hun er frisk og sund så ville jeg ikke være bange for at putte føl på hende. Vores hoppe var 13år da hun blev sendt til hingst og ud kom det dejligste føl.

Men ang hingsten.

Skriv op alle din hoppes mangler/fejl. og prøv at finde hingste der har det du så søger..

go vind til at finde hingsten

• #13   17. nov 2011 min ene avlshoppe fik sit første føl da hun var 16 år. Hun vendte total om, fra at være - hysterisk rødhåret - til at være en af de sødeste følhopper jeg har haft smiley
    Men ja, lav en liste med plus og minus for hoppen og find hingst der opvejer minusser

• #14   17. nov 2011 **Horse is a Lifestyle**
    må ærligt sige, at jeg ikke forstår det. Som Line P siger. Ung som gammel, der vil altid være en første gang, og det kan gå lige galt.

• #15   17. nov 2011 enig med Lene O og Line P

Det kan ligeså nemt gå galt med en som er ung som en som er gammel (nu ser jeg ikke 14 som gamle)

Synes bare du skal træk et føl på hoppen hvis dyrlægen siger go' for det og at hoppen er i go' form:-)

• #16   17. nov 2011 det er jo individuelt fra hest til hest, lige som med os mennesker thi hi
    Måske du har misforstået din dyrlæge eller dyrlæge har ikke været god til at forklare sig, hvem ved

• #17   17. nov 2011 hvad ville du bruge sådan et føl til ? det tror jeg faktisk er det aller vigtigste. for et føl som dette vil med stor sikkerhed ende som en kastebold for billige penge hvis det er til salg.. og så vil jeg mene at araberen og haflingeren er så langt fra hinanden racemæssigt så det ville være rigtig svært at avle noget betydeligt eller brugsmæssigt med sådan en blanding

• #18   17. nov 2011 valg af hingst kan være svært, især hvis man tænker, det er ny ridehest men skal også kunne sælges i tilfælde ?
    Hvis i får et hoppeføl ud af det, er det MEGET nemmere at sælge hvis den er "ren" ellers skal den vise sig ret godt i sporten.
    Det skal jo også lige tages med om i vil sælge til 10.000,- eller 50.000,-
    Et "rent" føl giver mere.

• #19   17. nov 2011 Tak Lene O

• #20   22. nov 2011 Min bruger er blevet hacket, jeg sletter det der indlæg imorgen. før kan jeg ikke.. !

Kommentér på:
føl

Annonce