fole på sommerfold - folings alarm? {{forumTopicSubject}}
Hej hg'er.
jeg har nu snakket lidt frem og tilbage med dyrlæger, venner og avlere..'
Da min hoppe er sat til at fole her først i juli, vie jeg jo gerne sætte hende på sommegræs, med de 2 andre, men da hun er første gangs folene, er man ve lidt bekymret, men som dyrlægen siger, at hvis hun er sund og rask, burde hun jo ikk få problemer ud af det, da det jo er naturens gang
meeen nu ligger vores sommerfold ca 700 m nede a vejen, så tænkte jeg på, kan man ikk få en folings alarm der evt kunne række "hjem" eller sende en sms, da jeg jo et sted helst vil være der hvis der nu sku ske noget.. .
da hun desværre er meget afhængig a de andre (de er ikk afhængig a hende) så ved jeg ikk hvor smart det er a tage hende hjem alene, da hun jo vil stresse sig selv helt vild...
Kh mie
okt 2006
Følger: 48 Følgere: 51 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 480
dec 2006
Følger: 116 Følgere: 119 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.299
okt 2006
Følger: 48 Følgere: 51 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 480
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 178
apr 2009
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
dec 2006
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
begge gange var jeg glad for og have været der, da jeg ellers kunne have risikeret hoppe eller føl, men pga den hurtige hjælp (fra dyrlægen første gang og guide anden gang) overlevede både hoppe og føl.
sidste år mistede vi et smukt hoppeføl på vores frieser da den folede før vi forventede, så vi var ikke hjemme da hun startede, og der gik der for lang tid fra moderkagen havde løsnet sig til føllet kom ud, så det var dødt ved folingen.
Jeg ville aldrig overlade mine hopper til sig selv efter disse oplevelser.
jeg ved godt langt de fleste folinger går godt, og vi har da også haft mange gode folinger, men de få som ikke går godt naturens gang kan man hjælpe ved og være der i tide.
min drægtige hoppe som har termin 23. maj går pt på sommergræs, men når hun nærmer sig foling vil hun igen komme ind til nat så jeg kan holde øje med hende. jeg går hjemme om dagen, så der går hun så jeg kan holde øje med hende fra stuen:-)
hvis du vælger folingsalarm syntes jeg du skal overveje hvilken model du vil bruge, for går hun ude vil du kunne få nogle fejlalarmer ved dem som reagere på sved, hvis det en dag regner hvor hun har den på.
dec 2006
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
fole på sommerfold - folings alarm?