{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Føl og åben boks {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har den seneste tid tænkt lidt, fordi min hoppe meget gerne skal have føl til næste år.
Hun er så ikke gået i brunst endnu, og jeg påtænker at få hende sprøjtet i brunst, hvis ikke det sker snarest. Dette fordi jeg gerne vil have føl til april næste år. Min kæreste (som vil eje føllet) og jeg vil nemlig foretrække, hvis hun foler i sin boks, fremfor på sommerfolden, og de kommer på sommerfold i maj. Hvis hun skal stå inde alene, så bliver hun meget nervøs - og jeg vil ej heller have mulighed for at sørge for hun kommer ind og ud morgen og aften... Så hvis hun skal fole i stalden, skal det være inden maj.
Hvis hun foler i stalden, kan jeg nemlig have overvågningskamera og leje sådan en alarm. Og hun vil være fri for de andre heste, og der er ingen risiko for, at en hest, der er højere i hierarkiet "stjæler føllet", så hun går helt i spåner, eller den ikke får mælken tids nok, eller hvad der nu kan være...

Men mit spørgsmål er så at staldens bokse er indrettet lidt "specielt". Deres hø/wrap ligger på staldgangen, og så kan hestene stikke hovedet ud gennem nogle tremmer, der går ned til cirka 40 cm fra gulvet (se billede)...
Minis boks har desuden siden billedet blev taget, fået fjernet en tremme, fordi hun var nervøs for at ramme den, når hun trak hovedet tilbage.
Hvad gør man med sådan en boks? Er der risiko for, at føllet kan komme til at hoppe ud af boksen mon?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl og åben boks
  • #1   8. maj 2019 Her har jeg markeret tremmen, der er blevet fjernet.

    profilbillede
  • #2   8. maj 2019
    føl kan sagtens finde på at hoppe ud mellem tremmerne. de løber også gerne under hegn og led, hvis der er plads til det.
    visse af vores voksne heste gør også.
    vi satte plader for, så det blev som en almindelig boks.


  • #3   8. maj 2019 Føl er over alt, også på den forkerte side af hegnet. Så længe der ikke er noget det kan hænge fast i, så skal det nok finde hjem igen smiley

  • #4   8. maj 2019 Vi taler om allerhøjest en måned, men nok nærmere en uge eller to, hvor den vil være på stald. Min hoppe er nemlig ikke gået i brunst endnu, så det er ved at være oppe over, hvis hun skal fole indenfor. smiley
    Vil den i en alder af 0 dage - 30 dage kunne finde på at hoppe ud mon? Eller snakker vi mere når den bliver ældre end det?


  • #5   8. maj 2019 De bliver helt sikker mere nysgerrige jo ældre de bliver smiley
    Men i forhold til brunst, så skal du til at gøre noget nu, hvis du skal have føl i april. Du kan roligt forvente at hun går 14-21 dage over tid første gang smiley


  • #6   8. maj 2019 Jaa, jeg ved godt, at det er ved at være oppe over.... Hun virkede til at være på vej i brunst allerede inden påske, så jeg har lige "ladet stå til", fordi hun jo plejer at gå i brunst af sig selv. Hingsten prøver dagligt at hoppe på - og det gør han ellers ikke, når ikke hun er på vej i brunst - men hun afviser og er derfor ikke i brunst endnu.
    Sidste år blev hun også sprøjtet i brunst, men gik så desværre tom. Samme hingst, men han fik lov at hoppe på, så det er ikke fordi hun er i brunst men ikke lader ham..


  • #7   8. maj 2019 De der bokse er geniale! Men jeg ville klart dække den til med en plade, så længe mor og føl skal dele boks.

    Vi habde også sådanne bokse, og også der, hvor min tidligere knabstrupper kom fra. Vi fik hende lige efter fravænning.
    Ved fravænning havde de trukket mor ud af boksen, så hun skulle blive tilbage. Med det resultat at hun panisk forsøgte at komme imellem tremmerne. Hun sad fast og måtte bedøves for at hjælpes fri. Hun har siden haft en væskeansamling på flanken, og har den stadig nu som 11 årig.
    Det var intet andet end en tanketorsk og menneskelig fejl. Hesten havde og har det fint til trods sin skønhedsfejl. Men kan man undgå den slags, så skal man jo selvfølgelig det.


  • #8   8. maj 2019 Ja de kan sagtens hoppe imellem smiley har oplevet det på stutteriet smiley så plade for smiley

    Knus smiley


  • #9   9. maj 2019 Hej smiley har hun været i stald med en hingst? Nogen gange kan de sætte lidt skub i brunsten.

    Og men hensyn til boksen i føl tiden, luk den af og sæt et hø-net op.

    Mvh Christine


  • #10   9. maj 2019 Tak for jeres svar! smiley Jeg må have den lukket til med plade, hvis hun når at fole, inden de skal på sommergræs smiley Øv, at hun ikke bare gik i brunst med det samme!

    Hun går i stod med hingsten (løsdrift/sommerfold) døgnet rundt. Ville det gøre en forskel at sætte hende på stald?


  • #11   9. maj 2019 Måske hvis hun er i nærheden af ham, så hun kan få lidt Testosteron aroma. Så hun kan blive hingstegal. Men prøv dig frem. smiley

  • #12   9. maj 2019 Altså stod betyder at hun går på fold med ham smiley De går sammen 24/7, og de er bedste venner, så de følges ad hele tiden og kalder hvis de ikke kan se hinanden smiley
    Hun står hos hingsteejer i den anden ende af landet, så jeg har ikke så stor mulighed for at holde øje selv eller at prøve mig frem. Men jeg skal derop i weekenden. smiley


  • #13   9. maj 2019 Ja så er det nok en god idé at hun bliver sprøjtede i brunest, så I kan få en lille føl basse. ?? pøj pøj med hende og ????For der snart skeer noget

  • #14   9. maj 2019 Hvis hun går i stod med hingsten, så tror jeg ikke hun kommer i brunst selv, hvis det ikke er kommet. Jeg ville ringe efter dyrlæge hurtigst muligt smiley

  • #15   9. maj 2019 Tak Christine! smiley

  • #16   9. maj 2019 Hun plejer uden problemer at gå i brunst af sig selv i løbet af foråret og sommeren. Sidste år gjorde hun også i løbet af foråret - men da hun kom til hingst, var der ingen brunst. Hun var der i halvanden måned uden brunst og blev så sprøjtet i brunst, men gik desværre tom. Blev scannet inden hun blev sprøjtet og igen scannet i december. Har masser follikler, er pæn ren og kun lige blevet 9 år gammel. Har været hos hingsten - i stod - siden 2. April uden at gå i brunst.
    Planen er at jeg besøger hende her i weekenden, og så forestiller jeg mig, at jeg kontakter dyrlægen i næste uge.


  • #17   9. maj 2019 Ja de burde også komme selv, men tænker bare at det helt sikkert burde komme når hun går sammen med hingsten smiley

  • #18   9. maj 2019 Ja, det har du ret i. Sidste sommer gik hun heller ikke i brunst af sig selv, da hun var hos ham. Så det er jo lidt bemærkelsesværdigt..... Jeg undrer mig meget!
    Så nu må vi vist have fat i dyrlægen, så hun kan få en sprøjte. smiley


  • #19   9. maj 2019 Ja det er faktisk lidt underligt. De må være for gode venner smiley

  • #20   9. maj 2019 Ja, kan det mon lade sig gøre? smiley De er simpelthen så gode venner, hygger sig sådan sammen. Den ene tager ikke èt skridt, uden at den anden ikke gør det samme. De står op af hinanden, og da Mini sidste år var bedøvet efter scanning (og brunst induktion) blev hun smidt direkte på fold efter dyrlægens anvisning. Så stod hingsten dèr, og lod hende sove rusen ud med hovedet på hans ryg smiley
    Da hun fem dage senere gik i brunst, var der slet ingen problemer. Han hoppede på mange gange dagligt.


    profilbillede
  • #21   9. maj 2019 Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Mon ikke instinkterne ville tage over hvis hun kom i brunst? smiley

  • #22   10. maj 2019 Hils hende rigtig mange gange og giv hende en krammer og gulerod fra mig smiley
    Knus smiley


Kommentér på:
Føl og åben boks

Annonce