{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Interessen for føl og prisvurdering. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har desværre fået min varmblodshoppe tilbage og af forskellige grunde overvejer jeg nu at ifole hende. Jeg vil dog gerne høre jeres mening om det evt. føl, ville i selv købe sådan en og i så fald hvad ville i give for den, giv en løs vurdering og gerne en begrundelse.
Jeg avler ikke bare for at avle, men synes selv at hoppe og hingst matcher hinanden og tror på at man kan lave et rigtig godt afkom.

Hoppen er en oldenborg/fuldblod og trakhener miks. Hun har blå pas da hingsten er kåret oldenborg og hoppen DV kåret. Hoppen ligner en oldenborg af bygning med et ædel hoved og er 168 cm i stg. Hun står pænt på sine ben og har fornuftige rummelige og taktfaste gangarter. Eneste minus her er en lille smule fransk benstilling på det ene forben, som også kommer til udtryk i traven, men ingen brtydning har for hesten da den ikke slår på siig selv. Hoppen er uddannet i 4 dicipliner, og har deltaget i LB (LA) spring på distrikts- (klub-) plan. Op til LA 2 i dressur på distriktsplan, LB (LA) distanceridt og er trænet i military.
Se Tulle-Bell på min profil.

Hingsten er min egen Akhalt Tekiner Sherhan, som har fuld stamme. Han er 170 cm i stg., står pænt på sine ben og har fornuftige gangarter. Han har ikke mange resultater endnu, men går LC spring i træning, LC dressur til klubstævner og træner på LA1 niveau og har gennemført og vundet LB i distanceridning.
Se Sherhan på min profil.

Jeg mener hestene på mange måder passer godt sammen. Hoppen leverer noget fylde til kroppen og lidt større bevægelser, mens hingsten tilfører den ædelhed hoppen mangler. Af sind er begge heste fornuftige at arbejde med, men hvor hingsten måske kan levere lidt mere arbejdsglæde til hoppens lidt stædige sind. Måske man endda kan være heldig at hingsten kan give sin gyldne farve videre. Hingsten har pt. lavet 3 føl, alle har været hoppeføl. 2 af disse har haft cremefarven og den sidste har været brun. Han avler en god benstiling (den ene moderhoppe havde ikke god benstilling selv.) og føllene har været meget korrekte. Føllet kan få fuld stamtavle og pas som Partbred Akhal Teke.
Se evt. Galina og Aÿra Gadyrly på min profil(afkom efter Sherhan)

Jeg ved godt markedet ikke er fantastisk pt. hvorfor jeg også spørger brugerne herinde om deres mening, men jeg har altså givet det en del omtanke og også set på hestene om de passer sammen og hvad de vil kunne tilføre et afkom, jeg taler altså ikke om at ifole lille lotte med naboens buller fordi det kunne være sjovt eller hyggeligt smiley

Ved godt det blev lidt langt men inden jeg ifoler hoppen, vil jeg gerne have en fornemmelse af om afkommet har noget værdi andet end for mig selv. Ville noget være interesseret og ca. pris.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Interessen for føl og prisvurdering.
  • #1   7. jul 2012 Jeg syntes det lyder fornuftigt. Bortset fra at afkommet ikke vil få rødt pas, hvilket vil trække værdien ned.

Derudover kan man jo godt lave e fantastisk føl i teorien, men som i praksis ikke fungerer.

• #2   7. jul 2012 Mine rene Akhal Tekinere går med grønne pas da racen ikke er anerkendt hos Landscentret, så i dette tilfælde betyder farven på passet ikke meget, men føllet kan få originalt russisk pas og stamtavle som Partbred.

• #3   7. jul 2012 Nu ved jeg ærlig talt ikke noget som helst om Akhal Tekinere og hvor høj kurs de er i for tiden. Men har du mulighed for at beholde føllet i tilfælde af at du ikke kan få det solgt? Hvis du skulle avle et føl og være afhængig af at få det solgt ville jeg ikke gøre det. For selvom du kan være heldig at få det solgt, så kan du også være uheldig og brænde inde med det noget tid før det lykkes at få det ud af vagten.

Men ellers lyder dine betragtninger om kombinationen fornuftig nok, og det må vel siges at være et plus at den kan få fuld stamtavle som Partbred.

Selv ville jeg ikke købe sådan en kombination, men min mening kan du nok ikke regne med i den forbindelse, for jeg er avler, og jeg avler ikke akhal tekinere, og det er vel enten sådan en, eller en rytter du skal ud at have fat i til at købe sådan en som din.

• #4   7. jul 2012 Så ser jeg intet problem i det. Men som anden bruger har nævnt, så skal du have med i betragtning, hvad der sker, hvis ikke du får føllet solgt.

• #5   7. jul 2012 Mange tak for jeres svar, som i hvert fald vil blive taget i betragtning. Altså muligheden for at beholde føllet vil forelægge, da det også kommer an på hvad der kommer ud af kombinationen.
    Hoppen skal på sigt sælges når den er klar igen, men da den nok først er tilbage i ordentlig stand til vinter og markedet i den periode som regel er meget dødt kunne man ligeså godt trække et føl mens hoppen genoptrænes alligevel. Jeg har før hoppen blev solgt i første omgang, tænkt på at det kunne være en god kombination og tror man kunne få en dejlig konkurrencehest ud af afkommet, men som med alt er der jo en risiko og man ved aldrig helt hvad det bliver, men synes egnetlig hingsten har avlet flot og korrekt indtil nu.

Kommentér på:
Interessen for føl og prisvurdering.

Annonce