{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Køb af avlshopper og hingste ubeset? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Inspireret fra en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der får folk til at købe en hest til avl UBESET?

Er jeg bare kritisk hvis jeg skulle avle?
Jeg ville personligt aldrig købe en hest til avl ubeset.
Jeg ville være sikker på hestens adfærd, temperament og kropsmæssige problemer osv?

Hvad gør i? Køber i ubeset? Hvis ja, hvorfor?
Hvis nej, hvorfor ikke?

Hold tonen..

God dag..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af avlshopper og hingste ubeset?
  • #1   17. sep 2012 Ville ikke købe en hest jeg skulle bruge til avl ubeset.
    Der er for stor risiko for, at man køber noget møg


  • #2   17. sep 2012 Generelt så ville jeg aldrig købe hest ubeset, men kan jo aldrig sige aldrig. Må nok komme til den konklusion, at det afhænger af prisen.

  • #3   17. sep 2012 Kunne såmænd nok finde på det, hvis det var en godt kåret hoppe/hingst, der havde vist nogen resultater i sporten.
    Har selv solgt nogen stykker, ubeset, på den måde...


  • #4   17. sep 2012 Man kan jo godt få kåret en hoppe som f .eks væver og stresser.
    Eller en hingst som er utrolig hård ved sine hopper

    Det kan man jo ikke se på kåringsresultater..

    Jeg er nok bare skeptisk og stoler ikk på mennesker i den sammenhæng..


  • #5   17. sep 2012 jeg har lige gjort det, jeg købte et hingsteføl basseret på hans stamtavle og hvor han er avlet.
    Helt ubeset var han ikke, for kender avleren ganske godt og hun har altid avlet top klasse ponyer.
    Jeg må sige at jeg er ikke blevet skuffet tværtimod mere possitivt overrasket over hvor meget min drømmeavl han er, finder det faktisk lidt svært at finde nogle passende hopper i fremtiden til at kunne avle med ham, da jeg mener han er tæt på perfekt.
    Jeg vil dog ikke anbefale at man gør dette nummer med nogle mennesker man ikke kender


  • #6   17. sep 2012 hej jeg købte sundshine ubeset,jeg fik dyrelæge på hende inden køb

  • #7   21. sep 2012 Jeg købte highway ubeset og den er den dejligste og nemmeste hingst, lige som sælger beskrev. Har aldrig fortrudt. Meningen var at han skulle lave et par føl på min hoppe og så sælges videre, men det bliver han aldrig.

  • #8   19. okt 2012 Jeg har nu også købt ubeset uden problemer. Det gør mig da ikke mindre seriøs. Og selvom du køber ubeset, så betyder det ikke at sælger ingen oplysningspligt har. Så hvis sælger ikke siger at den feks. væver, så er det en handelsfejl og du kan ophæve handlen. Men ja man skal selvfølig være meget på vagt når man køber ubeset og være forberedt på at man måske ikke lige får det man havde regnet med. Men mange køber jo heste ubeset i udlandet. Man tager jo ikke feks. lige et smut til USA for at bese en hest.

  • #9   19. okt 2012 Vi har købt en shet. hingst ubeset fra England. Og det var ikke en billig herre til et par tusinde som de handels herhjemme.
    Han var godkendt af dyrlæge der ovre så måtte bedække der, men var aldrig blevet bedømt for sit eksteriør.

    Vi så videoer af ham i skridt og trav, fra siden og bagfra vi fik også en video, hvor vi så hvordan han blev håndteret ude i ingen mands land, hvor hun kunne røre ham over alt osv.

    Ja, og så overførte vi pengen og håbede vores nye herre ville komme frem om nogle måneder.

    og det gjorde han heldigvis, lige så fin som vi havde håbet.

    Her efter har vi haft ham med til kåring, skuer, og materialprøve uden problemer, så jeg turde godt købe hingst på denne måde igen smiley Det bliver dog nok ikke aktuelt de næste mange år. smiley

    Billedet er fra da han kom ud af lastbilen.

    Men for at købe ubeset skal man være ret sikker på at sælger er pålidelig. Især hvis man handler i udlandet, og her skal man gerne bruge en der har exporteret heste før.



    profilbillede
  • #10   19. okt 2012 Samme dag, blev han lukket på fold smiley

    profilbillede
  • #11   19. okt 2012 Og nu en herre med en kåring i ll klasse A, 2 X 23 point på dyrskuer og en flot bestået materialprøve med en blå sløjfe. smiley


    profilbillede
  • #12   19. okt 2012 Jeg vil også mene at afstamningen har en stor betydning for om man tør købe ubeset.. Og den sad vi og kiggede et stykke tid, før vi rettede henvendelse til sælger.

  • #13   19. okt 2012 Det er jo det. Og jeg er ret god til at bedømme hesten ud fra billeder. Har ikke taget fejl endnu. Men kan selvfølig ikke se om der er noget galt med den indvendigt osv. Men som sagt har sælger stadig sin oplysningspligt. Feks. hvis den halter, har mus el. ligne.

  • #14   19. okt 2012 Og sikke en fin Herre Ida.

  • #15   19. okt 2012 Jeg ville ikke kunne det..

    Men super lækker hingst i har fået hjem..

    Jeg synes ligesom jer at man kan se meget på film og billeder, men jeg har det sådan a jeg vil sikre mig at kemien er til stede mellem hest og mig og det kan man ikke via film..

    For mig er det ikke kun køb for at avle, det er en heldig side gevinst, men jeg vil sikre mg optimal hest og kemi for både min og hestens skyld..


  • #17   19. okt 2012 Har købt en række af mine ponyer ubeset ud fra resultater, stamdata og billeder... er ikke blevet skuffet endnu.
    Det eneste køb der har skuffet mig har faktisk været et hvor jeg selv har været ude og se hoppen. Den viste sig sidenhen at have EMS og være blevet gold (infertil).


  • #18   19. okt 2012 jeg vil sige at kan man se alt det fysiske er iorden - og man har spurgt ind til temperamentet så er man altså ikke helt tabt bag en vogn når man får hesten hjem.

    Vi har også købt andre heste ubeset uden problemer, det har bare været inden for de danske grænser... Jeg har også lavet et fuldstændig skud i tågen, hvor jeg så en hest stå og ligne noget der ikke var noget værd, skæve ben på billedet, øjenbetændelse osv. Den pony blev valgt udelukkende pga. afstamning !
    Men da jeg fik den hjem blev jeg... ja hvad skal jeg sige positivt overrasket. smiley


  • #19   21. dec 2012 har købt 2 hopper ubeset og har efterfølgende fået dem kåret den ene med 8,18 igennemsnit og den anden med 8 rent og begge fik topkarakter i temperment

  • #20   21. dec 2012 kunne godt finde på at købe en avlshoppe ubeset dog ville jeg ikke købe en ridehest ubeset...

  • #21   22. dec 2012 Kommer lidt an på kvaliteten af hesten. Hvis hoppen har en super kåring og stamtavlen i orden, må det jo være en god hest man står med, vil self havde den gennem røgen og bøje prøve inden handel..., en ridehest ville jeg derimod aldrig købe ubeset, og kun en avlshoppe med særdeles god kåring ville jeg købe ubeset. men vil nu helst se den først hvis det kan lade sig gøre.

Kommentér på:
Køb af avlshopper og hingste ubeset?

Annonce