{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.576 visninger | Oprettet:

Højde på føl {{forumTopicSubject}}

Er der nogen avlere der ude da har et skema, en tommelfinger regl eller bare erfaring dre kan give mig en ide om hvor stor mit føl bliver ?

Jeg havde dyrlæge idag som syntes at følle var meget stor i forhold til sin mor, som btw stort set har sammen højde som faderen til føllet.

Følle er 1.17 - 1.20 nu 5 mdr gammel, og så er han født en månede for tidligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højde på føl
  • #1   3. okt 2012 Min følle var 130 da han var 5 mdr. Hans mor er 155, og far ved vi ikke noget om ;-)) (hoppen er købt fra hestehandler med et måske drægtig) Min dr.dyr synes os han er meget stor, men jeg synes nu han ligger fint i snit med en del af de andre føl herinde feks. De skyder min til at blive 165 +, men som jeg siger: så må far ha været en kæmpe når mor ikke er så stor :-))

  • #2   3. okt 2012 Pas på vil jeg sige. Min plag fik vækst problemer og udvirklede desværre bukkehove af den grund, som desværre krævet at han skulle under en operation. da han var 8 mån der var han 1.30 og han er en dansk sport pony.

  • #3   3. okt 2012 men ingen af jer har en ide om hvad mit føl ca vil ende på med den højde han har nu ?

  • #4   4. okt 2012 Har fundet denne her måde at måle det på. Om det passer vil hel forblive usagt. smiley

    (Har bare taget en kopi af teksten, så det kommer ikke fra mig) smiley

    altså hvis du tager en pisk og sætter fra piben, og op til den lille knogle, som sidder øverst på det bagerste af forbenet.

    og derefter "djejer" du pisken så den nu er fra den lille knogle, og så ender pisken med at være højre end hesten, så tager du en stangmål, og måler fra det øverste af pisken (mens den er ved hesten) og dette skulle være den højde som hesten skulle blive..


  • #5   4. okt 2012 hahha ticktack

    det meget fint men det er en bestemt alder de skal have for det haha.. der er jo forskel på hesten højde nå den er 1 måned og nå den er 6 måneder hehe


  • #6   4. okt 2012 Ps: men den skal være et år for at det skulle passe nogenlunde. smiley

  • #7   4. okt 2012 Camilla
    Nu er det jo bare en lille sjov ting at afprøve når den tid kommer, for man kan ikke sige med 100% sikkerhed hvor høj ens føl ender med at blive.
    Min var ca 155 som 1 års og man siger også at de har opnået 90% af deres højde på det tidspunkt... PJAT, for min hest er nu 4 år og ca 179+
    smiley



  • #8   4. okt 2012 prøv at tage sigøjnermål(dog er han for ung endnu mener det er fra 9 mdr af)
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/vi_med_foel__plage/469010-sigoejnermaal


  • #9   4. okt 2012 Mit føl blev 5 mdr. i går og måler 130 smiley
    - Og hvordan kan man se om den har vækstproblemer? smiley Altså jeg har ikke bemærket noget usædvanligt ved ham endnu smiley


  • #10   4. okt 2012 tommelfingerregel: sigøjnermålet kaldes det og kan bruges på plage. tag et stykke snor og mål fra midt på knæet (forben) og ned til midt kodeled (der hvor sporen sidder). Der hvor du har snoren på forknæet holder du snoren fast og måler så opad (snoren følger hestens krop og op til mankestykket) her vil du så få et godt fingerpeg om hvor meget den vokser endnu.

    Vi har brugt det til en del heste og det plejer at passe. Købte en 2,5 års plag af min svigerfar og han var ikke for stor - men vi ku se at han skulle vokse en del endnu og han blev 172 cm!!


  • #11   5. okt 2012 Den bedste tommelfinger regel er at kigge på forældre og bedsteforældre og så se hvor høje de har været..

    Begge mine som jo også er PRE er mellem 130-133 cm nu og de er hhv 5,5 og 6 md. Jeg regner med at de slutter på omkring de 160-163 cm. De vokser til sent og er ofte lang tid om at nå hele vejen.. men et gennemsit af forælre er nok ikke helt galt


  • #12   5. okt 2012 Hvor høje er faren og moderen?

    Varmblodsføl er ofte ca 140 i stg når de er 6 mdr gamle.

    Mit sidste føl voksede næsten 10 cm om måneden, hun er nu 163 i stg, som 3 års og hendes mor er 154 i stg og faren 171 i stg


  • #13   5. okt 2012 Tjah... Det kan man aldrig rigtig gætte sig til... Mit hingsteføl fra i år var 142 som 4 måneders og hans halv storebror, min anden hest, er 172 nu som 2½ år... De har samme mor på 176 i stg, som avler STORT, både i højden og drøjden, men deres fædre er hver især 172 og den anden noget mindre... Så her har mors størrelse meget at sige, men ikke rigtig fædrenes....

  • #14   5. okt 2012 hmm ja det er jo svært at blive klog på.

    Jeg selv regner med han ender et sted midt imellem mor og far, 155 - 158 et perfekt højde til mig smiley
    Men mor avler stor og far ved jeg ikke endnu, da hans første to føl er fra i år.

    Nu blev jeg bare nysgerrig da dyrlægen mente han var voldsom stor i forhold til sin mor.



  • #15   5. okt 2012 Jeg synes ikke han lyder til at være specielt stor smiley

  • #16   7. okt 2012 hmm er svært.

    vores føl er 5 måneder og måler 138 cm, er lidt bagud pga meget tidlig fravænning pga syg mor.

    men mor er 173 cm, og far 170 cm.


  • #17   7. okt 2012 De plejer at vokse ca. 90 % af deres højde på det første år. Sådan er det i hvert fald hos shetlandsponyer...

  • #18   7. okt 2012 Stutteri kildevæld: Det gælder ihvertfald ikke med den gamle skrøne om 90% når de er 1 år, hos alm heste smiley

Kommentér på:
Højde på føl

Annonce