{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.778 visninger | Oprettet:

Knabstrupper Avl, lever den? {{forumTopicSubject}}

Min skønne smukke knabstrupper hoppe har desværre fået konstateret kissing spine. Jeg prøver så at få hende solgt eller udlånt til avl. Jeg venter dog stadigvæk på at forsikringen skal godkende det.

Jeg ville derfor høre om nogen herinde kender nogle avlere der kunne tænke sig sådan en hoppe ? Eller er knabstrupper avl helt død pga krisen?

Mine overvejelser går jo på om hun skal aflives. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at beholde flere avlshopper.

Synes bare at knabstrupperen er kommet virkelig langt ned i pris, ret ærgeligt for avlen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knabstrupper Avl, lever den?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   25. feb 2013 Jeg ville personligt aldrig avle på en hest med skavanker af den størrelse som ks er.. smiley

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 49
    #2   25. feb 2013 Jeg avler knabstrupper og kunne godt tænke mig en hoppe mere, men jeg ville aldrig avle på en hoppe med kissing spine!
    Det er en arvelig lidelse, som giver hesten mange smerter.


  • #4   25. feb 2013 Nu kan kissing spine vel også komme efter en skade, men er den ikke kommet deraf vil jeg også undgå at avle på en hest med KS.. Jeg har faktisk overvejet at låne en hoppe til avl i år, da jeg gerne vil have noget andet blod i fremtidigt føl smiley

  • #5   25. feb 2013 Elsker de kære knappere smiley

  • #6   25. feb 2013 Tag ansvar og få den aflivet. Det bliver bestemt ikke bedre af at ifole den.
    Undskyld, men jeg bliver lidt harm over, at du overhovedet overvejer at sælge den.


  • #8   25. feb 2013 Troede nu også det kunne opstå pga skade- styrt eller andet. Men ok, tager måske fejl.. Men ville ihvertfald ikke avle på en KS hest

  • #10   25. feb 2013 Har hørt om hopper, der er blevet godkendt til avl ved dyrlæge, men jeg ville nu også KUN avle på en sådan hoppe, hvis dyrlæge og forsikring siger god for det.


    Jeg synes BESTEMT ikke KNN avlen er sat i stå!

    Og priserne, de er hvad folk gør dem til.
    De unge dyr holder da en ganske fin pris. Det er de ældre heste, der bliver sat til vanvittigt lave priser af hvad jeg har observeret. Forstår ikke folk ikke vil have det, deres heste er værd. At sætte en hest til 10-15.000 under værdi, bliver den ikke solgt hurtigere af, det ses jo tydeligt på markedet :o) Men nu har jeg så også en ret markant holdning, på netop dét område smiley


    Jeg tror så til gengæld folk er blevet mere kræsne, hvad angår fejl og mangler smiley Hvis en hest i dag ikke er sød og omgængelig og ikke mindst rask, så er den næsten umulig at sælge (af hvad jeg har iagttaget).


    Jeg ville nok få min hest aflivet, hvis jeg var dig. Jeg tog selv den selvsamme utrolig svære beslutning sidste år. Det er ikke let. Men vil hendes krop kunne bære byrden, af et foster/føl og en fødsel, uden smerter? Og vil afkommet være præget af tætte torntappe? Det er jo ikke til at vide.


  • #11   25. feb 2013 Tænker også at det da ik kan være sundt for hesten ryg med en drægtighed, hvis den ikke har enormt stærke rygmuskler..

    Det var nu en dyrlæge ven der engang fortalte det, men der er vel lavet nye studier siden, og hvem ved hvilke belæg han havde for begrund for den påstand..


  • #12   25. feb 2013 Stald Abli: Lykke med TW har (vist nok!!!!) en ifolet hoppe med tætte torntappe (KS) hvor der blev givet grønt lys. Der har vist været nogle indlæg herinde om det. Du må ikke hænge mig op på det, men jeg kan godt forstå Ingemanns kommentar, idet der har været en del snak om det herinde på et tidspunkt, hvor det blev retfærdiggjort at ifole hopper med KS i visse tilfælde smiley

  • #13   25. feb 2013 Har lige tjekket min fine påstand ud, og den er korrekt nok smiley (Wee, min hukommelse virker da lidt endnu.!)

    Så der er altså stadig nogen, der får grønt lys af dyrlægen til at ifole hopper med Kissing Spines smiley


    Jeg synes artiklen på netydredoktor er lidt tvetydig, hvilket vel bare understreger det de også skriver om, at det er en diagnose der er svær at have med at gøre. Især fordi at dyrene tilsyneladende ikke alle lider lige voldsomt under det.

    Men TS, i hvilken grad, har hun det? Torntappene kan jo sidde helt oppe af hinanden, men de kan også kun let berøre hinanden ved brug. Der er forskel.

    Desuden er det ikke helt sikkert, at det arves videre, som eksempelvis ved OCD.



    Men jeg har jo før gjort min mening, om syge heste til kende herinde. jeg ville hellere aflive, end lade skifte hjem. En hoppe som din TS, ville da også være fristende for en ny ejer, at begynde at ride lidt på! smiley


  • #14   25. feb 2013 Vis du elsker hoppen, og har penge og ressourcer nok, så få den opereret for at fjerne torntappene. Det kunne være en mulighed.

  • #16   25. feb 2013 Stald Abli, ja lige præcis smiley



  • #19   25. feb 2013 Stald Abli:
    Det er selvfølgelig rigtigt - Men vis man er villig til at prøve, syntes jeg at man skulle tage chancen..


  • #21   25. feb 2013 Jeg synes man skulle aflive, medmindre man virkelig har et inderligt ønske om at avle. Ridehest bliver den sjældent alligevel, som Abli også skriver smiley

  • #22   25. feb 2013 Så vidt jeg ved, er der ret godt salg i knap-avlen, især hvis du avler på den gamle ridetype. Der er en hel del nyklassikere/nyakademikere der er meget interesserede i bl.a. knapper og frederiksborger, som ellers har været nogle lidt udgåede heste i noget tid, primært for entusiaster. I min kreds er en god knapper i hvert fald stærkt efterspurgt.

    Ville dog aldrig avle på en KS hest.


  • #23   25. feb 2013 Hold da helt op med indlæg :o)

    Hun har kun grad 1 dvs tætsiddende torntappe. Dyrlægen siger det IKKE er arveligt. Det der KAN være arveligt, er den korte ryg. Den dyrlæge jeg bruger har netop forsket i KS og har lavet et studie hvor han har taget røngten af 120 føl de fleste Fuldblod, da det ofte er dem der udvikler KS. og INGEN af dem var født med KS. Så det er IKKE arveligt på den måde...

    Calista fik en skade i nakken for 3 år siden og selvom hun blev erklæret rask efter skaden, så har der været problemer under ridningen lige siden. Røntgen viste så KS grad 1, som rigtig mange heste har uden at man opdager det. Men hun er meget sensitiv, og rent faktisk ved vi ikke om årsagen til uridelighed kommer fra KS, nakken eller noget andet. Men efter 3 år har vi i samråd valgt at sige stop. Min dyrlæge er selv aktiv rytter og har derfor også prøvet at ride hende, og han mener ikke at det er forsvarligt at hun fortsætter som ridehest pga hun panikker når man forlanger lidt af hende. Hun vil ikke få ondt af at gå med føl...da hun godt bare kan gå uden at have smerter. Hun reagerer kun i samlet galop, ved anspring og så hvis man presser hende i traven. Hun har været på metacam i 14 dage hvor hun også blev redet og der var ingen forskel, så det der er sket at hun nu forventer at det skal gøre ondt ( tror vi) og derfor reagerer hun uanset hvad. Det er blevet en ond cirkel og nu skal hun ikke mere, det er synd.

    Hun er en MEGET glad og kontaktsøgende hest, er aldrig sur eller gnaven, hun lægger aldrig ører...Så jeg nægter simpelthen at tro på at hun har ondt når hun ikke har rytter på ryggen, så havde jeg selvfølgelig ikke overvejet at låne hende ud til avl. Jeg har haft med hest at gøre i 40 år og er meget ansvarlig når det kommer til dyrlæge, smed, foder osv...går meget op i mine hestes ve og vel. Og har også "råd" til at aflive hende, så det er ikke det det handler om - Men hun er bare sådan en glad hoppe - og ung, så synes da det kunne værre rart hvis hun kunne fortsætte sit liv lidt endnu.


  • #24   25. feb 2013 Men lige et spørgsmål til alle jer der skriver at i ALDRIG ville avle på en hest med KS. Tager i så røntgen af ryggen - af de heste i avler på?

    Se denne undersøgelse 68 % af 212 heste havde Kissing Spine Uden at man vidste det.

    Når hesten kun har grad 1 , som Calista er der sjældent symptomer.


  • #25   25. feb 2013 Ja jeg tænkte nok, det ikke var særlig slemt, eftersom du ventede på forsikringens godkendelse smiley

    Jeg ville ikke kalde det KS hvis jeg var dig, men tætsiddende torntappe. Jeg ved det i reglen er det samme, men når man siger KS, tænker man bare straks på heste der er døden nær. smiley (I min verden!)


    Når jeg siger jeg ville aflive, hvis det var min hest, siger jeg det fordi man ALDRIG kan vide om kommende ejere vil prøve at ride.


    Jeg ville selv kun tage sådan en hoppe ind, hvis jeg havde en dyrlæges ord såvel som en forsikring på, at hun vil kunne bruges. Jeg selv ifoler ikke min hoppe, uden hun er forsikret, eksempelvis smiley

    Men hvis jeg igen skulle tage mig selv som eksempel, ville en eventuel problematik for dig som tidligere ejer være, at når JEG var færdig med at bruge din hoppe som avlshoppe (med godkendelse fra dyrlæge) så ville jeg slå den ned.


    Det er noget du skal være opmærksom på, der nok vil ske, hvis du vælger at sponsorere til hoppe væk til KNN avl smiley


  • #26   25. feb 2013 Det er meget diffust om hendes smerter kommer fra nakken, ryggen eller halsen. Måske har hun slet ikke ondt, men kan bare huske godt, så hun tror det skal gøre ondt...rent faktisk ved vi det jo ikke.... :o/

    Jeg ville låne den ud, så jeg kunne få hende tilbage når der var trukket de føl på hende som låner ønskede. Låner står for alle udgifter, og hvis hoppen dør er det på min regning, så låner ville ikke være nødt til at have den forsikret.

    Ved køb må folk jo selv om hvis de vil slå den ned. Men jeg ville få tinglyst kontrakten således at jeg kunne komme efter køber hvis de ikke overholdte kontrakten. Selvom jeg godt ved at der er mange usympatiske og skruppelløse mennesker i denne verden, desværre, som ville blæse på kontrakt. Hvis man erklærer en hest uanvendelig, så bliver den også registreret i dansk rideforbund. Så den vil ikke kunne starte stævner. f.eks.


  • #27   25. feb 2013 Glemte jo lige linket længere oppe ;o)

    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=12734


  • #30   25. feb 2013 Jeg tror på at det ikke er arveligt. Og at halvdelen af alle heste har det i mild grad, som calista, synes jeg må være belæg nok for at ikke alle er påvirkede af det.

    Calista havde det ikke da hun var 6år, så hvordan kan det så være arveligt ?


  • #31   25. feb 2013 Jeg håber, du finder en løsning. Jeg selv ville ikke turde, at sælge min "skadede" ridehoppe, medmindre jeg virkelig stolede på køber, og lavede aftale om ingen videresalg. (De er bare meget svære at finde... )

  • #33   8. apr 2013 det er sagen uvedkommende nu, for hun ER blevet aflivet !

  • #35   28. apr 2013 KS kan altså komme af dårlig ridning!

    Men ja, til dels ville det være arveligt for nogle heste hvis torntappene sidder for tæt, men det er jo ikke lige noget man kan se uden røngten.

    Vil ikke sige det er decideret arveligt, og det kommer da også an på hvilket grad din hoppe har det i om den burde blive aflivet eller den kan trænes op og/eller være avlshoppe (hvis den har stamtavlen til det)
    Kender da et par stykker der bruger hopper med KS til avl hvor dyrlægen har sagt god for det.

    Nu har jeg ikke lige luret hvad din hoppe er for en og om den er kåret og hvor godt den er kåret.
    Om der lige er en avler der står og brænder for en ensfarvet KNN hoppe tror jeg chancen er lille for, medmindre den er godt kåret.

    Kan godt være prisen for knabstruppere er faldet meget, men det er den for alle racer.


  • #36   28. apr 2013 Som du kan se længere oppe har jeg skrevet at hoppen er blevet aflivet....

  • #37   28. apr 2013 Ja det så jeg lige bagefter smiley

Kommentér på:
Knabstrupper Avl, lever den?

Annonce