1.171 visninger
|
Oprettet:
Udbyde hingst til bedækning {{forumTopicSubject}}
Er der nogle regler man skal være opmærksomme på hvis man udbyder en hingst man har stående til bedækning på "hobby-niveau", hvis i forstår hvad jeg mener?
Noget omkring noget forsikring man skal have? Gælder det som erhverv? Andre ting man skal være opmærksomme på?
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 82 Svar: 636
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Er du seriøs avler, så skal du også registre hopperne og evt. afkom, så du har styr på det fremover - især, hvis man opdager noget arveligt.
Så er der også en masse omkring, hvad du skal forlange af hopperne omkring svaberprøve, sko osv.
maj 2010
Det jeg mest har brug for svar på, er om der er noget mht loven jeg skal være opmærksom på?
maj 2010
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.133
maj 2010
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Enten - Erhverv til erhverv - Erhverv til privat - Privat til privat.
Uanset hvilken udgave, så kan du drages til ansvar for din varer/tjenesteydelse, hvis loven ikke overholdes eller kontrakten er mangelfuld eller kontrakten ikke er i henhold til lovgivningen.
Så for at blive useriøs avler(som du selv skriver) er man først nødsaget til at være rigtig seriøs.
Hvem vil også brugen en avler, der ikke har styr på tingene. Og de useriøse hoppeejere, der måske vil, kan også være dem, de seriøse hingste ejere afviser eller hvor hoppen er direkte farlig for hingsten.
Så der er rigtig mange ting, der skal overvejes og være på plads.
F.eks. Hvad er din erfaring med at håndtere avlshingste? Hvad med folde til hingsten. Hvordan skal den bedække osv.
maj 2010
Men du har ikke nogle konkrete svar på hvad jeg skal være opmærksom på omkring købeloven? Jeg må bare i gang med at tærske den igennem eller hvad?
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 5 Svar: 109
Hvad skal d er ske hvis hoppen kommer til skade pga din hingst eller din håndtering af hende, hvad hvis hoppen skader din hingst, opmærksom på hvad din forsikring dækker i forhold til alt dette.
sygdomskontrol, skal hopper der møder have taget svaber eller biopsi og denne være ren inden bedækning sker.
opstaldning og tilkaldelse af dyrlæge ved problemer, sikre dig at du og hoppeejer er enige omkring dette inden hoppen modtages = kontrakten underskrives senest ved modtagelse af hoppen.
Udbydning af en hingst til bedækning, reelt set skal du indberette din indtægt herfra til skat, har du hingst og han benyttes til bedækning skal du også være opmærksom på at du så skal have transportkursus for at måtte transportere ham og dine andre heste nogle steder hen, da dit hestehold jo så anses som økonomisk virksomhed, så der er rigtig mange ting du skal have for øje i forhold til hvad du kan tjene ind på en ox hingst til bedækning, og medmindre han er en helt fænomenal hingst med kanon stamtavle og gerne resultater, skal du ikke forvente mere en måske 1-5 hopper udefra uanset hvad pris du tager for bedækningen så det er også en god ide at holde op mod det at have en avlshingst i stalden.
mvh
Mie
(Der har arbejdet med og avlet ox'ere siden 1995)
Udbyde hingst til bedækning