{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammel?
  • #1   13. okt 2013 Jeg vil mene at når den når de 18-19 år er den ved at være lidt oppe i årene. Men det betyder jo ikke at det ikke kan være en skøn hest smiley

• #2   13. okt 2013 Når den ikke kan mere. Ved min gamle var det ved 14 år.
    Omvendt kender jeg en der rider M klasser på en der er over 25 i spring.

Min er 17 nu, og rides helt normalt, der bliver ikke tænkt på hans alder.

At nogen folk så mener at alle heste skal pensioneres når de er over 18 år, og at de så er uha så gamle, er i min verden folk der er snæversynede.

• #3   13. okt 2013 jeg vil sige ca 25 år

• #4   13. okt 2013 Tror det kommer meget an på ponyen, de holder jo somregel lidt længere end hestene.

Red MB på min nu 21-årige pony sidste år, og vil da bestemt ikke mene han er "gammel" som i færdig/klar til at blive pensioneret. Og det tror jeg vidst heller ikke selv, at han syntes smiley Selvfølgelig er han oppe i årene, men da dyrelægen lavede handelsundersøgelse på ham(før end han havde set papirerne), lod vi ham gætte på alderen og han sagde, at han ville skyde på en 8-10 år smiley

• #5   13. okt 2013 Eh, altså Maggie jeg har på min profil er 21 år, hun er i den grad IKKE gammel smiley Hun er fuld af energi, og er gættet til at være 5-7 år af nogle, det højeste hun er gættet til at være har været 10 smiley Så trods grå hår holder hun sig fantastisk godt, det er bl.a. hendes energiniveau (og virkeligt hendes glæde ved at springe) der gør at folk tror hun er så ung smiley

• #6   13. okt 2013 Synes ikke de bliver gamle når de rammer en hvis alder, men når deres krop begynder at svække.. smiley

• #7   13. okt 2013 Som DayDreamer skriver når den ikke kan mere. smiley Nogle heste er gamle som 15 årige. Jeg læste engang om en pony på 30 år, der gav den fuld gas på springbanerne hver weekend.

• #8   14. okt 2013 Jeg er nemlig enig med Karoline: en hest/pony er gammel, når den er 18-19 år.
    Min gamle haflinger på 23, er stadig frisk - men hun ER altså 23 år.
    DD: Folk er da netop IKKE snævertsynede, når de synes, en hest bør pensioneres, når den er 18+. Der imod har jeg ondt af de heste, der er oppe i årene, og som rytterne ikke tager ekstra hensyn til. Når hesten er 16+ bør den skridtes mere både før og efter ridning, lige som jeg mener, den bør rides mere skånsomt.
    Min gamle haflinger på 23, er da også stadig frisk som en 10-årig, men det ændrer ikke på, at hun altså ER 23, og derfor skal passes ekstra godt på.
    Hun blev i øvrigt pensioneret som 20-årig smiley

• #9   14. okt 2013 Man kan ikke sætte alder på, ligesom man heller ikke kan med mennesker.
    Derfor kan man heller ikke sige, at når den rammer en vis alder (fx 16, som der nævnes) så skal der tages hensyn osv. for det er meget individuelt, og kommer fx an på hvordan og hvor meget den bliver redet, hvad den har været vant til, hvordan den bliver og/eller er blevet passet og hvordan den ellers har det.

Det er som sagt ligesom med mennesker. Nogen er slidt op som 50-årig og andre arbejder til de bliver 70. En på 60 kan virke ældre, og en på 80 kan virke yngre. Sådan er det altid, og det kommer enormt meget an på hvilket arbejde man har lavet og hvordan man generelt har levet, samt hvilke sygdomme/skader man har haft. Man kan IKKE sætte en fast alder på, man er nødt til at se på den enkelte hest, og vurdere hvornår tempoet skal sættes ned.

Man kan ikke sige, at man bør skridte ekstra meget på en 16+ hest, ligesom man heller ikke kan sige, at en hest på 20 skal pensioneres. Omvendt skal nogle heste pensioneres og/eller tages ekstra hensyn til, inden de bliver 15 fx.

• #10   14. okt 2013 Jeanne

Det er nemlig det de er jo. Hvis man først begynder at trappe ned i ridning osv, så er det de bliver hurtigt gamle, ligesom mennesker.
    Om 6 eller 20 år, i min verden bør alle heste skridtes godt varm, ingen forskel der. Mere skånsomt? Hvorfor hvis der absolut ingen grund er? Man skal passe på med at gøre dem ældre end de altså er. Selvfølgelig er der forskel, nogle viser fysiske skavanker og DEM skal der passes på, men det er langt fra alle.

For at give et eks i min på 17, han er for ca 3 måneder siden blevet gennemtjekket (dyrelæge, fysio, kiro og massage) og alle gættede ham som en på værende 7 - 9 år, pga de gode muskler og skellet. Han er fysisk ikke 17 overhovedet. Hvorfor skulle jeg så begynde at gøre ham ældre og droppe seriøst ridning?
    Det eneste han har, men det kan enhver jo have uanset alder (og det har han også haft siden føl), er støvallergi i bronkierne. Og netop pga dem er han en pony der ikke må stå stille, så går han til.
    Så hvorfor skulle jeg begynde at ride mindre, tage forbehold osv når det ikke er nødvendigt og kun ville føre til at han så netop blev hurtigt 'gammel' ?
    Det er de overståendes, der har tjekket ham, ord. For jeg har selv panikket over alderen grundet min tidl pony.

Omvendt havde jeg en på 14 der blev aflivet, pga en masse slid fra tidl elevpony. Han var gammel allerede som 12 års, så gammel at han skulle passes på.

Jeg kommer aldrig i hele mit liv til at pensionere en hest, før den har behov for det, og ikke bare fordi den runder et hvis tal.

Der er grund til granprix heste gerne er 16 år og op efter, hvis alle skulle pensioneres der, så går vi en verden imøde hvor heste bliver nød til at overbelastes så de kan præstere top i en alder af 7. Alt andet er jo gammelt.

• #11   14. okt 2013 Jeg vil sige at man ikke kan sætte en alder på gammel. For de kan jo være lige så friske og stærke som da de var små. Min Olde er 91 og er næsten mere frisk end min lillesøster! smiley

• #13   14. okt 2013 Tak for de mange svar! Har en pony på 18 og hun har INGEN grå hår, hun er sindsygt frisk og jeg ridder hende hver dag!

• #14   14. okt 2013 Jeg tror ikke at det er alderen der tæller, men hvornår ponyen begynder at opfører sig "gammelt", hvis du forstår. Du kan stadig have en hest på 20 år, som er fuld af energi smiley

Kommentér på:
Gammel?

Annonce