693 visninger
|
Oprettet:
{{ group.groupName }}
Medlemmer: {{group.memberCount}}Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Andre forumemner med "Gammel?"
Gammel boks
Hej. Min basse skal flytte boks i stalden. Så han kommer over i en ældre boks. Jeg ville gerne gøre den pænere, hvis der er muligt. Og evt der hvor metal rørerne, hvad kan man sætte op ...
Hej. Min basse skal flytte boks i stalden. Så han kommer over i en ældre boks. Jeg ville gerne gøre den pænere, hvis der er muligt. Og evt der hvor metal rørerne, hvad kan man sætte op ...
Skrevet af: Rie L - 28. aug 2023
"Gammel" hestemode
Hej hvilket udstyr husker I som har været meget cult, men som nu bare ikke er til at opdrive nogle steder. Har I eventuelt noget af det udtyr stadigvæk ? hvad er i kede af det stadig ikke er så mo...
Hej hvilket udstyr husker I som har været meget cult, men som nu bare ikke er til at opdrive nogle steder. Har I eventuelt noget af det udtyr stadigvæk ? hvad er i kede af det stadig ikke er så mo...
Skrevet af: Ina S - 8. jan 2019
Gammel?
Hmm.. Hvorfor er det lige at en hest på 10 - 13 år er gammel? :D Den er da i sin bedste alder så.. vil først mene en hest er gammel når den kommer op omkring 19 og op af.. Hvad er jeres sådan '...
Hmm.. Hvorfor er det lige at en hest på 10 - 13 år er gammel? :D Den er da i sin bedste alder så.. vil først mene en hest er gammel når den kommer op omkring 19 og op af.. Hvad er jeres sådan '...
Skrevet af: Krikken ( nu som ponyejer ) - 9. dec 2008
Få billig hjælp fra private
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
Seneste udførte opgaver
- Flytte rengøring 1.500 kr.
- Elektriker 500 kr.
- Elektriker 750 kr.
- Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
- 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 111
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Omvendt kender jeg en der rider M klasser på en der er over 25 i spring.
Min er 17 nu, og rides helt normalt, der bliver ikke tænkt på hans alder.
At nogen folk så mener at alle heste skal pensioneres når de er over 18 år, og at de så er uha så gamle, er i min verden folk der er snæversynede.
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
feb 2009
Følger: 117 Følgere: 128 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 384
Red MB på min nu 21-årige pony sidste år, og vil da bestemt ikke mene han er "gammel" som i færdig/klar til at blive pensioneret. Og det tror jeg vidst heller ikke selv, at han syntes
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
mar 2013
Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
Min gamle haflinger på 23, er stadig frisk - men hun ER altså 23 år.
DD: Folk er da netop IKKE snævertsynede, når de synes, en hest bør pensioneres, når den er 18+. Der imod har jeg ondt af de heste, der er oppe i årene, og som rytterne ikke tager ekstra hensyn til. Når hesten er 16+ bør den skridtes mere både før og efter ridning, lige som jeg mener, den bør rides mere skånsomt.
Min gamle haflinger på 23, er da også stadig frisk som en 10-årig, men det ændrer ikke på, at hun altså ER 23, og derfor skal passes ekstra godt på.
Hun blev i øvrigt pensioneret som 20-årig
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Derfor kan man heller ikke sige, at når den rammer en vis alder (fx 16, som der nævnes) så skal der tages hensyn osv. for det er meget individuelt, og kommer fx an på hvordan og hvor meget den bliver redet, hvad den har været vant til, hvordan den bliver og/eller er blevet passet og hvordan den ellers har det.
Det er som sagt ligesom med mennesker. Nogen er slidt op som 50-årig og andre arbejder til de bliver 70. En på 60 kan virke ældre, og en på 80 kan virke yngre. Sådan er det altid, og det kommer enormt meget an på hvilket arbejde man har lavet og hvordan man generelt har levet, samt hvilke sygdomme/skader man har haft. Man kan IKKE sætte en fast alder på, man er nødt til at se på den enkelte hest, og vurdere hvornår tempoet skal sættes ned.
Man kan ikke sige, at man bør skridte ekstra meget på en 16+ hest, ligesom man heller ikke kan sige, at en hest på 20 skal pensioneres. Omvendt skal nogle heste pensioneres og/eller tages ekstra hensyn til, inden de bliver 15 fx.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Det er nemlig det de er jo. Hvis man først begynder at trappe ned i ridning osv, så er det de bliver hurtigt gamle, ligesom mennesker.
Om 6 eller 20 år, i min verden bør alle heste skridtes godt varm, ingen forskel der. Mere skånsomt? Hvorfor hvis der absolut ingen grund er? Man skal passe på med at gøre dem ældre end de altså er. Selvfølgelig er der forskel, nogle viser fysiske skavanker og DEM skal der passes på, men det er langt fra alle.
For at give et eks i min på 17, han er for ca 3 måneder siden blevet gennemtjekket (dyrelæge, fysio, kiro og massage) og alle gættede ham som en på værende 7 - 9 år, pga de gode muskler og skellet. Han er fysisk ikke 17 overhovedet. Hvorfor skulle jeg så begynde at gøre ham ældre og droppe seriøst ridning?
Det eneste han har, men det kan enhver jo have uanset alder (og det har han også haft siden føl), er støvallergi i bronkierne. Og netop pga dem er han en pony der ikke må stå stille, så går han til.
Så hvorfor skulle jeg begynde at ride mindre, tage forbehold osv når det ikke er nødvendigt og kun ville føre til at han så netop blev hurtigt 'gammel' ?
Det er de overståendes, der har tjekket ham, ord. For jeg har selv panikket over alderen grundet min tidl pony.
Omvendt havde jeg en på 14 der blev aflivet, pga en masse slid fra tidl elevpony. Han var gammel allerede som 12 års, så gammel at han skulle passes på.
Jeg kommer aldrig i hele mit liv til at pensionere en hest, før den har behov for det, og ikke bare fordi den runder et hvis tal.
Der er grund til granprix heste gerne er 16 år og op efter, hvis alle skulle pensioneres der, så går vi en verden imøde hvor heste bliver nød til at overbelastes så de kan præstere top i en alder af 7. Alt andet er jo gammelt.
mar 2013
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 45 Svar: 231
maj 2011
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 65 Svar: 182
jul 2013
Følger: 289 Følgere: 325 Heste: 1 Svar: 97
Gammel?