{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.705 visninger | Oprettet:

Strøelse - hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Skal have startet en boks op og derfra spørgsmålet;

Hvor mange sække træpiller til en boks?
Hvor mange sække smuld til en alm boks?
Hvor mange sække tørv?
Hvor mange pakker Easy strø? ( hvordan er økonomien i det? Syntes det virker dyrt i indkøb ).

Andre slags strøelse? ( Er du fra Fyn og kender til en forhandler med et godt udvalg omkring Odense, Ringe, Svendborg der omkring ).

Det er til en ganske almindelig strl boks :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strøelse - hvor meget?
  • #3   16. okt 2013 Se mit fotoalbum med spånebokse...vi bruger et TYKT lag - ca 50-60 cm til opstart.

• #4   16. okt 2013
    Jeg vil ikke have halm og det vil stalden heller ikke :o)
    Spåner har jeg prøvet, syntes ikke det fungere - min er åbenbart god til at tisse det til og det holder ikke så godt, når jeg så gerne vil fjerne det våde for at dyret ikke skal stå og soppe. Måske jeg bare er for grundig, men sådan en tisplet irritere mig og kan ikke få mig selv til bare lige og sprede den ud eller vende den.

Men det var mest hvor mange sække mm. jeg efterspurgte fordi det er svært for mig der aldrig har opstartet en boks at vide hvor mange sække jeg skal købe for at få så og så mange cm bund.

Det er jo rart og vide om man skal købe 20 sække eller 10.

Påtænker evt. og blande tørv og spåner eller spåner og træpiller :o).

• #7   16. okt 2013
    Måske har den ikke været det, men selv med masser af halm ( da det blev brugt, ind imellem syntes jeg nærmest der var lidt for meget for hesten blev lidt væk ;o) ) vender jeg rundt i boksen og tager tisset op - kan ikke ha' at der ligger og er fugtigt, det stinker. Men lige halmbokse holder de fleste også med madras og det er jeg ikke for god til ;o).

• #8   16. okt 2013
    Jeg kan godt li' tørv på alle punkter, alle andre end at man ikke så godt kan se klatterne. Men ellers syntes jeg det er super - også ville det nok ikke ryge med, hvis der røg afgifter på træpiller mm,

Men det er igen det med antal sække - men jeg må bare forsøge :o)

• #11   16. okt 2013
    Har ikke penge til at bestille paller ;o). Så selvom det er billigere på den lange bane, bliver det ikke liiige i første omgang. Også skal jeg bruge det fredag.

• #12   16. okt 2013 Krikken: ang spåner, så skal du netop IKKE fjerne tispletterne. Jeg tror, du strøer for tyndt et lang, og dermmed opnår du ikke en fast madras. Min hest, der ellers er en stor GRIS smiley , står fint på spånemadras, men det kræver en MADRAS, og det får man ikke, hvis man fjerner tispletter dagligt. Hvis din hest står og "sobber", så bruger du alt for tyndt et lag.

• #13   16. okt 2013
    Det er ikke fordi hesten har stået og soppet - overdrivelse fremmer forståelse. Men ment som at sådan en gul tisklat fjerner jeg altså ( igen, muligt der har været for lidt ) ;o). Men mere at en tisklat har været synlig og ja, jeg er sikkert nok for renlig når jeg har det bedst med at vende bunden så jeg er sikker på der er helt rent.

.... Men det var sådan set egentligt igen det med antal pakker det kom fra ;o)

• #15   16. okt 2013
    Jo, nogenlunde :o). Må prøve mig frem og den del med for lidt er feset ind ;o).

• #16   16. okt 2013 Uanset om man anveder halm, tørv, spåner eller træpiller...eller gåsedun for den sags skyld, så skal man ikke vende bunden i vejret på strøelsen. På den måde dannes der aldrig en fast madras, som jo er forudsætningen for, at ideen med et varmt, fugtigt lag nederst og et tørt, blød lag øverst kan gennemføres.

Hvis man vender bunden i vejret dagligt og derved får en meget større udmugningsmængde, har jeg ingen anelse om, hvor stort et forbrug, man vil få - men det vil blive stort!! Derimod har jeg styr på det, hvis man anvender madras/dybdestrøelse smiley Det er i det lange løb klart mest økonomisk og tilmed nemmest.

• #17   16. okt 2013 er der ingen af jer der vander jeres træpiller inden hesten skal stå i det?? smiley hvis jeg fyldte 12 poser i min 3x3 ville jeg ikke kunne se hesten. griner smiley

• #20   16. okt 2013 Træpiller vil være mit valg til hver en tid.

Min gamle boks,(stor heste boks) blev startet op med 25 sække a16 kilo. Brugte ca 2-3 poser om måneden

• #21   16. okt 2013 Jeg bruger omkring 10-12 sække træpiller til normal str boks.

Vi er så gået over til snuld og sys jeg er meget lækkert og bruge også.. bruger ca samme antal sække.. af 16 kilo tror jeg de er det samme er træpiller

• #23   16. okt 2013 Min hest smagte på dem når der kom nye ind ellers ikke

• #25   16. okt 2013 Jeg vil til hver en tid vælge tørven smiley

Starter mine bokse op med hhv 4 og 5 pakker (a ca 35 kg) og så går der 1-2 mdr før jeg fylder efter.
    Jeg køber mit i bigbag med 6 m3 (løs mængde) i, og har så til 4 heste hele vinteren.
    For mig er tørv den billigste strøelse, bla fordi bunden kan ligge i flere år.

En kæmpe bonus er også at staldmiljøet er meget sundere med tørv frem for fx spåner, da tørv opsuger/neutraliserer ammoniak..

• #26   16. okt 2013 nej mine heste spiser ikke træpillerne.

Vis hesten gør dette er det fordi den mangler træstof også er det nok en god ide og smide lidt halm ind til hesten eller andet så den kan få dækket det behov

• #27   16. okt 2013 hedder vist ikke træstof men kan selvfølgleig ikke huske hvad det hedder.. Det er i hvertfald det som er i halm og jah træ. og kan være derfor hesten spiser træpiller eller boksen

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #28   16. okt 2013 Jeg bruger pillesmuld og elsker det, vi starter op med 10 sække af 20 kg. i 3,5 x 3,5 m2 boks og det holder længe og da smuld er fint så kommer der kun det ud der skal ud og det suger væsentlig mere end piller som vi brugte før.

Det støver når man hælder det ind men vi har så heller ikke heste inde når vi ordner stalden.

Forbrug er meget svært at forudsige men min får 1 pose hver 10. dag og nogengange en ekstra når jeg har taget pisseplet så mon ikke jeg bruger 4 poser per måned, vores anden hest er en mega gris og skal have en pose hver 3. dag ellers er den helt dum at ordne.

Pris på sjælland 1 pose 39 5 poser 179 en palle 1199

Der er 20 kg. i en pose.

• #30   16. okt 2013 Nej vander ikke mine piller sys det total idioti og gøre de.. og en pony forsvinder da på ingen måde ved og smide 12 sække ind?? det giver bare en ok bund ikke engang noget vildt..

• #37   16. okt 2013 det er da bestemt ikke spild af piller. men rolig nu piger. kan godt høre i ikke vander på jeres svar. men hold da op en hård bund. vander man dem bliver de som pillesmuld og fordobles, så hvis jeg bløder 12 poser piller op jo så kan man ikke se min hest for bare piller.

• #38   16. okt 2013 og nej det bliver ikke vådt da piller har en voldsom sugeevne,

Kommentér på:
Strøelse - hvor meget?

Annonce