{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

Kandar - hvad tænker du når man siger kandar? {{forumTopicSubject}}

Ved ikke om der har været sådan et indlæg før. Nu opretter jeg en tråd om det alligevel.

Hvordan har du det med kandar?

Personligt ser jeg intet ondt i at ride med kandar, hvis hesten ikke bliver tvunget bag lod af rytteren. En hest jeg kender kan ikke lide at gå med normal trense, så rytteren rider konsekvent med kandar på ham.
Det første jeg tænker når jeg ser en rytter med kandar på hesten er nok: er det nu også nødvendigt? Men så spørger jeg også bagefter, og acceptere det svar jeg for.
Selv rider jeg med trense og kapsun, altså to tøjler. Men kun et bid. Og dette fungere fint for mig og min pony. Er dog kun lige begyndt med det, og arbejder se kun med at hun skal ned og frem. Kun fremad rettet med at hun skal op og samle sig. - nå lige meget.


Hvad er jeres holdning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kandar - hvad tænker du når man siger kandar?
  • #2   19. okt 2013 hvis rytteren ved hvad han//hun laver så er det da fint nok
    men alt med måde


  • #3   19. okt 2013 Jeg er fuldkommen enig. Kan vist ikke sige sp meget andet.

  • #4   19. okt 2013 Dressur hedder accept af biddet, så da kandar jo er et krav i de høje klasser, er det fint med mig. jeg bruger det dog ikke selv, endnu, men jeg synes at hvis man bare har det på fordi det er et krav er det fint, det er dog ikke en nødvendighed.

    Hestens arbejde starter ikke i munden..


  • #6   19. okt 2013 Hvis man absolut skal bruge det, skal det være med blød og eftergivende hånd, og man skal virkelig have styr på sine hænder og signalerne. Det er der desværre rigtig mange, der ikke kan finde ud af..

  • #7   19. okt 2013 Det skal jo forgå på hestens præmisser....!

  • #8   19. okt 2013 Jeg nægter at putte to bid i munden på min hest, så det kommer jeg aldrig til at ride med.

  • #9   19. okt 2013 Jeg tænker dressur... Ja, jeg tænker nemlig rigtig meget

  • #10   19. okt 2013 Jeg tænker av...
    Især når jeg ser nogle af de store ryttere ride med kandar på yngre heste..


  • #11   19. okt 2013 Det først ejeg tænker på er at der findes både et 'normalt' og et blank kander (kun et bid)

    Jeg syntes ikke der er noget forkert i at ride med et kandar, hvis det bruges ordentligt. d kan give finere signaler, og pga, de to bid, kan det måske for nogen heste, være nemmere at skælne de forkellige signaler fra hindanden.

    Men jeg syntes også er man istedet for at putte to bid i munden på hesten, bør arbejde med sit normale bid, istedet for bare at ligge en kraftigere ting i munden på hesten (hvis man tænker sådan/har problemer med styringen)

    Selvølgelig er der nogen heste, som bedre kan lide de blanke kandar, fordi det ikke er delt, og derfor også ligger lidt roligere i munden smiley


  • #12   19. okt 2013 Når jeg ser eller tænker kandar tænker jeg en ekvipage der rider de højere klasser. Der hvor jeg rider er der en del der rider med kandar, mest op til stævnene, det der jeg intet problem i smiley

  • #13   19. okt 2013 tænker en som rider høje klasser...

  • #14   19. okt 2013 Jeg tænker at der skal poppes popcorn! smiley
    Ej, jeg tror da på st biddet aldrig er hårdere end hånden der fører det... smiley


  • #15   19. okt 2013 Som med alle andre bid, så ser jeg intet problem i at ride med kandar, så længe man som rytter faktisk kan finde ud af at bruge det korrekt. Som mange andre herinde har nævnt, så er bidet jo ALDRIG hårdere end hånden som fører det smiley

    Men jeg er personligt lidt træt af, at kandar er et krav når man kommer op på de højere klasser i dressur - i min verden ville det være endnu mere flot at kunne ride topdressur uden en kandar, og stadig at små signaler - altså jeg synes det burde være et valg man selv skulle tage og ikke et krav, men sådan er der så meget jeg synes er underligt i hesteverdenen (i hvert fald i konkurrance delen smiley )


  • #16   19. okt 2013 Sabine Glenhammer:
    Det var nu ikke på den måde jeg spørger. Jeg spørger på en helt anden måde, så jeg ikke virker ond eller dum.


  • #17   19. okt 2013 Biddet ER hårdere end hånden der holder det, ellers ville det ikke give mening og lave stærkere bid.

  • #18   19. okt 2013 Nu er det sådan at når man rider dressur på sværhedsgrad 4 eller opefter, og jeg tror det er derfor at der er så mange der rider med kandar, da de skal have det på til stævner. Fuldstændig åndssvag regel i min verden : ) Synes det er alt for ofte at man ser at kandaren bliver brugt forkert, så derfor synes jeg egentlig alle burde ride med almindeligt hovedtøj, og det tror jeg også de fleste ville, hvis det ikke var for de underlige regler : /

  • #19   19. okt 2013 Jeg tænker også av smiley har kun set det misbrugt indtil videre, og bare generelt det at skulle hve to bid i munden...

  • #20   19. okt 2013 jeg tænker: hvorfor? som om et bid i munden på hesten ikke er mere end rigeligt..
    hvis man er så skide dygtig til at ride på de høje niveauer, så kan man sagtens nøjes med et enkelt bid eller ingen


  • #21   19. okt 2013 Nadia: Det kan du ikke for reglerne siger at du skal ride med kandar hvis du vil ride over sværhedsgrad 3 smiley

  • #22   19. okt 2013 Krikken
    Jo for hvis man nu trækker med 5 kg i et almindeligt bid, det virker ikke. Man putter et stærkere bid i munden på den, trækker med 5 kg igen. Bum , hesten mærker det tydeligere og man kan måske nøjes med at trække med f.eks. 1 kg. smiley


  • #23   19. okt 2013 Jeg tænker høje dressur klasser...

    Et sted jeg selv arbejder på at nå hen en dag, men en nødvendighed mener jeg ikke det er som sådan. Nødvendigheden består i mine øjne KUN i at det er et krav i de høje klasser, kunne jeg nøjes med at ride med et almindeligt trensebid hele vejen op gjorde jeg det som selv. Jeg ser ikke en nødvendighed i "hårdheden" på en kandar for at kunne udføre de øvelser der følger med klasserne, men eftersom det er en tradition og et "must" ifølge reglerne, så er man jo tvunget hvis man vil starte de klasser!

    Og hvis man kan finde ud af at ride med en kandar uden at bringe sin hest unødvendig tvang eller ubehag fra kandaren så er det heller ikke noget jeg ser noget negativt i, nok bare unødvendigt.... smiley


  • #24   19. okt 2013
    Anna - Lige præcis derfor er biddet hårdere end hånden der holder det, for nej du trækker ikke kun med 1 kg - det ville ikke give mening at hesten ikke reagerede på 5kgs træk med alm. bid, men et med stærkt.

    Fordi det er stærkt, ligger du netop en del mere pres i hestens mund med en del mindre kraft så derfor tror mange desværre at de ikke trækker særligt hårdt. Sandheden er, at presset er en del hårdere.

    Fra bogen bag om biddet, er her en udregning.

    "


    profilbillede
  • #25   19. okt 2013 Krikken
    Okay kan godt se at jeg modsagde mig selv der. Det jeg mener er bare at man vel selv vælger hvor hårdt man vil tage eller støtte på tøjlen. Ingen siger at man ikke kan ødelægge hestens mund med et alm tredelt tykt trensebid. Det er bare et spørgsmål om at hive hårdt nok... smiley


  • #27   19. okt 2013 TS:
    Jeg gad godt se en hest, som ikke kan lide at have almindelig trense på (med alm. trensebid), som tilgengæld accepterer en kandar. For i mit hoved lyder det ret så ulogisk smiley


Kommentér på:
Kandar - hvad tænker du når man siger kandar?

Annonce