{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.867 visninger | Oprettet:

Kan ikke holde ham. {{forumTopicSubject}}

Hej, alle i aften HG-er!


Har simpelthen et problem. Aner ikke om i kan hjælpe, men det er da altid rart med nogle andre syn på sagen. smiley


Det er sådan, at jeg har part på en super dejlig islænder. Men han er også bare super stærk. Men det har jeg lært at affinde mig med, og vi har fået undervisning, og vi er begyndt at kommunikere bedre. - Godt!
Men jeg har et problem, som vi sådan set altid har haft. Men han har det nogle gange (ikke så ofte mere, men det hænder!) at han bare løber. Og så løber kræet altså bare, han er IKKE til at stoppe.

Vi havde fået undervisning på en ridebane i dag sammen med Sif (hans helsøster) og hendes part, og da vi så kom ud fra ridebanen gik der ikke mange sekunder, så tog fanden fat i Sif, og så tog Stjarni jo bare med..

Skete for ikke mange uger siden på et kæmpe græsstykke, og er før sket, hvor han er stukket af ud på marker.

Han lytter godt for signaler, men nogen gange slår det klik. Men det er bare ikke specielt betryggende at vide at han ikke kan stoppes igen. Bare prøvet både med bid og uden. Ride on pad og sadel.

Det sker heldigvis ikke ofte mere, men til vinter hvor vi kommer til at bruge ridebanen meget er det ikke fedt at vide at det kommer til at være turen hjem.


Har i nogle råd/erfaringer? Er selv lidt blank.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke holde ham.
  • #2   8. nov 2013 Det problem har jeg Osie haft med Osie, det jeg gør er at han heletiden har en kommande, skal han gå ligeude så er det med temposkift osv. I svingene er han jo beskæftiget



  • #3   8. nov 2013
    Jeg er møg ond på det punkt og smækker et stærkere bid på dyret.
    Så rider man for løse tøjler og let kontakt når hesten er venlig, fordi et stærkt bid ikke skal rides med kontakt som sådan som man bruger et alm. bid. Men så har man en stopklods når hesten smutter.

    Med det stærke bid kan man få stoppet hesten i adfærden, som den ellers render rundt og bekræfter sig selv i er god fordi den får lov og kommer afsted.

    Men det kræver, at hvis man rider flere, så er de andre med på at når man siger hesten stikker af, så stopper de også. Det nytter intet hvis de forsætter i galop alt imens man forsøger at stoppe hesten.


  • #4   8. nov 2013 Han plejer at være rigtig god på tur (han har gået turhest), og stopper så snart jeg siger "stoppe". Men det er bare som om han er døv, når han får de ture der.. smiley

  • #5   8. nov 2013 Krikken - Stjarni fungerer bare bedst helt uden bid (ikke for at være hellig eller noget, han er bare meget mere afslappet) men han er til gengæld også sværere at stoppe. Fordi han VED han er mere fri. Så ja, dilemma.. smiley

  • #6   8. nov 2013 Jeg tror på, at hesten løber uanset hvor stærkt biddet er...
    er det når du rider? Hvis jeg var dig, ville jeg tage et tov i biddet/hvad du nu rider med... Det kan sommetider hjælpe, fordi hesten kender det stopsignal.. Du skal bare holde det mens du rider.
    Ellers træn stopsignalet rigtig meget? Lav et nyt stopsignal måske? Så du har flere, du kan bruge..


  • #7   8. nov 2013 hackamore?

    endten det med at holde hesten beskæftiget eller noget stærkere (Til jordtræning sætter jeg tovet i den der på kinden så han er nemmer at rykke rundt for det er IKKE okay a hesten smutter)


  • #8   8. nov 2013 Øv for en dum situation at stå i.. Og jeg har desværre ingen løsning til dig smiley

    Nogle gange er det bare ikke nok, at stopsignalet sidder lige i skabet på banen.

    Giver han nogle tegn inden han stikker af, eller smutter han bare?


  • #9   8. nov 2013 Når du siger han er bedst bidløs,er det så sidepull eller hackamore?

    Synes du skal prøve hackamore hvis du pt har sidepull. I hackamore skal tøjlerne så være noget mere løse, men den er skarp hvis hesten løber.
    Evt bare til det går bedre.


  • #10   8. nov 2013 Bidloese Madsen - Ja, det er når jeg rider. Kunne jeg self godt prøve. smiley
    På bane er ban bare så god. På tur stopper han som sagt også på stemme. Men lige så snart han får et flip, kan du INTET gøre, og han kan altså løbe stærkt. smiley

    Men ja, må bare øve øve øve! smiley


  • #11   8. nov 2013
    En hest løber hvis den er bange, uanset hvor stærkt biddet er - men ikke hvis den stikker af, så kan det uden problemer stoppe den med stærkere bid, især fordi man kan nå og tage det i opløbet inden hesten er skredet helt.

    Har siddet på en hest et par gange for meget der gik fra at være komplet afslappet til at stikke af, det er ikke rart. Så vil jeg noget hellere have et stærkt bid på og aflære den adfærd, end være splattet ud på vejen.

    Har i prøvet mere end et bid på ham? Set www.hestemund.dk og læst bogen? Målt munden?


  • #13   8. nov 2013 Nanna og Kaillie - Sidepull. Har aldrig prøvet med hackamore. smiley

  • #14   8. nov 2013 Eller du kan lave noget, der afleder ham? Jeg ved ikke, hvad.det kunne være.. Altså, min hoppe bliver afledt af mad.. Jeg har ofte et par godbidder i lommen, også når vi rider. Hun kender mit godbidssignal, når vi rider. Jeg strækker armen ud, og så stopper hun op og vender hovedet.. Måske du kan gøre det også? Og så sig stop i mens? Så giver du bare godbid når han stopper?

  • #15   8. nov 2013 Jeanette og konikken - Som regel ingen tegn. Det kan være han har været god hele turen, og vi så bare vel tage en lille trav eller galop, og VÆK ER HAN. Nogen gange er det hans søster der bitcher lidt, og så går han jo med på vognen.. smiley

  • #17   8. nov 2013 Krikken - Det ER nemlig ikke rart, og jeg er bange for at han en dag bare fortsætter.
    Altså, han er blevet redet med det samme bid altid. smiley Eller han skiftede vidst nok bid 3 måneder siden, men det var det samme bid. Er sikker på hans ejer har helt styr på biddet, osv. Jeg er i hvert fald idiot når det gælder bid, så der kan jeg ikke sige meget.. o.O


  • #18   8. nov 2013 Miniberideren - Åh, tro mig.. Men det er fordi han er så pokkers stærk. Og han VED det, og han UDNYTTER det...

  • #19   8. nov 2013 Hvad gør du når han løber?

  • #20   8. nov 2013 Kailie, rider du på Osie smiley ?

  • #21   8. nov 2013 Bidloese Madsen - Værd at prøve! Han bliver bare altid mega godbidsfanatisk, og begynder at løbe rundt, og blive helt bims..

  • #22   8. nov 2013 Tag fet i dyret og sæt den på røven. Den skal ikke have lov til at løbe af, det kan jonende galt.. Kan godt være den går bedst bidløs, men når den ikke lytter ordenligt er det uansvarligt at ride på vej, især den bare løber af. Så enten må du tage hårdere fat eller også må den få et stærkere bid på til den har fattet pointen med ikke bare at smutte når det passer den smiley

  • #23   8. nov 2013 Krikken - en hest der vil løbe, den løber altså.. Så er det helt ligegyldigt, om den har et almindeligt bid, et stærkt bid eller ingen bid.. Men hun skriver jo, at hesten ikke fungerer på bid så godt..

  • #25   8. nov 2013 Kailie - Egentligt svært at sige, det hele sker så hurtigt. Jeg gør mig umage på ikke at sidde og hænge når jeg rider ham i hvert fald. Gør jeg i 2 sekunder og jeg er så uheldig han løber der, så er jeg i hvert faldt doomed. smiley

    Men jeg bruger i hvert fald stemme. Det er også hvad hans ejer siger han er lært med. Resten, øhhh, kan ikke rigtigt remse det op. Det sker ligesom bare, hvis du forstår?


  • #26   8. nov 2013 Amanda Nielsen - Vi rider også med bid PT. smiley

  • #27   8. nov 2013
    Det kunne jo være at det er det forkerte bid han går med :o). Efter hestemund.dk åbnede og bogen kom ud har en del fundet ud af at deres bid var for stort, hesten skulle have udelt mundstykke o.l

    Men nej det er ikke behageligt og det er farligt, så jeg skal ikke sidde på sådan en hest igen ;o). 1 gang hesten er stukket af, så skal jeg ikke sidde der igen med mindre biddet er ændret, det er for farligt.


  • #29   8. nov 2013 TS, hvis din også er virkelig madglad, så synes jeg bestemt, at du skal prøve det! Selvom det godt kan være lidt svært at strække armen ud, når man sidder på en løbende hest! smiley ....man skal bare liiiige huske, at den godt kan komme til at stoppe ret hårdt op!

  • #30   8. nov 2013 Er det kun på turen hjem?

    Der er denne tråd på HN, omhandlende lidt det samme. Hun ved dog hvornår hendes gør det, men kan da være at der er en inspiration eller 2 smiley

    http://www.heste-nettet.dk/forum/3/412603/412603/


  • #31   8. nov 2013 Miniberideren - For også undervisning, og det går rigtigt godt. Der er han en engel. Men det er bare lige pludseligt ud af det blå. Også bare lidt ærgerligt at opgive tur 100%, for jeg ved sagtens han kan. Det er 2 ud af 10 gange han løber afsted, hvis ikke mindre, men det SKER, og det er det jeg ikke bryder mig om. smiley

  • #33   8. nov 2013 Godt! Der skulle jo helst ikke ske dig noget! smiley

  • #34   8. nov 2013 Forsøg at beskriv hvad du gør

    Men er stemmen det eneste du bruger? Er det det eneste stop signal han har?

    jeg siger jeg skal altid have et signal han kan høre, et han kan mærke og et han kan se


  • #35   8. nov 2013 Krikken - er ret sikker på, at han har et rigtigt bid. Men det er ligesom bare når han bliver overglad, eller bare vil hjem. smiley (Eller hvis der er en mark, dem har han en vis svaghed for).

  • #36   8. nov 2013 Bidloese Madsen - Værd at prøve!

  • #37   8. nov 2013
    Bidlose Madsen - Nej, det er ikke ligemeget.

    Der er en forskel på hvorfor hesten løber. Der er heste der løber fordi de bliver bange - så er de ikke til at stoppe, uanset hvad de har i munden. Sad på sådan en hest for leden, en hund skræmte livet af hende og hun var skredet. Der handler det om at ligge mest mulig afstand imellem det skræmmende og dem. Derfor slår hjernen nærmest fra og er ikke til at komme i kontakt med.

    Så er der heste der stikker af fordi de kan, fordi de har lært de kan. De kan stoppes, bare for det meste ikke med et normalt bid fordi deres hals og mund bliver til mursten.

    Jeg kan tydeligt mærke forskel på de to ting, hvilken det er og hvordan hesten er.
    Fleur var stadig til og snakke med i munden, ikke hård som sten men hun var pisse bange Fjordhest var ikke bange, den var bare hård som mursten i munden og hals og skred bare.
    Har det sådan set på video.
    www.youtube.com/watch?v=DACWaSsAWcI

    Ikke nogen bange hest, bare en hest der har fundet ud af han kan løbe hjem. Fik et stærkt bid på - så løb han pludselig ingen steder.


  • #38   8. nov 2013 Jeanette - Ja, turen hjem, overglad, eller marker. smiley


    Markerne er vi dog ved at have klaret! Overglad håndterer vi også.

    Så ja, på vej hjem er problemet. smiley


  • #39   8. nov 2013 Hvad med át dreje ham rundt? Selvfølgelig ikke på en 5 meter volte med 100 km/t, men altså dreje ham af så han sænker farten. En anden måde at aflede ham på jo.

    Vil ikke anbefale det med godbidden, for den forstår måske godbidden som ros for at den løber... Måske virker det, mened t kan også bare blive træls...


  • #40   8. nov 2013 Krikken: Man kan godt stoppe en panisk hest (alt efter graden selvfølgelig) forleden fikjeg stoppet Osie på under 5 meter hvor han panikkede over en larmende port


  • #41   8. nov 2013 Miniberideren, ikke alle heste fungerer på bid. Der er f.eks. nogle heste, der har fået en skade af en eller anden art, og som ikke bør rides med bid af den grund.. Nogle heste kan også blive direkte farlige.at ride, fordi de rides med bid.. Så det er altså forkert! smiley


  • #42   8. nov 2013 Amanda Nielsen - Der skulle helst heller ikke ske ham noget.. Er bare bange for hvis jeg falder af en dag, løber han så bare videre?

    Det skete dog i skoven hvor han løb, og jeg hang i stigbøjlen. Der stoppede han dog op med det samme, og så faldt min fod ud. smiley (Gudskelov)


  • #43   8. nov 2013
    Kallie J - Ja det kan man, men det afhænger af hvor mange :o)
    Fleur bliver også bange og kan stoppes - men en direkte panisk hest der er skræmt fra vid og sans nej.
    En hest der syntes en ting er farlig og har lyst til at løbe, men er lidt nysgerrig - jo, så løber de ikke så langt men ligger bare lidt afstand mellem tingene.
    Men fred være med det :o)


  • #45   8. nov 2013 Nanna - Det er selvfølgelig rigtigt. smiley
    Det med at dreje ham var også min første tanke i dag. Men det var en lille sti, og eneste alternativ var at dreje ud på en MEGET pløret mark.. Så det ville nok heller ikke være så godt, men ja, du har ret. smiley


  • #46   8. nov 2013 Når du siger at du er bange for at falde af, så tænk først på din egen sikkerhed, og skift til sikkerhedsstigbøjler med en elastik der springer hvis du hænger i den,hvis nu du en dag faldt af og han ikke stoppede.. smiley


    Tænk dig tung i røven, læn dig lidt tilbage og brug de stopsignaler den kender, og så få den så langt ned i fart som du kan, og så drej den.
    Selvfølgelig skal du ikke bare hive til for at få den ind på en volte, men ligesom hvis du laver en 10-metervolte på ridebanen smiley


  • #47   8. nov 2013 Krikken/Kailie - Heldigvis står jeg ikke med en panisk hest, hehe. smiley
    Står bare med en hest der er lidt glad for fart.. Og mad.. Og at komme hurtigt hjem for at få mad..


  • #48   8. nov 2013
    Hesten på klippet faldt jeg iøvrigt af en dag, fordi jeg forsøgte at tage fat helt oppe ved biddet og dreje halsen rundt. Det var glat og han gled fordi jeg tog hans balane stang ( halsen ) = hjernerystelse til mig.
    Men han stoppede da heldigvis da jeg faldt af, nok fordi han selv gled og kom lidt ned og ligge, han var ihvertfald mudderet på bagdelen mener jeg.

    Men en anden gang styrtede han så igennem en jern port på ½ meter = av i mine knæ når det sker i fuld galop.


  • #49   8. nov 2013
    Kathrine - Hesten på klippet er heller ikke panisk, den skrider bare fordi den kan :o)
    I ½ time havde vi redet roligt rundt i dressur og vupti... Farvel.


  • #50   8. nov 2013 Nanna - Ja, det med sikkerhedsstigbøjler har jeg også tænkt over, fordi det kan gå grueligt galt. Og jeg er stadig nervøs efter det i skoven. Det var bestemt ikke sjovt. smiley
    Og slog min ryg totalt i smadder, hmm, nu er det bare fysiorterapeuter, læger, sundhedsplejersker og jeg ved ikke hvad konstant. Men det kunne have gået helt galt. smiley


  • #51   8. nov 2013 Krikken - enig i, at det kan være virkelig svært at stoppe en panisk hest. Min egen har flere gange løbet op på landevejen i panik uden rytter, fordi hun blev mange for en vandslange.. Men en hest der "vil" løbe, den løber altså. Og jeg vil godt.holde på, at så kan man bare ikke stoppe den.. Med noget stærkere. Det kan være man skal prøve et andet signal eller måske man skal aflede den. Måske msn skal gøre som Kailie skriver og vælge at give den små øvelser hele tiden for at holde fokus.. Det afhænger nok af den enkelte.hest, men f.eks. Min egen, ikke.. Hun er en sær type. Hvis hun stejler i longen, og jeg klapper ud efter hende med tovet, jamen så bliver det KUN værre. Så kan.hun finde på at sparke tilbage. Og så kan man blive ved.til hun rammer, for hun giver ikke op. Sådan er det også når hun løber, f.eks. når hun vil hjem. Jeg kan hive.nok så meget, men hvis hun vil hjem, så vil hun hjem.. Så kan jeg aflede hende, så stopper hun. Og så kan vi lige så fint fortsætte hvor hun vendte..

  • #52   8. nov 2013 Krikken - Ja, der er også en 1/2 meter port vi skulle igennem da han skred i dag, og tænkte også bare, at når han ikke at stoppe.. Av.

    og lyder meget som Stjarni - Skrider fordi han kan. smiley


  • #53   8. nov 2013 kan den drejes rundt..?

    jeg har god erfaring med at dreje hesten ind på en lille volte så stopper den som regel hurtigt fordi den ikke kan løbe stærkt...

    det skal selvf også være muligt at dreje den...

    jeg var i skoven med min 5 års på hackemore og så ville vi tage billeder på skift på et stykke græs og min løb bare afsted hjemad, men jeg kunne godt dreje ham, så han gik ned i fart og så kunne jeg godt stoppe ham...

    En hest der løber lige ud er næsten umulig at stoppe hvis den "låser" i nakken eller tager fat i bidet...


  • #54   8. nov 2013 Pip - Det er lige det. Han kan gå så fint under min kontrol, rigtig afslappet, og puuuuff så snupper han biddet og løber. Og han løber FOR hurtigt til jeg kan dreje ham, for han er helt døv. I dag var så også en undtagelse, eftersom det slet ikke var muligt at dreje, men ja. smiley

  • #56   8. nov 2013
    Gik hellere ikke så godt med at dreje her, kræet faldt - så det anbefaler jeg ikke til nogen :b. Men ja, pisse skræmmende så nej tak til det igen.


  • #58   8. nov 2013 Er også bare lidt nervøs for at skulle ride hjem fra banen igen på mandag. smiley
    Og det skal man jo helst ikke være...

    Men vil spørger min underviser. Denne gang, var det jo ligeså meget hans søster der var crazy. smiley


  • #59   8. nov 2013 Miniberideren - Naw.. smiley Også en træls oplevelse når man slet ikke havde regnet med det..

  • #60   8. nov 2013 man skal jo dreje med omtanke... ikke bare hive den rundt...

    har virket de gange jeg brugte det... men det er også kun sket ca 5 gange at jeg har følt jeg ikke kunne stoppe min hest...

    de tre første gange tænkte jeg slet ikke på at dreje den, 4. gang gik der lidt tid inden der var plads så jeg gad ikke rigtig slås med hesten og så var den nok løbet tør da der blev plads... 5. gang var med min egen... men jeg er også glad for fart så rigtig ofte er det bare mig selv der be'r hesten om at løbe alt hvad den kan smiley


  • #61   8. nov 2013 Pip - Altså, det kan jeg også sagtens med ham, og han nyder det, og jeg nyder det. Altså fart. smiley
    Men det er jo sneglefart i forhold til den fart han kommer op i når han stikker af. Så kan hans korte islænderben altså sprinte. smiley


  • #62   8. nov 2013 Du kan evt prøve at koble et stop signal mere på. Nogle har gode erfaringer med en rem rundt om halsen som ekstra stop (A la cordeo).. Den giver ingen signal når den bare er, men hiver man i den er det stop signal. Det skal dog nok lige trænes lidt på banen og på tur mens han går pænt.. Men det kunne måske fungere som panik stop smiley

  • #63   8. nov 2013 Pernillevibe - Nu når du siger det, har vi faktisk trænet det en del! Altså, signalerne i cordeo. Når han spiser græs fx, hjælper en cordeo en hel del. Kunne altid bare tage den på ham næste gang. smiley
    Ved ikke om det ville hjælpe, da han som sagt er ret ligeglad der.. men det er et forsøg værd! smiley


  • #64   8. nov 2013 Hvis hesten løber, så løber den...
    Et stærkere bid er ikke løsningen, kun hvis man vil smadre munden på hesten!

    Træn stop signalet, hvis det ikke fungere fra ryggen, så hop af, og træn det fra jorden.
    Hvis han løber, så prøv, at bryd vejen frem, ved at dreje ham. Når han er stoppet, kan du bakke ham, så du viser, at den adfærd ikke er okay, men det skal ske lige med det samme.


  • #65   8. nov 2013 Josefine - Ja, men det at dreje ham har jeg ikke rigtigt kunne have mulighed for.. smiley

    Det er som sagt ikke sket så mange gange, men de gange det er sket, er det sørme også sket. smiley


  • #66   9. nov 2013 Lyder til han bare prøver dig maks af så du skal bare sætte din grænse maks og bare tag fat i ham og stoppe ham og så træn en masse HMS inden for stop signaler og du skal sætte dine grænser bedre for ham for det ren ballade og prøve dig af

  • #67   9. nov 2013
    Nu kan stopsignalet godt fungere glimerende, næsten lidt for godt både for tøjle, sæde og " prrr " med en heste der stopper promte - mens hesten stadig skrider for fuld galop, uden advarsel.
    Hvordan træner man et stopsignal der fungere perfekt, undtagen når hesten er skredet for fuld udblæsning?

    Vil super gerne vide det, har endnu ikke fået noget svar. Det er bedst at træne sig ud af situationen med blide midler, men det er lidt svært når der ikke er noget at træne eftersom det er svært at træne noget når det man skal træne, er en hest der stikker af og ellers stopper perfekt.


  • #68   9. nov 2013 Der forskellige stop signaler som man kan lærer hesten også selvom den bare stikker af med en ..

    HMS Western hvor man bare siger/råber STOP til hesten så stopper den med det samme selvom den stikker af med en .. er en rigtig god måde det plejer som regel at virke på hestene hvis det bliver trænet ordenligt


  • #70   9. nov 2013 Når en hest er i fuld galop på et sted hvor den ikke kan drejes hvad ville du så gøre Stald Jaobsdal?

  • #72   9. nov 2013 Har selv været ude for at ride på en super skøn hest som jeg har redet I 6mdr ca. og aldrig har lavet noget med mig ikke det mindste og heller ikke på tur men stak sku af med mig og der var ingen mulighed for at kunne dreje hasten på nogen made da det var på en landevej med grave ned på

  • #73   9. nov 2013 hver side .. så derfor er det nemmest at lave et stop signal som hasten vil reagere på selvom den stikker af med en også I tilfælde man ikke kan lave en mindre volte til hasten når den gør det

  • #76   9. nov 2013 Kom lige til at læse dit sidste indlæg, Jacobsdal, og det er lidt sjovt. Jeg synger også, når jeg er ude og ride, men det er mere for at berolige mig selv end for hestens skyld xDD

  • #78   9. nov 2013 Jeg har været ude for det samme enkelte gange - og min veninde har for nylig haft de samme problemer med sin islænder. Vi har begge brugt følgende taktik, med det ønskede resultat: når hesten sætter af i fuld galop, har jeg i stedet for at prøve at stoppe den, drevet på den som bare ind i helvede. På et tidspunkt har jeg så kunne mærke at hesten ville sætte tempo ned - men så driver jeg videre lidt endnu, hvorefter jeg giver hesten signal til at stoppe. På den måde har vores heste umiddelbart fået den opfattelse at det er os der satte den igang, og os der stoppede den - og på den måde er adfærden stoppet ved begge vores heste.
    Det skal lige siges at dette har været muligt for os, netop fordi vi har været i områder uden andre mennesker, og langt fra potentielle farer som biler mv.


  • #81   9. nov 2013 Hvis en hest løber for mig og den ikke vil stoppe så er jeg også virkelig hård! Her ud over ville jeg også som de andre nævner drive på. Det har jeg også brugt meget. Det er virkelig svært bare at fyre på når den løbet i sær når de er så store og voldsomme! min hest som er kæmpe stor løb også engang i mellem væk fra mig i springning - Jeg træner konstant overgange fra galop til skridt i slangegange og 8 taller. smiley håber du får styr på problemet for det ikke sjovt og kan ødelægge en hver tur! smiley

  • #82   9. nov 2013 Jeg synes ikke du helt skal afvise godbidderne. Jeg ville få lært hesten at bakke for godbidder. Både fra jorden men også fra ryggen. Når du så skal ride på en vej hvor han gerne vil frem, skal du stoppe ham og bakke ham og godbid. Rid frem et par meter, stop-bak-godbid. Og sådan fortsætter du. Han får derved ikke godbid ved at gå frem men for en korrekt udført bak som du har givet ham besked om. Aldrig giv godbidder uden han har gjort noget for den. Det gør dem forvirret og frustreret over de ikke kan finde ud af hvad der åbner for godbidderne.
    Jeg har trænet meget med godbidder med min, så han er ekstra obs på mig når jeg rører ved lommerne eller hvis han kan høre velcroen på lommen åbnes. Og nu skal det da siges at jeg ikke bare skovler godbidder ind i munden på min. Men jeg har set hvor meget hurtigere han fanger en ny øvelse, hvis der falder noget godt af.


  • #83   9. nov 2013 Tak for råd, vil klart tage det til mig, det hele! smiley

  • #84   14. nov 2013 Hvis du har modet, så rid ud hvor der plads, når han så stikker af rejser du dig op og driv rigtig meget på, tænk på at i skal vinde et kapløb?? når han så begynder at blive træt forsætter du presset og det gør du indtil du føler du har magten, og ja han må gerne puste og stønne. Du kan evt gøre det et sted hvor jorden er lidt blød så bliver han hurtigere træt. Har reder travheste i 15 år og tro mig der kunne seriøst få sig en tur, har haft et par stykket som gerne ville gører det, har engang taget 3 km i galop da den bare ikke ville overgive sig, men de er jo også i form??

  • #85   14. nov 2013 Helle - Det er en god ide. smiley
    Det med bare at drive på. Må prøve det næste gang! smiley (Håber selvfølgelig der går lang tid)


Kommentér på:
Kan ikke holde ham.

Annonce