{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Stiv hest {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min islænder vallak har ikke rigtig været redet i noget tid, og nu skal han ''startes'' op igen - Han har været forfangen, men han halter ikke og han viser ikke tegn på at det gør ondt, men han snubler tit og han er stiv i nakken - altså er det bare et tegn på han er stiv eller kan der være problemer med hans hove igen?
Og så ville jeg bare høre efter nogle smarte metoder til at løsne ham op igen fra jorden eller bare noget i har haft held med?

Mange hilsen Trine.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiv hest
  • #1   18. nov 2013 Har selv haft en pony med tidligere forfangenhed, altså inden jeg fik den. Hun var stiv som et bræt i nakken, og var meget tyk - hun var fjordhest.
    Jeg skridtede rigtigt meget og lavede mange øvelser fra jorden/HMS - og efter enormt lang tid fik jeg en smidig og dejlig pony smiley


  • #2   18. nov 2013 Og jeg lavede også mange volter, hovr hun skulle afrunde sig - og så en god slankekur smiley ;-)

  • #3   18. nov 2013 Ja okay - han er godt nok ikke helt så tyk, men han har fået lidt mave ved at stå stille - og ville nødig have der skulle ske noget, så derfor ville jeg gerne røre ham med uden at overbelaste ham smiley

    Jeg har aldrig lavet HMS, så ved ikke så meget om det? smiley


  • #4   18. nov 2013 Stivheden i nakken kan sagtens være fra hvor han var forfangen. Har dyrlægen snakket noget om diabetes?

  • #5   18. nov 2013 Men havde ham med på efterskole for 2 år siden, der var der intet galt! Han var smidig.

    Men nu efter de to år har han ikke været brugt særlig meget, og det er her han er blevet stiv? Derfor tænker jeg bare han skal blødes op igen? Men er da lidt nervøs for ham.

    åh det kan jeg ikke lige helt huske, det er en del år siden han var forfangen.


  • #6   18. nov 2013 Jeg har lidt svært ved at forklare det, men jeg brugte longering - men ikke som man gør normalt, mere hvor man trykker på hestens skulder forsigtigt og får den til at bøje sig og hvor den strækker sig ned og støvsuger. Det betyder så at den ikke skal have ret lang ''snor''. Så legede vi med paller, ikke effektivt - men sjovt, og så lavede jeg baner med bumme, og fik hende til at bakke igennem eller sådan noget. Skridtede og travede over bummene og red meget ud i naturen.
    Man skal jo ikke overbøje hesten, så den skal altså også have lov til at strække sig ned og gå ligeud. Jeg fik også undervisning flere gange om mdr. for at få lidt hjælp. Jeg var kun 11-12 år ca. og jeg er i dag 19 - så det er noget tid siden smiley jeg ventede rigtigt lang tid med både trav og galop, fordi hun skulle af med det der bræt i nakken og lidt vægt smiley


  • #7   18. nov 2013 hvis han er kommet ud af form (alt efter hvor lang tid han har stået mere eller mindre stille) kan jeg anbefalede det genoptræningsprogram man kan finde på netdyrdoktor
    smiley
    ved ikke det var det du søgte men ville lige skrive det smiley


  • #8   18. nov 2013 Jamen noget i den stil, ja! - Har du måske et link til det?:-)

  • #9   18. nov 2013 snubleriet kan "bare" skyldes at hoven er for lang i tåen. Men det kan ikke udelukkes at det er pga forfangenhed.

  • #10   18. nov 2013 Han har lige fået nye sko på, så det tror jeg ikke er det.
    - men bunden er rimelig tung i ridehallen, måske det er noget med det at gøre?


Kommentér på:
Stiv hest

Annonce