{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Stiv Hest. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'ere. Mig og min veninde er igang med at genoptræne en hest, som har stået stille i et stykke tid. Men vi har et problem. Han er meget svær at dreje, han drejer kun hovedet resten af kroppen vil ikke rigtig dreje med, så han drejer rimelig skarpt. og det er jo self. ubehageligt når vi skal trave osv. Han er traver, men han har ikke gået travløb.
Og han kan ikke rigtig holdes i gang når vi traver, er det fordi han er ude af form eller bare ikke gider? smiley
Hans balance virker fin.
Det skal lige siges at der ikke er nogen ridebane på stedet desværre, så vi rider på folden.
Mvh. Os. smiley håber nogle kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiv Hest.
  • #1   11. okt 2010 har i haft den i longe?
    jeg ville foreslå at longere den et par gange i ugen med pessoa longe system, eller bare i 10-15 min som opvarmning til ridningen, systemet er rigtig godt til at få hesten rundet og bøjet korrekt :o)


  • #2   11. okt 2010 vi bruger også benene, det hjælper en smule, men det lytter han ikke så meget efter i trav, der vil han gerne bare sine egne veje. det føltes også lidt som om han går lidt skævt. (:

  • #3   11. okt 2010 vi har haft den i longe ja, men ikke i pessoa longe systemet. smiley

  • #4   11. okt 2010 jeg vil da hvertfald anbefale jer at prøve pessoa stystemet :o)

  • #5   11. okt 2010 tid og træning, hvis hesten har tildens til at blive stiv kan det godt tage mange måneder og hårdt arbejde, hvis det er noget i brænder for, vil jeg klart anbefale en kiropraktor, kan være der problemer og blir de ikke rettet gør det muligvis ondt på hesten at dreje skarpt, og derfor bruger den ikke hele kroppen. Husk det skal være sjovt at træne, og ikke forvente for meget. rid rigtig meget for løse tøjler og øv med vægten, og det fint hvis det tager tid, bare hesten bruger sig selv. ihvertfald i min verden.

    Har lært at det med de hurtige løsninger ikke er holdbare i længden og det man tror man kan ordne på en uge tager 3 måneder det man tror tager en lille måned ofte tager omkring et år smiley
    Men mit råd kiropraktor, den kan sagtens have noget siddende i klemme. og tid og tolmodighed.


  • #6   11. okt 2010 altså, jeg tror absolut ikke han har ondt, for lige så snart han kommer hen til hegnet, også hjørnet hvor der er hegn, der kan han dreje fint nok, men stadig med en lidt stiv krop. det er mere når der ikke er noget hegn at følge, så bliver det meget værrer, også er han rimelig stædig. smiley
    men han skal jo også lige vænne sig til at blive reddet igen.
    men tror i han ville gå bedre på en alm. ridebane? smiley


  • #7   11. okt 2010 Det lyder for mig, mest om et spørgsmål og træning, - for både dig og hesten... Og jo, hesten kan også sagtens være skæv om have ondt, selvom den ikke giver udtryk for det.. Men har du ikke nogle rutinerede folk der kan hjælpe dig/jer, gerne en kompetent underviser?

    Og er det folden han normalt går på, som du også rider på? Han er jo så vandt til at det er hans fristed, og for en urutineret hest og rytter, synes jeg ikke at det er det optimale sted at ride..


  • #8   11. okt 2010 og=om

  • #9   11. okt 2010 For guds skyld, ingen indspændinger! For hestens skyld, så lad være.

    Volter, longering og TÅLMODIGHED! Træning træning træning.
    Indspændinger vil måske kunne gøre det hurtigere, men i dit tilfælde vil du sikkert ende med en hest, med ret store smerter.


  • #10   11. okt 2010 Pessoa systemet er ikke et sytemt der TVINGER hesten i holdning, den bestemmer selv hvor højt, lavt langt ude med hovedet den vil gå, det er det eneste longe system der ikke tvinger hesten i holdning smiley

  • #11   11. okt 2010 nu har jeg selv prøvet pessoa systemet, og det er lige så forfærdeligt som alle andre former for indspænding. Denne her form hiver bare også ekstremt meget i hestens mund.

  • #12   11. okt 2010 Man drejer jo ikke en hest med tøjlen, så det burde ikke være et problem at hesten drejer hovedet først. Find en god underviser som kan guide jer, og lære jer at styr med vægt og ben.

  • #13   11. okt 2010 så er jeg sikker på at i har brugt det forkert :o)

  • #14   11. okt 2010 Det VED jeg så, at jeg ikke har :o).
    Det er noget skidt efter min mening, og aldrig noget jeg vil byde hverken min, eller nogen anden hest igen. Men sådan har jeg det nu generelt med indspændinger (:


  • #15   12. okt 2010 Har også prøvet pessoasystemet og jeg er heller ikke vild med det. kunne ikke nænne at spænde det til, så det hang og dinglede og havde ingen effekt. Så hvis det skal have en effekt skal det spændes ind så den er tvunget i holdning.

  • #16   12. okt 2010 Har også prøvet pessoasystemet og jeg er heller ikke vild med det. kunne ikke nænne at spænde det til, så det hang og dinglede og havde ingen effekt. Så hvis det skal have en effekt skal det spændes ind så den er tvunget i holdning.

  • #17   12. okt 2010 Pernille A:
    du har din mening og jeg har min, så jeg sys ikke du skal pådutte mig at det er forkert bare fordi du sys det smiley


  • #18   12. okt 2010 Det er IKKE min hest, det er min venindes kærestes mors, så jeg kan ikke styre de ting med smed osv.
    og ja det er den fold som han normal går på. smiley


  • #19   12. okt 2010 Efter den undersøgelse der blev lavet med hensyn til indspændinger, syntes jeg ikke længere at det er noget man kan have en mening om. Der er beviserne på at det ikke er sundt eller behageligt for hesten.

  • #20   13. okt 2010 ja til indspændinger siger du jo, men har de lavet en undersøgelse med lige præcis pessoa systemet? smiley

  • #21   13. okt 2010 Der er jo mange ting i et projekt som det i har givet jer i kast med...

    For det første er der jo spørgsmålet om hvor vidt hesten er sund og rask og kan honorere de krav der stilles.

    For det andet er der et spørgsmål omkring hesten alder, hvilket jo ofte har betydning for hvilke krav og i hvilken rækkefølge man kan stille dem til hesten.

    Det næste der kan påvirke hestens adfærd er naturligvis dens udstyr, her tænker jeg specielt på sadlen. Man kan ikke knalde en hvilken som helst sadel på en hvilken som helst hest. Hvis sadlen trykken hesten eller ligger fuldstændig forkert kan dette alene være årsagen til de problemr i oplever.

    Så kommer der jo jeres egne kompetencer indenfor hesteverdenen og ikke mindst hestetræning. Hvad er det i vil opnå og kan i det i forhold til de forudsætninger i har?

    At genoptræne en hest er en opgave og at få en traver til at fungerer som tidehest er en af de sværeste opgaver overhovedet.

    Jeg vil tillade mig at gå ud fra at der ikke er penge til diverse dyrlæger, kiropraktorer, sadelmagre osv?

    Hvis denne antagelse er korrekt må i finde jer i at resultatet bliver derefter. I ville vinde meget hvis i kunne lokke en rimelig erfaren hesteperson forbi til lige at tjekke de mest gængse ting, som at hesten går med korrekt tilpasset udstyr og at sadlen ikke er helt ude i hampen.

    Derefter ville jeg starte med at longere en sådan en hest frem og ned. Få den til at strække halsen ud af kroppen og arbejde gennem overlinjen. Få den afslappet og tilpas i longen. Og nje det er ikke altid lige sjovt at longerer specielt ikke hvis man ikke har fået undervisning i hvordan. Men ejg ville undgå en hver form for indspænding, da disse i værste fald kan skade mere nd de gavner i uerfarne hænder. Longer den enten i grime, trense eller evt. kapsun. Fokuser på tempoet og at hesten svinger gennem kroppen. Hvis man leder lidt findes der rigtig mange gode longeringsvideoer på nettet. Bla. har Henrik Halle en rigtig fin hjemmeside med mange gode videoer.

    Når i kommer til ridningen er det vigtigt at i fortsat fokuserer på at hesten er afslappet og at den har skuldrene på plads. For har den skuldrene på plads (Disse styres primært ved hjælp af knæ og lår og kun en smule støtte på tøjlen) Men hvis i gør jeres forarbejde grundigt er jeg sikker på at ridningen kommer til at gå så meget lettere.

    I burde få en underviser ud, der kan hjælpe jer med at få gurndtingene på plads, for disse er enormt svære at forklare gennem en skærm. Så meget handler om fornemmelser...

    Held og lykke med projektet


  • #22   16. okt 2010 jeg er veninden, som også er med til at træne traveren.
    jeg longerer ham rigtig tit - og i starten gjorde han meget det med kun
    at dreje hovedet når han skulle dreje, men jeg synes at jo mere han kommer
    igang jo mindre gør han det.
    kan det ikke også bare være fordi han altid går og græsser og nærmest
    konstant går med strakt hals nedad?
    - er også begyndt at skære nogle æbler ud i tern, og så føre
    jeg hånden hen til siden af hans mave, så han bliver nødt til at dreje hovedet
    så meget som muligt for at få fat i æblet - og det tyder ikke rigtig på der er problemer dér. smiley
    så alt det med indspændinger osv, tror jeg ikke er nødvendigt overhovedet.
    tror bare det er træning smiley


Kommentér på:
Stiv Hest.

Annonce