1.154 visninger
|
Oprettet:
Bidstørrelse? {{forumTopicSubject}}
Hej folk.
Jeg har købt et bid til min ene pony (biddet str.10,5 cm.). Ja, hun har en meget lille mund, men det er ikke relevant. Det går ca. 0,5 cm. ud for munden, måske mindre, men det virker ikke som om de genere hende. Jeg er bange for, at det niver hende... Hvor lang ud skal biddet som regel gå? HJÆLP:)
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 105
Hvis det er muffebid er det anderledes, da det flyder lidt mere sammen. Hvilket bid har du købt?
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Altså skal biddet helst slet ikke stikke ud i siderne, for gør det det så hænger det og "slasker" inde i munden på hesten og skaber uro
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 39
Det er faktisk svært at tilpasse bid.
Er der en grund til at du er bange for at det er for lille? Går hun ikke godt på det?
Hvis du kender nogen der har en bidmåler, så prøv om du kan låne den. Alternativt kan en tommestok bruges... du skal selvfølgelig være forsigtig,
Mål hesten fra mundvig, til mundvig. Biddet skal være samme længde som mundbredden - eller ½ cm større.
Rigtig mange ryttere rider med for store bid, hvilket generer hesten.
I følge bogen "Bag om Biddet" er det en myte at et for lille bid kan nappe hesten i munden. Men slidte bid kan nappe... uanset størrelse!
Du kan med fordel læse bogen "Bag Om Biddet" af Christina Suntum Sørensen hvis du vil lære mere om tilpasning af bid.
VH
Frederikke www.rytterkompagniet.dk
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 642
Tjek endelig hestemund.dk
dec 2011
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 207
jul 2008
Følger: 72 Følgere: 69 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 17
Bidstørrelse?