{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Bidstørrelse? {{forumTopicSubject}}

Hej folk.
Jeg har købt et bid til min ene pony (biddet str.10,5 cm.). Ja, hun har en meget lille mund, men det er ikke relevant. Det går ca. 0,5 cm. ud for munden, måske mindre, men det virker ikke som om de genere hende. Jeg er bange for, at det niver hende... Hvor lang ud skal biddet som regel gå? HJÆLP:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidstørrelse?
  • #1   18. nov 2013 Man siger vist 3mm fra det der hul som bidringen går igennem og ind til hvor læben ligger på biddet.
    Hvis det er muffebid er det anderledes, da det flyder lidt mere sammen. Hvilket bid har du købt?

• #2   18. nov 2013 når du måler hestens mund (fx med en bitfit) så køber du et bid der er så tæt på det mål som muligt, du må gå ce en halv cm op i størrelse.

Altså skal biddet helst slet ikke stikke ud i siderne, for gør det det så hænger det og "slasker" inde i munden på hesten og skaber uro smiley

• #3   18. nov 2013 Hejsa

Det er faktisk svært at tilpasse bid. smiley
    Er der en grund til at du er bange for at det er for lille? Går hun ikke godt på det?

Hvis du kender nogen der har en bidmåler, så prøv om du kan låne den. Alternativt kan en tommestok bruges... du skal selvfølgelig være forsigtig,
    Mål hesten fra mundvig, til mundvig. Biddet skal være samme længde som mundbredden - eller ½ cm større.
    Rigtig mange ryttere rider med for store bid, hvilket generer hesten.
    I følge bogen "Bag om Biddet" er det en myte at et for lille bid kan nappe hesten i munden. Men slidte bid kan nappe... uanset størrelse!

Du kan med fordel læse bogen "Bag Om Biddet" af Christina Suntum Sørensen hvis du vil lære mere om tilpasning af bid.

VH
    Frederikke www.rytterkompagniet.dk

profilbillede
  • #4   18. nov 2013 Hele biddet, undtagen bedringens selvfølgelig, skal være inde i munden på hesten. Det skal ligger udstrakt, altså må det ikke spændes op i hestens mund, men skal ligge lige. 3 delte bid er mere bevægelige end 2 delte og ikke alle heste kan fungere med uro i munden. Nogle heste, min egen inkl, fungerer langt bedst på et udelt bid. Jeg bruger et Myler MB06.
    Tjek endelig hestemund.dk

• #6   18. nov 2013 syntes du skal passe på med at skrive sådanne indlæg herinde fordi der er mange forskellige meninger om hvordan bidet skal ligge.. der er mange rytter der rider med for stort bid, dette gør at tyngde punktet kommer til at ligge forkert smiley tygger den meget på bidet? smiley for når en hest tygger på bidet betyder det at den prøver at finde tyngde punktet og den må heller ikke skumme for meget man siger som hovedregel at den må have læbestift på at skum smiley jeg ville tage en 10 cm da du skal tænke på når du tager fat i bidet kommer siderne langt ud af munden på hesten smiley men kig inde på hestemunds hjemmeside og se nogle at hendes videoer smiley det giver en hel del smiley

• #7   18. nov 2013 Tak for det, i følge jer, kan hun passe biddet. Det var heldigt! smiley

Kommentér på:
Bidstørrelse?

Annonce