{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

3 måneders boksro fourde :'( {{forumTopicSubject}}

Puha, dette indlæg er nok ikke så meget et "jeg har brug for råd" men mere et, du gør det rigtige eller årh nej hvor det synd...

Jeg besluttede her i sommer at flytte min hest, da jeg savnede et ridehus, og også for min hest skyld da han har skader der gør han bliver låst og får mange smerter hvis han ikke bliver holdt i gang, da han låser i hele overlinjen og begynder at halte på venstre forben og højre bagben..
Og vi har lige været hos tove due for at få det hele i orden !
Og vi kom faktisk godt fra start, fik jo mulighed for undervisning, og vi nåede til 3 stævner og har på få måneder fået 6 rosetter med hjem..
han startede med at gå på fold med en lille pony hoppe, som bare var sur og tvær, og min dreng elsker at lege, så var lidt ked af denne fold kammerat, men der skulle en stor hoppe ind på folden også, så håbede det kunne løsne lidt op.

ganske rigtigt, der er en hel masse aktivitet på folden og de leger så godt, inden sure øre eller noget, så tror det er et rigtig godt miks :')

et par dage efter, kommer jeg ud til en hest hvis bagben er smurt ind i blod ): yep kæmpe sår, der er en der har trådt på ham -_- og min hests sår på bene heler ikke bar sådan lige, kan ikke huske hvad dyrlægen kalder det men han mangler et eller andet for at kunne lukke sårene... han kom så på alene fold i 14dage og BONUS det begyndte at lukke, så satte ham ud til hopperne igen 4 dage efter, kommer jeg ud til min hest, som er meget mat og ked af det, kigger i boksen og yep et hvidt forben smurt ind i blod ....

Denne gange har han så trådt på sig selv dvs hele balden er en løs hudflab rigtig slemt og åbent og dybt...
dyrlæge ud. og det kan ikke sys så han får forbinding på og skal have 110% boks ro, må ikke begvæge benet.

så efter 2 dage hvad jeg en hest der stod jeg med en hest der både krybbe bed, vævede og boks vandrede og kaldte hele tiden trods hest på hver side af ham.

så i kontakt med dyrlægen og beroligende i fodret, og lige meget hjalp det...

men nu efter 14dage står han faktisk helt alene i stalden hans vindue er åbnet så han kan se på hestene på folden og boks vandre kun en smule (:

men hold op, han må førts begynde at bevæge sig når det kæmpe sår er helt lukket, og må først komme ud når der er kommet pels på ... Så det bliver en meget meget lang vinter for min hest i boks....

Jeg går dog 2 rundter med ham i ridehuset dagligt, og hold op han er stivbenet og han syntes det rigtig surt at skulle bevæge sig.
Så nu har jeg kontaktet en massør og håber hun kan gøre et eller andet for min hest på trods af han ikke må bevæge sig, for kan jo se han ikke har det godt..

og så har jeg købt sådan nogle smarte gamacher med klokke, og når han en gang kommer ud får min hest dem på.. nu gidre jeg simpelthen ikke mere... det ikke første gang han ahr sparket/trådt på sig selv...

jer der nåede så langt, hvad kan jeg gøre for ham? for at han får det lidt bedre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3 måneders boksro fourde :'(
  • #1   20. nov 2013 Puha, jeg havde en 2 års der skulle stå i boksro 4 mdr. Man må underholde dem så meget man kan, se om nogen søde opstaldere ikke vil lade ham underholde.

Vi gjorde det at han havde en støttehest i boksen ved siden af halvdelen af foldtiden også byttede de med en anden hest, så han altid havde en at stå med, også bare en masse nusse, pusse, strigle hygge! smiley

• #2   20. nov 2013 Apache stod i boksro fra december sidste år og til han blev aflivet for et halvt år siden - han havde dog en sygefold han måtte komme ud på, men det var også det...

så jeg ved hvor svært det er, hvor bøvlet det er, og hvor meget man ville ønske at man kunne gøre noget mere for sin bedste ven

du er i den heldige situation at det er sår, og ikke ringfod, seneskade osv... så hæng i (og lad nu være med at putte bolde, sliksten der smager sødt og alt muligt underligt ind i boksen.... det er påvist at det bare giver et højere stressniveau!

sørg for masser af hø, skær for guds skyld ALT energigivende krybbefoder fra (din hest har KUN brug for vitaminer, medmindre den har brug for at tage på!)

høet er det sundeste tidsfordriv du kan give din hest - ingen bolde, sliksten, dæk, eller andre legesager - hø!

• #3   20. nov 2013 Camilla:
    han stresser desværre mere når der er en hest i stalden ):

*Cotton-Eyed Joe* ¤
    Han stresser mere på syge fold og hans forbinding må ikke blive våd.

Han får skam kun vitaminer han har ikke fået andet før heller, han får 6 kg hø og 1-20kg hø, han har dog sådan et slikkestens bold, og det syntes han i hvertfald der det sjoveste i hele verden

• #4   20. nov 2013 Min gamle pony fik også en grim skade på et tidspunkt. Hun flåede hele højre baglår op.. den stod også på boks ro og så 2x15 min skridt på blød bund om dagen.

Hun blev også hurtigt stiv og lidt tvær.. jeg købte et massage apparat til hest og gav hende en tur dagligt. Det hjalp både på stivhed og humøret. Og hun nød virkelig massagen og slappede helt at i boksen bagefter. Hun fik så også en likit til ophæng der også underholdt lidt.

• #5   20. nov 2013 Laila N:

Tør slet ikke kaste mig ud i massage selv da det kan gøre for stor skade.
    Har besluttet mig at indvister i et bot flece dækken han kan have på sammen med gamacherne når jeg er i stalden.

• #6   20. nov 2013 Selvfølgelig.. det var dog massøren der foreslog mig selv massage. Så jeg var tryg ved det. Og havde fået instrukser i hvor og hvordan jeg skulle bruge det for at bare løsne hendes overlinje og den kan indstilles på forskellige trin så havde den på mild niveau.

• #7   20. nov 2013 Åh det lyder godt nok træls - er selv i gang med den helt store tur med min hoppe (bliver formodentligt aldrig ridehest igen), men hun må da heldigvis komme på fold...
    Man bliver så frustreret når der sker noget og man kan bare ikke gøre en *bib* andet end at tilkalde andre mennesker til at løse problemerne, øv - håber han bliver helt klar igen og at du kan få ham løsnet en smule mere op, det lyder til at han har en god og omsorgsfuld ejer smiley

• #8   20. nov 2013 Laila N: jeg selvfølgelig så det også en helt anden sag (:

F&F: Krydser fingre for hun kommer sig helt igen ):
    Det er pisse irriterede og når min dreng i forvejen er meget aktiv og sjældent bare står og spiser på folden gør det ondt at se ham stå og hænge i boksen.

Årh tusind tusind tak

• #9   20. nov 2013 Tak og lige måde - ja, man hader at se dem på den måde...

• #11   20. nov 2013 Fordu huden der nede er så elastisk. og det bedste ville være at sy men som dyrlægen siger hun kan ikke sy i hoven.

fordi min hest skal have "hjælp" til at hele især store sår. og det dur ikke nu at skulle holde et sår 100%% rent og tørt når det er så vådt

• #12   20. nov 2013 Regel nr 1: Bland ikke hopper og vallakker på fold - det giver for mange skader! Hopper er præget af hormoner og svinger i humør og "lyst" til drengenes leg og ballade - vallakker er stabile ( ingen hormonproduktion), og leger gerne uden at det bliver til kamp om damerne, når der vel at mærke ingen hopper er i flokken. Vi deler altid op - og har de seneste mange år ikke haft en eneste foldskade trods kraftig og hyppig leg.

Jeg tror næppe, du kan gøre særlig stor skade mht massage. Tænk på, hvad hesten er bygget til. Du kan sagtens selv give dig hest lidt massage med en gummistrigle - det vil den sikkert synes er dejligt. Selvom dyrlægen har ordineret boksro, så ville jeg alligevel trække lidt ekstra stille og roligt i skridt. Bevægelse er vigtig - også for cirkulation og dermed heling, men også for humøret og psyken.

• #13   20. nov 2013 min hest har gået med udelukkende vallakker en gang og hvilket resultere i en en kronisk skade og en hest der fik tæsk adskillige gange, og han holder sig ikke i ro hvis han kan se en hoppe og ikke er på fold med hende.

han har altid haft hopper på folden, så det kan jeg slet ikke se et problem i, de falder ikke i hans interesse når de er heste gale, så mister han ligesom interessen for dem.. så min hest kommer aldrig til udelukkende at gå med vallaker da deres leje simpelthen bliver for voldsom...

Nu høre jeg hvad massøren siger (:

• #15   20. nov 2013 Øv altså! smiley
    Min pony har også lige stået i boksro, ca. 2,5 mdr. grundet en fraktur i hovbenet. Han er først nu begyndt at komme ud igen, og jeg begyndte at skridte på ham for 6 uger siden smiley

Han er virkelig også en ordentlig ulykkesfugl! Et par uger inden frakturen i hovbenet kom, havde han stået stille (dog på fold) i 2 mdr. med en seneskade, og ja ikke nok med det. Året han egentlig skulle have været tilredet (da han var 4 år) skar han næsten hele højre balle af, på højre forben. Han havde fået den ind under en port, og ja det var ikke så godt. Men han kom dog på fold med det også, bare med en forbinding på, og så blev hudflappen klippet af, da såret var nogenlunde helet, da det ikke kunne vokse sammen igen. Han blev så tilredet et år senere, så det er gået noget trægt for sig her hjemme!

Den eneste skade han dog har været betydelig halt ved, var den 'nuværende' skade, som var et brud.

Håber på lidt held nu!

Og held og lykke med din!

• #16   20. nov 2013 Arg ved hvordan du har det mht at se hesten ikke har det godt smiley min pony er halt, og han stod i en uge hvor han ikke ville spise, og han kunne næsten ikke gå... Er du gal hvor jeg bange der... Nu har vi så fundet en hovbyld og han halter næsten ikke mere:) men lige da han havde fået det bedre smadre tumor din bagben med et trækketov '-.- nu har vi så mistanke om en hovbyld til og jeg håber bare snart han bliver rask:)))

Men bare masse hygge og vasker du såret? Vi stiller min pony i sæbevand(sæbespåner med vand i) måske du skulle prøve det? smiley

• #17   21. nov 2013 Det blivee vasket med mediskeub hver 3. Dag. Skal dog have hørt om forbindingen må side lænhere da den ca koster 400kr pr gang

Kommentér på:
3 måneders boksro fourde :'(

Annonce