{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.314 visninger | Oprettet:

Vaccination, hævelse efter. {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige høre, om der er nogen der har oplevet hævelser/væskeansamlinger efter vacc?
Eller har nogen erfaringer med sån nogle.

Jeg fik i onsdags vaccineret min hest, og søndag kom der en væskeansamling på bringen (ved stikket) og mellem forbenene.
Hun vil ik ud af sin boks, eller gå rundt på folden, fordi dækkenet trykker.
Jeg fornemmer hun er allergiske over for et eller andet i vacc.
Der gik osse hævelse i den gamle vacc. fra juni.

Har jo ik lyst til at vacc. hende igen, når det gir de problemer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination, hævelse efter.
  • #2   25. nov 2013 Det synes jeg jo osse.
    Hun er blevet stukket i bringen, i den side med hævelsen.


  • #4   25. nov 2013 har stivkrampe vaccinen været med i vaccinationen to år efter hinanden ? de skal nemlig kun ha den hvert 3-4 år.
    oplevede det samme med min engang hvor hun havde fået den vaccine med stivkrampe i to år i træk, der hævede hun også op og måtte have smertestillende...


  • #5   25. nov 2013 Øøøh??? Hvorfor i alverden er hesten stukket i bringen?!
    Man stikker da altid i halsen?????


  • #6   25. nov 2013 Der er nogle heste, der hæver efter en vacc. men synes det lyder underligt, at den først er hævet så mange dage efter vacc.

    Kan den have fået spark?


  • #7   25. nov 2013 Lund, man kan stikke både i halsen og på bringen.

  • #8   25. nov 2013 Ja bringen, har heller aldrig set det, eller hørt om det, men det gør denne dyrlæge.
    Og det er osse sidste! gang i bringen.

    Trine: Det er en booster hun har fået.
    Hun er ikke blevet vacc. før hun kom til mig.
    Ka ik se præcis hvad hun har fået, men de 2 første er ens, d. 3. er en anden dyrlæge.

    Pernille: Det vil jeg ik mene, for jeg red lørdag, der var intet.
    Søndag morgen ville hun ik ud og var hævet.
    Så snart jeg tar dækkenet af, bevæger hun sig helt frit, med et spark burde der vel være en form for halthed?


  • #9   25. nov 2013 Min veninde har fået sin hest vaccineret for godt 2 uger siden, han hævede så meget op, at han slet ikke kunne dreje halsen, og det endte med at han havde en kæmpe byld midt på halsen, hvor pelsen nu er faldet af, og det væsker helt vildt!

    Har snakket med en del, der har heste som er hævet, her efter vaccinen, det skulle være noget i en "ny" de har lavet.. Min veninde får nok refunderet alle hendes penge, af firmaet der har lavet vaccinen! skriv evt til hende her inde - Sanne&Gawain


  • #10   25. nov 2013 Det er ikke sikkert at et spark vil gøre hesten halt. Det er kun i meget få tilfælde af alle de gange vores heste bliver sparket, at de rent faktisk bliver halte af det.

    Kan hun have slået sig på krybben, vandkoppen eller andet inde i boksen?

    Det lyder bare meget usandsynligt, at hævelsen først kommer 4-5 dage efter den er blevet vaccineret.

    Og det er i øvrigt helt normalt at stikke i bringen. I halsen og i bringen sidder der nogle store muskler, og det er dem man skal stikke i. Eller det kommer an på, hvorfor hesten stikkes, men ved vaccine, stikker man i muskel.
    Jo større muskel, jo mere bliver den brugt, og jo hurtigere kommer vaccinen rundt.


  • #11   25. nov 2013 Agnete: Det lyder satme vildt, håber ik det ender med en byld.
    Hendes gemmer jeg lige, hvis det sku blive værre.

    Pernille: Hun går kun med 1 anden hest, og der plejer at være roligt på folden.
    Der er intet i boksen, der ku ha lavet det, begge dele sidder højere oppe:)
    Der kom en lille bitte bule efter.
    Jeg synes osse det er mystisk, men det er den eneste forklaring jeg har, osse i forhold til hun har reageret før.


  • #13   25. nov 2013 Min blev vaccineret i mandags. I bringen. Helt samme reaktion!
    Dyrlægen siger at det sker ved 1 af 1000.
    Varme omslag med sæbevand samt massage.
    Jeg smurte også min med arnica-salve.
    Valgte at tage dækkenet helt af da det gjorde voldsomt ondt på ham smiley Han havde heldigvis pels nok til det..

    Hævelsen var væk igen fredag men gjorde stadig ondt.
    God bedring med den


  • #14   25. nov 2013 I kan evt. undlade at spænde den nederste at bringe spænderne i dækkenet, hvis ikke hesten kan holde varmen uden.

    Hævelsen kan komme, da en vaccine jo er små mængder af sygdomme.


  • #15   25. nov 2013 Agnete. den er vel på smertestillende.? vi fik 5 heste vaccineret for 2 år siden og der fik 3 af dem buler og den ene endte i en kæmpe byld på str. med en fodbold. og den ene var på smertestillende i 3 uger for den kunne næsten ik få hovedet ned og græsse eller spise fra jorden. her sagde de at de mente det var hele sendingen der var noget galt med , da der også var andre heste som stod med buler.

  • #16   25. nov 2013 og desværre står jeg med en hest som ik vil stikkes mere og derfor er det altid en kamp nu.

  • #17   25. nov 2013 Hoppedullen: Sandsynligheden for spark, er ik stor.
    De går 2 sammen, enes godt og leger aldrig.
    Hun er hård på bringen, med en "blød pose" mellem forbenene.

    Katrine: Det lyder som samme dyrlæge vi har brugt.
    Hvordan ser det ud nu?
    Fik osse det med 1 ud af 1000 af vide + de andre ting.

    Jeg ka ik ta dæk'net af hende, hun er klippet.
    Men har fundet et dækken, med 2 bringespænder - bruger normalt Rambo.
    Så den nederste er helt løs og gjorden i den side er løsnet.
    Så der er minimalt pres på, hvis der er noget.


  • #18   26. nov 2013 Vil du sende mig en besked med navnet på den dyrlæge du brugte, så vi kan se om det er den samme? smiley

    Siden fredag har det ikke været hævet. I går (mandag, altså en uge efter) var det 1. gang at han ikke bakkede helt af når jeg masserede det.


  • #19   26. nov 2013 Det er ihvertfald ikke pga vaccinen når der er gået så lang tid. Hvis hesten ikke kan tåle vaccinen så reagerer den omkring en time efter den er fået den og maks et døgn efter. Efter 4 døgn er vaccinen "ude af systemet" altså hesten har lavet anti stoffer mod sygdommene, og det som der er tilsat vaccinen som de ofte ikke kan tåle er udskillet gennem urin efter halvanden dag

  • #20   26. nov 2013 En af vores ponyer fik også sådan en væskeansamling efter en vaccine, og vi fik fat i dyrlægen og fik et eller andet gel at smøre på.. smiley

  • #21   26. nov 2013 Team Grafik: Det er nok fordi dyrlægen stikker igennem en beskidt pels og får bakterier med ind under huden..

  • #22   26. nov 2013 Katrine: Så er det en infektion og ikke en allergisk reaktion på vaccinen. Der er kæmpe forskel, og har man ikke striglet sin hest tilstrækkeligt så er man i mine øjne selvforskyldt smiley

  • #23   26. nov 2013 Ahh.. come on! For at gøre en hest ren skal den barberes helt ned og sprittes af. SÅ kan man stikke med nogenlunde sikkerhed, men ikke engang da kan man være 100 % i sikkerhed for luftbårende ting som fx svampesporer. Min hest har ca. 5 cm lang vinterpels på bringen.

    Når dr. dyr siger allergisk reaktion så er det formentlig det. Men det er værd at overveje om det sker oftere i bringen eller med en bestemt type vaccine eller ved en bestemt dyrlæge.

    Trådstarter:
    Min hest er forresten slet ikke sig selv under ridning selvom hævelsen er væk (red ikke da han var hævet). Det skal du måske lige være opmærksom på. Jeg tror jeg nøjes med gåture i en uges tid nu.


  • #24   26. nov 2013 Søde Katrine, nu har jeg arbejdet med vacciner så ved nok hvad jeg taler om smiley Hesten kan godt få en allergisk reaktion, men det sker udmedbart efter stikket senest en dag efter, og ikke først 4 døgn efter som i TS's tilfælde. Hesten er ca halvandet døgn om at udskille "tilsætningsstofferne" derfor er en vaccine altså lyn hurtigt ude af systemet.
    Men har den fået en allgerisk reaktion kan denne sagtens være der i længere tid, især en hævelse. Men en hævelse er ikke nødvendigvis en allergisk reaktion heller, jeg bliver også lidt hævet når jeg bliver vaccineret, men dette er muskelens reaktion på selve stikket, da jeg ikke slapper helt af i musklen.

    Endnu kan dyrlægen have stukket skævt i musklen, derfor kan der ske en lille blødning som så også danner en hævelse. Men intet af de ting har noget at gøre med en allergisk reaktion.


  • #25   26. nov 2013 Det er jo ikke til at sige om der har været en lille hævelse fra starten, som man bare ikke har opdaget. Min var hævet til håndbold-str før jeg opdagede det fordi han har så meget pels og generelt er meget løs i huden på bringen.

  • #26   26. nov 2013 Team Grafik
    Det var hævet efter, men bare ik så meget.
    Det gik sågar op i det gamle stik på halsen, så det blev en halv golfbold.
    Har du så en forklaring på det?
    For det ku dyrlægen ik gi nogen på.
    Fra sidst hun blev stukket i halsen (Maj), har hun 2 dimser tilbage og de var hævet et godt stykke tid efter.
    Ka du forklare det?
    Mener ik min hest er beskidt, hun er pakket ind i dækken og bliver striglet hver dag:)

    Katrine:
    Besked er på vej...


  • #27   26. nov 2013 Bandit: Se så er det jo noget helt andet, du bare kun forklaret at den blev stukket onsdag og først søndag var den hævet. At den har været lidt hævet hele tiden står ikke beskrevet nogen steder. Men ud fra hvad du skriver nu, vil jeg mene den altså er allergisk og derved skal du huske at oplyse dette til dyrlægerne når du bestiller vaccine en anden gang.
    Og det var faktisk ikke mig der kom med påstanden om at det var bakterier, for ærlig talt skal man stikke igennem mudderlag før hesten får en infektion af stikket- Selvfølgelig kan der ske få tilfælde hvor hesten får en infektion selvom den er børstet men det er virkelig sjældent.


  • #28   26. nov 2013 Team Grafik.
    Jeg har ik skrevet det, fordi det fra start af, ikke var det det drejede sig om:)
    Men om nogen havde oplevet det samme ved vacc. evt. som allergisk reaktion.
    Jeg fortalte ham inden, at hun havde reageret før, og han ku se på halsen hvor hun var blevet stukket sidst.
    Tror jeg glemte et mellemrum til den med beskidt hest:)


  • #29   26. nov 2013 Det er jo rimeligt relevant om den har været lidt hævet fra start eller ej smiley For havde den nu ikke været det jamen så kan man udelukke en allergisk reaktion, som jeg så også gjorde.
    Men nej kan ikke forklare hvorfor hesten har reageret som den gjorde, er ikke dyrlæge men laborant og arbejdet med vacciner samt allergener. Uden en allgergi test kan jeg ikke svare på hvad det præcis er din hest ikke kan tåle.


  • #30   26. nov 2013 Havde det ik været hævet før, havde jeg ik troet det var allergi:)
    Så det var ik helt ubegrundet mistanke.


  • #31   26. nov 2013 Alle heste (og mennesker) er beskidte. Det er derfor man spritter af før man opererer eller fx laver ledbehandlinger på heste.

  • #32   29. dec 2013 gik bulen væk af sig selv ?? har en der står med præcis det samme efter vaccination i bringen .

  • #33   29. dec 2013 Ja det gjorde den.
    Ca 5-6 dage gik der, hun blev redet uden der blev taget hensyn til det.
    For hun var kun øm, når dæknet var på.
    Men det er meget voldsomt, når der kommer sån en kæmpe bule.


  • #34   29. dec 2013 ok min har haft det de sidste par dage og imorgen er det 1 uge siden hun er vaccineret

  • #35   29. dec 2013 Har du redet eller noget?
    Og er der forandringer i hævelsen?


  • #36   30. dec 2013 i dag her 1 uge efter var den så godt som væk smiley

  • #37   30. dec 2013 Dejligt, er det en vacc. i bringen osse?
    Min var ude at lave en del (undervisning 2 dage i træk) så det ka være det var derfor det gik lidt hurtigere.
    Og jeg måtte så finde et andet dækken, fordi det trykkede så hun nægtede at gå ud af boksen.


  • #38   30. dec 2013 jep også i bringen og fik smertestillende inden, da den sidste år reagerede ved vaccine. min blev redet i torsdags men først bagefter var der bule, ligesom om reaktionen først kom efter et par dage.

  • #39   30. dec 2013 Præcis, min startede osse med en lille bums ved stikket, men efter et par dage, blev det som på billedet.
    Men hun reagerede med det samme i hendes gamle stik.


  • #40   30. dec 2013 ja min reagerede sidste år med at virke stiv,dinglende og mistede æde og drikkelyst et par dage så det var derfor dyrelægen forsøgte sig med bringen i stedet. så denne gang var det så bulen der kom.

  • #41   30. dec 2013 Din må osse ha en form for allergi.
    Dyrlægen sagde, at bringen var bedre for det gav mindre problemer.
    Ja det må jeg sige, det var sidste gang der.
    Så heller halsen, selv om der kommer små bumse-buler.


  • #42   30. dec 2013 ja syntes godt nok man tit læser om heste der reagere på vaccinerne smiley og nogle ret syge,




  • #43   30. dec 2013 Jeg havde aldrig oplevet, eller hørt om det før.
    Og jeg har haft med mange heste og hestemennesker at gøre, gennem tiden.
    Gik ik ud fra, at de lavede "medicin" der ku få så voldsom en reaktion frem.
    Så fik jeg min nye hest, og det billede ændrede sig.


  • #45   2. jan 2014 Hold da op, det lyder voldsomt.
    Var der en forklaring på det?
    Håber da det forsvinder hurtigt:)


  • #46   13. aug 2014 hejsa. jeg fandt tilfældigt denne tråd.
    Min hoppe har også med årene udviklet kraftig vaccine allergi.
    Lige nu er der ingen hun kan tåle.
    Hun får symptomer som I alle beskriver ( hun stikkes i bringen da hun ellers ikke kan spise og drikke pga hævelse).
    Hun hæver voldsomt op ved stikstedet, bliver stiv i hele kroppen, bliver syg, får væskepose ved bringen og hård hævelse. Det varer ofte 1 uge til 14 dage før hun er ovenpå igen -, her 3 md efter har hun stadigt en valnød stor hård klump i bringen.
    hun har reageret tiltagende kaftigt for hver år og i år er det extra slemt pga stævne vaccinationer ( 3 stk ).
    jeg er bange for at hun med tiden måske ikke kan vaccineres da jeg er bange for at hun måske kan gå i chock over det. Hvad mener I ?? Min hest er 10 år nu - men hvad når hun bliver ældre og ikke længere er så stærk ?


Kommentér på:
Vaccination, hævelse efter.

Annonce