{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Fedende foder til ung hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Fik for en lille måned siden den skønneste dame hjem. Hun er dansk varmblods hoppe, lige fyldt 5 og ENORMT tynd og muskel fattig. Stod ved forrige ejer i løsdrift uden wrap/hø/halm og var bange for foderautomat - fik altså kun foder når hun blev fodret med spand hvilket skete sjældent.
Så er nu igang med den helt store fede kur for at hun kan få sul på kroppen. Hun er lige blevet færdig med at blive kørt fra noget Cooling mix over på havre og müsli, men hendes energi niveau er blevet ekstremt (hun er en dame med massere energi men er gået fra styrbar til ustyrlig) hvad skal jeg give hende?
Har fået forslået byg eller majsflager men syntes personligt det indeholder for meget stivelse og frygter at det som havren vil skrue på hendes energi...kender i til noget der feder godt og uden stivelse? Og ved i om Nag HorseProFiber måske kunne være løsningen? Hun er jo ung og skulle gerne have det rigtige fra starten af ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fedende foder til ung hoppe
  • #1   27. nov 2013 hej har selv fedet min den unge op med fiberpiller men gav hende også langt mere wrap end det de måtte få de steder jeg var opstaldet. så mere wrap og fiberpiller. var vejen frem for min.

  • #2   27. nov 2013 Vil sige majsflager brugt dem er glad for dem. Og ja masser grovfoder hold igen med korn. Men er det så gralt som du skriver er en dyrlæge der får givet ormekur og diverse sundhedstjek af tænder nok den bedste til at sige hvad hun skal fyldes med.

  • #3   27. nov 2013 Jeg foder med eggersman High energi müsli, fordi min hoppe netop ikke rigtig kan "tåle" havre og så har hun også svært ved at holde huld på havre og müsli blanding.
    Jeg har sammen med en foderkonsulent sat en foderplan sammen til min hoppe.
    Hun er i hårdt arbejde og får 1 kg müsli og en håndfuld lucerne med olie og melasse tre gange om dagen smiley og så får hun mash.
    Prøv ellers og giv den det der hedder Lina mix (udelukkende for at få den til at tage på) og så selvfølgelig kun som et ekstra tilskud.


  • #4   27. nov 2013 Min unghest får Pavo Podo Grow - kanon godt foder.
    Da vi fik vores hingst hjem var han også tynd og kom derfor på Pavo Podo Grow og ser nu kanon godt ud smiley
    Og self. masser af godt hø!


  • #5   27. nov 2013 Går ud fra tænder og orm er der tjek på?

    Hun skal selvfølgelig have al det grovfoder hun kan spise, hele døgnet.. Går hun med dækken? Ellers ville jeg overveje et til at hjælpe hende med at holde på varmen når hun er så medtaget...

    Du skal IKKE bruge majs, byg eller havre til en som hende.... Jeg ville derimod kigge på Hippolyt StrukturEnergitikum og Linustar...
    Alternativt ville jeg kigge på Horselux Easy og fiberpillerne...



  • #6   27. nov 2013 Hun går med dækken, er trækker for orm og tænder. tror selv hun er så tynd da hun ikke har fået noget rigtig foder. Hun har konstant grovfoder også.

    Har selv overvejer meget fiberpiller, men skal jeg give det opblødt eller som piller og skal hun have noget müsli eller noget ved siden af?


  • #9   27. nov 2013 1) Tænder og ormestatus skal være okay
    2) Vænnes langsom til foder
    3) Grovfoder, grovfoder, grovfoder
    4) Vælg et basisfoder enten i form af et rent vitamin/mineralprodukt, tilskudsfoder eller fuldfoder, dette valg mener jeg afhænger meget af hvor meget hun krybbefoder hun kan spise efter hun har spist STORE mængder hø/wrap
    5) Så skal du finde det ekstra fedende... Her vil jeg siger olie, stor fordel at det ikke fylder meget kontra andre fedende fodermidler, op til 3 dl/dagligt. Ellers vil jeg sige Linamix, Fiberpiller, Alfa Gold fra Equsana.



  • #10   27. nov 2013 Fiberpillerne fra Horselux indeholder ikke vitaminer/mineraler i den forstand, så du skal give et produkt sammen med, derfor jeg anbefaler Easy smiley
    Fiberpillerne kan du give tørre op til 500 gram pr måltid... Hun skal jo gerne have mange mindre måltider om dagen, det optimerer hendes optagelse af alle næringsstoffer og i særdeleshed de vigtige fedtstoffer/MJ....

    Easy er lav på sukker og stivelse, nemt at fordøje, og alt i alt et kanon produkt til fornuftige penge... Bruger det selv til mine 2 unge drenge smiley


  • #11   27. nov 2013 Jeg har gode erfaringer med roepiller og lucerne smiley

  • #12   27. nov 2013 Jeanette, kan du evt sende mig et link på det? smiley

  • #13   27. nov 2013 Selv fedet min pre op på hesta mix Classic fra hippolyt smiley
    Produktet er uden stivelse...
    Godt grovfoder udover, samt jævnligt varm mash
    Idet hun er under mineraliseret fra Spanien er hun nu på sin 2 spand microvital fra hippolyt, håber at få hende opbygget, haft hende i et år, hun er nu 6 år gammel.
    Held og lykke med din pige smiley


  • #14   27. nov 2013 prøv at supplere op med sojaskrå for at være dækket ind med protein og lysin...

  • #15   27. nov 2013 Ja da... (link fjernet)

    Som Skougaarden, ville en kur MicroVital i et par måneder nok være et super godt indspark! Dette gives oveni Easy og Fiberpillerne... Kan stærkt anbefales...


  • #16   27. nov 2013 Linamix fra Equifirst er rigtig godt til at fede op med

  • #17   27. nov 2013 En fra min stald har haft stor succes med Equie first. Dyrt men virkelig et godt foder.De havde prøvet al verdens og tjekket for alt. Han tog på med Equie First smiley

  • #18   27. nov 2013 Husk nå du feder en hest op må du ikke bare give den en masse krybbe fodre skal sættes meget stille og roligt op og mange små måltider om dagen.. det som faktsk er det vigtigste er alt det hø eller wrap den kan spise.. og fiberpiller er en god måde og fede en hest op.. og lav på stivelse så går ikke lige hoved på den

  • #19   27. nov 2013 jeg fedet min unge 3 års op med masse af warp, majs og olie.

  • #20   27. nov 2013 vil lige sige min hoppe som fik majs havde masse af energi og majs gjorder hende ikke vilder eller mere tændt på nogen måde.

  • #21   27. nov 2013 Massere af wrap smiley

  • #22   27. nov 2013 jeg gav min roeflager, blødt op i varmt vand for at fede min vallak op da han var blevet for tynd, og det hjalp allerede efter en uge.

  • #23   27. nov 2013 jeg vil klart anbefale salvana kompakt musli, hvor den er fuldt ud dækket ind med vitamin + minaral og energi behov men uden energi fra havre.
    min egen er selv meget varm men funger super godt på dette foder og har endda også taget godt på af det..
    der ud over skal den have masser af grovfoder altså hø, wrap eller lucerne


Kommentér på:
Fedende foder til ung hoppe

Annonce