{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.453 visninger | Oprettet:

Syg hest. Dyrlæge på bar bund. Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Godmorgen kære HG'ere.

Jeg har denne her fantastiske Koldblods traver på 13 år, som desværre var alvorligt ramt af strongolider i påsken. Så alvorligt at han faktisk var ved at dø.
-Han overlevede, mod alle odds. Han har set frygtelug ud hele sommeren. Han har ikke været andet end skind og ben.
Dyrlægen sagde dengang, at det ville tage ca. 1 år for ham at ligne sig selv igen og det første halve år, ville være værst.

De sidste par måneder er han kommet sig rigtig godt, og ser nu helt godt ud.

MEN!

For 15 dage siden stod han lige pludseligt og svedte om morgenen, da vi kom i stalden, så han fik et fleece tæppe på og kom ikke ud. Jeg kører derud 2 timer senere for at lukke dem ud. (Vi troede egentligt bare at han havde haft det varmt, da alle døre var blevet lukket den nat.)
Da jeg kommer derud er fuldstændigt gennemblødt af sved. Han stod inde sammen med vores anden hest og spiste stille og roligt.
Jeg ringer efter dyrlægen, da jeg mistænker en forstoppelse.
Da hun kommer, viser det sig at alt ser fint ud. Bortset fra at sveder helt ekstremt og drikker vanvittigt meget. Og trækker vejret meget tungt, samt bliver meget forpustet af at gå 50 mtr.
Hans puls er normal, slimhinder normale, mave og tarm er normal og temoeraturen er normal.
Hun giver ham noget metacam, som kun så ud til at en effekt i et par timer. Ud af de 12 timer det har en virkning.

Sådan fortsætter det hele weekenden. Han drikker op til 150 ltr. I døgnet.
Mandag får vi taget en blidprøve.
Han har stadig samme symptomer. -Han har i øvrigt haft en normal appetit og afføring.
Blodprøven om tilbage torsdag og viste kun at har jern mangel. Det kan betyde at der er en infektion undervejs, så han blev startet på antibiotika kur. Samt et jern tilskud i foderet.

Kuren sluttede i tirsdags. Den satte det hele lidt ned, men han er ikke på noget tidspunkt holdt helt op med at svede. Desuden har han fået tyndmave på dette tidspunkt også.

Fredag stod han ved start igen. Gennemblødt af sved om morgenen og den fyldte vand balje på 80 ltr. Var tom.
Jeg ringer til vores søde dyrlæge for 8 gang på 2 uger. Hun var desværre i KBH, men hendes mand ville komme. Han er også rigtig dygtig.
Han kommer ud. Alt ser stadig normalt ud. Bortset fra sved stor tørst og nu mylderbæ.

Han mener det kan være pga. Af det voldsomme parasit angreb i påsken. At det har ødelagt ham indvendigt. At det er noget der vil følge ham resten af livet, hvor han en gang i mellem får ondt og så får det sådan her.
-Det er indtil videre den bedste forklaring.

Hvis det er det, så har vi herhjemme bestemt at vi bliver nødt til at aflive ham. Han har det absolut ikke godt og nu er det kommer 2 gange på 14 dage, det er simpelthen synd for ham.
Vi er jo rigtig kede af situationen, for vi er jo glade for ham!

Har nogle af jer andre oplevet en hest med samme symptomer? Vi er villige til at prøve næsten hvad som helst.

Vi købte ham for præcist et år siden idag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg hest. Dyrlæge på bar bund. Hjælp!
  • #1   1. dec 2013 Endnu et billede.


  • #2   1. dec 2013 Sukkersyge? Det ville være mit bud.

  • #3   1. dec 2013 Det var også vores bud inden blodprøven. Men det ville kunne ses meget tydeligt i en blodprøve.

  • #4   1. dec 2013 hvor kan man se lidt billeder?


    vorses den gamle traver fik det også sådan der en dag? vi gav ham dog ikke tæppe på men satte ham på fold med frisk luft han spiste fint og havde tynd mave jeg gav ham mash og masser af gå ture og det virkede faktisk på ham

    er virkelig trist over jerses siatution det gør mig meget ondt men håber det her hjælper lidt


  • #5   1. dec 2013 Hmm. Troede jeg havde lagt billeder ind. Sidder med telefon....

    Han går normalt med dækken, derfor har han fået tæppe på. Så han ikke bliver kold. Han er fuldstændig gennemblødt. Vi har prøvet uden tæppe også og her sveder han ligeså meget.

    Vi lukker ham stadig ud på folden med vores anden hest.Her spiser hsn også som han plejer. Han står mere stille, men de 100 mtr. Der er ned til folden er også hårde for ham.


  • #6   1. dec 2013 Har i fået den gastroskoperet? For at se mavens tilstand.
    Jeg tænker umiddelbart noget nyreslag...


  • #7   1. dec 2013 Hvilken dyrlæge har i haft ude? Hørsholm Hestepraksis kan i kontakte for at høre deres vudering.? I Ikke at din egen dyrlæge er dårlig, men når de sidder fast mht hvad det kunne være, så er det i orden at høre en second opinion.

  • #8   1. dec 2013 Prøv en anden dyrlæge, evt. en fra et større hestehospital, det har jo hinanden at spare med også

  • #9   1. dec 2013 Er hans nyre tjekket?

  • #11   1. dec 2013 få flere dyrlæger ud er mit råd det kan jo være nyreslag smiley

  • #12   1. dec 2013 puha stakkels hyp og stakkels jer. håber i finder ud af hvad det er da. kan desværre kun sige prøv en anden dyrlæge.måske de har en ide om hvad det kan være. mht vandindtag 150 l er da egentlig ikke meget? det er hvad mine normalt drikker på en dag her pr hest smiley

  • #13   1. dec 2013 150 liter er dælme meget for en hest på denne her tid af året. De drikker ikke meget mere end 30 liter dagligt normalt.

  • #14   1. dec 2013 En hest skal ikke drikke mere end 30- 40 liter om dagen.

    Det er ikke heler nyreslag.
    vores dyrlæge og hendes mand har snakket med rigtig mange dyrlæger om ham. Hans mave er også iorden.

    Blodprøven viste kun jernmangel.


  • #15   1. dec 2013 Hvis det var nyreslag, så ville han jo også være drattet om nu her på 15. Dagen.

  • #17   1. dec 2013 Hmm kan man se på en blodprøve hvis nyrene er ved at lukke ned?

  • #18   1. dec 2013 jeg tænker og nyrene ! ikke nyreslag men at de er på vej i svigt ? hvad med leveren ?

    jeg tror jeg havde valgt at lade min hest få fred efter sådan en omgang smiley


  • #19   1. dec 2013 Jeg tænker en forgiftning ?
    Hvad har i på folden og lige omkring?


  • #20   1. dec 2013 sukker syge

  • #21   1. dec 2013 hvor bor du henne af da jeg kender en dyrlæge der mugligvis kan hjælpe som kommer på travbanen

  • #22   1. dec 2013 Som du beskriver symptomerne, lyder det til at han stadig har de orm .

  • #23   1. dec 2013 Pyh tænker faktisk hjerte orm

  • #24   1. dec 2013 Hm har du fået tjekket immunforsvaret? Jeg kender ikke de symptomer du beskriver men jeg tænker hvis den har været så alvorlig syg er det svært at komme på benene igen omkring immunforsvaret - derfor tænker jeg om i har fået lavet et blod billede hvor dette kan ses på mener jeg.
    Min havde ihvertfald svækket immunforsvar og kunne bare ikke komme af med bakterierne så vi begyndte på hvidløg og secreta Pro maks (mener jeg) og i løbet af bogen uger var han rask,
    Synes dog dit lyder noget voldsommere men jeg havde enten givet den fred eller kørt på durehospiralet og den gennemsøgt smiley

    Men bliver den stabil igen så giv den noget af de urter der også hvidløg i fodret det er oven ud genialt!!!


  • #25   1. dec 2013 hvordan er hans mave-tarm system tjekket siden du siger der ikke er noget dér?

    er han tjekket for bændelorm? (udvidet ormeprøve)


    har I prøvet kinesiologi? jeg tænker umiddelbart at der er noget af det han får at spise han ikke kan tåle! det kan testes med kinesiologi



  • #26   1. dec 2013 eller evt. lungeorm!?

  • #27   1. dec 2013 Hvis dyrlægen mener han er ødelagt indvendigt, må de da kunne undersøge det tænker jeg?
    Er hesten ødelagt indvendigt, er der jo desværre nok ikke så meget at gøre, men de må da kunne be- eller afkræfte det.


  • #28   1. dec 2013 kan der evt være kommet omr på hans hjerte?

  • #29   1. dec 2013 Ingen andre heste er syge, så tvivler på det er noget på folden. Begge vores heste har gået sammen hele tiden, og der hvor vi står opstaldet bliver foldene skiftet ud jævnligt.
    Hvis det er forgiftning af ahorn, så dør hesten indenfor et døgn, da det er forgiftning i musklerne, som ikke kan behandles.

    mave og tarm er undersøgt. Den del af tarmen der nok er ødelagt, kan ikke mærkes bagfra, og kan ikke ses med kikkert forfra. Derfor bygges det på teorier, udfra hestens sygdoms historie.

    Han er tjekket for orm. Det blev blodprøven også kørt igennem.
    Blodprøven blev sendt til ekstra udvidet undersøgelse, da vi ingen ide havde.
    Man kan også undersøge nyretallene i en blodprøve. De var også fine. Altså er de ikke ved at svigte.

    Hans tisser er også undersøgt. Den fejler heller intet.

    Men Tak, fordi i gider bruge tid på vores dejlige hest. Jeg vil snakke med dyrlægen igen i morgen, og så høre om vi skal prøve et skud mere i tågen.


  • #30   1. dec 2013 synes du skal prøve kinesiologi inden du opgiver smiley

  • #31   1. dec 2013 tag telefonen og ring til vetcur..de er så dygtige,,,kik på deres hjemmeside og ring til dem og fortæl dem om din hest.. så kan du jo høre om de kan gøre noget..
    vi har brugt produkter derfra et stykke tid..det er fantastisk..se også de små film de har på siden..særlig til opbygning efter masiv orm


  • #33   1. dec 2013 kontakt Lise bang hansen, hun er uddannet dyrlæge men arbejder kun med homopatisk medicin nu - en af de bedste i dk. Hun kører i hele dk.
    har selv brugt hende til en kat med lymfekræft

    det skal lige siges at hun samarbejder med din egen dyrlæge
    her er hendes hjemmeside:
    http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html


    Men ellers har jeg måske følgende ide

    Cushings

    EMS

    men mine forslag er lige så gode som alle andres, fandt dem ved hjælpe af google



  • #34   2. dec 2013 Vi er så langt ude, at vi er ligeglade med, hvad han fejler. Bare der snart kommer diagnose.

    For når sætter det hele op, så er han faktisk sund og rask. Alt er normalt. Det eneste der indikerer sygdom er at sveder og drikker så meget.

    Jeg er uddannet dyrepasser m. Speciale i zoo og min kæreste reg. Beslagsmed. Ingen af os har hørt om noget lignende før. Og synes ellers vi hører og oplever en del.

    Kan slet ikke forklare, hvor frustrerende det er.
    Jeg har brugt flere dage på google og i mine gamle sygdoms bøger. (Har altid gerne villet være dyrlæge) og der er bare intet, der er passer ind her.

    Det er så hårdt at trække ham ned på folden, for vi går i det tempo han vil, men alligevel puster han som en, der lige har galopperet et par kilometer. Han hverken hoster eller har mislyde, så lungerne er jo også intakte.


  • #35   2. dec 2013 Er han tjekket for blodorm?

    Har læst en del om blodorm, da jeg lige har fået det konstateret, og har læst om en lignende bivirkning. Det er da et forsøg værd, hvis det ikke er tjekket.


  • #36   2. dec 2013 Hvor bor du henne i landet? Min umiddelbare tanke er også sukkersyge eller at nyrene ikke arbejder som de skal.. Hvad man kan se på blodprøver ved jeg ikke..

  • #37   2. dec 2013 De ting i nævner er meget tydelige at se i en blodprøve. Det har han fået taget og den har været igennem et gennemgående tjek.

    Vi har drøftet det med vores dyrlæge her til morgen. Jeres bud er blevet lagt på bordet, men som hun siger, så ville det kunne ses i blodprøven eller give andre symptomer.

    Beslutningen er taget. Diagnosen blev kroniske skader efter parasitter.

    Det er rigtig hårdt? Særligt fordi de kunne have været undgået, hvis han havde fået ormebehandlingerne før i livet korrekt.


  • #38   2. dec 2013 Han har været syg i 16 dage nu, uden afbrydelser, han bærer tydeligt præg af det og turen ud på folden her til morgen var rigtig trist.
    Han var så forpustet af de 50-100 mtr. Der er derned og hovedet hang. Men man kan se på ham han glæder sig til at komme ud, så ud kommer han.
    Han skubber stadig selv bokslågen op, når han får skiftet tæpper osv. Inden han kommer ud. Det er noget han kun gør om morgen.

    Jeg er glad for at det er sådan et dejligt vejr i dag med solskin. Det er fortjener han.
    Han er min pensionist hest og meningen var at vi skulle skridte nogle gode ture under resten af min graviditet. Vores lille baby skulle lære at ride på ham, lære at trække heste med ham osv. For at han ligeså god som jorden er gammel.

    Han tager alle med storm. Alle elsker Gutten. Vores helt fantastiske Rappstagutten.


  • #39   2. dec 2013 du kan ikke se allergi ved en blodprøve

    synes du ikke det er værd at tjekke for om han kunne være allergisk overfor noget af alt det han spiser hver dag? det kan være alt fra en godbid til græsset han står på

    Håber det bedste for jer


  • #40   2. dec 2013 Det var måske på tide at sige farvel og tak for lån til en af vorherres engle?

  • #41   2. dec 2013 Nadia:
    Efter at have stået med meget syg hest i 16 dage, hvor ingen af de behandlinger, der har været sat i gang har haft nogen synderlig effekt, synes jeg han fortjente at få fred.
    Man kan og skal gøre meget for sine dyr, når de er syge, men de skal heller ikke gennemgå undersøgelser, hvor man i forvejen godt kender resultatet.

    Hesten er tjekket for allergi ved blodprøve. Jeg er selv blevet tjekket for allergi ved en blodprøve for mange år siden.

    Vi valgte at tage afsked med en helt særlig hest i dag. Han har de sidste 16 dage stået og været uforklarlig syg. Meget syg. Det er kun et halvt år siden han var ved at dø fra os. Han er først for nogle få måneder siden begyndt at tage på igen. Han har været igennem så meget alvorlig sygdom det sidste halve år, at vi synes det var tiden for ham nu.

    Han har haft et langt liv med en masse oplevelser i bagagen.
    Uanset hvad han har fejlet, så har han lidt smerter de sidste 16 dage. De smerter kunne vi ikke gøre noget ved.
    Nu har han ingen smerter mere. Han er kommet til de evige grønne græsmarker, hvor han har fundet Boy og Bruno.

    Han døde meget, meget hurtigt, hvilket vidner om, at han var ødelagt indeni.

    Jeg, eller vi er rigtig kede af, hvordan tingene udviklede sig, men når alt kommer til alt, så blev vi bekræftet i at beslutningen var rigtig, for han var faktisk allerede på vej væk, nogle min. efter han fik det beroligende.


    Nogen gange kommer man til et punkt, hvor nogle meget svære og tunge beslutninger skal tages. Og her er vi så "heldigt" stillet, at vi kan tage afsked med vores dyr, inden de dør en meget pinefuld død, som nogle mennesker må igennem pga. det ene eller det andet.

    Vores allerdejligste Gutte er taget herfra, men jeg ved vi ses igen på et tidspunkt.
    Vi har hver taget en tot man, som vil komme op på vores minde væg herhjemme, sammen med et billede af vores helt fantastiske hest, som vi desværre kun fik glæden af i 1 år og 1 dag. Men de oplevelser og gode minder vi har med ham, vil vare ved resten af vores liv.


  • #42   2. dec 2013 Rip Gutte : ( .Jeg syntes det er utrolig tragisk hvis hans livshistorie kunne have været anderledes havde han været passet med ormekur .

  • #43   2. dec 2013 R.I.P alt af varme tanker og kram her fra smiley smiley

  • #44   2. dec 2013 #dummeklask#nogle#ting#holder#man#for#sig#selv# til Hyggerytteren


    Til dig TS
    Stort trøstekram, det lyder til at være den rigtige beslutning for hesten smiley


  • #45   2. dec 2013 nu var det dig der bad om alle forslag og indput der kunne hjælpe jer videre, så derfor kom jeg også med et, jeg havde ikke forstået at den var aflivet
    det var ærgeligt at I ikke kunne gøre mere for ham...

    hyggerytteren: den besked er da vidst ikke helt berettiget, hvis du læser indlægget igennem så er hesten tjekket for orm - desuden er der taget blodprøve og denne kan også give indblik i om hesten har orm...


  • #46   2. dec 2013 Hyggerytteren: Vi købte hesten for et år siden.
    Der fulgte en parasit kontrol bog med, hvori forrige ejer's dyrlæge har skrevet og stemplet at han var tjekket og behandlet for orm i maj 2012 og September 2012.

    Han har ikke på noget tidspunkt lignet en, der var syg af orm sidste vinter.
    'Jeg kom hjem fra arbejde skær Torsdag, hvor han lignede en med kolik.
    Det viste sig, at han var fuldstændig stoppet til med små strongolider.
    De har været i dvale hele vinteren, derfor har han ikke lidt af dem i de kolde måneder. Da temp. steg i påsken vågnede de af dvale og dannede en prop, samt tæret ham for vitaminer og mineraler.

    Vi har brugt på den anden side af 15.000 kr. på dyrlæge regninger siden påsken på en hest.

    Vores dyrlæge, der behandlede ham i påsken, mener ikke tidl. ejers dyrlæge har været grundig nok i sin ormebehandling, eller han har måske fået ormekuren forkert, der kan være så meget.
    Endvidere er han fra en årgang, hvor man ikke mente føl og ungheste havde brug for ormekure, det kan også være medvirkende til, at det er endt sådan her.

    Alt, hvad der er at lære, er at man skal have tjekket sine heste 2'' årligt, og så sørge for at de får der ormekure korrekt. Samt lave en strategisk god foldplan.

    Jeg er ærgerlig over at det er menneskers fejl, der har taget vores dejlige hest, men ingen har jo gjort det med vilje.

    Nadia: Jeg er gad for alle de forslag der er kommet. smiley


  • #47   3. dec 2013 Marie- Louise og Nadia, nu forholder det sig jo altså bare sådan at hesten havde været fyldt med orm, og at de formodentligt har gjort så stor skade at hesten nu er aflivet .

    Så vidt jeg kan læse mig frem til, tager de fleste ormemidler den slags orm . Hvad der er gået galt vides ikke .
    Ved ikke om i misforstår mig, for jeg syntes da også det er synd for både TS og hesten .


  • #48   3. dec 2013 Hyggerytteren
    Du skal øve dig i at formulere dig bedre, og så virkelig overveje hvad du skriver/siger til folk der på den ene eller anden måde har mistet.

    Totalt unødvendig kommentar.
    Det hedder pli og situationsfornemmelse.


  • #49   3. dec 2013 Jeg mangler nu hverken pli eller situationsfornemmelse, men ser ud til at du gør, hvad ligner det at angribe mig i så trist en tråd ? Så nu du snakker om unødvendige kommentarer kunne du godt have sparet den sidste, det hjælper da på ingen måde TS, tværtimod .

  • #50   3. dec 2013 Jeg ved, vi har gjort alt, hvad der kunne gøres for ham.

    Jeg kan heller ikke lade være med at bebrejde de tidligere ejere, for et eller andet sted i kæden er det gået galt. Men ingen finder nogensinde ud af hvor.

    Det der vil hjælpe mig vil være, hvis en eller flere af de mange, mange tusinde hestefolk, der behandler mod orm i blinde, eller slet ikke behandler, vil tage vores oplevelse med sig i bagagen, så andre uskyldige heste købere ikke ender som os 1 år efter indkøbet af en ny bedsteven.


  • #51   12. dec 2013 Rip med din søde hest...
    Nu lider han ikke mere og du har gjort hvad du kunne, ikke sjovt at tage afsked, men det er vores ansvar som hesteejer smiley


Kommentér på:
Syg hest. Dyrlæge på bar bund. Hjælp!

Annonce