850 visninger
|
Oprettet:
hvad er værst? {{forumTopicSubject}}
hej HG:-)
sad lige og tænkte på hvad er værst dressur eller spring?
altså de metoder (dårlige metoder) man kan brugeXD
er der andre discipliner der er værre?
skriv skriv skriv!
-Esther
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 920
Synes at dem der støtter den hårde rodeo burde skamme sig!
Det er slemt!
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
feb 2012
Følger: 54 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 88
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 920
Det er langt fra alle der er sådan jo!
feb 2012
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 226
I spring er der nogen der springer hesten, og i afsættet løfter de bommen på springet så hesten banker forbenene ind i den.
i showverdenen (TWH, hackney) putter de syre eller tegnestifter på benene og så bandage rundt om så hesten løfter benene højere. Eller binder hestens hoved stramt ind til bringen og lader den stå i et par dage i boksen...
I western er der nogen der rider deres hest ind i barrieren når de skal lære den at ''sliding stoppe'', eller hakker den i munden med kraftige bid/hackamores.
I HMS verdenen er der folk der tvinger deres hest til at underkaste sig, eller også knækker de den. (men bliver det opdaget så kalder vi det bare ikke HMS mere, selvom det begreb heller ikke er helt korrekt).
I showverdenen inden for arabere mm. Pisker de hestene i hovedet for at få dem til at stå pænt eller virke fyrige.
.. Jeg kunne blive ved. Der er sådanne folk spredt ud over hele hesteverdenen, men der er også folk der behandler deres hest ordentligt. Der er folk der mishandler deres heste (altså bevidst) og der er folk der misrøgter deres heste (ubevidst. De kan gøre det af bedste mening).
Men hvad der er værst.. ja, det er det vel altsammen
feb 2012
nov 2003
Følger: 14 Følgere: 10 Emner: 229 Svar: 2.562
Der er selvfølgelig flest historier fra de store og mest populære grene som dressur, spring og løb/ræs. Men også horsemanship udøvere, klassiske dressurudøvere og western udøvere er der brodne kar hos, på trods af at de bryster sig med at arbejde sammen med hesten på hestens præmisser.
Er der mennesker, præstige eller penge involveret, så er der også brodne kar og systematisk udnyttelse af dyret.
Men jeg vil da tro at det er de tre første kategorier jeg nævner, hvor der nedslides og knækkes flest heste for at komme ud med en enkelt tophest.
feb 2009
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 163
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Nu er der nævnt bla spring, dressur og showheste, så vil jeg lige selv nævne hvad jeg nok enlig syntes høre til noget endnu værre end f.eks rollkur. Og her må jeg pege fingre af min egen disciplin distance
Men der er en kendt sag som lige nu bliver flittigt debatteret, omkring en hest fra Mellemøsten der efter deltagelse i et italiensk ridt (120km) dør kort tid efter den bliver godkendt i dyrlægen. Hesten havde nogen uhyrer hurtige pulstider i de første 3 tjek (alle inden for 60sek) og i den sidste inden mål er hesten næsten 20 minutter om at pulse ned. Desværre vil man ikke frigive opduktionsrapporten.
Så ja ved ikke om jeg syntes dette er værrer end dressur/spring, da dette problem kun er udbredt i Mellemøsten
hvad er værst?