{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ingen udstyr uden for indhegning
  • #1   9. dec 2013 Uansvarligt smiley

• #2   9. dec 2013 Nikoline: Kan du uddybe hvorfor du syntes det er uansvarligt? smiley

• #3   9. dec 2013 Hvis man kan styre hesten ser jeg intet problem smiley

• #4   9. dec 2013 Rytterens eget valg, men vil sige det samme som nikoline, rider selv spring og ja det dumt ved jeg godt, men jeg har kun min vest på når springet bliver over 60 cm

• #6   9. dec 2013 Rikke: Hvad vis hesten bliver bange og stikker af?

Det skal lige siges jeg spørger ind til begge sider af ''sagen'' da jeg holder min mening anonym lidt tid

• #7   9. dec 2013 "På eget ansvar", og magisk hvis det er under 100% kontrol:-).

• #8   9. dec 2013 Det er et levende dyr vi rider på og selvom det er jordens mest bovlamme kræ, er du aldrig helt sikker.

En ting er at man udsætter sig selv for fare...
    En anden ting er uden for indhegning/matriklen, hvor hesten potentielt kan skade fremmede, hvis vi mister kontrollen.

• #9   9. dec 2013 Har man styr på hesten, så synes jeg det er helt fint.
    På bane kan det sådan set være ligemeget, om man har styr på kræet eller ej (så længe der ikke er andre på banen, der bliver generet af det), men på eks. tur, der skal man virkelig have trænet det ordenligt, så man er sikker på, at man har lige så godt styr på hesten, som hvis man havde trense/sidepull på. Ellers kan det hurtigt blive for farligt.

• #10   9. dec 2013 Hvis en hest bliver forskrækket og løber i panik kan hverken en cordeo, grime eller bid holde den.

Men tror ikke folk begiver sig ud i naturen i cordeo på heste som bliver forskrækkede og løber i panik smiley

• #11   9. dec 2013 Marie-Louise: Med det hovedetøj som du nu bruger kan du da også miste kontrollen?

• #12   9. dec 2013 min gamle part red jeg gerne kun i rebgrime med torv i, af og til også uden sadel.
    Helt ærligt burde jeg nok ikke havde gjort det smiley havde den fulde kontrol i skridt, men så snart vi satte i trav var det herren og ikke mig der styrede. Faktisk var det ganske uansvarligt af mig når jeg tænker over det, ligeledes er jeg lykkelig at jeg bor så meget på landet som jeg gør, ellers havde det nok været lige farligt nok med trafik og sådan. Men ja jeg var jo frygtløs dengang smiley

Men ja jeg syntes det er fint, så længe man som udgangspunkt kan styre den. Stikker den af i frygt er det sku ligemeget om man så har al verdens udstyr på, så kan man jo ikke stoppe den.

• #13   9. dec 2013 Har jeg tit gjort og ser intet problem med det HVIS rytteren har styr på hesten. Kan godt være lidt træt af folk der kalder det uansvarligt, for tror simpelthen ikke på at hvis hesten VIRKELIG vil stikke af så kan du have nok så mange bid og tøjler på, den gør det alligevel. Er i hvert fald min erfaring.

Jeg synes dog samtidig at man skal træne hesten til at ride kun med cordeo før man kaster sig ud i det, ligsom med alt andet smiley

profilbillede
  • #14   9. dec 2013 Rikke: Mener hvordan skal fremmede så fange den? vis den nu er helt uden udstyr?

• #16   9. dec 2013 Ja, jeg synes det er uansvarligt, fordi man ingen kontrol har over hesten, hvis fanden bryder løs. Så kan man have så meget styr på sin hest, og kunne stoppe den for en udånding, men hesten er nu engang altså et flugtdyr med et stort flugtinstinkt.

Ingen kan have en hest under 100% kontrol, men procenten falder da betydeligt, når man intet udstyr har på.

• #17   9. dec 2013 Ja, men chancen for at stoppe ham hurtigere og genvinde kontrollen, end red jeg ud i fx sidepull.

Jeg rider kun uden for matriklen m pelham.

• #18   9. dec 2013 på min ene hest rider jeg ofte igennem byen kun i grime og i traktov i den ene side(ligesom når man trækker hesten) møder mange forarget blikke, men sagen er den at jeg har mere styr på min hest end nogen hunde ejer er. jeg har oplevet to unge fyrer kom gående med en hund der nok ca vejet 70 kg, de kunne næsten ikke holde den da jeg kom ridende. hvor jeg blot satte mig let tilbage og hun stoppede op. jeg vejer 50 kg og håndtere en hest på 400 kg ved en ændre balance punkt. hvor to fyrer der til sammen vejede godt over 100 kg ikke kan styrer en hund på 70, der enda havde kvælerhalsbånd på.

• #19   9. dec 2013 Er det egenlig lovligt at ride uden udstyr

mener der er en regl om at dyret skal have noget på hovedet men kan man så ikke bare give den en grime på uden tøjler også ride?

• #20   9. dec 2013 Vil lige sige at jeg aldrig vil ride uden noget på tur! og da jeg gjorde det var der altid lukket af på ejendommen, så hvis hesten smuttede kunne den ikke komme ud på vejen osv.

Grunden til datid er at jeg måtte aflive hende i sommer efter tarmslyng..

• #21   9. dec 2013 Kirstine M: Må lige nævne vi snakker ridning uden det ''normale'' uden for indhegningen smiley

• #22   9. dec 2013 Igen som jeg skrev før, hvis rytter er klog begiver hun/han sig nok ikke ud på sådan en slags hest, så den situation kommer nok aldrig smiley

Selvom min hest er 100 % styrbar i cordeo på bane, betyder det ikke jeg også rider tur sådan - for det ved jeg han ikke kan. Hvis han var lige så rolig på tur som bane ville jeg gerne, men det er han ikke så det gør jeg ikke...

• #23   9. dec 2013 Ok, sorry smiley

• #25   9. dec 2013 Hesten er et flugtdyr og den kan sagtens gå i panik.
    Derfor kan jeg ikke se problemet i at have en grime på hesten og e træktorv med, bare for en sikkerheds skyld. (:

Men stadig - respekt til dem der kan.

• #26   9. dec 2013 Jeg rider jævnligt små ture på min kun i grime og et træktov.

Jeg har ingen problemer med at styre hende uanset hvor og i hvilket tempo vi rider. Skulle der endelig en dag ske noget er det jo nemt lige hurtigt at hoppe af og så bare holde hende i grimen.

Men mindre vil jeg heller ikke ride med på tur. På banen leger vi med cordeo og ingenting

• #27   9. dec 2013 Jeg ville f.eks ALDRIG ride ved vej på en hest uden trense eller uden sadel for den sags skyld. Hopper hesten i grøften af panik, er hun den der er smuttet! Så jeg rider altid med trense og sadel. Dog kan jeg sagtens finde på at ride uden sadel i skoven, men fordi hun kan tænde fuldstændig af, på et halvt sekund tør jeg ikke at smide trensen også. smiley

• #29   9. dec 2013 Julie:Man smadre ikke hesten med bid spore og pisk?

Desuen følger de færresten heste en fordi de har lyst eller jo men den gør det for rosen (klap, klik, godbid hvad du nu bruger) smiley

• #30   9. dec 2013 Jeg synes at man som det mindste lige skal have grime på hesten (og meget gerne træktov i) når man er uden for indhegning med sin hest.
    Hvis den bliver forskrækket og løber har man da så i det mindste en lille chance for at få den stoppet. (og fanget igen senere)
    Jeg ville godt nok have det dårligt med mig selv hvis jeg lige tog min hest ud uden noget som helst udstyr på, og den endte med at løbe nogen ned, eller ud foran en bil... Bare fordi man skulle være lidt smart og "naturlig" i sin træning..
    Sådan en løbsk hest kan gøre kæmpe stor skade på sig selv og andre - og ALLE heste kan blive forskrækkede og løbe, uanset hvor rolige og velopdragne de er.
    Jeg kan ikke se hvad problemet er i at have grime og træktov på sin hest, man behøver jo ikke at bruge det hvis man godt kan styre den uden. Men det ser jo self. heller ikke lige så blæret ud smiley

• #31   10. dec 2013 Jeg har haft 2 heste som jeg havde bedre kontrol over uden trense på når vi red tur. Det er kun et spørgsmål om, hvad hesten er oplært til. Jeg har oplevet topskolede dressurhest på distrektsplan, som var med på tur og stak af i panik. I mine øjne er det hvad hesten er trænet i og hvad rytteren vurderer der er forsvarligt der gælder. Tror ikke folk vælger at ride ud vel vidende at både en selv og hesten kommer grueligt galt af sted eller ikke overlever.
    En sommerdag på stubmark med andre heste havde jeg ikke styr på min gamle hest, så røg trensen af og tøjlen om halsen på ham og så havde vi en fin og rolig tur.

profilbillede
  • #32   10. dec 2013 Jeg har haft 2 heste som jeg havde bedre kontrol over uden trense på når vi red tur. Det er kun et spørgsmål om, hvad hesten er oplært til. Jeg har oplevet topskolede dressurhest på distrektsplan, som var med på tur og stak af i panik. I mine øjne er det hvad hesten er trænet i og hvad rytteren vurderer der er forsvarligt der gælder. Tror ikke folk vælger at ride ud vel vidende at både en selv og hesten kommer grueligt galt af sted eller ikke overlever.
    En sommerdag på stubmark med andre heste havde jeg ikke styr på min gamle hest, så røg trensen af og tøjlen om halsen på ham og så havde vi en fin og rolig tur. Min nye store hest rider jeg uden trense hjemme og på omliggende stubmarker. Den sidste brugte jeg 3 år på at træne op.

profilbillede
  • #33   10. dec 2013 Sejt Gitte! smiley

• #35   10. dec 2013 Birkelund: En hest kan da godt gå uden udstyr?

• #36   10. dec 2013 Hesten kan alligevel stikke af med udstyr på - det har jeg været ude for idag, desværre smiley

• #37   10. dec 2013 Louise: Århh hvor trist håber ikke der skete nogle af jer noget

Nu for i så min mening smiley Jeg mener det er uansvarligt at træne 100% uden udstyr da der intet ''håndtag'' er. Men jeg elsker at træne i cordeo uden tov (kunne sagtens ude n men som sagt mener jeg det er uansvarligt) og ved vej mener jeg cordeo ridning er ok gå tur kun i cordeo uden snor til cordeoen er jeg ikke for og enddu engag 100% udenudstyr er uansvarligt ifølge mig

• #38   10. dec 2013 Kun et brækket haleben, intet andet smiley

• #39   10. dec 2013 Louise: brækket haleben der er det næsten ikke noget der er værre :PO

• #40   10. dec 2013 "Men hvorfor er det så vigtigt at ride uden udstyr?"

Hvorfor er det så vigtigt, at ride med?

Jeg synes det er vildt fedt, at man kan have så godt et forhold til sin hest, at man ikke behøver alverdens udstyr, for at få den til at gøre det, man gerne vil have den til.
    I mit hovede, så mangler der altså noget i ens træning, hvis man ikke kan styre den uden bid/sidepull/grime/whatever. Ikke at der er noget galt i det, jeg har selv brug for sidepull, for at have styr på mine krikker, men kunne da virkelig godt tænke mig, at kunne nå det punkt, hvor jeg kan ride uden noget som helst, på en bane. For mig er det beviset på, at hesten ikke føler sig tvunget til, at gøre det man vil have den til, men gør det fordi den gerne selv vil, noget som jeg personligt går meget op i.
    At man så vælger at ride med forskelligt udstyr, for at forbedre hestens (eller sin egen) holdning, det er noget andet. I mit hovede er der en kæmpe forskel på, om man bruger udstyret fordi man har brug for det, for at have styr på hesten, eller om man bruger det for at forbedre noget.
    Det kommer jo også an på, hvad man selv anser som vigtigt i sin træning, og hvad man gerne vil opnå. Det som én person vil rette på, og gøre bedre, det synes en anden person er ligemeget, og en tredje synes, at det er fint som det er.
    Det som én person vil forbedre ved hjælp af udstyr, det vælger en anden at gøre uden udstyr. Hvorfor? Fordi vi allesammen er forskellige, vi har forskellige meninger, og forskellige tilgangsmåder, forskellige mennesker vi ser op til, og det er fuldstændig latterligt, at se ned på andre, bare fordi man ikke er enig i deres træningsmetoder.
    Vi ville allesammen få meget mere ud af, at lytte til andre mennesker, droppe vores "min måde er den eneste rigtige!!"-tankegang, og rent faktisk prøve at lære så meget som muligt af andre. Selvom man ikke bruger de samme metoder, eller går op i de samme ting, indenfor ridning, så kan man altså stadig lære noget af hinanden, og bringe ting fra andres helt forskellige verdener, ind i sin egen træning, på ens egen måde, og måske få et helt nyt syn på nogle ting, og muligheden for at forbedre noget, som man slet ikke havde tænkt på.

Og så lige for god ordens skyld:
    Nej, jeg er ikke imod bid-ryttere. Jeg er imod ryttere der bruger smertepåvirkning, for at få hesten til at lystre, uanset hvilket udstyr de så bruger til det!

• #41   10. dec 2013 jeg vil også helst ride ude alt for meget "indblandning" af udstyr.
    har redet en fjordbolle, som når hun fik hovedetøj og bid på, simpelhen ikke var til at styre. Hun røg helt op i det røde feldt hver gang.
    men red man så bare med grime og træktov så var hun den sødste hest på jorden.
    jeg red også kun med ridegjord på hende, en fed oplevelse, når man kan mærke på hesten inden den faktisk overvejer at lave noget.

• #42   11. dec 2013 Når jeg fx går tur med min dreng, kunne jeg sagtens lade værre med at havde udstyr på.
    Men skader det lige at havde en grime og et trækketorv svunget løst op over ryggen som en "hviiiiiis nu."?
    Og det samme med ridning - syntes jeg. C:

• #43   11. dec 2013 Er der nogen af jer, der har tjekket op med forsikringen, om de dækker evt skader på biler, andre mennesker og lignende, hvis I rider udenfor lukket hegn bidløs?
    Det er jeg nemlig ikke sikker på, at der er ret mange forsikringsselskaber, der gør..

• #44   11. dec 2013 Sorte, hvad i alverden mener du med det?!
    Har forsikringsselskaber nu også holdninger til bid/bidløs? 0:

• #45   11. dec 2013 Jesseas:
    Det er bare, hvad jeg har hørt, så ja..

• #46   11. dec 2013 Jeasses: Nu snakker vi jo uden núdstyr eller kun en cordeo og ikke bid/bidløst smiley

• #47   11. dec 2013 Heh.. Sorry.. Min fejl.. Tak, Kailie.. Det var lige det, jeg mente..
    Men men - nu er det godt nok en 3-4 år siden, men havde en veninde, der red ud i grime og træktov på sin pony, hvor ponyen blev "lidt aktiv", så den kom lidt for tæt på en parkeret bil og nakkede sidespejlet.. Det ville forsikringen ikke dække, da de ikke mente, at det var forsvarligt pga det manglende bid.

Så husk nu lige at undersøge, hvad jeres forsikrings holdning er til det, inden I bare rider ud uden bid..

• #48   11. dec 2013 Det er da latterligt at de kan være imod bid smiley

• #49   11. dec 2013 I mine øjne, så er det okay, hvis du rider i cordeo, og har en grime og et torv i hesten. Du skal jo trods alt ikke bruge torvet, men du har det som "nød løsning", hvis hesten ikke vil stoppes, og andre kan få fat i din hest, hvis de finder den, hvis du falder af smiley

• #50   11. dec 2013 Næh, det er vel det samme som at forsikringen ik dækker hvis du har kørt for stærkt, og laver skade på anden bil.

• #51   11. dec 2013 Nååååårrr sådan. :|
    Men træls for hende.. smiley

• #52   11. dec 2013 Uansvarligt grundet trafik og andre mennesker og så dækker forsikringen ikke smiley

Dog forstår jeg ikke at bidløse trenser så som sidepull og lign ikke dækkes af forsikringer, kan forstå at intet udstyr og cordeo ikke gør. Blev enda selv pænt stoppet af en betjent der så mig ride i sidepull og han bad mig tjekke op ang min forsikring. Den var god nok, hverken heste forsikringen eller ansvarsforsikringen ville dække mig så længe jeg red med sidepull ude i det offentlige.

• #53   11. dec 2013 Julie
    Når man er så uviden, skal man nok ikke skrive den slags smiley

• #54   11. dec 2013 Stakkels dem som har en hest de ikke kan ride med bis, hvis forsikringen ikke dækker.

• #55   11. dec 2013 Louise

Tænkte jeg nemlig også! Synes det er fint reglen omkring der skal være noget på hovedet er der, men ligefrem at der SKAL være bid? Arrrh.....

• #56   11. dec 2013 Skal der seriøst være bid smiley Hvad vis man går tur med hesten?

• #57   11. dec 2013 Så hvis jeg red bidløs på en trafikeret vej eller lignende og der kom en 'betjent'.. Hvad så..? :|

• #58   11. dec 2013 Kailie

Gud ja det evd jeg sku ikke? Hvad så på en stævneplads hvor man trækker den i grimen? oO

Jessas
    - Betjenten kan jo ikke gøre noget tror jeg da. Men sker der noget dækker forsikringen ikke.

• #59   11. dec 2013 DD: Ja men så vidt jeg ved er der ingen regler om at trække hesten heller ikke med hvilken side man skal gå i osv.

Men jeg stopper nu ikke emd at træne i cordeo sålænge vi er derhjemme

• #60   11. dec 2013 Det er da.. Meget irriterede!
    Håber da det bliver lavet om! :|

• #61   12. dec 2013 Tror lige man skal tage en slapper omkring at være bidløs på tur smiley
    Jeg har været bidløs på næsten alle mine parter og er bidløs på min egen hest. Har ALDRIG læst noget med at man ikke må gå eller ride ture uden bid pga. forsikring. Min gamle parts ejer kunne ride ture på sin hest helt uden udstyr på tur og hun havde sagt hun engang mødte to betjente som bare smilede til hende.

Jeg tror simpelthen ikke på at forsikringen ikke dækker uden bid! Hvad nu hvis man har en hest, som ikke kan gå med bid grundet fysiske problemer? Det kan min tantes hest ikke lige pt. betyder det så hun ikke må ride ture på sin hest?
    Det kan ikke passe. Jeg kommer heller ikke til at putte bid på min hest, pga. den forsikring. Jeg har altid hørt at hesten bare skal have noget på der forbinder rytterens hænder og hestens hoved.
    Men hvis det passer, er det godt nok sindssygt! Hvor er det bare træls, at folk ikke tror på, at man kan styre sin hest uden bid, grrr...

• #62   12. dec 2013 Der er kun en ting at gøre - ring til det forsikringsselskab, hvor hesten er forsikret og spørg.. smiley

• #63   12. dec 2013 Sorte Perler: Ja det er rigtigt....

• #65   12. dec 2013 Synes det er uansvarligt at ride ud uden udstyr. - Og det er jo også lovpligtigt at hesten bærer noget på hovedet når man er ude på tur, eller lignende.

Men hvis man er på ridebaner eller andre lukkede steder synes jeg det er helt fint. Hvis man ikke må der, hvor så?

Før jeg begyndte at få undervisning på min part red jeg tit med cordeo på tur. Men dog med sidepull på også. Så hvis der skete noget, havde jeg altid fat i ham. Jeg tror ikke 100% på den med, at hvis der sker noget er det ligegyldigt om der er bid, cordeo eller noget andet. Men det er af egne erfaringer, da min part simpelthen er så stærk, at alt ikke ville kunne holde ham tilbage.

• #67   12. dec 2013 Katrine: Mener du så jeg er uansvarlig når jeg træner fx. tricks i cordeo

• #68   12. dec 2013 self uden for indhegning

• #69   12. dec 2013 Jeg synes det er dybt Uansvarligt at ride på vej UDEN udstyr !!!

Det er et flugtdyr vi rider på uanset hvor meget folk tror de har styr på deres hest !! at man sætter andre mennesker liv på spil ?? er for mig dybt dybt uansvarligt, at rytteren kan blive invalid?? ja den risiko har hun jo selv valgt ved at ride uden nogen form for bremse på hesten!!

Men de mennesker der kommer gående/kørende ? har ikke valgt at miste livet/førligheden smiley

Jeg giver Birkelund helt ret i hendes sidste indlæg smiley hun har nemlig helt ret. Uanset hvad man har på hesten hvis den bliver panisk så ER det svært at håndtere ?
    Men noget udstyr bliver "hørt" bedre end andet...

Men det her er jo lige som de hundeejere der mener de har total styr på deres løse hunde?? hvor tit læser vi så ikke i aviserne at det går galt alligevel ?? og ejer forstår det simpelthen ikke !! for det har den da ALDRIG gjort før?
    Det her er fuldstændigt det samme ..

• #70   12. dec 2013 Synes det er meget uansvarligt af rytteren. Man ved aldrig om hesten tændes lige pludseligt. Når det så er sagt ville det ikke være kønt hvis Cha-Cha og jeg red tur med bid. Der er der ingen kontrol og nødstop....

• #71   12. dec 2013 Kailie: Nej det er det ikke. Hvis du vurderer, at hesten bliver hos dig og du endda er på egen jord. Tror ikke han løber hjemmefra væk fra hans hjem uden sin ven.

Hvis du vurderer at det ikke er farligt for ham, andre eller dig, så er det ikke uansvarligt.

• #73   12. dec 2013 Birkelund: Mine forældre stoler altså langt fra blind på mig? JEg spurgte om lov og startede på lukket område, så et med få åbninger og nu frit (dog ALDRIG uden for hjemmegrunden men gåtur i cordeo kommer nok)

• #74   12. dec 2013 Ja, til dels. Træning uden udstyr burde være i lukket indhegning. Det er i hvert fald min mening. Bum. smiley

• #75   12. dec 2013 gælder cordeo som uden udstyr+

• #76   12. dec 2013 Ja det gør det.
    Hvis din hest løber fra dig er den fuldstændig ligeglad med at du tager fat i cordeoen. Tænk på at det er omkring det stykke af kroppen seler til at trække en vogn med sidder. Med noget på hovedet, kan du dreje hestens hoved og dermed hesten.

• #77   12. dec 2013 Synes som minimum der skal en grime på hovedet af hesten.

Selv rider jeg ikke i cordeo og sådan noget, fordi jeg ikke har fået det trænet med min pony, men hvis jeg skulle, så ville jeg tage en grime og et træktov på hende også. Rider tit uden sadel og kun i grime med tøjler + en cordeo på tur, men aldrig kun i cordeo.

• #78   12. dec 2013 Gyldenlund - Det kommer da godt nok an på, hvordan hesten er trænet. Min Callie er altså lettere at stoppe med en cordeo, end med en grime/sidepull, hvis hun bliver bange, eller hvis hun er meget frisk, og bare gerne vil løbe. På hende fungerer cordeoen som nødbremse, da hun tidligere var slem til at ignorere grimen/sidepullen. Cordeoen virker hver gang, også selvom hun er blevet voldsomt forskrækket.

• #79   12. dec 2013 Birkelund - Du har vidst ikke læst mere, end de første 3-4 linjer af mit svar, og nu hvor jeg brugte så lang tid på at skrive det, så ville det da være rart, hvis du lige vil læse det hele, inden du svarer på det. smiley
    Hvis du ikke gider spilde tid på, at læse det, så er det også helt iorden, men så er der heller ingen grund til at svare på det. smiley

• #82   13. dec 2013 Man skal i det mindste give hesten en grime på, der kan altid ske et eller andet man ikke forventer. Hesten kunne f.eks snuble og derved falde, derved ryger rytter af og hesten løber sin vej. Har den en grime på har folk i det mindste mulighed for at få fat på hesten.
    Desuden kan man aldrig være 100% sikker på hesten ikke bliver forskrækket og stikker af, det er nu engang et flugtdyr vi har med at gøre så det ligger i dens instinkter at løbe når den bliver bange.

Men ja enlig syntes jeg det er uansvarligt at ride rundt i naturen med kun en snor om halsen, som sagt de kan i det mindste have en grime på hesten.

• #83   13. dec 2013 Jeg mener nu heller ikke det er nødvendigt med en masse udstyr for at ride en hest. Og man kan godt skole sin hest til at blive reddet, som hvis man red med udstyr.

• #84   13. dec 2013 En ting i også lige skal huske, hvis en hest løber løs rundt uden grime og politiet ikke kan fange den (antag den er løbet ned på en motorvej) så har de deres fulde ret til at skyde den. Og samtidig dækker forsikringen ikke når en løs hest gør skader på andre hvis den ikke har grime på.
    Man skal altså altid have mulighed for at fange en løs hest, så fint i rider rundt i skoven uden udstyr. Men giv da lige jeres heste en grime på hvis uheldet skulle ske smiley

• #85   13. dec 2013 Helt enig team grafik.
    Det gør jo ingen skade ikke lige at havde en grime på også. ^^

• #87   13. dec 2013 Jeg synes det er okay så længe, at man er i besiddelse af en hvis dømmekraft..

Hvis ikke så har jeg mægtig ondt af den stakkels hest, og dem der i værste tilfælde bliver pløjet ned!

• #88   13. dec 2013 Nu rider jeg ikke - men ja, jeg kan sagtens finde på at gå tur med min pony i det fri.......men først om laaaang tid vil jeg gøre det "nær offentlighed", altså ved huse og veje.
    Jeg gør det dog gerne i skov, på mark og grusvej!

• #89   14. dec 2013 Det er ikke lovligt at ride med cordeo i det fri - hvilket jeg har fuld forståelse for. Der skal være noget, som forbinder hestens hoved med rytterens hånd, og det er bestemt også det mest fornuftige, hvis man spørger mig (at loven så sjældent håndhæves er en helt anden sag). Til gengæld synes jeg det er latterligt, at forsikringen ikke dækker hvis man rider bidløst, for det er jo vitterlig individuelt fra hest til hest, hvad der er sikrest og mest optimalt.

Og så håber jeg da virkelig ikke, at der findes folk som rider udstyrsløse ved vej eller andre befærdede områder - det er da en helt unødvendig risiko at løbe. Jeg vil trods alt vove og påstå, at der ikke findes heste, som overhovedet ikke kan fungere med nogen former for udstyr. Og hvis der gør, bør man i mine øjne blive hjemme på privat grund. Alt andet er for dumt, ikke mindst overfor andre mennesker.

• #90   16. dec 2013 Jeg synes altid man skal have grime på, men at ride uden bid og sadel gør jeg ALTID, ganske simpelt fordi det giver mig en 1000 gange så styrbar hest. smiley

profilbillede
  • #92   23. dec 2013 Jeg foretrækker selv at ride med både bid og sadel! Dog selvfølgelig begge dele tilpasset til hesten smiley

Jeg synes det er op til folk selv hvad de gerne vil ride med smiley Jeg har dog selv prøvet med min gamle halvpartspony, at hun har sparket en anden pony, simpelthen fordi hende der red på den ikkehavde styr på den (hun red med cordeo). Det var ikke så fedt, for det resulterede i, at ponyen blev halt og stod i to måneder!
    Jeg havde enorm skyldfølelse, og selvom jeg idag godt kan se at det 100 % var hendes egen fejl da hun overhovedet ikke havde styr på sin hest, kan jeg stadig få lidt ondt i maven over det smiley Derfor synes jeg ikke det er det fedeste i verden... smiley

Men synes alligevel det er op til folk selv hvad de gerne vil smiley

Kommentér på:
Ingen udstyr uden for indhegning

Annonce