Forskellen på en dressur og en springsadel? {{forumTopicSubject}}
Halløj :P!
Sagen er den at jeg skal springe i dag, og jeg står imellem valget at springe uden sadel, eller i min dressur sadel. Dog synes jeg at dressursadlen ikke giver den rette støtte til springningen(surprise), men kom til at tænke på hvad den egentlige forskel imellem en dressur og en springsadel er? Jeg ved at sadelklapperne er rungere, men hvordan forholder det sig med knæstøtten? Sagen er nemlig den, at man kan tage knæstøtten af min sadel rimeligt let, og der derudover ikke er så meget støtte i selve sadlen, så tror i det ville kunne hjælpe på at give en bedre springstøtte? har intet problem med at springe uden sadel ellers, men ville ikke have noget imod et par bøjler
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
Dressursadlen kombilmentre ikke ehsten når den springer og du for også det høje sæde stykke op i bagen som så bliver trykket ned i ryggen igen når i springer.
Men med sadlen er nok bedst, hvis du altså ikke skal springe huse
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
En dressursadel presser også rytterens ben tilbage, hvor imod springsadel tillader rytteren at holde benene mere fremme over springet.
Normalt har man også tit både 2-5 hullers forskel om man sidder i spring eller dressursadel
En dressursadel er bedre end ingen sadel.. Men hvis det er noget du skal oftere, så ville det være en god ting både for hest og rytter, så anskaffe sig en springsadel.. De kan fåes i god kvalitet til billige penge, hvis man køber brugt.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Springsadel: Til venstre knæstøtten (øverst), til højre lægstøtten
(link fjernet)
Dressursadel:Lang støtte foran, ingen bagtil
(link fjernet)
Du kan også se formen på selve sadlen.
Forskellen på en dressur og en springsadel?