25. jun 2008 Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
Udlån med forkøbsret, hvordan foregår det? {{forumTopicSubject}}
Hej hestemennesker
Jeg står i den situation jeg har sat min hest til salg, men da hun er lille hest er det utrolig svært at sælge hende. Og jeg har fået flere henvendelser på piger som gerne vil låne min hest med forkøbsret. Først var det et klart nej, fordi jeg vil være bange for at få en helt anden hest hjem igen. Men min veninde fortalte at man skriver en kontrakt på.. fx "Hvis hesten bliver skadet under opholdet hos låner, SKAL låner/køber købe hesten til den pris den står til."
Og hvad betyder at låne en hest "med forkøbsret" egentlig?
Og nogle der kan linke en kontrakt til sådan et lån med forkøbsret så jeg kan læse den igennem?
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Men det betyder at låner har retten til at købe hesten før alle andre - altså du ikke må sælge den før låner har sagt om hun vil købe eller ej - altså har låner førsteret på køb.
Skriv alle de ting i kontrakten som er vgitig for dig - at hesten kommer hjem i samme stand, udstyret bliver plejet, hesten får det foder den behøver (hvis noget specielt angiv) hvem der konkrat skal betale for hvad osv.
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.103
Jeg har aldrig udlånt med henblik på køb, men jeg har lånt min ene hoppe ud, og jeg har aldrig været så glad for, at jeg gjorde det! Jeg ved, at hun har det som blommen i et æg, og så at jeg kan få hende hjem igen, hvis hun ikke trives der længere, eller jeg bare får muligheden for at have hende igen
Efter denne oplevelse er jeg i hvert fald ikke bange for at låne ud mere.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
- Men du skulle jo gerne udlåne med mening i at hun køber hesten på sigt.
Det er min opfattelse af det. At hvis man låner med forkøbsret er det mening man låner den for at "prøve" om det er noget, og når de har fundet ud af det kan de købe den.
Jeg ville ikke udlåne hvis der var chance for at få den hjem igen.
- Så ville jeg hellere sælge til billigere pris, eller sælge på afbetaling, men at hesten først kan flyttes og ejerskiftes når hele beløbet er betalt.
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 179
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
Det lyder jo lige som det jeg vil! Jeg vil nemlig gerne låne hende ud, så folk kan se at det er en god hest trods højden, men jeg vil ikke sælge hende hvis hun ikke fungere hos køberen
Udlån med forkøbsret, hvordan foregår det?