{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Tænder - hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg er den glade ejer af en pony vallak på 3,5 år som stadig er indehaver af en hel del mælketænder/babytænder/etc.
Jeg har ikke før haft unghest i den alder, hvor de skifter tænder, så jeg har da lige nogen spørgsmål som jeg ønsker besvaret. Nogen virker måske lidt "dumme", men spørger bare for at være sikker på jeg ikke er helt galt på den.

1: Skal jeg tage mig af det, når jeg opdager han har tabt en af tænderne? Så nemlig han manglede en fortand i går.

2: Hvornår er det passende at give ham den første tandraspning? Jeg vil self. lade dyrlægen kigge bisserne igennem, når han skal vaccineres til foråret.

3: Får alle heste/hankøns-heste Ulvetænder og i så fald hvornår plejer de at bryde frem?

4: Det virker meget som om det klør i gummerne på ham, der hvor mælketænderne sidder. Er det normalt?

Jeg håber virkelig der er nogen der kan besvare mine spørgsmål. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænder - hvornår?
  • #2   19. dec 2013 1: Nej..

    2: Nu her, han har højst sandsynligt nogle tandspidser..

    3: Det er ikke alle heste der har ulvetænder.. Og hvis din har, så vil du (tandlægen) allerede kunne se dem..

    4: Det er meget normalt at det klør lidt.. Det er fordi de 'nye' tænder er på vej op... smiley

    ^ Håber det hjalp lidt smiley


  • #3   19. dec 2013 Jeg ville få en ud og kigge på hans tænder allerede nu.

    Nye tænder vokser nemlig op med spidser. Og lige nu vokser der en del nye tænder op. De vokser op med spidser for at kunne bryde igennem tandkøddet, og spidserne er tandspidser ligesom alle andre. De er kun til gene for hesten. Så jeg ville få det tjekket nu, så du undgår nogle store problemer på sigt.

    Som regel taber de tænderne uden problemer, men det kan ske, at mælketanden kiler sig fast, så den nye tand ikke kan komme op, det gør at den nye tand vokser ned ad i stedet for op. Men langt de fleste tilfælde taber hesten tænderne uden man opdager det.

    Nej, ikke alle heste får ulve tænder. Og ikke alle ulvetænder trækkes ud.

    Som når børn får tænder, så klør det en del.


  • #4   19. dec 2013 Okay tak for svarene.
    Jeg har snakket med dyrlægen her til eftermiddag og hun siger han godt kan vente med at få dem filet til han skal vaccineres i marts, idet han står på løsdrift og har grovfoder 24/7. Samt ikke er i ridning eller noget pt.


  • #5   19. dec 2013 Det er vidst ikke ulvetænder du tænker på, men hingstetænder :o)

  • #6   19. dec 2013 Det er fint.

    Min haflinger på 4½ har fået raspet tænder 4 gange siden August. Han har også grovfoder 24/7, men har fået en ny tand med en måneds mellemrum, og de har generet ham så voldsomt, hver gang.

    Heldigvis har jeg en meget sød dyrlæge, som vidst har haft lidt ondt af os.


Kommentér på:
Tænder - hvornår?

Annonce