{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.874 visninger | Oprettet:

Maria H
Maria H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Er havre godt for islændere? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har to islænderhopper på 16 og 17 år. Jeg fik den ene her i sommer og den anden som er lånehest i efterårsferien, så jeg er lidt uerfaren indenfor de med at have hest. Hestene bliver brugt som skovtursheste og hyggeheste.
Men mit spørgsmål er så, om havre er godt for dem? Vi giver dem lidt over en liter havre om dagen + vitaminer, og hø morgen og aften. De spiser desuden også godt af halmen i boksen.
Siden jeg er i tvivl om havren er godt for dem, er fordi en af min families venner,som også har islændere siger at havren ikke er godt for dem, da de lettere bliver forfangne af det.
Jeg elsker mine to basser rigtig meget og jeg vil på ingen måde risikere dem noget grundet min uvidenhed.

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er havre godt for islændere?
  • #2   27. dec 2013 hverken halm eller havre er sundt for nogen heste

• #7   27. dec 2013 her fodres belgieren og ismulen ens. De får en vitamin/mineral blanding og en lille smule müslie i krybben. De lever af wrap og kun wrap smiley
    De er begge nøjsome racer og har ikke brug for en masse tilskud osv.

Så sløjf havren, giv vitaminer og hø ab libitum.

• #9   27. dec 2013 Nogen islændere kan ikke tåle havre og får meget dårlig mave af det, men ellers har jeg også hørt at de kun har brug for wrap når de kun bliver brugt som skovturshest

• #10   27. dec 2013 Nej havre er ikke så godt til islændere grundet den stivelse de indeholder smiley

Og især når de får en liter, det er meget smiley Find hellere nogle roepiller fx smiley

• Maria H
    Maria H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #11   27. dec 2013 Tusind tak for svarene, jeg vil tage alle jeres råd med mig, og stopper med at give dem havre med det samme. Grunden til de har fået havre er fordi, min far, som er landmand har fået det anbefalet. Han tror han har mere forstand på det en han enlig har, så vidt jeg kan høre.. ^^
    Igen tak for svarene, er dybt taknemlig for at i vil svare, som sagt vil jeg ikke risikere mine dejlige ismuler noget (:

• #14   27. dec 2013 Havre er generelt ikke velegnet som fuldfoder, uanset race. Hvis de har energi nok og er i ordentlig huld ville jeg give dem masser af hø eller wrap og vitaminkiks. I kan evt købe et godt islænderfoder eller kornfrit mash som de får når de er blevet redet. Det er en god belønning og så får de fyldt depoterne op efter de har lavet noget.

• NH
    NH Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
    #15   27. dec 2013 Havre er ikke godt til heste overhovedet, jeg ved man kan købe en islænderblanding til næsten ingen penge :0 landmænd er svære at overbevise om det havre halløj(,selvom det er din far smiley ) da det jo er det de har ude på marken =billigt

• #16   27. dec 2013 Vi har 13 islænder og de får allesammen havre, der er ikke nogen af den der er syge eller dårlige:)

• #17   27. dec 2013 Det mad din far er landmand det er min far også men han har altid givet havre, min farfar som har mange penge fodre med havre og byg og lucerne og vitaminer.

• #18   27. dec 2013 Generelt vil jeg bare undgå havre lige meget hvilken hest vi taler om. Både min dyrlæge som også er foderrådgiver og min erfaring med med havre gør at jeg aldrig ville give mine heste det.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #19   27. dec 2013 Havre er ikke godt for nogle heste, jo i meget små mængder, som evt. Energi givende foder..

At man som landmand ikke vil ændre holdning, fordi "der har aldrig været problemer med de dyr der har fået havre", viser bare en kæmpe uvidenhed.

Der er lavet så mange undersøgelser, og ingen viser at havre som guldfireren er sundt..

• #20   27. dec 2013 Ingen havre.... For meget stivelse smiley

• NH
    NH Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
    #21   27. dec 2013 Tiderne har heldigvis ændret sig, og man er blevet klogere :)heldigvis også landbrugsskolerne. Min hest har også fådet havre,vitaminer og lucerne, da den stod et andet sted smiley jeg har nu fået hende hjem, og bruger et andet foder, og man kan tydeligt se forskel smiley Havre=hurtig energi og stivelse smiley

• #22   27. dec 2013 Astrid M: du skrev
    At man som landmand ikke vil ændre holdning, fordi "der har aldrig været problemer med de dyr der har fået havre", viser bare en kæmpe uvidenhed.
    folk har ikke en kæmpe uvidenhed om det! min hest går super det gør de 12 andre også og det samme gør min farfars 7 heste de lever alle i bedste vel hestene bliver mellem 26-31.
    Så jeg gider ikke høre på folk der tror de ved alt om alt når de ikke gør

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   27. dec 2013 Stutteri: er hestene blevet tjekket indvendig??

• #24   27. dec 2013 nej men hvorfor skulle vi dog det når de alle sammen har det godt? men jo det kunne vi jo godt men hvis du betaler

• #25   27. dec 2013 Ik læst svar
    I min verden er havre ik hestemad...
    Vil hellere gi lucerne

Stivelse ik godt

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   27. dec 2013 Stutteri: tag og læs om hvilken effekt havre har på hestens indre - som f.eks mavesår..

Men du virker ikke til at ville indtage ny viden, hvilket er syndt da havre er en af de ting som er blevet forsket rigtig meget, og der derfor er mange resultater..

• #29   27. dec 2013 Korn generelt er ikke noget heste skal fodres med nu til dags, det er kun heste i hård træning der kan få gavn af stivelsen (udnytte den, istedet for at blive belastet af den) og det er heste der går military, galop-travheste og stævneheste på højt plan der startes flere gange om måneden... Det er ikke noget vi med "alm" heste har behov for at fylde i vores rideheste... Der findes sundere alternativer, hvis hesten ikke kan holde huld-energi på grovfoderet og vitaminerne smiley

• #31   28. dec 2013 Vi har avlet og der er ingen der er underernæret! hoppens højde 140 føllet som nu er 7 er 138 så du har ikke helt ret isheste og det med den daglige ridning passer heller ikke rider 2-5 gange om ugen og min hest mangler ikke muskler

• #33   29. dec 2013 jaja isheste
    Vi laver en blanding af havre og valset byg
    Kan ikke huske hvor meget de får, men måler det lige af i morgen, deres sind er godt men de er lidt sky da moren også var mega sky, de får kun gulerøder som tilskudsfoder
    Du spørg bare løs:)

Kommentér på:
Er havre godt for islændere?

Annonce