{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.480 visninger | Oprettet:

Hvornår er man rutineret nok til spore? {{forumTopicSubject}}

Jah, først.. Jeg vidste altså ikke hvor det skulle hen, så håber det er sat ordentligt smiley

Men som overskriften siger, hvornår er man rutineret nok til at begynde med spore? o.O Hvad mener i?

Jeg spørge af den grund, at der hvor Bassen står foregår der et par gange om ugen elevundervisning.. Og det er alligevel tit nok jeg ser små piger få både klasket pisk og spore på ligeså snart hesten ikke vil gå frem? o.O Nogle af dem kan sågar ikke en gang nå ned over sadelklappen? Der synes jeg måske alligevel at spore bliver en vodsom ting at ride rundt med.

Jeg selv begyndte først med spore for 6-7 måneder siden. Af den grund at jeg skulle starte en LB1 og fandt meget sent ud af at jeg skulle ride med spore smiley
Ellers er min holdning nu også bare, at man skal have alt det grundlæggende på plads og vide hvad man får i hænderne (eller på fødderne), samt man skal kunne holde benene i ro.

Men hvad er jeres holdning til det med spore? smiley Hvornår begyndte i at ride med dem?

Hold venligst tonen pæn smiley Det ville jeg sætte pris på smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er man rutineret nok til spore?
  • #1   30. dec 2013 Jeg syntes at man må ride med sporer når man har styr på alle signaler, og kan tage det ansvar der skal til for at vide at sporer ikke baaare lige er noget der skal klaskes ind i hestens sider. smiley

Jeg har egenligt aldrig redet fast med sporer.

• #3   30. dec 2013 Når man kan sidde stille med benene, og ved hvordan de skal bruges, samt kan "skaffe" sig en kompetent underviser, som kan vise/fortælle hvordan de skal bruges korrekt.

Jeg har personligt aldrig reddet med sporer, fordi jeg har skæve ben, så mine tæer peger ud af, og det vil jeg ikke byde min halvpart, for så vil sporene sidde i hende konstant, og det er jo ikke i orden smiley

• #4   30. dec 2013 Min træner har altid sagt " du skal først ride med spore når du kan ride din hest korrekt uden spore"
    Hvilket jeg synes er et godt princip, da sporene jo skal forfine hjælperne, og ikke bare til at få en "doven" hest frem..

• #5   30. dec 2013 Når man ved, hvorfor man bør ride med dem.

Jeg bruger kun sporer til dressur. Rider jeg spring, skovtur eller andet, så er det uden, for sporen har for mit vedkommende, ikke en fremaddrivende effekt. Jeg ønsker ikke at hesten skal gå hurtigere.
    Til gengæld bruger jeg sporene til at tydeliggøre mit signal. Hesten har lært fra jorden, at pisken omkring gjordleget betyder, at det pågældende bagben skal træde ind til tyngdepunktet.
    Piskens signal er meget fint, og det ønsker jeg også, at mine bens signaler er, så sporen er løsningen.
    Man skal jo ikke sparke eller trykke med en spore, men blot touchere smiley

• #6   30. dec 2013 Det lyder godt alle sammen smiley Så er jeg da ikke helt alene om det smiley

Men hvad så med når elevryttere bruger dem? Eller er det ikke iorden der hvor i står/går? smiley

• #7   30. dec 2013 Jeg rider en elevpony som jeg har redet i 6 år (2008) eller sådan noget. Han kan godt finde på at stoppe op osv. Og i starten ejede jeg hverken spore eller pisk så brugte jeg kun en pisk som jeg lånte af rideskolen - dog ikke hårdt fordi jeg troede at det mindste gjorde ondt.. Da jeg så skulle starte mit første stævne (2011) blev jeg nødt til at anskaffe mig et par fordi der måtte man jo ikke ride med pisk. Jeg vidste dog at det krævede øvelse så anskaffede dem et stykke tid før. Nu rider jeg med dem på ham, men af og til får jeg også bare lyst til at lade være - så det gør jeg. Når jeg rider med spore prikker jeg til ham når jeg kan mærke at han er ved at sænke tempoet ALT for meget.

Jeg mener aldrig rigtig man kan tage et par spore på og så bare lige vide hvordan man gør - det skal man se andre bruge eller spørge før man ved hvordan de skal håndteres før man kan sætte sig på en hest og bruge dem korrekt. Hvis ingen fortæller at man gør det forkert ved man det jo ikke smiley

• #8   30. dec 2013 Jeg kan faktisk sige det mere præcist. Når man ikke længere behøver dem i sin træning, så er man klar til at ride med dem ergo = er de ligegyldige smiley

• #9   30. dec 2013 Hippie; nu med Glimmer! - Godt argument heh smiley
    Jeg træner rider med dem for min egen trænings skyld, da jeg gerne vil starte lidt højere klasser og sådan smiley Og for at jeg ikke 'hakker' (overdrivelse fremmer forståelse) sporene ind i siderne på min stakkels hest, så har jeg dem på for at lære at tænke på at de er der smiley

• #10   30. dec 2013 Når ens ridelærer syntes man er klar. Så kan de lære dig at bruge dem. Men jeg syntes man er klar når man har redet 1½ år. Afhængig af hvor dygtig og lærenem man er smiley

• #11   30. dec 2013 Laura S: Nogle ridelærer mener så bare at alle er klar til det fordi hesten skal bare fremad osv smiley

• #12   30. dec 2013 Der vil jeg give Sandra Iversen ret smiley
    Dsv. tænker nogle ridelærer ikke på, hvor god rytteren er.. Men på hvor 'doven' hesten er.

• #13   30. dec 2013 Når man kan ride sin hest korrekt uden smiley

• #14   30. dec 2013 jeg synes man skulle tage at lade vær smiley Du kan slibe dem ned så det ligner du har dem på når de til stævne.. Det har jeg ikke set en dommer opdage endnu smiley

• #15   30. dec 2013 Man er vel i realiteten først rutineret nok til det, når man ikke har behov for det.

• #16   30. dec 2013 Man er rutineret nok til at bruge sporer, når man fatter hvad, og hvordan man bruger dem rigtigt.

• #17   30. dec 2013 Spore skal først på når man har styr på sine signaler og derved bruger sporen til at forfine signalet - også skal en spore aldrig være længder end 1,5cm (gammel mål for ponyspore) alt andet er i min verden unødvendigt

• #18   30. dec 2013 Team crone: Jo dommeren lægger skam mærke til om sporen har dron eller ej, men de siger ikke noget til det fordi det er tilladt at ride med en spore uden dron smiley

• #19   30. dec 2013 Laura: den tror jeg så ikke på. Jeg har da mødt ridelærer, som mente at med spore, så begyndte alle at ride bedre smiley

• #20   30. dec 2013 Team Grafik: jaa det er vist egentligt rigtig nok smiley Endnu en grund til bare at lade vær! Og holder med i at ingen spore før du kan ride uden! Og så er der jo ingen grund til at tage spore på smiley

• #21   30. dec 2013 Jeg skal have fat i sporer uden dron, hvis jeg engang får lyst til at starte stævner, for jeg vil ikke byde min hest mine skæve ben uden sporer. Jeg arbejder hårdt på at sidde "rigtigt" smiley

• #22   30. dec 2013 man er rutineret nok når man kan ride uden spore

• #23   30. dec 2013 Hvad er det der med og uden dron for noget?

• #24   30. dec 2013 Når man kan ride med spore uden bare at ride kun på sporene.....
    Så hvis man kan se dem som et hjælpemidlel uden at sidde og hakke dem i siden på hesten hele tiden kan man bagynde at træne det efter min mening... smiley

• #25   30. dec 2013 dornen er den ting der prikker dem i siden smiley Altså dutten på sporen smiley Og den er rigtig nem lige at hakke af og slibe efter hvis man vil slippe for dem smiley

• #27   30. dec 2013 Når man ved hvordan man skal bruge dem, og når man ikke sidder og sparker til hesten.

• #29   30. dec 2013 Når man som minimum kan side stille med sine ben, og har en ordentlig føling for hvad man gør med dem.

Selv har jeg en hest der godt nok fungere bedre uden (han er endnu ikke rigtig vandt til dem) så han går meget bedre frem uden, da han bliver små irriteret når sporerne rør ham. Men ellers prøver jeg at arbejde hen imod det punkt hvor det ingen forskel gør om jeg rider med eller uden. Så jeg syntes ikke at der er nogen grund til at ride med dem, hvis ikke man er nød til det.

Kommentér på:
Hvornår er man rutineret nok til spore?

Annonce