{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Hvornår er man hestekyndig? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Af ren og skær nysgerrighed, hvornår vil I så mene man er hestekyndig? smiley

Har det noget at sige, hvor længe og hvor ofte man rider?
Om man starter stævner?
Hvilket niveau man rider på?
Om man har viden om, og forståelse for hestens biomekanik, adfærd og instinkter?

Vil I fx. mene en dressurrytter, der starter mange stævner osv. men måske "glemmer" at tænke på hestens naturlige behov osv. er mere eller mindre hestekyndig end en "hyggerytter", der har haft hest i flere år, ved meget om biomekanik, adfærd osv. kender til og kan ride de samme øvelser som dressurrytteren, men måske ikke rider hver dag, og når de endelig er på ryggen er det måske mest skovtur og hyggedressur? smiley

Bare nogle mandags tanker herfra smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er man hestekyndig?
  • #1   19. aug 2019 En hestekyndig er alt lige fra hestehandleren, der har haft med læssevis af heste at gøre. Vedkommende kan gå ned gennem stalden til morgenfodring og sige "den dér er ikke helt på toppen", eller spotte en fremtidig stjerne ude på en markedsplads.

    Til heste kiropraktoren eller beslag smeden, der er eksperter inden for deres lille særlige niche.

    Fælles for disse er deres daglige håndtering af heste.
    Og dermed er de personer, der har generel viden om management af et hestehold i min optik hestekyndige. Nogle punkter er vi stærkere på end andre.

    Men i min optik er ridefærdigheder IKKE lig med kyndighed. Det er udelukkende management.


  • #2   19. aug 2019 Ja det var da et interessant spørgsmål smiley
    Jeg ved det ikke... måske når man har den basale viden (hvad det så end er) og vigtigst af alt, når man ved at man ikke ved alt og derfor rådfører sig eller søger viden andet steds.
    Men sjovt spørgsmål, lidt ligesom det om hvornår man er en rutineret rytter.


  • #3   19. aug 2019 Hestekyndig er ikke koblet til ridefærdigheder.
    Man behøves ikke at sidde på en hest, for at have forstand.

    Hestekyndig har at gøre med forstand på normal adfærd, håndtering af heste, indsigt i foderbehov, sygdom, håndtering osv.

    I modsætning til tidligere tråd, hvor den rutinerede rytter bare er rytter, så skal den hestekyndige kunne håndtere og "være selvhjulpen" på de øvrige aspekter af hestehold.


  • #4   19. aug 2019 Der var et af de bedre spørgsmål, og svaret tror jeg afhænger af øjnene som ser og ørene som hører.

    Er man heste-kyndig hvis man har redet i 30 år, og kan håndtere mange forskellige heste, måske top-plan, men ikke kan mærke og se hvad hesten føler? ( for hvis disse personer kunne det, ville de ikke ligge de billeder op, på fb som de gør)

    Eller er man heste kyndig, hvis man kun har reder Musse i et par år, men ved altid hvad Musse føler, og tager hensyn til dette? Og blikket i Musses øjne fortæller samme histore?

    Kræver det at være hestekyndig kun tillærte færdigheder, som pleje og fording, eller kræver det at være hestekyndig og en god portion empatisk indsigt i hestens psyke?

    Vi bliver nok aldrig helt enige om kriterierne, hvad der skal til at være “heste kyndig”.

    Men spørgsmålet er interessant.


  • #5   19. aug 2019 Jeg synes det er ærgerligt at man dømmer folk ud fra at man ikke er enig med dem i, hvordan tingene gøres. Dvs. fx " dressurrytter, der starter mange stævner osv. men måske "glemmer" at tænke på hestens naturlige behov " eller " men ikke kan mærke og se hvad hesten føler? ( for hvis disse personer kunne det, ville de ikke ligge de billeder op, på fb som de gør) "

    For mig så er der ikke en slags "hestekyndig".

    Jeg kan godt være uenig med en på nogle punkter - men det gør efter min mening ikke vedkommende mindre hestekyndig fordi vi er uenige. Den person har måske nogle kompetencer jeg ikke har - og omvendt. Bare fordi de ikke gør som mig og mener som mig, gør det dem ikke til " ikke hestekyndige ".

    Så definitionen hestekyndig vil jeg egentligt ikke bruge. Nogen har nogle kompetencer på et sted, andre på et andet, nogen har meget erfaring med en ting, andre med noget andet. Og afhængig af konteksten ville jeg gøre brug af den ene eller anden person.

    Hesteverdenen er dejlig forskellig, derfor forskellige opstaldningssteder, dicipliner osv. og deraf forskellige personer.

    Hvor man så kan vælge fra og til, alt efter hvor man passer ind og hvad man ønsker og er enig i.


  • #6   19. aug 2019 Tak for jeres bud alle sammen smiley

    Jeg tror heller ikke der er en bestemt definition.

    Personligt er mit bud også at man er hestekyndig, når man ved og har forståelse for "det grundlæggende" indenfor især hestens fysik, adfærd og instinkter, og kan passe/håndtere en hest hensynsfyldt, med fokus på dens basale behov, forstår og reagere på at hesten reagere som den gør osv. smiley
    Jeg vil ikke mene at man nødvendigvis er mere eller mindre hestekyndig, hvis man har haft hest/redet længere eller rider på et højere niveau smiley

    Blev nysgerrig efter jeg 2 gange på én uge i forbindelse med mit arbejde (ridefysioterapi) har hørt, at min kollega "Xxxx er mere hestekyndig end Yyyyy" og "Aaaaaa er mere hestekyndig end Bbbbb", tiltrods for at alle teknisk set kan/har redet på samme niveau, har haft egen hest, og redet i mange år, den eneste forskel jeg har kunnet komme i tanke om, er at den ene rider mere fast pt. og rider distriktstævner....?
    Nævnte det for en ikke-hesteinteresseret veninde, der tænkte det måske var fordi regelmæssig ridning => mere træning => mere erfaring, men vil vove at påstå at rideerfaring på højere niveau ikke er alfa omega. Derfor kan det jo stadig godt tælle op, men i så fald ved jeg ikke helt hvad jeg mener om ordvalget?

    I hvert fald blev jeg nysgerrig på, hvornår I andre ville mene man var hestekyndig smiley


  • #7   19. aug 2019
    Jeg tænker du skal spørge din kollega hvad hun mente og hvorfor - det kunne være hun mente ridemæssigt bedre end den anden fx. det er ikke til at sige - men så giver masser af stævner og højere niveau god mening.


  • #8   19. aug 2019 Krikken: Tak for dit svar smiley
    Vil gerne have lov, at påpege at mit eksempel i mit oprindelige indlæg, ikke var ment generaliserende, selvom jeg godt kan se det kan opfattes sådan smiley



  • #9   19. aug 2019 Ja det er igen en af de svære.. smiley det kommer jo helt an på hvad man lægger vægt på. smiley Jeg lægger jo vægt på at at man kan læse hestene (om end jeg ikke altid føjer mig efter deres ønsker/reaktion, så har jeg set og forstået hvad de synes om div) kan finde ud af fodring, og generel pasning og pleje, kan om sygdomslære og se hvad hesten fejler (altså i grove træk, er det hoven, længere oppe der er galt, feber, kolik osv) og kan reagere/behandle derefter. Jeg kender godt til indlæring og lidt til biomekanikken, og selvfølgelig til deres instinkter og motivationen ifb med dette.
    Hvordan man plejer og træner heste i fra føl til ridehest.
    At man kan skille skidt fra kanel ift hestens eksteriør både på føl og ældre heste.
    Og ellers den daglige pasning og pleje ift hvad der er godt for hestene.
    Så i min optik er man heste kyndig når man kan dette smiley

    Mvh TT


  • #10   20. aug 2019 #6.

    Jeg vil nok igen holde på, at hestekyndig er alt det nødvendige, udenom sporten.

    Det er nok ikke stævnegraden, men måske er der forskel på hvad de kan, når de ikke rider...



  • #11   20. aug 2019 I mine øjne er en hestekyndig person en der har sat sig grundigt ind i hestens pasning og pleje, naturlige behov og adfærd. Det behøver ikke nødvendigvis have noget med ridning at gøre. Men mere, at man ved hvad det vil sige, at have hest. Man er vandt til at sørge for at hesten får regelmæssig smed, tandlæge behandlinger, ormekure, at man ved hvilke planter der er giftige og fjerner dem fra folden, at man kan læse og forstå hesten og ved hvornår den er stresset og hvornår den har det godt. At man kan tilpasse sig til hestens behov, fx. hvis hesten ikke trives i boks, at man lader den gå i løsdrift, at man giver hesten dækken på hvis den fryser osv.
    Jeg er godt klar over at det er meget individuelt hvordan man forstår sådan et ord som "hestekyndig" ogf det er nok ikke noget man sådan lige kan bestemme en ensrettet fortolkning af.


  • #12   20. aug 2019 Betydningen af "kyndig" fra den danske ordbog:
    som har eller bygger på stor viden eller erfaring inden for et bestemt område eller fag
    Og så kan du sætte "heste" foran smiley


  • #13   20. aug 2019 Gitte: Jeg læste betydningen på ordnet inden jeg lavede opslaget, men blev nysgerrig på hvordan hestefolk selv fortolker det smiley

  • #15   22. aug 2019 Jeg er meget enig med især C. Mortensen og Dr. Who - det har intet at gøre med sportsmæssige præstationer - og selvom det havde, så er "ridefærdigheder" stadig en ufattelig dårlig måde at vurdere på. Hvor ligger kuske fx på dén skala? smiley

    Måske handler definitionen mest om, hvad man skal bruge den hestekyndige til? Hvis jeg skal købe en ny hest, og gerne vil have en hestekyndig med - så skal jeg fx bruge én som ved noget om eksteriør og holdbarhed.
    Hvis jeg har et trivselsproblem hos en eller flere heste, så skal jeg bruge en hestekyndig som har forstand på fodring og måske sygdomme.
    Hvis jeg ikke kan holde skoene på krikken, så har jeg brug for en hestekyndig som har forstand på hovpleje/hovvinkler og den slags - find selv på flere scenarier.

    Jeg har desværre indtrykket af, at de personer, der bliver opfattet som værende mest hestekyndige, ofte er dem der snakker mest smiley


  • #16   23. aug 2019 Vil mene min far gennem de sidste 21 år som far til børn der rider og har haft hest de sidste 16 år er blevet rimelig hestekyndig. Han kan håndtere de fleste slags heste fra jorden, strigle, sadle op og daglig soignering. Han kan muge en boks, sætte spring op og ned, begå sig på stævnebaner og se om en hest har det godt/skidt og hvor den i så fald har ondt sådan nogenlunde. Og så har han set mig og min søster ride så meget, at han kan genkende de fleste øvelser og se hvorvidt de er redet "korrekt".
    Og manden har vist aldrig siddet på en hest - men vil alligevel mene han er hestekyndig smiley


Kommentér på:
Hvornår er man hestekyndig?

Annonce