{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Forslag til jordtræning {{forumTopicSubject}}


Vil ikke ride på ponydyret pt. fordi vi er igang med udredning ved en fys - eller jo, skridt og trav skader ikke da problemet først kommer frem i galop, men ser ingen grund til det hvis det evt. gør tingene værre :o)

Jeg ved godt man kan lave tricks mm. men søger lidt nogle konkrete eksempler på ting og lave andet end " lav tricks og jordtræning ".

Altså konkrete øvelser og lave :o).

( Hesten kan spanske skridt, kys og smile )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag til jordtræning
  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #1   5. jan 2014 Jeg synes Ute Lehmanns bog, I harmoni med hesten, er rigtig brugbar....

  • #2   5. jan 2014 Jeg træner mine at flytte for svage signaler. Jeg ligger en bom, og så trækker jeg hesten halvt over bommen, så den står med bommen imellem forben og bagben. Og derefter beder jeg hesten flytte bagparten et skridt længere ind over bommen. Så forparten, og sådan fortsætter jeg hele vejen hen over bommen smiley

  • #3   5. jan 2014 Ellers er der sådan noget med lyde omkring hesten. Måske noget desensibisilering. smiley

  • #4   5. jan 2014 Hvad med indparkering? (: Det er en god øvelse, som er meget brugbar ridemæssigt.

  • #5   5. jan 2014 Bakke ved at pege på bringen? smiley

    Oasis gjorde det igår, havde ALDRIG trænet det før smiley


  • #6   5. jan 2014 Ellers så vis den en masse *farlige ting* som platisk og paller og alt sådan noget, så den hest kan blive idiot sikker smiley

  • #7   5. jan 2014 Jeg vil ikke skrive en masse ned men tjek Camilla Stormonts hjemmeside, den er rigtig god og der er en masse øvelser og måde at gøre dem nemmere/sværere alt efter hesten http://camillastormont.dk/

  • #8   5. jan 2014 Måske noget agility? smiley

  • #9   5. jan 2014 Ville gerne lære hende og indparkere men hun er meget sur på pisken. Dvs hvis man tapper på hende i lidt tid fordi hun ikke flytter sig sparker hun ud efter den.
    Også har vi lidt svært ved at jeg kommer om på den anden side af hende, kan komme om til hovedet på den ene side men ikke længere.

    Og det der bremser er netop at hun er sur. Ligesom hun ikke bliver mere følsom og forstår tingene hurtigere og hurtigere, signalet er halvdelen af tiden lille og kort, den anden hvor man skal blive ved med og tappe og hun så bliver sur.

    Bakke er vi ekspert i, undtagen når hun er hestegal.

    Plastic vil jeg helst træne når det ikke ikke blæser så meget, fordi hun er ret bange for det og det er svært på den her årstid.


  • #10   5. jan 2014 Altså måske "De syv lege", og Pat Parelli har lavet? Ellers kan du lave sådan nogle små lege trænings lege, altså gå slalom i mellem kegler, stå på paller, eller gå over paller? Ellers Horsemanship, og tricks så som dreje rundt, asnu, kompliment og sådan noget:D

  • #11   5. jan 2014 Hvad sker der hvis du leger med en pisk, for at vende hende til den? (:
    Med lege mener jeg selvfølgelig berøre hende over alt, svinge over hende, omkring hende osv.


  • #12   5. jan 2014 Du kan jo starte med meget lidt plastic...som i bare en plasticpose. Så går du bare med den i hånden, lader hende snuse, og så snart hun står stille/sætter mulen på den, så flytter du den (=ros) og går videre med posen i hånden. Lad være med at gøre et stort nummer ud af det, bare gå med posen og rasl lidt med den, indtil hun vænner sig til den.

    evt. kan du også - nu når I er så gode til at bakke - bakke hende ved at du selv bakker, uden at røre hende. Hvis I allerede kan det, så kan du træne at hun skal dreje rundt når du gør det, bakke når du står bagved hende, eller generelt træne strækøvelser og noget versade fra jorden (hvis ikke det giver hende problemer med hendes skade).
    Håber du snart finder ud af hvad hun fejler og at det ikke er alvorligt smiley


  • #13   5. jan 2014
    Hun er ret ligeglad med en pisk generelt - sådan lyden af den og berøring. men hun er typen der let siger fra over for fx. at blive kildet eller presset til. Under rytter er hun heller ikke typen man lapper til med pisken - så får man et spark igen.
    Så når HUN syntes jeg er irriterende, eller en berøring er irriterende - så siger hun fra. Samme fx. da hun var øm og min veninde masserede - så sparker hun eller løfter ben, fordi det er irriterende og ubehageligt.

    Så det er ikke så meget selve pisken og berøring, det er først når hun syntes det er irriterende.

    Camilla T - Hun er låst og lidt andet værk i skroget, har haft en fys forbi men ikke lige noget der kunne fikses på en enkelt gang :o)

    Dreje rundt og bakke - den forstår jeg ikke? smiley
    Er ikke super god til akademisk, så versade mm. vil jeg helst ikke bevæge mig ud i.
    Gad godt lære og bakke hende når jeg var bagved, men kan ikke helt lure hvordan man lære hesten det - men det kan undersøges :o)

    Strækøvelser laver vi, vi har fået nogle af fyssen :o)


  • #14   5. jan 2014 Ja okay s-:

  • #15   5. jan 2014
    Derfor er den der pisk lidt svær og få med ind i at træne noget, fordi hun bare sparker når hun syntes den er tilpas irriterende -.-


  • #16   5. jan 2014 Fik måske formuleret mig forkert, det skulle være to forskellige ting smiley
    Du kan lære hende at bakke ved at stå ved siden af hende, i starten med træktov på hende, og så giver du signal til bakke (ved mig er det at jeg tager hånden til siden og træder tilbage, som om jeg "trækker" ham med mit kropssprog). Til at begynde med kan du trække let i træktovet og så rose når hun bakker. De fanger ret hurtigt at de skal bakke når man selv gør det. Så kan du stille dig længere og længere bagved hesten og stadig bede den om at bakke.

    Håber det gav mere mening nu smiley


  • #17   5. jan 2014
    Det gav mere mening ;o)


  • #18   5. jan 2014 Det er jo lige det, det gør det hele lidt mere besværligt.

  • #19   5. jan 2014
    Og hvis man bare " desentivere" til hun ikke længere sparker ud og er ligeglad, så forsvinder idéen jo i at ligge et pres som hesten så skal fjerne sig fra. Så er det lidt som at gøre en hest schenkeldøv.,


  • #20   5. jan 2014 Nemlig, hvilket heller ikke er meningen..

Kommentér på:
Forslag til jordtræning

Annonce