Mug - hjælp! {{forumTopicSubject}}
Go' eftermiddag HG,
Jeg har brug for lidt hjælp og rådgivning..
Jeg har ladet mig fortælle at der findes to slags mug, en der er bakterie baseret og en anden type som er svampe baseret?
Nogle der har styr på de to begreber?
I såfald - kan nogen fortælle mig forskellen på disse to?
Jeg har også læst at alle de behandlinger der findes imod mug, ikke alle vikarer på enden den ene eller anden type, altså at et produkt kan være meget effektivt på den ene type og samtidig slet ikke virke på den anden??
Og at der er derfor der er så stor uenighed om/forskellige meninger om, om den ene eller anden virker.
Jeg har brug for at finde ud af hvilken type mug min kærestes hest er angrebet af, og hvad derefter er det bedste at behandle med..
Vi behandler lige nu således, at vi kører en 3 dages behandling..
Dag 1 vaskes benene i jodopløsning i lunkent vand, vi skummer det godt op og lader skummet sidde på benene som en hinde i 10 min. Imens hun står på staldgangen.. Derefter kommer hun i (selvfølgelig) ren tør boks og lader det tørre ind.. Dag 2 får hun børstetur med den nye antibakterielle børste, efterfulgt bliver hun smurt med skinhealer fra bluehors, dag 3 giver vi benene fred, og derefter starter det forfra igen...
Håber nogen har erfaringer og kender lidt mere til de to typer end jeg..
Mvh. Katarina
apr 2011
Følger: 42 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 47 Svar: 194
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 1 Svar: 1
Er helt lost..
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 297
Jeg behandler som regel både for den ene og den anden. Atamon mod muk pga svamp og fucidincreme mod muk pga bakterier. Fucidin indeholder antibiotika og er derfor på recept.
Alternativt kan du forsøge efter desinficerende vask at smøre zinksalve blandet med lidt honning på. Zinksalve udtørrer og honning har en desinficerende og helende effekt (et råd fra en dyrlæge).
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
Hun har fået en zink kur & vaske hver anden dag i vircon s (dog en mild blanding) & efterfølgenden når det er tørt, lidt creme på, som hjalp godt & i midten af december var det stort set væk i koderne, nu har hun så lidt ved siden af koden, men det er stort set gået væk ved bare at vaske i lunkent vand & tørre benene godt inden hun kommer ind i boksen samt helosan på
Håber det hjalp lidt
Mug - hjælp!