{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.508 visninger | Oprettet:

Boksstørrelse, kan det passe?! {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg står til at skal bygge boks til mine to ponyer på 145 cm og en shetter på 82 cm, når jeg får dem hjem fra opstaldningstedet i april. Så det er kun nogle bokse de skal bruge i sommerhalvåret ved fodring, meget dårligt vejr og lign, ellers har de læskur på marken.
Hvad jeg har fundet af regler så hedder lovkravet:
(2,0 x hestens stangmål)2

Med min beregning på mobilen får jeg det til:
(2*1.45)^2 = 8.42 m2for den store pony
(2*0.8)^2 = 2.56 m2 for den lille pony

Det virker bare meget lidt for den lille, eller er det bare mig smiley

Og hvad er lovkrav hvis de skal gå sammen i en boks?

Lige et billede af dem med læskuret smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Boksstørrelse, kan det passe?!
  • #1   23. jan 2014 der er vel stadig regler om en mindste længde på vægge

• #2   23. jan 2014 vores bokse er 3,5*3,5 cirka (uden trammer så de kan kigge ud hele vejen rundt og nusse naboen) og der står store ponyer og min store dreng smiley

• #3   23. jan 2014 Fra bekendtgørelse af lov om heste hold:

Kapitel 3

Indretning af stald

§ 6. Loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse.

Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at der for stalde, som benyttes til opstaldning af bestemte typer af heste, gælder en lavere loftshøjde end angivet i stk. 1.

Stk. 3. Staldrumfanget pr. hest skal være mindst 30 m³.

§ 7. Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)², og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål.

§ 8. Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:

1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)² pr. hest.

2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)² pr. hest.

§ 9. Foling under opstaldning skal ske i folingsboks.

Stk. 2. Gulvarealet i folingsboksen skal være mindst (2,5 x hoppens stangmål)².

Stk. 3. Hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen.

§ 10. Syge eller skadede heste skal kunne holdes adskilt fra de øvrige heste, jf. § 24.

§ 11. Gulvet i stalden og boksen skal være jævnt og ikke glat. Gulvet skal være konstrueret således, at hestene ikke kommer til skade eller udsættes for lidelse.

Stk. 2. Lejearealet skal være bekvemt, rent og passende drænet, og der skal i passende omfang udlægges strøelse. Ved gruppeopstaldning skal hestene have adgang til et velstrøet, tørt leje på mindst 80 pct. af gulvarealet.

§ 12. Rum og udstyr, som anvendes i forbindelse med opstaldning af heste, skal konstrueres, installeres og vedligeholdes på en sådan måde, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe.

Stk. 2. Udstyr til fodring og vanding skal være udformet, fremstillet og installeret på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand samt for, at hesten pådrager sig skader.

Stk. 3. Alt automatiseret eller mekanisk udstyr, der er af betydning for hestes sundhed og velfærd, skal monteres således, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe. Udstyret skal efterses mindst en gang om dagen. Eventuelle konstaterede fejl skal udbedres straks, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der træffes passende foranstaltninger med henblik på at beskytte hestenes sundhed og velfærd, indtil fejlen er udbedret.

Stk. 4. Inventar, herunder låger, mekanisk udstyr m.v., skal være konstrueret og installeret med henblik på at opnå et så lavt støjniveau som muligt.

§ 13. Luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ luftfugtighed og koncentration af luftarter skal holdes på et niveau, som ikke er skadeligt for heste, og stalden skal have ventilation, som sikrer et tilstrækkeligt luftskifte.

§ 14. Der skal være tilstrækkeligt naturligt lys til at opfylde hestes adfærdsmæssige og fysiologiske behov. For at sikre naturligt lysindfald skal det samlede areal af vinduer el.lign. svare til mindst 7 pct. af staldens gulvareal.

Stk. 2. Ud over det naturlige lys skal der være lyskilder, der sikrer, at hestene på ethvert tidspunkt kan tilses nøje. Lyskilderne skal placeres således, at de ikke medfører ulempe eller skade på hestene.

§ 15. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om staldens indretning.

• #4   23. jan 2014 Det lyder vist meget rigtig. :o)

• #6   23. jan 2014 Skuret er bare til vind og skygge, og det skal renoveres med nyt tag, lukkes bedre osv. smiley

• #8   23. jan 2014 Nej det er jo så 2,79 m2 . Da der står at korteste væg skal være 1,7 * højde på pony.

• #9   23. jan 2014 Jeg synes det er et fint skur som det er, men kan godt være loven siger noget andet;) Pas på med at sætte for meget sidebeklædning på foran, for nogle kan ikke lide at gå ind i et mørkt og næsten lukket rum. Du kan evt. lave det med to ind/udgange smiley

• #10   23. jan 2014 Der er noget med der kommer nye regler indenfor kort tid om at boksene skal være 3*3,5 mindst

• #11   23. jan 2014 Undskyld jeg lige låner emnet..
    Hoppedullen
    Hvad er kravet for et løsdriftslæskur? Hvordan skal det se ud?

• #12   23. jan 2014 Der er ikke nogen lovkrav på hvordan løsdrifte skal være - udover den skal beskytte mod vind og slud - dvs. man skal kunne være i LÆ.

Nogle bruge nogle halvcirklet løsdrifter (en aflang åben halvcirkel, som jeg selv synes er skide smart - og så at få nogle "stropper" på ved siderne, så det beskytter lidt ekstra mod vinden når den er mest slem.

Selv har vi bare en staldbygning, hvor der er åben i den ene ende smiley

• #15   23. jan 2014 Vores skuret i "vores" løsdrift ser sådan her ud.
    Det er vel fint nok? smiley

profilbillede
  • #16   23. jan 2014 Men nu skal mit læskur kun bruges i 5 sommer/forårs måneder, og sidste år var der absolut ingen problem med vand i det eller noget. Og i den værste regn ville ponyerne hellere stå på folden og spise græs end ind og hygge med hø smiley
    Men ved høje temperatur og solskin, så bliver læksuret brugt! Så det man skal også tænke på at læskure bliver brugt som skygge smiley

Men tak for svar! Tror jeg lige så godt kan lave rigeligt store bokse end at skulle lave om senere.

• #17   23. jan 2014 Det er er flot stort læskur du har!^^ smiley

• #18   23. jan 2014 Det er nu ikke mit, men du ved... hvis jeg skulle skrive "staldejers" hver gang, så blev det bare træls! smiley

• #20   23. jan 2014 Nej det skal forståes som at fra oktober til maj så står de opstaldet nogle gode steder med bokse og alt det da jeg gerne vil have ridehus til den store i vinterhalvåret. Så får jeg dem hjem 1. Maj indtil okt og inden bliver læskuret istandsat nyt tag, reparationer halm i, plan bund osv. Men så skal jeg have bygget to bokse til dem i en lade, hvor de skal fodres og kunne tages ind ved behov også kun i den sommerperiode indtil de igen skal opstaldes til vinter. smiley

• #23   24. jan 2014 http://www.rationel-stald.dk/beregn-hestebokse.html

På denne hjemmeside skriver du din hest størrelse ind, og så får du afvide hvor stor boksen skal være samt hvor lang den korteste side skal være

• #24   24. jan 2014 hvis du synes boks str. er for lidt til f.eks. din shetty så kan du jo bare lave boksen større. Lovkravet angiver jo bare et MINDSTE krav smiley Der er jo ingen der siger man ikke må lave boksene større og det samme gælder jo alle andre heste også

Kommentér på:
Boksstørrelse, kan det passe?!

Annonce