Boksstørrelse, kan det passe?! {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg står til at skal bygge boks til mine to ponyer på 145 cm og en shetter på 82 cm, når jeg får dem hjem fra opstaldningstedet i april. Så det er kun nogle bokse de skal bruge i sommerhalvåret ved fodring, meget dårligt vejr og lign, ellers har de læskur på marken.
Hvad jeg har fundet af regler så hedder lovkravet:
(2,0 x hestens stangmål)2
Med min beregning på mobilen får jeg det til:
(2*1.45)^2 = 8.42 m2for den store pony
(2*0.8)^2 = 2.56 m2 for den lille pony
Det virker bare meget lidt for den lille, eller er det bare mig
Og hvad er lovkrav hvis de skal gå sammen i en boks?
Lige et billede af dem med læskuret
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
Kapitel 3
Indretning af stald
§ 6. Loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at der for stalde, som benyttes til opstaldning af bestemte typer af heste, gælder en lavere loftshøjde end angivet i stk. 1.
Stk. 3. Staldrumfanget pr. hest skal være mindst 30 m³.
§ 7. Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)², og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål.
§ 8. Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:
1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)² pr. hest.
2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)² pr. hest.
§ 9. Foling under opstaldning skal ske i folingsboks.
Stk. 2. Gulvarealet i folingsboksen skal være mindst (2,5 x hoppens stangmål)².
Stk. 3. Hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen.
§ 10. Syge eller skadede heste skal kunne holdes adskilt fra de øvrige heste, jf. § 24.
§ 11. Gulvet i stalden og boksen skal være jævnt og ikke glat. Gulvet skal være konstrueret således, at hestene ikke kommer til skade eller udsættes for lidelse.
Stk. 2. Lejearealet skal være bekvemt, rent og passende drænet, og der skal i passende omfang udlægges strøelse. Ved gruppeopstaldning skal hestene have adgang til et velstrøet, tørt leje på mindst 80 pct. af gulvarealet.
§ 12. Rum og udstyr, som anvendes i forbindelse med opstaldning af heste, skal konstrueres, installeres og vedligeholdes på en sådan måde, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe.
Stk. 2. Udstyr til fodring og vanding skal være udformet, fremstillet og installeret på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand samt for, at hesten pådrager sig skader.
Stk. 3. Alt automatiseret eller mekanisk udstyr, der er af betydning for hestes sundhed og velfærd, skal monteres således, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe. Udstyret skal efterses mindst en gang om dagen. Eventuelle konstaterede fejl skal udbedres straks, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der træffes passende foranstaltninger med henblik på at beskytte hestenes sundhed og velfærd, indtil fejlen er udbedret.
Stk. 4. Inventar, herunder låger, mekanisk udstyr m.v., skal være konstrueret og installeret med henblik på at opnå et så lavt støjniveau som muligt.
§ 13. Luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ luftfugtighed og koncentration af luftarter skal holdes på et niveau, som ikke er skadeligt for heste, og stalden skal have ventilation, som sikrer et tilstrækkeligt luftskifte.
§ 14. Der skal være tilstrækkeligt naturligt lys til at opfylde hestes adfærdsmæssige og fysiologiske behov. For at sikre naturligt lysindfald skal det samlede areal af vinduer el.lign. svare til mindst 7 pct. af staldens gulvareal.
Stk. 2. Ud over det naturlige lys skal der være lyskilder, der sikrer, at hestene på ethvert tidspunkt kan tilses nøje. Lyskilderne skal placeres således, at de ikke medfører ulempe eller skade på hestene.
§ 15. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om staldens indretning.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
mar 2009
Følger: 58 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 530
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 688
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 688
jun 2008
Følger: 116 Følgere: 127 Heste: 10 Emner: 108 Svar: 826
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Hoppedullen
Hvad er kravet for et løsdriftslæskur? Hvordan skal det se ud?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Nogle bruge nogle halvcirklet løsdrifter (en aflang åben halvcirkel, som jeg selv synes er skide smart - og så at få nogle "stropper" på ved siderne, så det beskytter lidt ekstra mod vinden når den er mest slem.
Selv har vi bare en staldbygning, hvor der er åben i den ene ende
maj 2009
Det er vel fint nok?
mar 2009
Men ved høje temperatur og solskin, så bliver læksuret brugt! Så det man skal også tænke på at læskure bliver brugt som skygge
Men tak for svar! Tror jeg lige så godt kan lave rigeligt store bokse end at skulle lave om senere.
mar 2009
maj 2009
mar 2009
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
På denne hjemmeside skriver du din hest størrelse ind, og så får du afvide hvor stor boksen skal være samt hvor lang den korteste side skal være
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.184
Boksstørrelse, kan det passe?!