{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.355 visninger | Oprettet:

Hvad er din holdning - Aflivning frem for salg? {{forumTopicSubject}}

Heej HG'er...

Ligger lige op til en holdnings debat.

Hvis du havde en hest - evt med en gammel- og/eller slem skade, speciel psyke, dum højde eller der bare på anden havde noget i mod sig, hvilket gjorden den i risiko-gruppen for at ende som "kastebold" og derved havde en usikker fremtid...
- Havde du så uden videre valgt, at sælge alligevel - eller havde du haft aflivning i tankerne?

Når man som ejer har solgt sin hest og man ikke længere har råderetten over den, er man selvfølgelig ikke herre over hvad der sker med den - alle heste kan ende ved flere forskellige ejere.

Men hvad er din holdning til, at aflive en "udsat/besværlig" hest frem for salg - hvis dens fremtid er meget usikker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er din holdning - Aflivning frem for salg?
  • #1   31. jan 2014 Jeg synes det er fint at aflive en hest fremfor salg, hvis man ikke føler sig sikker på hestens fremtid. En død hest lider ikke.

    Min holdning holder dog ikke helt, når det gælder min egen hest. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at aflive hende, og jeg ved at hun ikke kan/skal sælges videre. Et alternativ her, kunne være udlån. :o)


  • #2   31. jan 2014 Jeg vil sige, en meget speciel psyke eller en skade der på sigt kan gøre den til en kastebold, kunne godt få mig til at vælge aflivning.

    Men en sund og rask hest med en "uheldig højde", det synes jeg ikke der er noget der hedder, jeg ved godt at de fleste i dag vil ha høje heste, mig selv inkluderet fordi jeg er meget høj og langbenet, men der er altså osse folk der kun ønsker dem under 165 osv. Det er i mine øjne ikke en gyldig aflivningsgrund.

    Men er man ejer af hesten og føler det er det rette, er der vel ingen andre der kan stille sig som dommere.


  • #3   31. jan 2014 Min nu afdøde hest Magic, manglede et øje og havde nogle lidt specielle behov (når jeg tænker tilbage på den, drøfter jeg tit med mig selv om jeg gjorde ham mere besværlig end han egentlig var... men det er vidst en anden snak) og hvis han IKKE oven i det blev erklæret uridelig og havde smerter, så ville jeg stadig have valgt at aflive end at sælge.

    Jeg synes dog der er markant forskel på en hest på fx 155 med et godt temperament og let ridelig og en hest på 170 som er skingrende sindssyg (og dette kan selvfølgelig skyldes mange ting) og farlig at være sammen med. Hesten på 155 ville jeg aldrig aflive, den ville jeg sælge videre og skrive i kontrakten at ny ejer skulle kontakte mig når han/hun vil sælge videre eller aflive. Så ved man hvor man har hesten.
    Hesten på 170, som er farlig at omgåes, ville jeg måske holde lidt tilbage i at sælge. Denne ville helt klart få en chance på markedet og jeg ville se hvilke købere der evt. kunne være til sådan en krikke. Jeg ville vælge og vrage mellem dem, så jeg var sikker på at hesten kom et sted hen hvor den i sidste ende ville have det godt og evt. ville få de behandlinger den nu vil have brug for. HVIS jeg ikke vil kunne få hesten solgt til nogen som jeg vil føle mig sikker på, ville jeg lægge den ned.
    Jeg synes ikke det er synd at aflive dyr hvis deres fremtid (som fx den skingrende sindssyge hest på 170) ser sølle ud. Den sindssyge hest er helt sikkert i mistrivsel og hvis der ikke er mulighed for at få den i bedring, jamen så synes jeg det er ganske fair at lade den slippe for denne gang... desuden ville jeg have det skidt med at sælge en farlig hest.

    Raske heste som hesten på 155 ville jeg aldrig aflive. Den skal nok få det godt et andet sted og jeg kan sikre den ved at lave en ordentlig kontrakt med ny køber.


  • #4   31. jan 2014 jeg vil aflive hesten, heller det end den skulle være kastboldt det er sku mere synd, man skal tænke på vi har valgt og have dyr, så må vi også gøre det bedste for dem, så de ikke lider.

  • #5   31. jan 2014 Syns også det er fint aflive frem for salg, hvis man er sikker på hesten ender som kastebold smiley

    Min holdning er at når jeg ikke har råd eller hvad der nu skal forekomme fremtiden, så bliver min dreng aflivet i stedet for at sælges videre da jeg syns han har vært for meget igennem til at han skal ende som kastebold og ved med sikkerhed at han ville ende som kastebold hvis jeg solgte ham, også er det han bliver farlige at have med at gøre, så eller aflive ham inde han når så langt ud at han alligevel bare skal aflives fordi han er blevet for farlig, så heller han dør glad som den hest han nu er smiley


  • #7   31. jan 2014 Død hest lider ikke smiley

  • #8   31. jan 2014 det kommer helt and på hvad grunden den er.

    men en skadet hest som ikke ville blive til ride hest igen vil jeg heller aflive end at den bliver solgt som kastebold.

    men en rask og glad hest ville jeg godt kunne sælge.

    min den ene ville jeg nok vælge at aflive selv om der ikke er noget i galt med den hun er frisk og glad, men hun har ikke været behandlet særlig godt inden hun kom til DK hun var sky i starten. efter jeg købte hende er hun blevet meget mere glad og stoler på mig, men det sider stadig i hende fra den gang og det er altså 8 år siden hun kom til DK. jeg vil ikke sælge hende da jeg ikke ved hvad der vil ske med hende og jeg synes det er synd hun skal blive til en kaste bold når hun lige er blevet en rolig/nysgerrige/glad hest. hun vil ikke kunne klare at blive solgt igen og igen.

    men den anden turde jeg godt at sælge hvis det var.

    men det er forskelligt fra "hest til hest" og "person til person"


  • #9   31. jan 2014 Min hest er speciel i sig selv, har været kastebold meget af sit liv, været udlånt til mishandler, og ja.. jeg er hans 6 ejer, og han er klart påvirket af det. Jeg arbejde på at lære ham, at andre mennesker også er okay, og at de ikke svigter ham som andre, men det er svært for ham kan jeg mærke. smiley Hvis jeg stod i dét, at jeg skulle af med ham af den ene eller anden grund, havde jeg valgt aflivning - også selvom det ville være død hårdt, men jeg vil ikke kunne klare og tænke på, hvad han ville kunne ende ud i. Hvis jeg så ville få trænet tingene væk, så han kunne acceptere flere mennesker, og ikke kun en, så ville jeg føle mig mere tryg i at sælge ham, men som det ser ud nu, ville jeg være fuldkommen ude af den, hvis jeg ikke skulle kunne vide hvor han kommer hen, og hvad han laver.

    Dog har jeg en super sød veninde, som har tilbudt at tage ham til sig, hvis det en dag skulle ske, og det vil jeg helt klart gøre frem for aflivning.


  • #10   31. jan 2014 Jeg gav min tidl. hest, Clarissa, væk. Hun har havde spat, men dyrlægen sagde at hun sagtens ville kunne fungere som fold hest men desværre ikke som ridehest. Jeg beholdte hende ca. 1½ år efter jeg fik den sørgelige besked.
    Jeg valgte at give hende væk til nogle som ville have hende gående som selskabs hest, da jeg ikke kunne få mig selv til at aflive hende.
    Men denne person vidste sig med alt sandsynlighed at være hestehandler og jeg hentede hende hjem igen trods han ville have 2000 kr for det.
    Jeg kontaktede så en anden som havde henvendt sig på min annonce. Her var virkelig perfekt og da jeg aflevere hende derude havde jeg den bedste mave fornemmelse og var sikker på hun nok skulle få det rigtig godt.
    Men det viste sig så at de havde solgt hende videre, og så blev hun solgt videre igen og igen.
    Til sidst var hun endt ved en rigtig sød dame, som havde brugt hende til skovturs hest. Hun fik kontakt til mig og jeg oplyste hende om hestens fejl osv. og imellem tiden blev Clarissa så dårlig (pga. hendes ben) at jeg ikke nåede at besøge hende inden hun skulle aflives.

    Jeg har det så skidt over det den dag idag og vil aldrig gøre sådan igen. Har virkelig lært at man ikke kan stole på folk.
    Så står jeg i sådan en situation igen tvivler jeg ikke et sekund på aflivning.


  • #11   31. jan 2014 Selvom det måske lyder lidt barskt - så er jeg enig i at en død hest ikke mærker noget.

    For mit vedkommende, så står jeg med en 4 års, som har en 'gammel' skade (det er endnu ikke sikkert at hun kan holde i benet), samtidig har hun allergi, og hun er pt. max KAT 1, men når formegentlig at vokse over. Så hun har en del i mod sig og skal have taget en del hensyn.

    - Skulle jeg ikke have hende mere, ville jeg ikke turde sælge. For jeg kunne ikke tænke "ude af øje ude af sind", så bare håbe på det bedste.

    Der er i forvejen så mange heste der ude der ikke har det godt. Jeg synes at det er synd, at nogle måske ikke får en chance for et lang og dejligt liv. Men samtidig mener jeg også at det er bedre end et langt og dårligt et.
    Men det er lidt at en balance gang smiley


  • #12   31. jan 2014 Jeg gav min ene hest væk, da hun blev erklæret uridelig, jeg gav hende til et sted med andre heste som af den eller den anden grund ikke kunne rides på. De har hende stadig og hun har det som blommen i et æg!

    Men det var først meningen at hun skulle aflives, men dagen inde blev jeg ringet op af dem som har hende nu og de ville gerne ta hende til sig.

    Jeg havde ikke givet hende væk til hvem som helst dog og jeg vil egentligt hellere aflive end at hesten bliver kastebold.


  • #13   31. jan 2014 Isabella - puha, det kan jeg godt forstå, jeg ville selv have haft det på samme måde!
    Det er eksempler som dette der skræmmer mig smiley


  • #16   31. jan 2014 Personligt står jeg med en hest som jeg har brugt 14000 på i dyrlæge regninger på et år. Han har hostet de sidste 3-4 måneder og har haft dyrlæge indover som valgte han skulle ha binyerbakhomon. Og dette hjælp. Men nu hvor han er stoppet på det hoster han lidt igen. Dyrlægen har sagt jeg kan få lavet en kikkert undersøgelse af halsen men dette koster ydligere 8-10000. Problemet er bare han er 15 og engelsk fuldblod og tilredet som 2 års hvis ikke før. (Købte ham for 2 år siden) jeg er virkelig i tvivl om hvor vidt jeg skal sælge ham til en løsdrift hvor han ville kunne gå let dressur og skovtur. Da han ville være perfekt til dette. Men omvendt vil jeg heller ikke sælge ham da han er hingst men har aldrig bedækket så han er stadig en god dreng men skal står sammen med vallakker så jeg har overvejet kraftigt om ham skal aflives. smiley

  • #17   31. jan 2014 Ville få svært ved at aflive..:)

  • #18   31. jan 2014 Aflive, helt sikkert. En død hest lider ikke, som der er skrevet tidligere.
    Står selv med en hoppe på 5 år, som har fået konstateret spat i det ene bagben (de andre 3 ben er ikke tjekket), og jeg har bestemt mig for at hun skal aflives, hvornår ved jeg ikke lige - (det er Fanny på min profil).


  • #19   31. jan 2014 Aflivede min hoppe(slagtede) grundet hun ikke var egnet til nyt hjem... ville ALDRIG byde en ældre hest, en skadet hest eller en psykisk skadet hest det usikre liv som det er at være en "besværlig" salgsvare...

    En død hest lider ikke... ville ønske at flere hesteejere tog ANSVAR istedet for at fralægge sig det!

    så en hest fra 1988 til salg for 5000,- herinde i forrige uge... !


  • #21   31. jan 2014 Jeg er lidt af den holdning at hesten har jo kunne få et fint hjem hos dig . Så hvorfor skulle der så ikke kunne være et andet hjem hvor den ville kunne få det godt? Synes ofte man hører om at hesten kun vil kunne fungere ved den pågældende ejer - Ingen tvivl om at det ikke er for hver en pris man skal vælge at sælge - og man skal have god tid til at finde rette ejer og være vældig kritisk - men jeg mener det kan lade sig gøre...

    Men jeg synes også man skal være realistisk hvis det er helt galt, med en grum skade eller hvis hesten er direkte farlig... Så kan en aflivning sagtens være den bedste løsning også for hesten..

    Synes ikke man kan give et entydigt svar, da det afhænger helt af situation og hest, og om man kan finde den rigtige ejer og bruge den tid det kræves..


  • #22   31. jan 2014 Jeg har selv valgt at få slagtet (ja -det var det jeg valgte) min hoppe på 79 i stg, købt som børnepony og så med en hov der simpelthen drejede så hun havde svært ved at gå.. Hun var en perfekt kørepony for mig, men med et helt forfærdeligt temperament overfor børn.. I og med hun havde det sind og samtidig en skavank der krævede hun blev beskåret en gang om ugen, så valgte jeg at hun skulle have fred i stedet.. Jeg græd da hun blev hentet (5 mins kørsel skulle hun køre), men jeg har aldrig fortrudt og er glad for jeg tog den beslutning smiley Kan stadig blive ked af det når jeg tænker på hende, men det var det helt rigtige både for hende og for os. Jeg skal ikke spekulere på om hun bliver beskåret hver uge, og at hun ikke går med smerter eller volder nogen børn skade.

  • #23   31. jan 2014
    Jeg kunne godt finde på og vælge det for Fleur.

    Fyssen har sagt hun har et bækken der nok altid vil være et tilbagevendende problem = jævnligt have tjek. Hun er lidt underlig i sind - ikke umuilg for andre og håndtere dog. Hun ligner en sur gimpe tit - uden og være sur, fx. i boksen.
    Hun siger meget promte fra hvis hun har ondt - dvs. man skal ikke ride videre og klappe hende en i røven fordi hun bare laver pjat, da hun er typen der afregner kontant hvis man gør det så bliver der sparket igen.
    Hvis hun har ondt, kan hun finde på og sparke, hvis man trykker på stedet.

    Det er ting jeg ser som positive, men det er ikke sikkert de vil blive tolket og håndteret sådan andre steder.

    Lige pt. ved jeg heller ikke om hun stadig har uorden i galoppen, det kan jeg først se når ridebanen bliver brugbar. Også kan det i værste fald ende med en hest der ikke kan rides, hvis hun bliver ved med at have problemer trods rettelse af fys.

    Når man kigger på hestens sind og evt. skader oven i, så har jeg intet imod det.


  • #25   31. jan 2014 Jeg har en 22 årig hoppe, på 125 i stg, med slidgigt og hun bliver højt sandsynlig aflivet til sommer, inden jeg tager på efterskole. Jeg synes hun skal have fred inden hun når at få ondt, og jeg ville have det dårligt med ikke at kunne holde øje med hende det år jeg skal på efterskole. Det har taget mig rigtig lang tid at beslutte det, for ville jo allerhelst beholde hende til evig tid, men som andre skriver "en død hest lider ikke"... Jeg har det egentlig fint nok med beslutningen om aflivning, men selvfølgelig er jeg ked af at miste hende.

    Jeg ville aldrig aflive en pony, bare fordi højden ikke passede!


  • #26   31. jan 2014 Heste er ikke kastebolde, og de er jo levende væsner.. Jeg ville fortrække aflivning, hvis hesten har haft mange hjem. smiley
    Hvis ikke er salg (til pålidlig person) eller udlåning jo nogle muligheder.. smiley


  • #27   31. jan 2014 jeg synes personligt at man måske oftere burde aflive en "uønsket" hest, altså heste der har svært ved at få nye varende hjem. Man gør ikke altid dyret en tjeneste ved at holde det i live for enhver pris.
    Desuden ville det hjælpe markedet med at få priserne op, hvis det blev "sorteret" lidt ud. Det lyder måske lidt hårdt sagt, men ja, det mener jeg nu engang.
    Har hørt om avlere der aflivede deres avl hvis de ikke levede op til deres standard, hvilket jeg jo synes er rigtig godt, for man tager derved ansvar for det dyr man har fået sat i verden, noget mange "hobbyavlere" måske skulle tænke lidt mere over.
    Man sikrer sig at dyr ender som uønskede kastebolde, så jeg mener nok man kan aflive hvis der ikke umiddelbart findes et hjem til hesten.
    dermed ikke sagt at man ikke kan give den chancen, men det er altså ofte svært at finde et fungerende vedvarende hjem til samtlige dysfunktionelle heste, selvom der selvfølgelig er solstråle historier.


  • #29   31. jan 2014 Jeg ville aldrig tvivle med at aflive en hest sund som syg, gammel som ung hvis jeg følte det var det mest rigtige.
    Jeg stoler ikke blindt på fremmed folk, og hvis jeg er i tvivl om min hest ville kunne få det lige så godt det nye sted, eller interesserede købere pynter på deres Fantastiske hjem, så vil jeg ikke tvivle med aflivning.
    Hellere beslutte hvor min hests vej ender, end sælge og se på se på andre ikke behandle den optimalt og være ude af stand til at kunne gøre noget ved det.


  • #30   31. jan 2014 Georg er kronisk halt i trav
    Men rengående i skridt.

    Han bliver aflivet.
    Kan hverken forsvare at beholde eller forære som foldbums.

    Fortæl du hesten at den aldrig må andet end skridte?! smiley


  • #31   31. jan 2014 Kristina - enig, for prisen betaler hesten hvis ikke den er heldig at ende det rette sted.

    Jeg er også delvist enig i det med avlen. Eller mener måske nok nærmere, at flere skulle stoppe sig selv og ikke lave føl de ved de alligevel ikke vil beholde.
    Her tænker jeg dem der tænker "det kunne være hyggeligt med sådan en sød lille føllebølle" (Jeg er selv en af dem, men jeg valgte bevidst inden hun overhovedet blev lavet, at det var en keeper.:) )


  • #32   31. jan 2014 Kristina - enig, for prisen betaler hesten hvis ikke den er heldig at ende det rette sted.

    Jeg er også delvist enig i det med avlen. Eller mener måske nok nærmere, at flere skulle stoppe sig selv og ikke lave føl de ved de alligevel ikke vil beholde.
    Her tænker jeg dem der tænker "det kunne være hyggeligt med sådan en sød lille føllebølle" (Jeg er selv en af dem, men jeg valgte bevidst inden hun overhovedet blev lavet, at det var en keeper.:) )


  • #33   31. jan 2014 Jeg har hørt om de avlere der afliver føl som intet fejler men bare ikke er i "toppen" og det har jeg sku ærlig talt svært ved at acceptere! Synes det virker for koldt for mit vedkommende!

  • #34   31. jan 2014 er mine heste skadede eller på anden måde ikke en der bør sælges bliver de enten boende her indtil de dør eller hvis jeg ikke kan have dem, så bliver de aflivet/slagtet, jeg vil heller slutte deres liv end lade dem ende ud i evt. forkerte hjem.



  • #36   31. jan 2014 Men hvem siger man ikke kan sælge dem som 6 måneders i stedet for at aflive der? Hvis hesten ikke fejler noget og den bare ikke faldt ud til det man gerne ville?

    Synes det er en underlig måde at forvalte det at kunne avle og en grim smid væk tendens i mine øjne..


  • #37   31. jan 2014 Det kan jeg simpelthen ikke begribe.. Beklager men der sætter jeg foden i..

    Det er da en underlig måde at håndtere det på.. Hellere får flere udgifter ved at aflive end at tjene nogle pengene hjem ved at sælge et sundt og raskt føl som måske bare ikke ender led at gå grandprix...

    Jeg fatter det virkelig ikke..

    Jeg kan følge med på hvis den har en skavank eller noget, men en sund og rask hest?

    Undskyld men jeg stejler totalt smiley


  • #39   31. jan 2014 Ved slagtning går den så ikke helt til spilde.. Men ja.. For min holdning gør det det ikke ret meget bedre smiley

  • #40   1. feb 2014 Tina - ved ikke lige om din besked mhs til "sød og naiv tankegang" var myntet på mig smiley
    Men her mente jeg ikke avlere.. Jeg mente almindelige folk der synes det kunne være morsomt at have et føl i de 6 måneder det er hos moderen, fordi føl er åhh søde. Men her ikke tænker på at markedet allerede er mættet, og at selv gode avlere har svært ved at sælge. - Det er dem der bør stoppe sig selv smiley
    Vil selv vildt gerne have følle på min, men har ikke råd til at beholde det. Og eftersom der er så mange heste med fine papirer og hele svineriet der heller ikke en gang kan blive solgt (og hvis de gør så til langt under værdi) - så vælger jeg ikke at sætte hende i fol. smiley

    Hatten af for din beslutning mhs til slagtning. Jeg ville ikke kunne få mig til at slagte en hest. (Er ikke den store kød spiser, og ville slet ikke kunne spise hest - da det er for meget et kæledyr for mig.
    En anden snak er så at jeg ville ønske flere danskere spiste hest, så man måske kunne undgå de lange transporter til udlandet. Men det høre vist til en anden diskussion)


  • #41   1. feb 2014 Ja jeg har det sådan at man på ingen måde sælger en hest der er skadet.. Og man sælger heller ikke sin hest hvis den har nogle særlige udfordringer der gør det risikabelt for den hos andre.. Jeg har jo den holdning at det at eje en hest er som et ægteskab-I gode og onde dage..Og man sælger ikke sin hest før det absolut er sidste udkald økonomisk..I min verden arbejder man røven ud af bukserne for de dyr man har valgt at anskaffe sig.. Hvis man alligevel går fra hus og hjem og der på ingen måde kan hænge sammen så skylder man det skadede/psykisk ustabile dyr at aflive det.. Er det raskt så prøver man først at få det udlånt og hvis ikke det går må man desværre sælge.. Det er min holdning når man har valgt at anskaffe sig et dyr..Man skaffer sig ikke et dyr for at sælge det igen på et senere tidspunkt! No hate smiley

Kommentér på:
Hvad er din holdning - Aflivning frem for salg?

Annonce