{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Aflivningen eller salg. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg står i en rigtig træls situtation. Jeg har denne dejlige fuldblods hingst på 15 år. Han har dog aldrig bedækket. Så han er lige så god som enhver anden vallak.

Problemet er at jeg har haft ham i to år ca og det første år brugte vi på at fede ham op da han var meget tynd.

Han blev så flyttet til Nordfyn da jeg flyttet der op og så er det bare gået galt derfra.

Først blev han spring halt (dyrlægens ord) han havde bidt sig selv hvilket nu har resulteret i at han ikke kan ha bid i munden ( i forhold til salg )

Han fik boks ro og så kunne vi begynde at genoptræne uden bid. Så fik han nyreslag et par uger efter = boksro igen.

Endelig så det lyst ud og vi kunne begynde at ride. Men fandeme så om han ikke begyndte at hoste helt vildt ringede til dyrlæge og de anbefalede at jeg vande hans hø og fik ham på spåner. Det gjorde jeg men dette hjælp ikke. Dyrlægen kom og lyttede på ham hun kunne ikke høre noget men jeg fik noget "hostesaft" som hjælp. Så begyndte han at trække vejret meget overfladisk og meget tungt. Fik fat i dyrlægen igen og vi fik binyerbakhomon til 16 dage. Dette hjælp rigtig godt men efter vi er stoppet kom hosten igen og de overfladiske vejrtrækningen. Dyrlægen har sagt vi kan lave en kikkert undersøgelse i halsen men dette koster 8-10000 kr og har allerede brugt 14000 i dyrlæge regninger.

Personligt synes jeg det er rigtigt mange penge at bruge på en ældre hest. Har overvejer om man skulle sælge ham som skovturs hest men da han har nogle lidt speciale behov ønsker jeg heller ikke han ender som kaste bold. Men alligevel hvis han stadig har nogle gode år i sig synes jeg også det er synd at aflive. smiley

Hvad ville i ha gjort hvis i stod i samme situtation.

Og beklager de blev så langt.
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivningen eller salg.
  • #2   3. feb 2014 Det er nemlig også det jeg tænker. Der er så mange speciale heste som koster ingen penge. Og chancen for kasterbold er jo ret stor. :/.

  • #3   3. feb 2014 Hvis der er udsigt til bedring ville jeg udlåne ham men kontrakt, hvori der står noget i retning af du har rettighed til at komme og se hvordan det går med ham og at du til det kun er køber der kan ophæve kontrakt mm der er tale om dyrmishandling.

    Så låner selv står for udgifter smiley

    håber du forstår hvad jeg mener


  • #4   3. feb 2014 jeg ville aldrig forsøge at sælge en hest man ikke ved hvad fejler.. derfor mener jeg at aflivning er det rigtige løsning

  • #7   3. feb 2014 Ja problemet er også at jeg dyrlægen ikke 100% kan sige hvad han fejler. Han selv været inde over engbrystighed hvilket kan risikere at han ikke kan tåle og blive ridehest. Måske på hygge plan. Men det er det.

  • #8   3. feb 2014 Jeg ville aflive ham, og sørge for han fik en god sidste tid. Det vil være synd at sælge ham.

  • #9   3. feb 2014 jeg ville også aflive den da jeg synes det ville være bedst for den. smiley

    det lyder til at den har haft ondt i et stykke tid og den vil nok synes det var bedst at aflive og en død hest lider ikke. smiley

    jeg har aldrig været i sån en situation så kender ikke noget til det men vil sige det nok er bedst at aflive. smiley

    det er min mening smiley


  • #10   3. feb 2014 Ja tænker jeg også for så ved jeg han ihvertfald har haft det godt de sidste par år. Udlån ville jeg ikke turde. For sker der nu noget med de ikke kan passe ham "ordenligt" så vil det blive svært at få en ny plads til ham.

  • #12   3. feb 2014 hvis dyrlægen har mistanke om engbrystighed/COPD/ROA (eller hvad det nu ellers kaldes) vil jeg helt sikker vælge aflivning. En hest med denne sygdom vil ikke få et smertefrit liv efter min mening..

  • #13   3. feb 2014 Ja må indrømme jeg er nok mest til selv at aflive men følger mig sku også så fandens kynisk når jeg tænker det smiley det er en meget svær beslutning.

    Nu tænker jeg så i forhold til tidligere ejer/avler vi lavede kontrakt på hvis han skulle sælges skulle han har tilbudet men jeg ved hvordan han havde det da han kom og ønskes enlig ikke at han skal købe ham tilbage da han var meget stresset. Ville i kontakte avler og fortælle det eller ?


  • #14   3. feb 2014 Jeg tror ikke salg vil gavne hverken dig, hesten eller nye ejer.
    Han lyder til at have været igennem en masse på det sidste, så tror et eller andet sted selvom det er en svær beslutning ville jeg nok aflive den. Hvis han har problemer med vejrtrækning og dyrlægerne ikke kan sige helt præcis hvad det, kan du bare blive med at smide penge efter ham. Og som du selv siger er han en ældre hest, som nok bare har brug for fred smiley

    Du kunne godt ringe/eller skrive til tidligere ejer og sige det som det er. Hvis I havde aftalt at du skulle kontakte ham, hvis du skulle sælge ham.


  • #15   3. feb 2014 Synes at det kommer helt an på, hvordan han trives i dagligdagen. Hvordan generer hans vejrtrækning ham når han bare går og hygger på folden? Ville det være bedre hvis han kunne gå i en løsdrift?

    Hvis han godt kan holde ud at være hest, kan han måske gå som selskabshest. Hvad er grunden til at du vil sælge ham?

    Jeg har selv en ældre traver på snart 18 år gående som hyggehest. Han har slid i sit hø. knæ, men kan godt holde til en skridttur i ny og næ. Han har haft - hold nu fast - 9 hjem i sit liv, og ikke alle har været lige søde ved ham. Han bliver her resten af sine dage.

    Hvis du ikke selv har mulighed for at beholde ham, tror jeg at det vil være mest værdigt for ham, at komme til de evige græsmarker. Medmindre du personligt kender nogle, som har mulighed for at have ham gående til hans dages ende, og som ved hvilket ansvar det er - også økonomisk, at have en ældre hest gående.
    Det ville være rigtigt synd for ham, hvis han i en alder af 14 år, skal til at skifte hjem et par gange.

    Tilføjelse: Nu læser jeg lige at du har en kontrakt med tidl. ejer. Selvom du ikke synes at han skal tilbage til hende, vil du bryde kontrakten ved ikke at tage kontakt til hende - og det kan du i værste tilfælde blive straffet for.


  • #16   3. feb 2014 Dyrlægen ved ikke om det er det men har selv læst omkring dette og han har de fleste symptomer på dette. Og da jeg nævnte det til dyrlægen kunne jeg godt høre på ham at han mente han skulle ha binyerbakhomon han ville ikke engang tjekke ham for det. Og synes heller ikke det er værdigt hvis han skal ha medicin resten af livet.

  • #18   3. feb 2014 Jeg havde valgt at aflive.

    Jeg står i samme situation med mig 4 års. Hvis jeg skal af med hende, ville salg aldrig være en mulighed. Hun har en gammel skade, allergi osv. Der er en del hensyn der skal tages til hende. Og turde ikke tage chancen - krydse fingre og håbe på hun ikke blev kastebold.
    Markedet er mættet af heste. Både heste der intet fejler men også billigere heste med skavanker af den ene eller den anden slags.

    En død hest mærker intet. Så hellere fratage den retten til måske at få en langt og godt liv, end at få et langt og frygteligt et med alt for mange hjem, stress og smerte. Selvom det lyder barskt. Men som sagt, når de ikke længere er her, så mærker de intet.
    Og det er vores ansvar som ejer, at tage det rette valg. Og ingen kan forudsige hvad der kommer til at ske i fremtiden...

    - It's better to be safe, than sorry - i nogle tilfælde smiley


  • #19   3. feb 2014 Grunden til jeg tænker salg er at jeg ikke selv har mulighed for evt løsdrift da jeg bestemt også tror dette ville være det bedste for ham.

  • #20   3. feb 2014 Stine. Har det på samme måde. Mit hjerte ville ikke kunne bære hvis han endte som kasterbold da han virkelig er en fantastisk hest og så sød og god.

    Tror enlig jeg har valgt hvad der skal ske men synes det er rart at høre hvad andre tænker om situtation og at det ikke er mig som er ondt og egoistisk.


  • #21   3. feb 2014 jeg ville helt klart aflive..det er DIN hest,uanset hvad du har aftalt med tidligere ejer,så er det dit ansvar at gøre en ende på dens lidelser..og binyrebarkhormon kan være kræftfremkaldende.
    har selv haft en udslidt galophest,som jeg fik af en ven,da det var dens tur til at løbe glad og fri på de evige jagtmarker,ringede jeg til ham jeg havde fået den af og sagde at nu var det nu og han respekterede min beslutning smiley


  • #22   3. feb 2014 Tænker det kom først efter flytning. Er stalden sund at stå i? Mit gamle sted var min syg hele tiden. Nu står vi en gammel stald og han har ikke været syg i over et år nu. Var jeg dig, ville jeg nok sende afsted i en billig løsdrift i nærheden. Og evt blev han bedre så få part på der, hvis din tid ikke er til at valgfarte. Eller udlån til nogle med løsdrift. Hvis dette ikke er muligt så kontakt avler, hvis i har aftalt lavet kontrakt på dette, har du jo købt hesten på disse vilkår. Så syntes jeg ikke du kan se gennem fingre med dette. En død hest lider ikke, jeg frygter bare det din stald der problemet smiley

  • #23   3. feb 2014 Tænker også jeg ringer og siger det som det er. Han sagde til mig da jeg købte ham at han heller ville aflive end af sælge til "dårligt" hjem. Så tror godt han kan forstå det.

    Har et stor stald med masser af luft. Dyrlægen har ikke sagt noget til stalden når de har været det så tror ikke det er stalden. Men det er jo først indenfor de sidste 5 måneder han er begyndt på hoste og overfladisk åndedræt. Har ikke mulighed for løsdrift hverken hos mig selv eller andre. Og igen han er hingst hvilket ikke er alle som vil ha ind. smiley


  • #24   3. feb 2014 Min har for tykke luftrør og hoster derfor også, det er den dog født med.
    Jeg ville aflive, især fordi det ikke helt vides hvad det er der er galt, samt hvor meget kan man tillade sig at udsætte sin 'gamle' hest for, det er selvfølgelig et etisk spørgsmål og op til en selv smiley


  • #25   3. feb 2014 Tine. Det skær sku sån i hjertet når han hoster. Og kan jo se han har det skidt. smiley

  • #26   3. feb 2014 Pia - Du er på ingen måde ond og egoistisk? Du er jo lige netop det modsatte, da du jo netop vil det der er bedst for DIN hest. Og ikke bare tænker kroner og øre.. Hvis du var ond og egoistisk så havde du slet ikke overvejet at sende ham over regnbuebroen - Husk det!! smiley

  • #27   3. feb 2014 Tak Stine. smiley vil kun det bedste for ham da han jo netop er en så fantastisk hest med så meget personlighed.

  • #28   3. feb 2014 Hvorfor overvejer du de to muligheder?

    Fordi du ik kan ha den mere?

    Ville aldrig sælge/gi væk en ikke rask hest. Du aner ik hvad der sker med den herfra (det gør du heller ik ved salg af rask hest)

    Så afliver man eller beholder til "evig tid"

    Og ja, det er helt ok at aflive - syg eller rask -


  • #29   3. feb 2014 Vil også helst aflive men da jeg føler mig mega kynisk tænker jeg måske han kunne få et hjem som skovturs hest og evt få det bedre.. Men har jo enlig taget beslutning om aflivning men ville bare høre andres meninger hvor hvad de havde gjort hvis de stod i samme situtation.

  • #30   3. feb 2014 Jeg havde aflivet 10 gange før jeg solgte en syg hest smiley

  • #31   3. feb 2014 Jeg vil også sige aflivningen, eller et pensions-sted , hvis han ikke "lider" for meget

  • #32   3. feb 2014 Jeg synes du tænker rigtig fornuftigt. Hvis hesten bliver aflivet, er du sikker på den ikke bliver kastebol. Især med de behov som den har.

  • #34   3. feb 2014 Har taget den beslutning at han bliver aflivet i vinterferien. En rigtig hård beslutning men er overbevist om dette er det rigtige for ham og mig. ! Tak til alle for den opbakning omkring min situtation !

  • #35   3. feb 2014 Det er aldrig sjovt at skulle være bøddel overfor sine dyr, fik selv aflivet en syg herre i novembers og det gjorde rigtig ondt. Man kan jo sige at en død hest er en glad hest. Jeg syntes du har træffet en god beslutning! smiley

  • #36   3. feb 2014 Tak Tine. Ja også det jeg tænker. Så ved jeg i det mindste han har det godt smiley

  • #37   3. feb 2014 Det er lige præcis det, så er der ro i sindet, i hvert fald på sigt smiley

  • #38   3. feb 2014 Ja nemlig smiley

  • #39   7. maj 2014 Rip til din store dreng. Blot et indspark til stald miljøet. Selv stået i stor boks med højt til loftet masser frisk luft osv osv. Dyrlægerne kunne intet sige for alt levede jo op til kravene. Men hestene var meget syge, og min fik vild hoste lige inden vi flyttede. Der jeg står nu er lavloftet ældre og slet ikke et sted der lever op til reglerne men hestene er aldrig syge og de glade og tilfredse. Man tror desværre ikke på det før man oplever det, og selv der tænker man ej ... Men de nye stalde med højt til loftet har andre former for kulde og træk. Og giver andre udfordringer. Trods de ser lækre ud. Håber du fik sagt godt farvel og han er kommet i hestehimlen.

  • #40   7. maj 2014 Ja det er utroligt det kan være sådan smiley

    Ja det gjorde jeg. Det var ufattelig hårdt men kan mærke på mig selv i dag efter godt 2 1/2 måned at det var det rigtige og har det godt med min beslutning.

    Mange tak for din besked. smiley


Kommentér på:
Aflivningen eller salg.

Annonce