{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Ryttervægt? {{forumTopicSubject}}

Et spørgsmål af ren nysgerrighed.
Den regel der tit bliver nævnt med hensyn til ryttervægt i forhold til hestens vægt, hvor kommer den fra? Altså den med at rytter maks må veje 20% af hestens vægt. Er det noget der er videnskabeligt bevist, og hvis det er hvor kan man så læse om de undersøgelser?
Eller er det bare noget der er nogen der har fundet på som en "huskeregel"?
Vil også godt høre jeres mening om denne regel? Nu tænker jeg hovedsagligt på f.eks. islænder eller fjordheste folk? Hvor hesten måske ikke er så stor? Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ryttervægt?
  • #1   6. mar 2014 Altså jeg ved ikke, hvor det der kommer fra, og jeg tænker at det ikke er noget man kan gå efter. En lille Islænder kan jo sagtens bære en voksen rytter, og det kan en fjordhest også UDEN at lide overlast. Jeg ved heller ikke hvad jeg vejer i forhold til den hest, som jeg rider på, så kan ikke sige om jeg overholder det smiley

  • #2   6. mar 2014 Søg på google. Der er massere af undersøgelser omkring det smiley

  • #3   6. mar 2014 Birgitte:
    Jeg syntes også det er en lidt sjov regel. Og om ikke andet om den så gælder for ALLE hesteracer? Jeg har længe været bange for at ride mine 2 heste i frygt for at jeg ville overbelaste dem (det skal lige siges det er nogle kilo siden)

    Pernille:
    Har skam googlet det men ville gerne høre andres meninger også. Og på google syntes jeg igen der kommer nogle forskellige svar. Dermed ikke sagt at jeg godt er klar over at der også vil komme nogle forskellige her. Men det kunne jo være der lige var en herinde der bare havde helt styr på det smiley


  • #4   6. mar 2014 Jeg rider islænder, og må maks veje de 75-80 kg, for ellers kommer jeg op over de 20%. Jeg bliver meget chokeret når jeg ser personer på de 100+ kg ride på deres islændere, som tydeligt synes at det er møg hårdt at bære på vægten. Islænder, fjordhest eller stor varmblod, jeg mener absolut at de 20% er en god regel at forholde sig til (:
    Jeg har sågar forbudt min far at ride min frederiksborger, før han vejer 90 kg eller mindre..


  • #5   6. mar 2014 jeg mener jo også at det er et spørgsmål om hvorvidt man træner hestens muskler - selvfølgelig skal man ikke smide en mand på 120 kilo op på en utrænet hest - men i mine øjne gælder det både de store og de små...
    men ved en fuldkommen utrænet hest, vil jeg også mene at 15-20 procent er max!

    en hest der derimod er trænet fornuftigt fra jorden så der er bygget muskler op til at udføre en opgave, kan man bedre kræve noget mere af...

    en utrænet mand kan jo heller ikke tage 100 kilo i bænkpres - hvorimod en trænet mand vil kunne bære langt mere... smiley

    så størrelsen er en ting - men der er også andre faktorer man er nødt til at kigge på før man konkluderer om en rytter er for stor eller ej smiley

    jeg går for eksempel meget op i at træne fra jorden, så hesten ikke bliver overbelastet når jeg sætter mig op, for jeg ved godt at jeg er lidt større end det der er velset - og det gjorde jeg både på min DV og på min nuværende fjordhest!


  • #6   6. mar 2014 Plus, at det altså er sjældent at en islænder kan gå med så store sadler, som de mange kilo kræver (;

  • #7   6. mar 2014 det er videnskabeligt bevist, men hvor man finder det, ved jeg faktisk ikke lige smiley
    nu er det jo ikke en lov, men noget man i de fleste tilfælde bør rette sig efter, for hestens skyld, jeg syntes det er ganske fornuftigt.
    Og den med at en islænder eller fjordhest sagtens kan bære en voksen rytter, er rigtigt, selvfølgelig kan de det! Men det er også stor foreskel på voksne ryttere. En grandvoksen mand på 110 kg. bør jo ikke ride rundt på en islænder selvom de har ry for at være stærke. Jeg er eks. heller ingen lille nibs men jeg rider sjovt nok heller ikke rundt på ponyer, jeg siger 170+ og gerne af den robuste type, for ellers kommer jeg hurtigt til at overstige 20% 'reglen' hvis det er en mindre smal hest, hvilket jeg for den sags skyld heller ikke føler mig tilpas på.

    Ligeledes bør fjordhesten heller ikke gøres til supermand, det er en robust stærk trækhest (i hvert fald den gamle type) det betyder jo ikke at dens ryg er stærk nok til at bære 120 kg. fordi den kan trække det for en vogn.


  • #8   6. mar 2014 Der er lavet flere undersøgelser på det..
    Og Jah en islænder,fjordhest og sådan kan sagtens bærer et voksen menneske MEN kommer an på hvad det voksne mennnesker vejer..

    At mange mennesker så er ligeglad med at de faktisk overlaster deres hest det så en anden side af sagen..
    Plus hvis det er man vejer til den gode side i forhold til havd hesten må/kan bærer hvis du så ikke sidder 100% rigtig så kan du give hesten rigtig ondt i ryggen..


  • #9   6. mar 2014 Jeg bruger det som vejledende smiley
    Jeg holder mig ca til det. Men jeg plejer at sige et par kg til eller fra gør ikke skade efter hvordan hestens muskler er og hvilken type hesten er eks. : sporty fjordhest vs. tung fjordhest.

    Men jeg bruger det mere som en guide til om det for meget smiley


  • #10   6. mar 2014 Hos os siger vi 12 % af hestens vægt, på en alm. trænet hest.
    Det passer fint..
    Har en hoppe på 550 kg - 66 kg rytter (jeg vejer selv under 60)
    og en vallak på 700 kg - 84 kg rytter (min mor vejer ca. 70, og jeg som sagt under 60)
    Det er hvad vi går efter, men vi lægger også MEGET vægt på hestenes trivsel!
    Har de haft en alvorlig skade (gaffelbånd/gaffelgren f.eks) får de typisk et år mere end nødvendigt, før genoptræning.

    Tror det er meget individuelt, hvordan folk holder heste smiley
    Vil dog også sige at det kommer an på hvad de bruges til.. Er det skovtur kræver det jo ikke så meget af hesten, som hvis den skulle ud og starte spring- og dressurstævner ell. andre konkurrencer smiley


  • #11   6. mar 2014 Ja der ligger en artikkel et sted omkring det studie smiley

  • #12   6. mar 2014 Som jeg husker det, er det en regel der stammer fra det Amerikanske militær, hvor man først mente at hestene ikke burde bære mere end 25% af deres vægt og de nedjusterede det så til 20%. Jeg læste det engang i en artikel, men har desværre ikke kunnet finde den igen.

    Den Amerikanske undersøgelse som konkluderede at heste ikke bør bære mere end 20% af deres kropsvægt, var lavet på 8 lette heste, som havde gået på græs i måneder og så blev puttet i (forholdsvis) hård ridning i selve undersøgelsen.

    Den nye Britiske(?) har jeg ikke kunnet finde gratis nogen steder, så den har jeg slet ikke læst.

    Og så er der lavet en Japansk undersøgelse også, på Hokkaido ponyer hvis jeg husker rigtigt. Den viste at hestens gangarter først blev asymmetriske når den bar 29% af dens kropsvægt. Den undersøgelse var så vidt jeg husker også kun baseret på et par ponyer.

    Jeg gik i lang tid og overvejede om jeg kunne ride min egen lille pony eller ej, så derfor undersøgte jeg det også ret grundigt. Det er faktisk ret spændende at læse om, men der er ikke lavet noget forskning som jeg synes er godt nok. Måske er den Britiske undersøgelse god, men jeg gider altså ikke at betale penge for at læse den.

    Jeg endte op med at ikke ride min pony (undtagen en skidttur på 5 min i ny og næ) fordi jeg godt selv kunne mærke at jeg er alt for lang og muligvis også for tung. Det er nogle år siden jeg undersøgte det, så det kan godt være at jeg husker noget forkert og så må man endelig rette mig.


  • #13   6. mar 2014 Tak for svarene! smiley
    Jeg syntes netop også at det er spænende hvor den påstand kommer fra og hvordan den kan bevises.


Kommentér på:
Ryttervægt?

Annonce