{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Turde du flytte hesten igen? {{forumTopicSubject}}

Hej derude, håber i kan hjælpe mig smiley

Sagen er den at jeg i sommers flyttede min hoppe i ny opstalding efter at jeg havde haft hende med på et ridecenter i 6 måneder.

På ridecentreret var hun hele tiden en smule stresset og vi havde haft lidt problemer - så jeg forventede at når hun igen kom til et lille sted (med mine andre to heste som hun har gået med en del år) og kom ud hele døgnet, så ville hun igen falde til ro.

Det blev dog ikke realiteten:
Da hun ankom stressede hun fuldkommen begyndte at løbe frem og tilbage på folden. Jeg forventede at det hurtigt ville stoppe igen - men det gjorde det ikke.

Hun stressede så meget at hun de næste 14 dage ikke spiste eller var til at komme i kontakt med overhovedet. Hun løb langs hegnet hele døgnet (dem der ejer stalden sagde at de kunne høre hende løbe hele natten igennem også).

Jeg kontaktede selvfølgelig min dyrlæge og snakkede flere gange med hende, men hun kunne ikke gøre noget alligevel så det forblev telefonisk.

Til sidst lukkede jeg hestene på en lille fold (på størrelse med en ridebane) og lagde mange små wrapbunker over det hele hvilket resulterede i at hun efter få dage begyndte at spise og stoppede galoppen men i stedet skridtede frem og tilbage.

Da der endeligt var ro nok på hende til at hun kunne stå stille og spise ville jeg selvfølgelig vaske og strigle hende grundigt - hun havde jo svedt hele døgnet i godt og vel 2 uger nu, så i kan måske selv regne ud hvordan hun så ud.

Her opdagede jeg to store sår i gjordlejet, bag forbenene - jeg kunne ikke selv rense grundigt nok og dyrlægen blev tilkaldt. Jeg troede at det var pga snavs - men nej, dyrlægen sagde at det kom indefra. Hesten havde simpelthen løbet og svedt så meget at det var hendes eget sved der var begyndt at ætse hende op. Dyrlægen sagde direkte at hun aldrig havde set noget ligende - stressede heste havde hun da set, men så stressede at de ikke stoppede før dette skete, nej.

Hun fortsatte med at være lidt små-stresset eller i hvert fald ikke sig selv. Det er først fra december, hvor jeg fik en healer på hende, at hun endelig blev min gode gamle Flicka. På det tidspunkt havde hun stået det nye sted, med samme kammerater og rutiner i 6 måneder.

Nu kommer sommeren jo så og jeg har fået tilbudt sommergræs mange steder - bla. er jeg også blevet tilbudt at få hestene hjem hvor jeg bor (lige nu kører jeg en lille time <b>hver vej</b>, hver dag) og jeg må indrømme at det er sindsoprivende fristende.

... mit helt store dilemma må så være: tør jeg flytte hesten? Mine to andre klarer altid flytninger til UG, men ovenpå Flickas sidste stunt tør jeg næsten ikke engang tænke tanken.
Hun har altid lidt tid om at falde til ro ridemæssigt ovenpå en flytning men plejer at tage selve flytningen i stiv arm og være rolig på folden fra første øjeblik hun lander.

Det er klart at jeg også vil tage en snak med min dyrlæge som kender hesten og dens tidligere forløb, men jeg vil gerne lige høre lidt forskellige meninger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turde du flytte hesten igen?
  • #1   7. mar 2014 Her er det vist ret tydeligt hvor ødelagt hun var bagefter... Hesten var altså i seriøs træning et halvt år op til smiley

    profilbillede
  • #2   7. mar 2014 Jeg ville ikke flytte den, for du ender jo med at foretage to flytninger inden for meget kort tid.

  • #3   7. mar 2014 jeg ville flytte hende hjem tæt på dig selv og så bruger en del tid på folden med alle dine heste. Kommer der tit og små besøg. er godt klar over hun bliver stresset..men jeg ville nu gøre det. For kan forstå du har en times kørsel der hvor hun står nu. kommer hun tætter hjem til dig, er der mulighed for at se til hende tit.

  • #4   7. mar 2014 jeg ville få fat i healer og få hende til og forberede hende til og blive flyttet igen, og hører hende om hun kan klare det.

    men jeg tro det ville være godt du fik dem tætter på dig, derved du kan komme mere ud og sige hej til dem.


  • #5   7. mar 2014 Nej jeg ville kun flytte den hest igen hvis det var meget nødvendigt og at det var et fast sted den skulle hen altså ikke flyttes igen

  • #6   7. mar 2014 Hej
    ville også flytte hende tæt på mig selv det jo næsten ikke til at køre så langt hver dag
    og som gitte siger komme tit men har du ikke mulighed for i start at sætte den i boks om nat og en anden ved siden af så den ikke også løber om natten og så sørge for både ude og inde at den hele tiden har noget go smiley dt hø eller wrap held og lykke med det og lad os evt vide hvordan det gik smiley smiley


  • #7   7. mar 2014 Nu skriver du sommergræs??? så jeg antager at flytter du hende på sommergræs, så bliver det bestemt heller ikke hendes sidste flytning?? Sommergræs plejer jo næppe at være en permanent løsning?

  • #8   7. mar 2014 Tak for alle jeres svar - det er rigtig fint at høre lidt forskellige meninger smiley

    Vil gerne understrege at jeg har flyttet hende flere gange og i sommers er den eneste gang hun har lavet et sådan "stunt". Normalt tager hun flytninger utrolig pænt - deraf min frustration. Var dette en reaktion jeg havde set flere gange kunne jeg ikke drømme om overhovedet og overveje at flytte hende - og da slet ikke bare for en 3-4 måneder på græs smiley


  • #9   7. mar 2014 Det kan være en reaktion over alle de flytninger. Tænk på at heste er vanedyr og du bliver ved med at pille hende ud af hendes vante rytme.

    Er flytningen kun for sommergræs ville jeg ikke gøre det, men er det for permanent at få hende tættere på, ville jeg gøre det.


  • #10   7. mar 2014 Din hest har nok sagt fra overfor de mange flytninger. Det er meget stressende for en hest at flytte rundt, og selvom de tager det pænt kan en enkel flytning få tingene til at vælte og hesten kan ikke håndtere stressen længere.

  • #11   7. mar 2014 Ved ikke hvorfra i får at jeg har flyttet hende meget?

    Hun har reageret på at hun på ridecenteret ikke fungerede optimalt - der var stor udskiftning i hestene og mange heste på stedet. Hun fungerede fint i perioder men havde dage hvor hun stressede lidt og der gik nogle måneder inden hun faldt til. Ergo var hun små-stresset i forvejen og flytningen var bare for meget.

    Inden hun kom ud på ridecenteret havde hun stået samme sted i 2 år. Inden da mere end 3 år samme sted.


  • #12   7. mar 2014 Citat fra et af dine tidligere indlæg i denne tråd: "Vil gerne understrege at jeg har flyttet hende flere gange og i sommers er den eneste gang hun har lavet et sådan "stunt"."
    Men bare det at hendes foldkammerater blev skiftet ofte, virker for hende også som en flytning, da det er nye heste og på denne måde "nye omgivelser".


  • #13   7. mar 2014 Jannie: Ja, jeg har haft hesten i 6 år og har flyttet den en 4 gange incl de sidste to her. Synes der er stor forskel på at flytte sin hest med flere år imellem og at flytte hesten ofte.

    Jeg tager hende heller ikke med til kurser, undervisning ude eller ligende netop af den årsag at hun ikke ligefrem er blandt de heste som tager en flytning pænest. Eller rettere: hun er mere eller mindre ligeglad med at blive flyttet så længe hun skal gå på en fold men der går noget tid inden hun er rolig under træning igen. Dette er den absolut eneste gang jeg har set en reaktion på folden på flytning.

    Jeg er glad for jeres tilbagemeldinger, jeg spørger jo neto fordi jeg selv er i tvivl, men vil ikke have skyld for at hesten flyttes meget da det i mine øjne ville være en utroligt uhensigtsmæssig ejer som bare kaster rundt med dyret.

    Hun var kun med på ridecenteret da jeg skulle praktik - og havde jeg vidst at hun ville reagere så kraftigt på at stå et mere uroligt sted havde jeg aldrig taget hende med. Det vidste jeg ikke da jeg ellers kun har haft hende i opstalding hos en veninde, i løsdrift, og hjemme hos os selv, ligeledes i løsdrift. Da først hun var flyttet på ridecenteret ville jeg heller ikke bare kaste hende hjem igen, da det blot ville blive en hurtig flytning - jeg beholdt hende der alle 6 måneder da hun faldt mere og mere til og til sidst også var ganske fint rolig derude.

    Jeg fortryder gevaldigt at tage hende med på ridecenteret men kan på ingen måder se hvordan jeg kunne have ageret anderledes med henblik på hestens ve og vel. Jeg har desuden hele tiden haft dyrlæger og dygtige trænere inde over hesten - vi snakkede også meget om at sende hende hjem mens jeg var på centeret, men det virkede langt fra hensigtsmæssigt da jeg så vidste at hesten ville stresse ved selve flytningen også.

    Så nej: det har ikke været hensigtsmæssigt at hun blev flyttet to gange sidste år, men der var heller ikke andre muligheder og jeg tog alle de forholdsregler jeg kunne. Men jeg vil bestemt ikke have skyld for at kaste rundt med min hest.


  • #14   7. mar 2014 Jeg klantrer dig intet, og synes kun det er godt, at du tænker på din hests ve og vel. Men udfra dit første indlæg kunne vi som læser ikke vide om den var flyttet 4 gange på 6 år eller 7 gange på 3. smiley

  • #15   7. mar 2014 Jeg ville ikke turde at flytte den bare for sommergræs et andet sted. Det synes eg vil være synd for den hest, når den reagerer som den gør!
    Men flytter du den alligevel så få en healer/telepatør til at forberede hesten på det smiley


  • #17   7. mar 2014 Endnu engang tak for alle jeres tilbagemeldinger, det er egentligt meget rart og høre at der er så mange forskellige meninger smiley

    Jeg gør mig lige nogle seriøse overvejelser omkring telepati / healing - tænker at så kan hun et eller andet sted selv få lov at vælge om hun har overskud til en flytning (man må gerne være mistroisk, jeg har brugt healer flere gange både til fysiske og psykiske skavanker og hun har altid reageret utrolig positivt på disse behandlinger smiley ).

    Jeg er, som i nok kan høre, virkelig i tænkeboks men vil gerne lige sige at jeg også personligt hælder til et nej. Havde egentligt besluttet at hun ikke skulle på sommergræs i år, men da vores lejere så kom og spurgte om jeg ville have mine hjem over sommeren begyndte jeg altså og at genoverveje tingene. Jeg skal helt klart have mig en snak med min dyrlæge, men jeg hælder helt klart til at de skal blive hvor de er - evt kommer min unghest bare på græs et sted. Det er bare altid rart og høre nogle andre meninger smiley


  • #18   7. mar 2014
    Så fremt hesten ikke skulle flyttes fra sommergræs efter få måneder, ja så ville jeg godt turde flytte den. Det lader til at den måske har reageret på det nye sted hvor der har været mere stresset, gang i den end hvad den har været vant til.

    Hvor løsdrift måske er mere roligt.

    Min egen har været flyttet fem gange siden april måned, det ene af de steder jeg tæller med er et hvor hun stod da jeg overtog hende og havde stået i 5 måneder ca.


  • #19   7. mar 2014 Heste er et flokdyr.
    Vi mennesker "roder" i deres flokke ved at flytte den fra flok til flok, altså fra stald til stald.
    Nogle heste er ret ligeglade, bare der er andre heste, mens andre, som din hoppe, er ret afhængelig af den samme flok.

    Så mit bud er, at hun nok ikke vil reagere så kraftigt igen, efter hvad jeg kan forstå, at du vil flytte hele flokken.


  • #20   7. mar 2014 Krikken: Pt ved jeg ikke hvor længe den skulle stå på sommergræs, det er også en stor del af min overvejelser - kan de stå her i 4-5 måneder måske kunne jeg være mere fristet. Er det kun for ex. 2 måneder skal hun under ingen omstændigheder flyttes smiley

    Ved faktisk heller ikke om det ville være muligt at de blev her bagefter - ved at vores lejere har snakket om at der skal laves bokse og tages opstaldere ind. Så der er lige nu mange overvejelser smiley


  • #21   7. mar 2014 Anette: Tror også det er det aller vigtigste for hende - at flokken er mere eller mindre fast smiley

    Hun er reagerer også altid mere på at jeg tager f.eks. ponyen med på tur end når hun selv skal på tur. Hun er vist meget glad for at have et godt overblik over hendes "bande" smiley


  • #22   7. mar 2014 Har selv en dame, der i hendes unge dage var meget dominerene og vågen.

    "Hesteviskeren" sagde at hun, hesten, tog alt for meget ansvar for flokken end hun kunne klare og det stressede hende.
    Det blev bedere med tiden.

    Du kan nok ikke ændre på hendes personlighed, men aflaste/hjælpe hende ved ikke at skifte flok for tit. Om de står det ene eller ande sted, tror jeg ikke gør den store forskeld.



  • #24   7. mar 2014 Tina: min dyrlæge er med inde over, hun fungerer altså rigtig godt nu - kan ikke se hvorfor hø skulle være bedre, men hun kan ikke tåle det så det kommer helt af sig selv smiley men hun får 20 kg Wrap dagligt (hvis ikke mere), lucerne og mineraler så der er intet stivelse som kan fjernes.

  • #25   7. mar 2014 Annette: sjovt du siger det for jeg har faktisk tænkt på det smiley

  • #26   7. mar 2014 wrap er også et super godt foder mine får det ad libitum uden for og går ude alle lyse timer og boks om natten

  • #28   7. mar 2014 Jeg stoler på at hvis min dyrlæges skøn var at hesten var i fare for mavesår så ville hun sige det til mig - hun er ikke typen som holder igen på informationer eller bekymringer. Da hun var ude for at rense sårene i sommers spurgte jeg også direkte om det var noget hun mente jeg skulle gøre eller få undersøgt og svaret var et nej - jeg skulle holde øje med hende og sørge for at give massere af godt stråfoder så hun kunne tage på igen.

    Og jeg er ganske godt klar over at mange heste har mavesår i dagen Danmark, men jeg vil ikke male fanden på væggen - jeg tøver aldrig med at ringe til dyrlægen hvis jeg er bange for at min hest er syg, men jeg vil simpelthen heller ikke ringe og sige at hesten skal tjekkes for mavesår når den fungerer så fint som den gør nu. Jeg har absolut igen bekymringer for at der skulle være noget med maven - jeg har en arbejdsglad hest med massere af energi.


  • #29   19. mar 2014 I tilfælde af at det har interesse har jeg i dag snakket med min dyrlæge og hun mente at det ville være rigtig godt for hoppen af komme på noget rigtig godt græs over sommeren og at hvis jeg tog resten af flokken med havde jeg gjort det bedste jeg kunne for hendes velfærd. Jeg skulle være meget obs på vitaminer, hun syntes jeg skulle sørge for fri adgang på folden og så selvfølgelig være opmærksom på hende. Stressede hun måtte vi tage den derfra men hun tøvede ikke med og sige at hun syntes at jeg skulle få hesten på græs: hun mente endda at det ville være godt for hende at komme på en stor fold med nærende græs smiley

    Endnu engang tak for alle jeres tilbagemeldninger, det betyder meget at folk gider tage sig tid til at hjælpe smiley


  • #30   20. mar 2014 Velbekomme smiley

    Held og lykke med flytningen

    . Jeg tror også det kommer til at gå godt, og at hun vil nyde en stor fold med masser af græs. smiley


Kommentér på:
Turde du flytte hesten igen?

Annonce