{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Cushings sygdom {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har siden vi fik "Hanna" i 2012, vores oldenborg på snart 20år, undret mig over hendes pels.

Da jeg så hende om vinteren i 2011/2012 var hun meget tynd, langhåret og hun drak ekstrem meget vand og skulle tisse hele tiden. hun havde den sommer haft føl og var ikke rigtig kommet sig ordentlig efter det.

Jeg tænkte simpelthen hun ikke fysisk var kommet sig over føllet og derfor "bare" skulle i bedre foderstand og hun derved ville få det bedre.

vi hentede hende så i sep. 2012 og her havde hun endnu ikke tabt al vinterpelsen.

nu har jeg så fået af vide hun muligvis har Cushings sygdom. (der er ikke taget blodprøve)

Jeg vil bare gerne høre om nogen kan dele deres erfaringer med det, og hesten chance for at have en godt liv fremadrettet.

Hun er i dag i sund foder tilstand, gode hove og over-drikker ikke, men hun har stadig symptomerne i pelsen og hu kan simpelhen ikke fælle den eller komme af med varmen. en halvtimes skridt tur og hun er hvid af sved.

de har fri adgang til grov stråfoder ca. 14 timer om dagen på folden og får derudover kun vitaminer/mineral tilskud, - så i forhold til kost skulle hun ikke være udsat for sukkersyge og de bivirkninger der kunne være der.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cushings sygdom
  • #1   9. mar 2014 Cushings syndrom er meget mere udbredt end man regner med - mange flere ældre heste har denne stofskiftelidelse end antaget. Måske netop fordi, langt de fleste lever en godt og ordentligt liv med sygdommen ubehandlet, HVIS deres mennesker ellers sørger for at holde dem med sund foder, masser af fold og motionsmulighed og kærlig pleje og omsorg.

Min gamle selskabspony på godt 25 år har de klassiske symptomer som svært ved af fælde vinterpels af og øget tørst. Jeg har dog valgt, at så længe hun er glad, frisk og har lyst til at være med i hverdagen, så skal hun ikke igennem en masse undersøgelse og behandling. Jeg sørger bare for at fodre så stivelsesfrit som muligt og med masser af grovfoder, og så klipper jeg hendes resterende vinterpels, som hun ikke fælder af. Hun er naturligvis med de andre heste på fold HVER dag alle de lyse timer, og får da rørt sig en del - ellers ikke noget. Sådan har det været en flere år, og ponyen er stadig glad og frisk på livet uden mèn eller problemer i øvrigt.

• #2   9. mar 2014 Ja tror hun er ramt i et mildt tilfælde også nemlig. Hun ser faktisk bedre ud i dag end for to år siden. Vil bare ikke holde hende ", i live" hvis hun faktisk ikke har det godt, også selvom hun er glad og frisk hver dag og gerne vil motioneres. Men dit svar giver mig mindre bekymring smiley

• #3   9. mar 2014 Jeg er så også blevet informeret om nu for lidt siden at hun har udviklet symptomerne på den vilde vinterpels de sidste par år. Ca siden hun var 16. Så det er ikke noget genetisk men højst sandsynlig symptomer på alderdom og muligvis denne sygdom

Kommentér på:
Cushings sygdom

Annonce