{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.753 visninger | Oprettet:

"Trods alderen" {{forumTopicSubject}}

Hmm…. Selvom jeg ikke har troet voldsomt meget på det, spørger jeg nu alligevel ind til andres erfaringer.

Jeg har en 6 års - han bliver 7 til september.
Jeg fik ham for 1,5 års tid siden. Han blev tilredet som 3 års, og havde gået lidt ture efter tilridning .Så det var først da jeg fik ham vi gik sådan for alvor igang. Han nåede at komme op og springe noget LB højde til træning, og kunne gå en lille LC i dressur. Kunne rides på tur alene og med andre, trafiksikker - og ikke hesten der stak af hvis han blev bange.
^Så alt i alt, en bund stabil og rolig hest til trods for hans alder. Skønt!

For 3 ugers tid siden havde jeg så en pige ude og prøve ham i forbindelse med part. Det var anden gang hun var ude. Første gang havde vi begge redet ham uden problemer, her anden gang ville hun så gerne ride ham uden jeg havde været oppe. Hun når en halv omgang på ham, så springer han i vejret med alle 4 ben i luften - bukker hende af, og fortsætter med at bukke rundt i ridehallen 3-4 omgange. En opførsel jeg aldrig har set - eller forestillet mig fra ham! Dagen efter rider jeg ham så hvor jeg får den samme tur.
Begynder at gå lidt ture i skoven med ham, hvor han hidser sig op og vi opgiver lidt da han bliver farlig at gå med - løb mig ned, stejler, bukker, stikker af.

Min kæreste tilbyder så at gå med i skoven, hvor jeg rider og han har hyppen i træktov. Jeg må hoppe af efter 500 meter fordi han stejler lodret.
Blev lidt bekymret for det var pga sadel. Så havde sadelmager ude, som sagde god for begge mine sadler. Tænkte så det måske var smerter pga. rytter, så longere ham - men han får stadig sine udbrud - og dem har han aldrig fået i longe før.

Her tilkalder jeg så dyrlæge, som intet finder. Ren i bøjeprøve, ren i røntgen (både ben, ryg og nakke). Får så en osteopat/fys ud og kigge, hvis det er pga muskelømheder, og jo, han er da lidt små spændt her og der, men ikke noget der burde give en SÅ voldsom reaktion….
Han har så haft ride fri i 14 dage, hvor jeg kun har måtte longere, gå ture og have ham på skridtbånd. Men han er stadig meget "på dupperne" hele tiden, og teer sig over ting han aldrig før har været bange for - så sent som i dag blev han bange for en pose gulerødder, som står ved siden af hans boks, og som har stået der i….. 10 dage.

Havde selv lidt tænkt at reaktionen godt kunne komme pga. foråret - men sidste forår var der absolut ingenting. Han er en hest der nemt har kunne stå i 3 uger og så bare ride tur uden problem.
Snakker så med lidt forskellige fra stalden og veninder, som alle nævner at han måske er kommet i trods-alderen og skal teste hvor grænserne går. Nu har jeg selv kun haft 8+ års heste førhen, og de fleste mente at det var 6 års alderen, at de kom i trods-alderen….

Jeg er virkelig bare på bar bund efterhånden. Hesten er tjekket i hoved og r*v af dyrlæge, osteopat og smed, hvor ingen har fundet en direkte årsag til problemet.
Ostepaten kommer igen imorgen og tjekker ham igennem, og der finder jeg så ud af om jeg må ride ham igen, eller om han skal have rytter fri lidt længere.
Overvejede så at smide min dressur underviser op, for om hun måske kunne mærke om det var pga. smerter eller om han bare er en stor lort og laver ballade. Jeg ville rigtig gerne selv - problemet er bare at jeg for snart 4 år siden brækkede ryggen, og har lidt svært ved at klare for mange fald og styrt uden at være sengeliggende i flere uger efter.

Det sted han er opstaldet har han stået i 1,5 måneds tid nu, og det var først efter et par uger han begyndte at bukke/stejle med rytter. Jeg har redet dressur og været i skoven på ham på nuværende opstaldningssted.

Så er der andre herinde, hvis heste har ændret adfærd sådan fra den ene dag til den anden, hvor det sådan er trænet væk - eller gået lidt i sig selv igen?

Lige til info får han havre - og det er han vant til at få og har fået før, uden at han er blevet skør af det, så det er vi overbeviste om ikke har nogen betydning. Han er på fold hver dag, og er dækket ind med vitaminer og mineraler. Får derudover wraphø ad libitum.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Trods alderen"
  • #2   9. mar 2014
    Jeg havde nok også fået et andet syn på af fx en af de der bliver nævnt. De er super gode til adfærd generelt.

    Men jeg er også en af de der hippier der ikke tror på at trodsalderen findes ;o). Min havde gået fint på banen i 1-2 måneder, pludselig begyndte hun og bukke, sparke ud, slå med hovedet, piske med halen og blev hun presset helt så stejle.
    Fik fys ud og hun blev rettet, stadig ikke bedre. Alt imens var hun fin på tur.
    Det har vist sig at hun bare ikke har brudt sig om banens bund som var flis, eftersom der intet er nu vi er flyttet til et sted med alm. bund.

    Nå; summasumarum jeg ville undre mig hvis hesten begyndte pludseligt ;o).

    Har hesten ændret foder? Magnsium mangel kan give en overnervøs hest blandt andet, eller som Pip nævner så kan heste også få seperationsangst selvom de før ikke var det.


  • #3   9. mar 2014 Han er "teenager" og prøver grænser af. Er ikke helt sikker men alligevel smiley

  • #4   9. mar 2014 Pipfuglen - jeg har altid kunne ride ham alene på tur, uden problemer overhovedet. Og det har jeg også gjort på nuværende opstaldningssted, hvor jeg har redet ham i skoven. Så hans udbrud i skoven, er først kommet efter han har fået kastet mig af i ridehallen.
    Jeg ved ikke om hende der prøvede ham der slap presset.
    Men jeg selv var meget over ham, og fangede ham en del gange i at ligge an til det - det der har været så svært er at de lige pludselig kommet, sådan ud af ingenting. Og når han så springer med alle 4 ben i vejret, krymmer ryggen og fyre et buk af - så er det umuligt at holde sig på - det umuligt for mig i hvert fald smiley

    Altså han er en hest der har været nem i alle situationer. Og jeg har udsat ham for en del ting efterhånden, for at finde ud af hvad han finder sig i - og har endnu ikke fundet noget han har sagt fra overfor. Er han blevet bange for noget på tur, har han prustet sig op og listet forbi. Nu pruster han sig op, bukker - stejler, tager biddet og løber forbi… han glemmer så bare at stoppe igen…

    Sidst der var foderskifte var i december, dette foregik stille og roligt uden problem. Og han får faktisk magnesium ved siden af, men dette har han fået i en længere periode, så det ville undre mig hvis han var i underskud af det :o)


  • #6   9. mar 2014 Det var opvarmning han kastede hende af i. Altså hun havde skridtet en halv runde for lange tøjler, hvor han bare har gået og tullet rundt på hovslaget. Så hun har virkelig skulle fucke godt og grundigt op i det, hvis hun har pirret ham til et så vildt buk - han fortsatte jo med buk rundt i hallen flere omgange efter hun var faldet af.
    Og tvivler jeg lidt på, da hun selv red M klasser i dressur….

    Altså jeg har bare altid stået med den her stille, rolige og bund stabile hest, som fra den ene dag til den anden virker som en hest der aldrig har haft rytter på ryggen før, eller set nogen som helst på den anden side af boksen. Han har aldrig bukket eller stejlet før - han har dog godt kunne lave lidt små hop når han er blevet ivrig - men synes bare der er enorm stor forskel på at han rejser sig 10 cm over jorden, til at han står lodret…..

    Men vil da prøve at skrive til Susan, og se om hun kan hjælpe smiley


  • #7   9. mar 2014 har i tjekket tænderne (måske jeg har overset den oplysning)

  • #8   9. mar 2014 Nej det havde jeg ikke lige skrevet med.
    Han fik ordnet tænder for 2 måneder siden


  • #9   9. mar 2014
    Tror det er bedre at få en af BBH instruktørene ud, så de kan se problemer og tage udgangspunkt i det :o).


  • #11   9. mar 2014 Jeg ved godt du skriver den er tjekket, men dyrlæger er jo kun mennesker og kan overse ting, for synes det lyder som en hest der har ondt.. Men ellers ville jeg også få en ud der kunne se om det er noget forvirring, fx en BBH instruktør som der nævnes

  • #12   9. mar 2014 Jeg er også med de andre og siger en BBH-instrøkter, allerhelst Susan herself smiley



  • #13   10. mar 2014 Heste begynder ikke bare at udvise sådan en adfærd uden grund.
    Jeg tænker kissing spines? Både udfra hestens måde at agere på, alderen og at den er tjekket for alt muligt andet. Det kan naturligvis være smerter alle mulige andre steder, men eftersom hesten er tjekket af dyrlæge, ville jeg vælge at få den i røntgen.
    Smerte-heste (og stressede eller gamle heste) har ofte dybe hulninger over øjnene. Har den det, indikerer det med stor sandsynlighed, at hesten har smerter.


  • #14   10. mar 2014 Jeanne N: kopire lige min egen tekst "Ren i bøjeprøve, ren i røntgen (både ben, ryg og nakke)."
    Så røntegen har han været igennem


  • #15   10. mar 2014 Hvad med sædstrengsfibrose? Det er en diagnose som mange dyrlæger overser, selvom det kan være meget smertefuld.
    http://www.hestepraksis.com/saedstrengsadherance

    Og lige en anden tanke ang. havren. Heste stopper med at vokse ca. i 6 års alderen. Så nu hvor han ikke skal bruge energi på at vokse mere, kan det jo godt være han er mere påvirket af det. I kan jo rimeligt nemt pille havren fra ham i en tid bare for at se om det gør nogen forskel.


  • #16   10. mar 2014 Sig B - har faktisk snakket med et par stykker omkring sædstrengsfibrose. Hvis osteopaten ikke finder noget vildt på ham i dag, som kan være årsag til hans udbrud, kommer han en lille tur forbi dyrlægen for at tjekke det.

    Han får stort set ingen havre. Han får lige nu ca 1,5 kg fordelt ud over 4 måltider.
    Men kunne godt være jeg skulle tage havren helt fra ham, og se om det er årsagen, eller en del af den


  • #17   10. mar 2014
    Prøv, det er ihvertfald en billig løsning så og sige hvis det bare er det :o).


Kommentér på:
"Trods alderen"

Annonce