{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Prøver hun mig bare af??? {{forumTopicSubject}}

Ja min hest har jo i mine øjne og alle andres øjne været alt alt for nem...



første gang med udstyr havde hun også rytter på... hun er aldrig blevet redet i longe, og har ALDRIG så meget som forsøgt at smide mig af...



Mange har så sagt til mig, at den LETTE tid bare IKKE kan blive ved og ved.. på et tidspunkt MÅ hun da prøve mig af???



Det er bare ikke kommet endnu... (jeg tilred hende som 3½ års, hun gik det første år som skovturs hest, og kom først på ridebane juni sidste år)



Og det har roligt gået langsomt fremad hele tiden.... ISÆR i springningen.. og der går det stadig voldsomt fremad...



Men det sidste uges tid - 1½ uges tid har det været et HELVED at træne dressur på hende..



Hun spænder sig op.. bliver hidsig.. og nægter at samarbejde...



Men hvis jeg så springer lidt på hende, iiiih så er hun jo sød (i springningen)..



hvis jeg så rider op på dressur bane igen, så spænder hun igen og bliver gal...



Er det muligt at hun "bare" er nået til trods alderen?? og kun prøver mig af i dressuren, fordi det er der hun keder sig mest???



For at være på den HELT sikre side.. så kommer sadelmageren i morgen..



og uddannet massør kommer på onsdag...



Hvad mere kan jeg gøre?? hun er ikke øm i ryggen, eller i benene..



hvis hun var øm ville hun vel heller ikke velvilligt apringe fra 80-130 cm???


Kommentarer på:  Prøver hun mig bare af???
  • #1   23. jul 2007 Nej, hvis hun var øm ville hun nok ikke springe så højt :b
    Hobit kan også være sådan, og jeg tror bare I er kommet til det punkt hvor hun skal prøve dig af. Jeg tror at alle "par" sskal igennem denne fase, for at komme videre. Hun skal nok lige have helt på plads hvem det er der bestemmer.


  • #2   23. jul 2007 Og når jeg så sætter hende på plads begynder jeg at hyle fordi jeg får dårlig samvittighed smiley

  • #3   23. jul 2007 tjah det kan godt ske..

    men sidste gang jeg red tur var hun så hidsig at hun trippede hele turen.. og det gider jeg ikke


  • #4   23. jul 2007 Du er nød til at sætte hende på plads, om du vil det eller ej :b Selvfølgelig kun hvis det er fordi hun vil prøve dig af.

  • #5   23. jul 2007 Men hvordan sætter jeg hende på plads, uden hun bliver mere hidsig???

    de andre dage har jeg ikke kunne styre mit temperement, og er "kommet" til at rykke hende i munden, og sparke hende... tog igår spore på (men sparkede ikke med dem, dem prikker jeg kun med)..

    hun vil bare ikke slappe af når hun først er oppe og ringe...

    men hvis jeg så rider ind og tager et par "pep spring" som jeg kalder dem, så er hun blid som et lam (render lidt stærkt, men er ikke hidsig mere)


  • #6   23. jul 2007 Måske er hun træt af det det blive unge heste hurtigt måske syntes hun bare spring er sjovere og mere udfordrende smiley

  • #8   23. jul 2007 Jeg vil ikke holde mig langt fra springningen, da det er noget af det hun holder aller mest af.. og så skal hun have lov til det en gang ugenligt (også fordi jeg regner med at skulle til danske bank cup i september)

    idag da jeg red hende var hun RIGTIG træls til at starte med... men jeg bevarede sådan ca roen, og til sidst gik hun faktisk okay.. og begyndte at ligge ryggen godt til og bruge sig godt


  • #10   23. jul 2007 Hmmm... jeg tror den er begyndt at trodse dig... den er blevet betydelig stærkere nu hvor den har været ridning.. så lige pludselig kan der sker ændringer... Men det vigtigste er at du holder kontrollen over dig selv... også selvom det er hunde svært.. man er nødt til at slå koldt vand i blodet.. og sørge for at sidde roligt og afslappet på hesten.. sidder du selv og bliver anspændt gør din hest det samme.. det sker ret hurtigt sådan noget.. smiley

    Men mit bud kunne være... at du indtil vidre træner med den 20/30 min om dagen.. nu ved jeg ikke hvor længe du rider den... men prøv så vidt det er muligt.. få en god oplevelse med den... slut af med noget godt på den..

    hvis den ligger der fint.. i måske 15 mins tid.. så klap den og skridt den af.. der er ingen grund til at kæmpe vider med den, hvis den har gjort et fint stykke arbejde, også kan du arbejde vider i takt med den selv føler det er sjovt.. træningen skal ikke være en træls ting for nogen af jer..

    Starter den derimod med at skabe sig.. og hidsige sig op.. så gør du gangske enkelt det du laver tempo skift... hele tiden frem og tilbage.. frem og tilbage... lave halveparadere hele tiden.. helparadere... så du får den til at tænke på noget andet... lave en masse overgange.. fra skridt til trav.. sådan så den hele tiden bliver aktiveret... så begynder den på et tidspunkt at slappe af.. hvis den slapper mest af i skridten... så traver du feks bare en runde også ned i trav.. og få den i ro.. også øger du det.. smiley

    kan godt være svært.. smiley

    jeg har en hoppe, der også ind imellem godt kan lide at spænde op... og det kan være pisse irreterende.. men det nytter ikke at hidsige sig op.. det gør bare hesten endnu mere dum...:) det er den måde jeg træner med min hoppe, hvis hun lige har en dum dag.. smiley


  • #11   23. jul 2007 det lyder for mig en hest der er TRÆT at det den plejer at lave. hvad med at lave din træning total om? og byde hende noget der gør hun bliver glad igen. ikke kun for spring, men også for andet

  • #12   23. jul 2007 måske er hun i brunst..?

  • #13   23. jul 2007
    Team Damgård.. Stine..:) .
    dejlig beskrivelse/råd du kom med der....

    Altså flere gange om ugen skridter jeg hende til, 15 minutter i skoven... og rider så op på banen og træner...

    Hvis jeg træner for meget tempo skift, bliver hun mere hidsig..

    idag red jeg for eks ikke ret meget glop, fordi jeg ikke kunne få hende til at slappe af i galoppen...

    men der til sidst hvor hun var sød.. der red jeg lige hurtigt et LX dressur program.. og slut...

    så jeg fik stoppet da hun var sød.. og klappede hende meget...

    Jeg klapper hende ikke uner ridningen, da jeg så kommer ud af balance. men jeg roser hende mundtligt når hun er dygtig... og "skælder" ud ved at sige "isabellaaaaaa" når hun er strid he he


  • #14   23. jul 2007
    Trine C
    Hvad skal jeg ændre i min træning?? jeg "tør" næsten ikke ride tur på hende... fordi hun var så hidsig sidste gang.. og jeg blev så voldsom overfor hende.. og vil ikke have den skyldfølelse igen...

    Longere kan jeg jo heller ikke gøre hver dag...

    løs springe er umuligt der hvor hun står, for hun springer over barrieren på banen i stedet for...


  • #15   23. jul 2007 Det faktum , at hesten opfører sig pænt alle andre steder end på dressurbanen må vidne om at der ikke er noget i vejen med den fysisk . Men måske kan det have noget at gøre med at du rider på en anden måde i dressuren , gør noget som måske er ubehageligt for den ? JEg synes i hvert fald ikke du skal begynde at straffe hesten før du helt har sikret dig at den ikke har smerter . Derefter bør du få en underviser til at hjælpe dig med at "sætte den på plads" .

  • #16   23. jul 2007 Allerførst vil jeg sige jeg synes det er rigtig flot og fornuftigt du har tilkaldt sadelmager og massør!
    dernæst vil jeg foreslå dig at få tjekket tænder.
    Hendes "symptomer" er meget lig dem men gamle fuldblod viste, han spændte voldsomt op , især ved bøjning og skift nedad i tempo, her kunne han endda finde på at gå i vejret... det viste sig så han havde ret voldsomme tandspidser og en ulvetand!
    Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden hun har fået ordnet tænder?
    Ellers er jeg fast tilhænger af at heste kun udviser den adfærd som de har fået noget ud af... jeg tror på at for heste findes der adfærd der belønner sig og adfærd der ikke lønner sig, tager vi den operante indlæring i brug kan vi sige at al adfærd har konsekvnser... det er hvordan vi som ryttere tackler adfærden der har indflydelse på hvordan den udvikler sig.
    Så jeg ville allerførst lige tjekke mine meget nødvendige funktioner: stoppet, bakket, fremad signalet, vig for tryk, stå stille, forståelse af tøjlen både den direkte og indirekte. Disse ting skal kunne opnås med et meget let signal, kan de ikke det er grundlaget for vores træning ikke komplet og jeg ville strate her.
    Går det imidlertid fint ville jeg sætte mig og analysere grundigt i hvilke situationer det sker, hvad jeg gjorde, hvordan min sindsstemning var, og hvordan alt dettte påvirkede hestens adfærd, blev det bedre eller værre?
    hvis der er gået en uge uden bedring må der et eller andet sted være sket en fejl, måske kom du til at give efter mens hesten trak frem i tøjlen, slap dit tryk selvom hesten ikke veg for benet osv.... herved har hesten forstået det sådan at hun gjorde det rigtige.
    hvis hun ingen smerter har i muskler, tænder, ryg eller ben og din sadel ligger korrekt er mit bud at der er signalforvirring, hun bliver "trodsig" (hvis man kan kalde det det) fordi hun bliver frustreret...
    er I begyndt på nye øvelser?
    dernæst ville jeg påbegnde noget arbejde fra jorden, både for at opnå bedre kontrol over hendes krop og for at få styr på hendes hidsighed p tur og bane.
    har hun fin balance, smidighed, styrke og bæring?
    Jeg tror på "trods" skyldes forvirring over signalerne, smerter eller forkert tacklet adfærd, heste kan ikke føle trods på samme måde som os, det ville kræve man kunne udføre en overlagt handling hvilket kræver tilstedeværelsen af neocortex i hjernen og det har hesten som bekendt ikke...
    så er sikker på der findes en god løsning for dig og din fine hyp smiley


  • #17   23. jul 2007 jeg HAR en dressur underviser (som dog lige har været væk 3 uger på torsdag)...

    Jeg har ikke fået dressur undervisning så forfærdentligt længe...

    og har siden jeg er begyndt undervisning, fået besked på at ændre min ridnig..

    det har været meget TAKT jeg har redet.. og har næsten lige fået kæresten til at filme mig. og der kunne jeg se hun stivnede i sin bagpart når jeg rider den takt underviseren vil have mig til.. så idag har jeg valgt at skide på takten, og valgt at lade hende have hendes naturlige rytme


  • #18   23. jul 2007 tænder blev ordnet for 4-5 måneder siden.. de 2 gange jeg har fået ordnet tænder på hende har der intet været at komme efter.. dog fik hun fjernet 2 fireårs tænder og en ulvetand sidst....


    det kan godt ske det er signal forvirring... men det forstår jeg bare ikke helt det er.. når jeg nu har fpet mere rolige ænder end før..

    jeg vil gerne indrømme at jeg før "savede/pillede hende ned... hvilket jeg ikke er så slem til mere


  • #19   23. jul 2007 Hmm puhha.. ja det kan være svært med de heste...

    Hmmm hvad så hvis du laver overgange... bliver den også hidsig af det?? for så bare vent med temposkift til den kan klare det.. også bruge overgange.. til at få den til at slappe af.. smiley men uha hvor jeg kender det fra min hoppe hehe.. smiley Hun er dog slet ikke så ophidsiget nu som hun var førhen... men spænde op gør hun stadig ind imellem..

    men så for jeg lagt flere løsgørende øvelser ind.. og laver overgange.. smiley men altså der er ikke andet for end at arbejde vidre.. smiley

    men ja pas endelig på med at sidde og save den i munden.. det kan også være med til at ophidsige hende endnu mere.. og gør bare at den bliver urolig i hovedet.. og det er bestemt heller ikke rart for din hest. smiley

    så sørg for at sidde stille med dine hænder.. støt den på din udvendige tøjle.. og arbejde forsigtig med din indvendige tøjle.. og for den rundet for dit indvendige ben.. så kommer det stille og roligt..:)


  • #20   23. jul 2007 hvordan laver man løsgørende øvelser?


  • #21   23. jul 2007 Jeg ville bruge springningen som en form for beløning for hende - når hun har gjort noget godt, så lad hende tage et par spring, inden du skridter hende helt af. Husk at rose hende, når hun gør det rigtige du beder hende om, også når hun kun er tæt på. Det er meget vigtigt, for ellers vil hun løbe surt i det med dressuren - men det synes jeg mange heste gør på et tidspunkt...

    Prøv en dag at skridte rundt på dressurbanen og lave nogle øvelser med hende, gerne smage på nogle nye øvelser. Man behøver ikke nødvendigvis at trave og galoppere fordi man er på en bane.. smiley Jeg skridter nu mange ture, da jeg pt desværre ikke har nogen bane at ride på, men jeg har før hen blot skridtet rundt på banen med Twille, fordi han skrittede imod mig, når jeg red i trav - galop ville han slet ikke! He he, det var virkelig en by i Rusland! Men det har hjulpet meget på ham, blot en gang i mellem at skridte rundt og lave lidt øvelser, dygtiggøre sig i kendte øvelser og smage lidt på nogle nye.

    Husk rosen!! God fornøjelse :o)


  • #22   24. jul 2007 Sandie L.. Det er såsom versadere/kontraversadere... traverser.. og volter.. 8 taller... slangegange.. og sådan nogle ting.. så man kan komme rundt med hesten, og få den gjort mere afslappet.. det plejer at gå ind og virker på hesten, da den jo er nødt til at tænke sig om hvad der bliver forlangt af den... smiley

  • #23   25. jul 2007 Signalforvirringen har ikke så meget med dine hænder at gøre men mere med indlæringen af signalerne og forståelsen af disse.

    Nu da din ridning er ændret så markant passer det hele jo godt med at muskelsmerterne er opstået i lænden hvor hun stiver sig. Det går videre op i ryg, hals og nakke.
    jeg tror du skal lave løsgørende og styrkende øvelser og opbygge hendes muskulatur, hun skal bygges op til at kunne bære sig og gå i takt...
    held og lykke med det hele smiley


  • #24   25. jul 2007 ps - selvfølgelig betyder roen i dine hænder at grundlaget for bedre forståelse af signalerne er forbedret, men selve signalforvirringen opstår som regel grundet manglede eller ukonsekvent eftergivning.

Kommentér på:
Prøver hun mig bare af???

Annonce