{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Hård beslutning - aflivning, videresalg, beholde? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg er i en kæmpe krise lige nu, hvor jeg virkelig har brug for lidt objektive synspunkter.
Sagen er således: Jeg har siden efteråret 2011 lånt en hest, som jeg i perioden har tilredet. Jeg er rigtig glad for ham, og ejeren stiller mig her for et par måneder siden et ultimatum: Enten skal jeg overtage hesten (gratis), eller også skal den sælges.
Jeg hælder imidlertid mest til at beholde den, men inden jeg når at beslutte mig, bliver den halt. Det viser sig desværre at være en belastning i gaffelbånds-hæftningen i et forben. Dyrlægen giver ham 50% chance for at blive ridehest, hvis jeg påbegynder en behandling. Han har ikke umiddelbart smerter ved at stå i boks og gå på fold.

Sagen er den, at jeg ikke er sikker på, at hesten ville kunne holde til de ambitioner, jeg har. Hvis jeg vælger at aflevere hesten tilbage til ejeren, bliver den aflivet.
Jeg har umiddelbart 3 muligheder:
Sende den tilbage til ejer = aflivning
Beholde den og håbe på, at den bliver i orden igen
Prøve på at sælge den videre

Jeg har umiddelbart svært ved at byde den at skulle stå i boksro i ubestemt tid, da det er en yderst energisk hest, som, hvis jeg blot udelader ridning i en uge, bliver meget svær at håndtere, også bare i stalden. Lige nu har han stået stille i 5 uger og hver dag været på enefold, men alligevel nægter flere og flere at trække ham til og fra fold, fordi han er helt ustyrlig.
Det vil altså umiddelbart ikke være en ideel løsning for ham, at give ham boksro, som helingen kræver.
Dertil kommer også pengene for behandling + opstaldning (1800 pr. md.) i den ubestemte tid, han skal stå still mod den 50 % chance for, at han bliver ok igen.

Videresalg er selvfølgelig en mulighed, men med den skade ser det noget sort ud som jeg ser det, selv hvis det heler helt, idet han er en meget speciel hest, som jeg frygter ville ende som kastebold. Heler det ikke, og må han kun bruges let, er hesten ikke den slags hest, der kan stå i 3 dage og så ride en tur på - han skal holdes igang, og han er heller ikke en ideel turhest, og kræver en noget rutineret rytter.

Aflivning er for mig at se på en måde det bedste, men jeg har svært ved at forsvare over for mig selv at aflive en hest, der ikke har smerter på folden og som måske kan blive rask.

Hesten har i den periode jeg har redet den været syg eller stået stille et utal af gange af forskellige årsager - bl.a. hoste hver vinter, hvilket også er gældende lige nu.

Hvad siger I umiddelbart?


Håber det er til at læse, og at der er nogen, der vil give sin mening til kende!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hård beslutning - aflivning, videresalg, beholde?
  • #1   11. mar 2014 Jeg må indrømme at jeg klart ville aflive. Jeg tror du har helt ret i at han nemt bliver kastebold, hvis han er så speciel, samt han ikke lyder til at trives som foldbums.

    Kort sagt - En død hest lider ikke smiley


  • #2   11. mar 2014 Tak for svaret - det er bare svært at skulle tage en beslutning om at aflive den, når den ikke har smerter generelt, men på den anden side ville jeg have svært ved at have en hest, som kun muligvis ville kunne holde til det, jeg gerne vil. Dyrlægen siger, at den måske kan holde til at springe, men at der selvfølgelig er større chance for tilbagefald ved springning, fordi belastningen er større.

  • #3   11. mar 2014 min pony har også lige nu en gaffelbåndsskade og den var være end vi umiddelbart troede men nu går det rigtig godt igen
    det kan du jo også være heldig at det sker for dig men hvis han er så speciel som han lyder ville det nok være mest realistisk at aflive det kommer også an på om du har penge og hvordan dit forhold til hesten er !


  • #4   11. mar 2014 Har selv en hest som står med en alvorlig gaffelbåndsskade, dog i bagbenet. Det har været en utrolig dyr omgang og han er pt indlagt og skal her en af dagene i fuld narkose og skal ha lavet en MR scanning ( tror jeg det hed) Fordi der ikke var nogen bedring at se på benet på den alm. Scanning. I alt når regningen for den her omgang skal betales er jeg oppe på 28.000kr jeg har måtte gå af med pga skaden. Og chancerne for at han kommer sig er ret små.

    Så ud fra min egen erfaring så ville jeg nok aflevere hesten tilbage.


  • #5   11. mar 2014 Men selv hvis det heler, vil risikoen for tilbagefald værre noget større, og det bekymrer mig - jeg vil gerne spring en gang i ugen med stævner engang imellem, og jeg tvivler på, at det er en god idé efter sådan en skade...

  • #6   11. mar 2014 Uhh.. Det er lidt et dilemma du er havnet i der..
    Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at sælge den, af frygt for at den ender som kastebold, som du selv er inde på, eller at ny ejer ikke tager hensyn til skaden - så hellere aflive - en død hest lider ikke smiley
    Til gengæld vil jeg også have det skidt med, at aflive en hest der ikke har smerter på fold osv., men omvendt vil jeg også have dårlig samvittighed over ikke at kunne give den et værdig liv, hvis det ender med at den må stå på boks, indtil jeg selv kan lukke den ud, fordi andre ikke vil håndtere den.
    Så medmindre jeg kunne finde en løsning med hensyn til boks/fold (evt. flytte hesten, eller selv lukke den ind og ud), så ville jeg nok mene det ville være mest fair overfor hesten at aflive?


  • #7   12. mar 2014 Jeg ville beholde, og tage genoptræningen. Ja der kun 50 chance men det dig stadig højt. Og ved en ellers sund og rask hest, hvorfor skulle den så ikke komme sig! Piver du over opstaldning så find et billigere sted det næste halve år. Ville ikke sælge en hest, der står overfor de her ting. Tror heller ikke nogle vil betale for det. Men er man glad for hesten, så syntes jeg man bør tage det sure med det søde. Aflive kan man altid. Men man kan ikke fortryde hvis man først har aflivet.

  • #8   12. mar 2014 vend det om. Du får hesten gratis, ja den koster i dyrlæge, men prøv at find noget billigere opstaldning, når den nu alligevel står stille.
    Måske en anden opstaldning ville være bedre også nu hvor den har problemer med hoste.

    jeg er også modstander af aflivning, når det drejer sig om heste/dyr som ikke har smerter.

    ja skaden kan bryde op igen. Men den kan også lade være. og så har du fået dig en billig hest. man skal ikke altid se negativt på tingene.

    for et par år siden fik min den ene kat lymfekræft. Dyrlægen sagde 3 mdr tilbage. Så jeg prøvede en homopatisk dyrlæge (lise bang hansen), og katten fik faktisk 1½ år i stedet for 3 mdr.
    nogen gange skal man bare tage en change

    syntes nu lige at jeg har læst et sted at dressur faktisk er mere overbelastede for hestens ben, end spring er.


  • #9   12. mar 2014 Her har vi forskellige synspunkter. Nej jeg ville aldrig sælge en hest med en skade. Og nej jeg ville aldrig aflive den, med mindrer det bliver sagt der ikke er noget håb, og at den ville gå med smerter resten af livet. Jeg måtte for et halvt år siden sige farvel til min soulmate. Hun fik en gaffelbåndsskade i bagbenet. Hun fik lagt celler ind, og skulle bare nyde livet. Men 5 mdr efter trådte hun forkert. Skaden blev megt værer. Hun var på smerte- stillende i mange uger. Kunne næsten ikke gå eller dreje sig. Når hun sulle rejse sig var det meget smertefuld at se. Hun fik lov at sove ind den 4 sep. Jeg havde gjort alt jeg kunne for hende. Men llide det skulle hun ikke. Jeg ville bestemt lade den få den tid der skal til. Og age den derfra. Ja det er dyrt at have hest. Menjeg syntes man skylder dem en chance.

  • #10   12. mar 2014
    Ville smide den i løsdrift et års tid og se om det giver nogen bedring - så er problemet med at trække til og fra fold også løst. Også må hesten bevæge sig det den nu gør når den ikke er på ene fold.


  • #11   12. mar 2014 Boksro er albsolut ikke påkrævet for heling, tværtimod.. No improvement without movement.. Udfordringen er derimod at finde en egnet fold, da mudder ikke duer til sådan nogen heste..
    Jeg ville også lade den gå på døgnfold/løsdrift et forholdsvis mudderfrit sted i min. 8 måneder og så er jeg mere end overbevist om at hesten har mere end 50 % chance for at blive ridehest.. 50 % er ikke noget jeg bare ville aflive for, uden at give en chance..
    Min hoppe fik for 4-5 år siden en skade og dyrlægen sagde "ingen chance for at hun nogensinde får rytter på ryggen igen".. Hesten bliver 23 i år, og har været redet både i dressur og tur senere.. Jeg tror endda vi har sprunget på hende også efter skaden..


  • #12   12. mar 2014 Men hvad så efter de 8 måneder eller hvad det nu er i løsdrift? Hvis den ikke kan imødekomme mine ambitioner, kommer jeg jo til at stå i den samme situation igen; og ærligt talt så ved jeg ikke om jeg vil bruge så lang tid på at vente på en hest, der måske en dag kan bruges, men ikke til det, jeg gerne vil.

    Boksro eller fold på noget lignende 4x4 meter er nu nok eneste løsning fordi den løber rundt på folden, hopper, bukker, stejler selv nu, hvor den går på enefold.


Kommentér på:
Hård beslutning - aflivning, videresalg, beholde?

Annonce