Tæt på at ende galt - forbygge, hvordan? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg var ude på en super dejlig 3,5 times tur i skoven her idag, med masser af galop og en super glad hest
Men, på vejen hjem, ca. 20-30 minutter inden vi kommer ud af skoven går det desværre galt. Vi kommer i rolig galop, og der er et af de der uundgåelige mudrede stykker foran os som der jo altid er på en befærdet ridesti lige efter et regnvejr. Vi ser det dog først ret sent da der er et sving lige inden, og selvfølgelig giver jeg stopsignal til Findus, men han reagerer stor set ikke. Jeg tror han var lidt kuldret for de havde stadig energi til at være kåde da vi kom hjem...
Nå, men jeg tror ikke han så det her mudderstykke, for i hvert fald kommer der et først et lille hop og derefter et forholdsvis stort bukspring (og nej, det var ikke bare et hop) fra ham på vejen over. Jeg er jo på ingen måde forberedt på dette, og har også vægten liggende forkert til et bukspring - jeg var jo ved at stoppe ham. så jeg kommer ud af balance ved hoppet og ender derfor ude foran sadlen (omkring manken) da han bukker. Han bliver skræmt, og får nok også overbalance, så han begynder at løbe hurtigere, mens jeg prøver at stoppe ham (havde fundet balancen så meget som det kunne lade sig gøre, og fanget tøjlen), men desværre går den anden pony også lidt i panik da Findus gør det, så de begynder begge at løbe hurtigere.
Jeg tror Findus fik overbalance (forståeligt nok) og også var skræmt, da han aldrig har trænet rytter på halsen, så han tager hovedet ned mellem forbenene og jeg delvist falder og slipper ham. Da jeg faldt nogenlunde 'korrekt' skete der ikke andet end at jeg fik en let hovedpibe, et flækket neglebånd, en let forstuvet finger, lidt øm skulder og så et lille chok. Jeg faldt af ca. 10-15 sekunder (tror jeg) efter at jeg kom ud over sadlen.
Pigen på den anden pony får efter et stykke dæmpet sin egen hest ned så hun kan stoppe den, og jeg håber selvfølgelig at Findus også stopper, fordi de efterhånden var kommet ret tæt på vejen (og ja, der kører biler), da de begge galoperede afsted. Findus begynder så at trave da den anden pony stopper, og han laver et par cirkler, men så begynder han (til min skræk) At løbe hjemad igen (mod vejen). Dog er der heldigvis to ryttere foran, som får ham stoppet.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad der kunne være sket hvis ikke rytterene foran havde været der. Han kunne jo være løbet ud på vejen, eller bare være løbet væk (indtil han stoppede), men måske kunne han også bare have stoppet og være begyndt at spise.
Det skal lige siges at vi havde galoperet rigtig mange gange 1,5 time inden dette skete og der have ikke været noget tegn på buk eller lignende, til trods for at vi galop havde haft en enkelt fræser op ad en stejl bakke (den kan stort set ikke tages i andet).
Han har lige fået ny saddel, og den ligger perfekt, efter hele turen havde den ikke rykket sig, og han er blevet meget gladere at ride efter vi har fået den - så jeg tror i hvert fald ikke den er problemet.
Han er heller ikke den type der løber langt efter at være blevet bange, som regel kun et par meter, så derfor blev jeg jo også rigtig overrasket og bange da han løb så langt (for han løb langt).
Er det bare sådan noget der nu engang sker engang imellem, eller kan i finde en grund?
Og hvis det er, er der så noget man kan gøre for at det ikke sker igen? Jeg tænker sådan noget med at træne at rytteren faktisk kommer ud på halsen (så han ikke går i panik), og hvis dette er en mulighed, hvordan kan man så eventuelt gøre det?
nov 2011
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 62
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
okt 2013
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 30 Svar: 106
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Jeg har også prøvet flere lignende ting, hvor man ikke rigtig kunne have gjort noget anderledes. Det jeg tænker I kunne gøre anderledes, er at tage ned i skridt når I rider et sted med dårlig sigtbarhed - fx hjørner/sving.
Og så selvfølgelig vænne hesten til, at man sidder foran sadlen. :o)
Godt at der ikke skete mere. :o)
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Og mange tak for jeres svar, jeg vil snakke med ejeren om det, og så begynde at træne det.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 425 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.020
Men vil sige, det er heller ikke gennemtænkt af dig og din veninde at galopere om hjørner, regner med at det er en skov som "mange" ryttere benytter sig af?
Derudover er det bare noget der kan ske, når man har med levende dyr at gøre, når de først er skræmte, så er de svære at komme i kontakt med igen! Jeg er ret sikker på at han bukkede fordi han måske blev forskrækket over ændringen af skovbunden, derfor bukkede og ja, da du så kom ud af balance, så blev han endnu mere forskrækket og så slog hjernen fra :-)) Er sikker på der intet ondt var i det "stunt" :-))
Træn forskellige ting med ham på banen, fx ændringer af bunden (ex plastik og sådan nogle ting) og træn at han ikke skal panikke over du sidder anderledes!
Godt der ikke skete mere, god bedring med dine skader!
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Men ja, i har ret i at det jo er levende dyr, så den slags sker jo - og nu vil jeg så gøre mit for at mindske chancen mest muligt
Tæt på at ende galt - forbygge, hvordan?