Er jeg helt fra den? (tilskud til heste vs. aflivning) {{forumTopicSubject}}
Nu har der været et par indlæg det sidste stykke tid om gigt og andre sjove skader.. -.-
Hvorfor køber man det lort, for at give hesten måske 1 år mere at leve i, inden det blir slemt? og den skal aflives.. den vil ikke kunne rides mere af den grund alligevel?
Hvorfor ikke give den fred, inden den får store smerter? hvorfor trække tiden ud? det er da vildt uhumant..
Ved godt at det er vores bedste venner og vi vil gøre alt for at, de skal leve så længe som muligt, og så godt som muligt..
Dette er ment til de slemme tilfælde og ikke en, der lige har lavet en kodeleds forvridning.. og skal stå 6mdr bla bla bla..
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Konklusion: ja du helt fra den!!!!'
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 194
Synes også det er synd for de heste hvor ejeren ikke vil aflive dem når de har stærke smerter og det ikke vil blive bedre..
Det er ikke et liv jeg ville lev...
Men desværre vil mange heste ejer ikke tag den tunge beslutning..
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
det er da noget mishandling at have en hest gående når den har smerter og det kun bliver værre
det er da også oveni også pisse egoistisk at hesten skal lide så ens hjerte ikke skal gøre ondt
så jeg vi være helt fra den sammen med dig
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Han bliver ikke aflivet lige foreløbigt på grund af gigten, så længe han stadig fjandter lykkeligt rundt ved synet af selen eller bilnøglerne.
Ville det være fair at aflive king nu, hvor dyrlægens vurdering er 1-2 år UDEN medicin og at han kan have flere gode efterfølgende på lidt medicin? Det synes jeg nemlig ikke det ville være.
Tænker at hesteejerer nok må tænke det samme. Så længe dyret kan leve smertefrit i hverdagen, og ikke skal smertedækkes hver evigt eneste dag med stærk medicin, så kan den altså godt have et dejligt liv.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Ja, selvfølgeliog skal hesten aflives hvis den har ondt - men bare fordi den får konstateret gigt eller anden sygdom, er det ikke ensbetydende med, at den har ondt eller ikke kan få et godt liv.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Vi havde faktisk ikke regnet med at han blev ret gammel, fordi han har haft et utal af skader (bl.a. overskårne sener i forbindelse med en foldskade) og da så gigt kom oveni, regnede vi med at hans tid nok var ved at rinde ud.
Men han er 17 nu, still going strong. Der bliver da taget visse hensyn (som f.eks. ingen marathon) men aflivning ligger altså stadig et godt stykke ud i fremtiden.
Så jeg kan istedet undre mig over at du vil skynde dig sådan med at få hesten aflivet. Hvis man har muligheden for at have den gående, enten som 100% pensionist eller bare kun med moderat arbejde og hvis hesten kan holdes smertefri, hvorfor så aflive?
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
Har læst en del er i tvivl om, hvor vidt de skal aflive deres hest, når den har fået af vide at den ikke bliver smertefri.. "jeg lader den liiiige gå sommeren over".. Det sys jeg ikke er okay..
Jeg ville da selv prøve de almene behandlinger, HVIS dyrlægen mente at det ville hjælpe.. men hvis dyrlægen derimod sagde at vi godt kunne lave en behandling, det ville hjælpe max 12 mdr, og så ville det være medicin for resten.. så må jeg tilstå at jeg ikke ville bruge x antal tusinde kroner på at min hest kunne ha det ok, i 12 mdr.. hvis jeg fik af vide at hesten var slidt op..
min ene kats pote, blev ved med at være betændt og de kunne ikke finde ud af hvorfor.. da vi kom til nummer 2 operation, der sagde jeg til dem at hvis de ikke fandt "fejlen" denne gang.. så skulle de aflive ham.. for han skulle ikke gå rundt med det længere...
Det viste sig at være et lækkende ledbånd.. så ledvæsken træk ud i poten.. det fik de så syet..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Fordi man elsker det kræ og vil gøre alt for at hesten får det bedre - og nyde tiden imens dyret har det godt. Og aflive når hesten ikke længere kan opholde en livskvalitet som for den er god.
Og som Michelle skriver, så er gigt eller andre ting jo ikke en dødsdom - så igen, mange vil jo gerne gøre alt for at det dyr de holder af er her lidt længere. Så hvis det kræver at give dem Glucosamin de næste 5 år til mange penge, men hesten så fungere uden problemer så gør man gerne det.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
og sys ikke det er fair at en hest skal være foldbums i 12 mdr.. fyldes med steorider, for så at aflive den efter de 12 mdr er gået, bare fordi man ikke kunne tage sig sammen til at aflive..
nov 2007
Jeg er ret ligeglad med hvad folk gør så længe hesten er smertefri. At være foldbums er altså ikke en straf. Det er trods alt ikke for hestenes skyld vi rider på dem.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Høj standard? Hvis hesten kan gå smerte fri pga. et tilskud så fred være med det også selvom den ikke kan rides.
Har hører ret sjældent heste der dopes og halter rundt et helt år før de aflives, men jeg ved selvfølgelig ikke med dine bekendtskaber :o)
nov 2007
Men jeg har altså haft hest siden jeg var 4 år -et enkelt ekstremt eksempel er vidst til at se sig ud af.
Jeg har da osse kendt folk der behandlede længere og mere end jeg ville have gjort. Men så længe hesten kan holdes smertefri er det jo blot deres penge det går ud over, og det må da være op til dem selv at afgøre hvornår grænsen er nået.
Ellers handler det typisk om forsikringer der insisterer på at den ene eller anden behandling sal forsøges før hesten må aflives (hvis forsikringen da skal udbetales). Og det gør folk/nogen folk så.
Sådan en stod vi selv i da Axel som 5 års skar senerne over i det ene bagben 8som i alle sener helt gennemskåret). Fordi der fandtes enkelte eksempler på heste der er kommet sig (sådan da) ovenpå sådan en skade, kunne vi ikke aflive uden at forsøge behandling, og vi havde altså ikke råd til at sige skidt med forsikringen.
Så lappet sammen blev han, på trods af at jeg personligt mener det er dyrplageri at lade en hest stå som han gjorde (6mdr boksro, 7 mdr i alt hvor smed ikke er muligt, de første 14 dage kunne han ikke selv rejse sig efter at have ligget osv).
Han ER blevet sund og rask og har aldrig haft problemer med det ben siden -men de fleste med samme skade bliver i bedste fald tilstrækkeligt rengående til at gå som hyggeheste. Han er (siger dyrlægen osse) lidt af en ener hvad det angår. Men her var afgørende faktor ikke om han kunne blive rask men derimod hvad han skulle igennem for at blive det (efterfølgende har vi ikke vores heste livsforsikret længere og skulle det samme ske igen blev den aflivet på stedet)
For mig er det nemlig ikke afgørende om hesten kan blive ridehest men derimod om den kan få et godt liv = har jeg mulighed for at beholde den hvis den kun kan være foldbums (jeg sender ikke en skadet hest videre) ? kan den holdes smertefri? osv. Hvad den kan bruges til bagefter rager da ikke andre end ejeren som poster pengene i den
Er jeg helt fra den? (tilskud til heste vs. aflivning)