2.394 visninger
|
Oprettet:
DEBAT Sikkerheds karabinhager VS Normale Karabinhager {{forumTopicSubject}}
Ja, min mor og jeg diskuterede lige lidt om hvad der er bedst for en hest, sikkerheds karabinhager (Dem der automatisk åbner sig hvis hesten bliver bange) eller om det er de normale (Dem der altid er lukkede og ikke åbner sig uden hjælp)
Jeg mener det er karabinhager, jeg jeg syntes de er mest velegnede til at opbinding af hesten, da den vil kunne gøre mere skade på sig selv hvis den var bundet fast og ikke kunne slippe løs, end den ville ved at kunne smutte væk fra situationen.
Hvad vil i mene er det sikreste at bruge?
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
Hesten har i forgårs ødelagt grimen,selve den ring man sætter tovet i gik op da han panikked.jeg foretrækker altid at hesten kan slippe fri.vitus blir ik sådan en hest der bare rykker sig fri for sjov
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
og hvis jeg har været i nærhed af hesten imens den har panikket så har jeg kunne åbne den normale hage
og det er altid noget lort at gå med de der panik dimser for jeg kommer altid til at åbne dem og derved ''midster'' jeg hesten fordi jeg næsten altid holder lige ved hagen for hvis nu hesten skulle gå i panik og det er bedre at åbne end at holde hesten
og når man så skal lukke de der panik hager så skal jeg altid bøvle med dem for pokker den der lukke dims er da træls det er jo ikke bare lige tommel på og klik nej det er jo tommel på åbner pege og lange på krogen og vippe den om og så klemme krogen på plads for at man kan slippe med tomlen
og så har man alligevel ikke ramt rigtigt så krogen for bliver lukket
så forfra imens man bukker sig ned for at se og lige en hånd mere på krogen og så er den lukket (så går man 5 skridt og så kommer man til at hive i åbneren/lukkeren og så er det samme historie om igen)
nu har jeg ikke prøvet de der plastik dimser som kan sættes i en ende i tovet og så klikker de selv op hvis hesten panikker når den står bundet jeg vil tro det er en fin løsning og 100 gange mere sikker end normale og panik(som man selv skal hive i) hager
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Jeg ejer ét træktov med en alm karabinhage og der er blevet købt en panikhage løst, som er sat i den.
Jeg har heldigvis ikke oplevet med hverken den gamle eller ham jeg har nu, at de er gået i panik på staldgangen, men skulle det ske, så vil jeg hellere ud og købe et nyt træktov, end at stå med en hest der har splittet det halve af stalden og sig selv ad, pga en alm karabin.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.686
Min bruger sikkerhedsgrime i stedet for
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Jeg bryder mig ikke om at binde hestene fast til ting, så hjemme er de løse, og har selvfølgelig lært at stå stille, mens man ordner dem
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.518
Ellers er det ikke noget jeg tænker over i omgang med min egen hest, og de heste jeg trækker til/fra fold. Jeg kan bedst lide de almindelige når jeg trækker heste, fordi de er nemmere at åbne og lukke
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 206
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Så jeg har lavet reb med denne karabin
http://www.fotoagent.dk/single_picture/10831/138/large/152380var.jpg
Og sat en snor i udløserne, så skal jeg ikke tæt på hesten hvis den er ved at gå helt i panik, og den udløser kun når jeg beder den om det, og den er bare super godt til de heste som også gerne ville rykke at i stykker
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 206
feb 2007
ellers er de til at få på nettet de hedder Skødekrog med svirvel.
Dem her sælger dem på nettet http://www.shipshop.dk/sk_dekrog_m_svirvel_i_syrefast_rustfri_st_l-p-1780.html
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1638 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.469
Men selvudløselig sikkerhed på rutinerede heste i spiltov og normale på urutinerede
Mvh TT
feb 2007
og hvis han var ved at gøre for stor skade på sig selv, så kunne jeg stå langt væk og rykke i en snor, stoler på min hest men ikke nok til at når den er i panik til at gå ind til den, og ryk i en karabinhage..
Men grunden til min var så slem var fordi at jeg brugte alm karabinhager som man bruger til heste, men de holdt bare ikke mere end 5 sek. men med 1 uge med de karabinhager til både står han som en drøm nu
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
Jeg må sige at jeg foretrækker 110% panikhager.
Har lige haft en episode hvor jeg er opstaldet hvis hest måtte aflives pga. karabinhagen i spiltovet
Hesten bakkede ud af grimen imens den var bundet og ville så gå over grime og spiltove, fik så ik det højre bagben med hele vejen over, hvilket resulterede i at karabinhagen havde sat sig fast i dens ben og flået den store stræksene over og generelt bare flået benet op
Nu er alle de karabinhager af den type skiftet ud med de alm der også sidder på et trækketov.
feb 2007
Den hedder en Skødekrog med svirvel.
feb 2007
DEBAT Sikkerheds karabinhager VS Normale Karabinhager