{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Debat - Vallakker og Hopper. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Inspireret ud fra mange meninger, og mine egne erfaringer vil jeg virkelig gerne høre jeres mening og synspunkt herinde på den meget omdiskuterede debat blandt primært hoppe ejere.

Jeg er selv lidt (Vis ikke meget :P) imod at en vallak der bedækker, kommer på fold sammen med en anden hoppe. Netop fordi at min tidl. ridelære havde en stor hoppe gående sammen med en mindre, men dog sent kastereret vallak (Vallak var ca. 150 og hoppe 160-165) og det endte slet ikke godt. Hoppen fik rygproblemer og svamp, og udover det fik hun sparket vallakken så at den senere måtte aflives (Omkring et halvt års tid efter, med massere af dyrelægebesøg!) Hvilket jo var super træls, for begge parter!

Så hvad er jeres holdning med at vallakker der bedækker (Eller kan finde på det!) bliver sat sammen med hopper?

Selv har jeg en hingst der om sommeren godt kan forsøge sig at springe på min ene vallak.. Han får dog klar besked, og har ikke rigtig gjort det siden han forsøgte at bestige en stor vallak for et års tid siden.. smiley Nu er det mere leg i form af grimeleg og stejlen. Men det er slet ikke nok til at jeg ville overveje at skille dem ad..

Vil også sige, at jeg på ingen måde er fan af heste der går alene - er faktisk meget imod det - men det kan jo ske at en vallak er så hingstet at det er nødvendigt, eller en hingst er 'skør' grundet hopper ol..

Men hvad er jeres synspunkt?

Alle dem som begynder at komme med svinere eller div. ryger på filter så de ikke længere kan kommentere. For jeg gider absolut ikke have en slåskamp herinde, vi taler ordentligt til hinanden - TAK!

Love & Peace!

- Lolita.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat - Vallakker og Hopper.
  • #1   11. apr 2014 Jeg ville som hoppeejer ikke have en vallak på samme fold, hvis den havde tendens til at springe på hopperne. Jeg ville blive fuldstændig gal i hovedet hvis min hoppe blev sat på fold med en vallak der gjorde det, og hun kom til skade.

    Hvis jeg stod i en situation hvor min hoppe så ellers måtte gå alene, så måtte det blive sådan. Selvfølgelig ville jeg sørge for at de fik fold tæt op af hinanden. Men nu har jeg det også ret nemt, i det at min hest ikke rigtig gider andre heste. Så hun ville bare nyde at stå alene på fold.


  • #2   11. apr 2014 Jeg har selv en vallak der prøver at bedække hopper hvis han går på fold med dem.

    I den gamle stald lykkedes det os at overtale staldmanden til at lave to folde: en til hopper og en til vallakker og der hvor han står nu, er de heldigvis også opdelte.

    Jeg har selv haft en hoppe tidligere og kan sagtens forstå, at vallakerne bare ikke skal hoppe på hopperne.
    I den gamle stald var jeg sjovt nok mere sippet mht. at Hulder skulle bedække en af hopperne, end ejer selv var.

    Når jeg flytter Hulder, bliver der også altid gjort opmærksom på, at han ikke kan gå på fold med hopper.


  • #3   11. apr 2014 Jeg er en af dem, der helst vil have at hopper og vallaker går sammen. Selvfølgelig på så stort et areal, at de kan gå væk fra hinanden, hvis der bliver problemer.
    Jeg havde i 2012 min hoppe stående på en gård, hvor hopper og vallaker gik sammen. Hun fik en rigtig fin 20-30 cm højere end hende kæreste. Han har da også hoppet på hende en gang eller flere, men jeg ser ikke noget galt i det.
    Jeg mener at det er natur. Og jeg vil gerne give hende et mest mulig naturligt hesteliv, og jeg ved hun elsker at omgås drenge smiley Ja, der er en risiko for skade for begge parter. Det er der også med vallaker og vallaker samt hopper og hopper sammen. Heste kommer tilskade. Medmindre vi pakker dem ind i vat og sætter dem på alenefold, men det gør jeg ikke. Nu synes jeg heller ikke det er tit, man hører om at de er kommet tilskade, men det kan ske, og sker det, så ved jeg vare at hun har haft det hyggeligt, og så må jeg tage det i opløbet - ligesom hvis en anden hoppe sparkede hende, og hun skulle opereres.
    Siden det sted, har hun kun gået på fold med hopper, men kommer der en dag, hvor jeg har mulighed for andet, så gør jeg det smiley


  • #4   11. apr 2014
    Så længe vallakken ikke hopper på damerne, så ser jeg intet problem i at blande dem :o). Det største problem jeg har oplevet er for vallakerne, fordi de så kommer op og tottes om hopperne og der tit ender med at være en der er undertrygt imens den anden gør krav på damerne.


  • #5   11. apr 2014 Min tidligere hoppe gik i en periode på fold med en unghest, der vist lige havde opdaget, at han var hankøn. Min hoppe havde meget kraftige brunster og ofte. Vallakken hoppede på hende konstant (og hun indbød gevaldigt, så ikke hans fejl). De blev skilt og kom på hver deres fold. Heldigvis var der en del andre heste, de så kunne gå med, så ingen gik alene.

    Jeg synes at hopper pg vallakker sagtens kan gå sammen, men det kan ske, at det bare ikke går alligevel.


  • #6   11. apr 2014 Vi har ikke andre muligheder end at have andre på samme fold. Da min hoppe først flyttede ind, var vallakken MEGET interesseret (og dét var hun også), så der var ikke kedeligt ude på den der fold... xD
    Det er stilnet af med tiden, jeg synes godt nok det var træls. Men generelt synes jeg da at alle hestene skal gå sammen, hvis flokken hænger ok sammen. Hvis man vurderer at der er risiko for skader, synes jeg selvfølgelig at man skal gøre hvad man kan for at undgå det. Fx skile hestene ad, hvis man har muligheden. smiley


Kommentér på:
Debat - Vallakker og Hopper.

Annonce